Pääkirjoitukset

Kestävä matkustaminen viriää – vaikka lentäminen jatkaa kasvuaan, maata pitkin matkustus on nyt vahva trendi

Linja-autolla matkustamisen suosio on kasvanut vuodesta 2015 eteenpäin. KUVA: Anssi Jokiranta
Pääkirjoitukset 9.7.2019 6:00
Pääkirjoitus

Ilmastonmuutosuhalla ei vielä ole ollut merkittävää vaikutusta suomalaisten matkustustapoihin.

Junaliikenteen suosio on kasvussa, mutta samaan aikaan lentäminen lisääntyy. Isompi käänne voi kuitenkin olla lähellä.

Tietoisuus ilmastouhista ei Suomessa ole johtanut matkustustottumusten merkittävään muutokseen. Muutamat merkit kuitenkin viittaavat siihen, että käänne olisi käsillä. Osa kansalaisista on jo siirtynyt vähemmän päästöjä aiheut­taviin matkustusmuotoihin.

Päätelmien teossa merkitystä on kuitenkin sillä, miten tilastoja tulkitsee. Jos katsoo tuoreimpia lentoliikennetilastoja, lentomatkustus Suomessa sekä Suomen ja ulkomaiden välillä on kokonaisuudessaan yhä kasvussa. Finnairin kuukausittainen matkustajamäärä oli viime kuussa jopa yhtiön historian suurin.

Kyse ei suomalaisissakaan tilastoissa ole tietenkään vain suomalaisten päätöksistä. Finavian ja Finnairin numeroissa näkyvät myös ulkomaalaisten lennot Suomen kentiltä ja suomalaisyhtiön koneilla.

Kiinnostava vertailutieto tulee kuitenkin Ruotsista. Siellä lentomatkustus on alkuvuonna ollut STT:n mukaan selvässä laskussa. Ilmastoaktivisti Greta Thunbergilla lienee käänteeseen oma osuutensa.

Lentotilastojen yksityiskohtaisempi tarkastelu ja vertailutiedot linja-autoliikenteestä ja rautateiltä kuitenkin kielivät, että muutos olisi alkanut meilläkin.

Kotimaan lentomatkustajamäärä putosi esimerkiksi Oulussa vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana kaksi prosenttia. Kyse on Oulun ja Helsingin välisestä liikenteestä.

VR:n luvut toukokuulta kertovat puolestaan junamatkustuksen kasvaneen Oulun ja Helsingin välillä vuodessa 14 prosenttia. Yhden kuukauden kasvu voi johtua satunnaisistakin syistä, mutta koko alkuvuosi näyttää samaa suuntaa. Myös VR:n arvion mukaan ilmastokeskustelulla on ollut vaikutuksensa ju­nien suosion kasvuun.

Myös linja-autoliikenteessä matkustajamäärien harppaus on melkoinen. Vuonna 2017 linja-autoilla tehtiin kolme miljoonaa kotimaanmatkaa enemmän kuin vuonna 2015. Linja-autoliikenteen lukemissa näkyvät ympäristöajattelun ohella epäilemättä kovan kilpailun pudottamat hinnat.

Maata pitkin matkustaminen näyttää kuitenkin olevan nyt vahva trendi. Interrail-lippujen myynti on tämän vuoden alkupuoliskolla kasvanut kymmenen prosenttia. Facebookissa maata pitkin matkustavien sivustoon liittyneiden määrä kasvaa nopeasti.

Osa samaa muutosta lienee kotimaanmatkailun suosion kasvu. Suomalaisten matkailuorganisaatioiden Suoman tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kehitystä selittää nimenomaan ilmastokeskustelu.

Sillä, mitä meillä liikenteessä tapahtuu, ei valitettavasti vielä selätetä maailmanlaajuisia uhkia. Koko maailmassa lentomatkustajien määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan nykyhetkestä vuoteen 2037.

Lentoliikenteen päästöjen vähennystä ei siis kannata laskea lentämisen vähenemisen varaan. Sitä ei yksinkertaisesti ole näköpiirissä.

Toiveet pitää asettaa siihen, että lentokoneiden päästöjä saadaan kutistettua ja että lentämisen ilmastovaikutuksia alettaisiin nykyistä paljon tehokkaammin kompensoida.

MAINOS

Kommentoi

" Myös VR:n arvion mukaan ilmastokeskustelulla on ollut vaikutuksensa ju­nien suosion kasvuun."

