Pääkirjoitukset

Kaasu haastaa vakavasti sähkön tiellä ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­seen liikenteeseen – tank­kaus­pis­tei­tä vain tarvitaan roimasti lisää

KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Pääkirjoitukset 15.6.2019 6:00
Pääkirjoitus

Suomessa harva auto kulkee vielä kaasulla, mutta sen tankkaus on nyt alkanut yleistyä. Ilmaston näkökulmasta etenkin biokaasu päihittää kirkkaasti tavallisen bensiinin ja dieselin ja haastaa täyssähköautoakin.

Uusi merkki autoilun muutoksesta nähtiin Oulussa torstaina, kun Limingantulliin avattiin uusi kaasuautojen tankkauspaikka. Oma raskaan kaluston tankkauspaikka aukesi pari viikkoa sitten Äimärautiolle. Jo vuodesta 2017 alkaen Oulussa on voinut tankata biokaasua Ruskon jätekeskuksen portilla.

Kaasuautojen määrä on meillä vaivihkaa alkanut kasvaa, vaikka isoin huomio on kiinnittynyt liikenteen odotettuun sähköistymiseen. Ensirekisteröinneissä kaasuautojen määrä harppasi viime vuonna jo täyssähköautojen ohi. Edellisiä rekisteröitiin vajaat 1 200, jälkimmäisiä vajaat 800.

Uusien kaasuautojen määrä jäi toki kauaksi ladattavista hybrideistä, joita ensirekisteröitiin vajaat 5 000. Näiden kahdella käyttövoimalla kulkevien pistokehybridien sekä täyssähköautojen määrän nopeampaa kasvua jarruttaa kuitenkin vakavasti niiden kova hinta.

Suomessa uusien sähköautojen hankintatuki on vaatimaton, 2 000 euroa. Uusi hallitusohjelmakin työntää sähköautoistumisesta eteenpäin narulla tai korkeintaan latausjohdolla. Paineita asetetaan lähinnä latausverkoston rakentamiseen.

Hallitus ehkä laskee, että kun sähköautojen valmistus lisääntyy, niiden – ja etenkin autojen akkujen – hinnat putoavat. Näin tapahtuneekin, mutta aikataulua on vaikea sanoa.

Suomen päästövähennystavoitteet nojaavat merkittävästi liikenteen päästöjen pudottamiseen. Tässä roolia voivat ottaa myös kaasuautot.

Nyt voimassa olevan energia- ja ilmastostrategian mukaan Suomessa pitäisi vuonna 2030 olla 250 000 täyssähköautoa ja 50 000 kaasuautoa. Tänä vuonna kaasuautojen määrä ylittää jo 10 000 rajan.

Käytettyjä kaasuajokkeja tuodaan etenkin Ruotsista, ja vauhtia on saanut bensiini- tai dieselautojen muuttaminen myös kaasulla kulkeviksi. Muutaman tonnin muutostöihin saa valtiolta tuhannen euron tuen. Sen jälkeen kaasuautoilu on bensiini- ja dieselajelua edullisempaa.

Ilmaston kannalta merkittävä kaasuautojen etu on se, kotimaisella biokaasulla ajettaessa polttoaineen niin sanottujen elinkaaripäästöjen pitäisi pudota jopa 85 prosenttia. Maakaasullakin ilmastorasitus kevenee mutta vähemmän.

Kaasuautojen etuihin kuuluu myös se, että yhdellä tankkauksella ajaa huomattavasti pitemmälle kuin sähköautojen yhdellä latauksella. Kaasuautoissa on useimmiten myös bensiini- tai dieseltankki, joka varmistaa perille pääsyn.

Oulun asemien avaaminen on tärkeä askel. Täältä pohjoiseen mentäessä kartta on kuitenkin valkoinen. Kaasuautojen määrän kasvu lisännee tankkauspisteitä ja tihentyvä tankkausverkosto taas helpottaa kaasuautojen hankintaa.

Tavalliselle kansalaiselle auton hankinta on nyt aiempaa monimutkaisempaa. Kun ennen valittiin bensiini tai diesel, nyt paletti on levinnyt.

Poliittisissa päätöksissä on siksi tärkeää luoda johdonmukainen pitkä linja, jolla liikenteen murros ympäristöystävällisemmäksi viedään läpi.

MAINOS

Kommentoi

Biokaasua saadaan kaikesta eloperäisestä aineesta. Ämpärillisestä biojätettä saa kaasua 20 km ajoon. Yhdestä pyöröpaalista 1000 km ajoon autolla jonka kulutus on dieselillä 6,5 ltr/100 km.
Kaasutuksesta jäämä nestemäinen liemi käy hyvin korvaamaan keinotekoiset lannoitteet.
Espanjassa Kanarian saarilla kaasulla ajo maksaa henkilöautolla 2 senttiä kilometriltä, halpaa on. Suomessa tietenkään mikään ei ole halpaa koska täällä on tarkoitus kurittaa autoilua mahdollisimman paljon, kaikin tavoin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vuonna 2018 autojen polttoaineverolla kerättiin autoilijoilta 2 955 miljoonaa euroa ja polttoaineen alv:llä kerättiin 1 213 miljoonaa euroa. Siis perinteisiten polttoaineiden verotuksella kerättättiin yhteensä 4 168 miljoonaa euroa.

Jos autokanta muuttuu niin, että autot kulkevat joko sähköllä tai kaasulla, on aivan satavarmaa, että valtionvarainministeriö kyllä keksii, miten autosähköä ja autokaasua aletaan verottamaan, jotta tuo 4 miljardin vuosittainen verokertymä saadaan valtion kassaan.

Ks. Autoalan tiedotuskeskus, Valtion verotulot tieliikenteestä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmettelen tätä Suomen talousoppineiden, valtion virkamiesten ja eduskunnankin ajatuksenjuoksua: vähennetään kansalaisten käytettävissä olevia rahoja kohtuuttomilla veroilla ja kuluilla asumisesta, kulkemisesta ja ruoasta. Aina kun näitä kuluja korotetaan, hoetaan että tästä alkaa Suomessa talouskasvu ja jopa työllisyys paranee. Kunnilla ja kaupungeilla on jopa omat yhtiöt, jotka maksimoivat asukkailta kerättävät rahat perustarpeista vedestä, sähköstä, kaukolämmöstä, jätehuollosta ja jopa pysäköinnistä. Voittovarat siirretään suoraan kuntien ja kaupunkien budjettiin. Sitten kehutaan tiedotusvälineissä, vuosi on ollut menestys. Ei se näin toimi yhteiskunta hyvin. Pitäisi päinvastoin kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla minimoida kansalaisten kulut asumisesta, kulkemisesta ja ruoasta. Muualla maailmassa näin tehdäänkin, mutta eipä Suomessa tätä tajuta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ennemmin kotimaisella biokaasulla kulkeva auto kuin sähköllä tai sähköllä ja polttomoottorilla kulkeva hybridi. Ylen uutisissa oli juttua lehmän lannan jalostamisesta biokaasuksi, paranee tulevaisuuden näkymät. Oltiin jopa sitä mieltä, että maatalouden ravinnepäästöt vesistöihin pienenevät, kun lantaa aletaan jalostaa biokaasuksi. Vapiskaa öljysheikit ja muut öljyntuottajat, maaöljyn käyttö hiipuu tulevaisuudessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luonnollisesta mätänemisestä johtuva metaani vapautuu ilmakehään, jossa se on 21 kertaa vahvempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Siksi kaikki metaani pitäisi kerätä. Kakkaa ei kuitenkaan riitä koko Suomen tarpeisiin, mutta vähäinenkin pisara vie oikeaan suuntaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Verosyistä kaasuautolla ajeleminen on bensaa edullisempaa vain, jos kilometrejä tulee keskimääräistä enemmän.

Lisäksi kaasuauto maksaa paritonnia enemmän kuin vastaava bensa-auto, mitä ei ajamalla takaisin saa.

Siten kaasuauto on ekologinen valinta. Tosin myymätön kaasu poltetaan joka tapauksessa jätevoimalassa, joten ei se hukkaan mene ja poltto sähköksi on jopa ekologisempaa, koska kaasua ei tarvitse puhdistaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Polttoaineta on ja vieläpä saasteettomia mutta kun tämä rosvovaltio nimeltään Suomi ei osaa niitä hyödyntää vaan tappaa kaikki älyttömällä verotuksella.Mutta tämänkin polttoaineista keskustelun tarkoitus lienee ohjata ihmiset pois varsinaisesta asiasta eli valtion ahneudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

9:59
Vaalivoittaja Boris Johnson: Saamme vihdoin brexitin tehdyksi
9:37
Punainen Risti järjestää Oulussa joulujuhlan vähävaraisille
9:19
Talvisodan syttymisestä tuli marraskuun lopussa 80 vuotta – puna-armeijan marssiopas vuodelta 1939 kertoo Neuvostoliiton suunnitelmista Tilaajille
8:51
Tutkija: Brexit-sopimuksen läpimeno vasta välietappi, niukka siirtymäaika johtaa ongelmiin seuraavaksi
8:44
Hiilellä lämmittävää Puolaa ei saatu ainakaan vielä EU:n ilmastoruotuun
8:24
Kolumni: Työväenpuolueen johtaja Jeremy Corbyn vastusti brexitiä sosialismilla ja möhli mahdollisuutensa tehdä historiaa
8:00
Enni Rukajärvi ja Rene Rinnekangas valmistautuvat X Gamesiin erilaisista lähtökohdista – Rinnekankaalla takana viikkojen pakkolepo, Rukajärvi kisaa joulun alla Tilaajille
46
Liikkuvan poliisin perinneyhdistys: peltipoliisien sijoittelulle ei suurelta osin järkeviä perusteita – "Kansan silmissä kameratolpista tullut sakotusautomaatteja"
36
Britanniassa Boris Johnsonin konservatiiveille suuri vaalivoitto – tie aukeamassa brexitin nopealle toteuttamiselle
24
Näkökulma: Al-Holin leirin lapset kelpaavat nyt kaikille – pelko oppositioon valuvasta kannatuksesta on hidastanut poliittista päätöstä, jolla on jo kiire
12
Nuoret tahtovat YK:n ilmastokokouksilta tekoja – tarvitaan lainsäädännöllistä ohjausta ilmastoystävällisten valintojen tekemiseen Lukijalta
11
Lapsiasiavaltuutettu: Lasten erottaminen huoltajistaan ulkomailla on mahdollista kiireellisellä sijoituksella
10
Ovensuukyselyt: Konservatiivit ottamassa murskavoiton Britannian parlamenttivaaleissa – ennusteen mukainen vaalitulos tietäisi nopeaa brexitiä
8
Johnson saa nyt haluamansa nopean brexitin ensi kuussa – hävinneen työväenpuolueen sisällä alkanee valtataistelu

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.12.

Fingerpori

13.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image