Kovasti hallituksen puheissa nostetaan ilmastoasiaa esiin. Mutta kun jotakin oikeasti konkreettista pitäisi tehdä, niin sitten aletaan valittamaan budettivarojen puutetta. Pohjanmaan radan uudistaminen on jäänyt kesken. Ylivieskasta pohjoiseen on puoli miljoonaa asukasta, raskas teollisuus, kaivokset, satamat sekä matkailukeskukset yhden radan varassa. Tämä aiheuttaa jatkuvasti junien myöhästymisiä ja estää junien huippunopeuksien ( 220/200 km/h ) käyttöä. Junat kulkevat pääosin sähköllä. Suomessa vuonna 2018 tuotetusta sähköstä 79 % tuotettiin hiilidioksidineutraalisti.

Rahastahan ei Suomessa pitäisi olla puutetta, kun v. 2010 Vanhasen ( kesk ) II-hallituksen elinkeinoministerien Pekkarinen ( kesk ) ja työministeri Tarja Cronbergin ( vih ) läpi ajamaan tuulimyllytukiaisiin ( tuulisähkön syöttötariffi ) on löytynyt verovaroja 12 vuden jaksolle sähkön markkinahinnasta riippuen 3 500 - 4 000 miljoonaa euroa. Näillä tuulimyllytukiaisilla olisi rakennettu mittavasti rataverkkoamme ja näin tehty aito eko-teko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen seurannut tiedotusvälineistä uutisia biokaasun hyvyydestä, se on hiilineutraali polttoaine, olen näin asian ymmärtänyt. Yllätys ,yllätys, onkin olemassa polttoaineita, joilla voidaan korvata fossiiliset polttoaineet melkein kokonaan. Ihmiskunta korvaa öljypohjaiset polttoaineet biopohjaisiin, hiilidioksidipäästöjä ei synny entiseen malliin, joten kaikki on hyvin. Biokaasua voidaan nesteyttääkin, luin sen Kalevasta, miksi emme ole siirtyneet biokaasun käyttöön jo aikoja aikoja sitten. Öljysheikit sanovatkin, että öljyn tuottamisella ja jalostamisella ei rikastuu, vaan ne rikastuvat, jotka verottavat öljyn ja sen jalosteiden käytöstä. Suomen valtiokin saa suuret summat verovaroja fossiilisten polttoaineiden verotuksesta, oikea öljytalous meillä nykyisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Suomessa luovuttaisiin autojen periteisten polttonesteiden käytöstä, niin kyllä valtionvarainministeri ja sen virkamiehet varmasti keksivät mistä autoilijoilta jatkossa kerätään polttoaineveron ja polttoaineiden alv:n yhteensä 4,1 miljardin vuosittainen verokertymä. Varmaankin tulee biopolttoainevero ja autosähkövero tms. Jostakinhan valtion on jatkossakin kerättävä 50 miljardin vuosittaiset verotuotot, vaikka kuinka torjuttaisiin imastonmuutosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi on tulevaisuuden menestyjä, turhaan maalaillaan piruja seinille ja köyhdytetään syviä kansanosia. Ilmastonmuutos, kiertotalous ja biopolttoaineet, nämä tuovat Suomelle elinvoimaa sekä valtiolle rutkasti lisää verotuloja. Nyt on pidettävä pää kylmänä eli pidettävä kansallisessa omistuksessa vesivarat, metsät ja pellot sekä tietysti uusien polttoaineiden valmistus sekä teknologia. Aavistelenpa, että "viisaat päättäjämme" keksivät, että metsävaramme ovat arvottomia risukoita, pellot huonokasvuisia, biopolttoaineet ovat maailman lopun alku, vesivarat hyödyttömiä lutakoita ja kuuluisat viimeiset sanat:"myydään kaikki pois, nyt on hyvä aika vielä myydä."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentämisessäkin voi tehdä valintoja:
- ota ekologisin reitti (ei aina halvin)
- lennä tupelikoneella

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ulkomaalaisten turistien aivan turhat joulupukkilennot päivittäin ennen joulua pitää lopettaa. Kamalaa ilmaston tuhoamista. Mennään satuolentoa ihmettelemään vaikka keskieuroopasta Rovaniemelle tai Kittilään ja vain saman päivän aikana lennetään edes takaisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työllistäähän se Joulupukin ihmettely koko joukon ihmisiä. Kun hieman odotellaan, niin kansanedustajien tutustumismatkat mitä eksoottisempiin maihin alkaa kuten ennenkin, samoin eräs lapin kansanedustaja aikoi lentää joka päivä edestakaisin Rovaniemi-Helsinki väliä eduskunnan istuntopäivinä. Puolustellaanko sitä sillä, että istuin kulkee kuitenkin koneen mukana? Kittilässä ei taida olla joulupukkia, mutta rypy- ja soidinpaikkoja on kotimaisillekin kulkijoille, joita on autoillakin paljon liikkeellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalaisten lentämistä ulkomaille ja kotimaassa paheksutaan. Sen sijaan ulkomaalaisten lentämistä Suomeen ja Suomen sisällä edistetään. Miten jälkimmäinen on ilmaston näkökulmasta hyväksyttävämpää? Täysin kaksinaamaista touhua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se on niin ilmastoystävällistä äänestää ja koululaisten lakkoilla ilmaston puolesta mutta ei sitten enää ole mitään moraalia lentämällä on vaan lomille päästävä tekopyhää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turha lentäminen pitäis lopettaa muistakin kuin ilmastosyistä.Kenenkäään ei tarvi mennä aurinkorannoille löhöämään menee kotona saunaan jos kaipaa kuumuutta.Tämä kyrsii kun tällä rahastetaan kansalaisia sitten vielä täällä pönttölässä luullaan että Suomalaiset pystyy lopettamaan ilmastomuutoksen.Kun heisän teoillaan ei ole mitään vaikutusta maailman ilmastoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei siellä saunassa voi olla kahta viikkoa putkeet ja nauttia hyvistä paikallisista erilaisista ruokavalioista jne jne. Kyllä matkalla huomaa kuinka me suomalaiset luulemme itsestämme liikaa ja tuijotamme vain omaan napaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

13:00
Kuvat Kanadan pääministeristä Trudeausta ruskeiksi meikatuissa kasvoissa saivat aikaan keskustelua rasistisista kokemuksista
12:19
Kuorma-auton ja pyöräilijän törmäyksestä selvittiin lievin seurauksin Oulun keskustassa
11:54
"Mitä konkreettisia toimia hallitus aikoo tehdä?" Oululaisedustaja Aittakummulta kirjallinen kysymys Oulun yliopiston rahoitusvajeen korjaamisesta
11:45
Neljälle syytteet Suomea järkyttäneestä rikosvyyhdistä, jossa oli tuotettu väkivaltaista lasten hyväksikäyttömateriaalia
11:32
Viileä ilma tekee Suomesta datakeskuksille houkuttelevan maan – "Googlen investoinnit verrattavissa metsäteollisuuden miljardi-investointeihin"
11:29
Perussuomalaiset eivät lähde mukaan kokoomuksen välikysymykseen: "Suuria näkemyseroja halpatyövoiman maahantuonnista"
10:46
Google jättikaupoilla Suomessa – yksi kohteista Pyhännän ja Kajaanin välillä
35
Google investoi Haminaan 600 miljoonaa lisää sekä kahteen uuteen tuulivoimaprojektiin Suomessa – Pohjois-Suomi saa osansa historiallisesta investoinnista
32
Paikoin jäätyneet tienpinnat vaikeuttivat aamun liikennettä Pohjois-Pohjanmaalla, suola-autoja hälytettiin liikkeelle
20
Siltatyömaa hidastaa liikennettä Pohjantiellä lähes kahden vuoden ajan – järjestelyn ensimmäisinä päivinä odotettavissa ruuhkaa
19
"Moottoritie ihan jäässä" – Henkilöauto pyörähti aamulla kaiteeseen liukkaalla Pohjantiellä Tupoksen kohdalla
19
Jukka Jalonen avautuu IS:lle liigavalmentajille asennettavista mikrofoneista: ”SM-liiga ei saisi olla mikään BB-talo!” – Kirosanoja kuultiin jo Kärppien pelissä
17
Kokoomus arvosteli ankarasti hallitusta keskituloisten verotuksen kiristämisestä, Rinne vieritti vastuun edelliselle hallitukselle
16
Nykykoulun tragikoomiset funktiot Lukijalta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Rahastoon sijoittaminen...

Aloittaja tietenkin sijoittaa omat rahansa valitsemallaan tavalla, vaikka aloitus onkin melko pahasti virheellinen. Bu... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image