Pääkirjoitukset

Irtoheittoja hävittäjistä

Pääkirjoitukset 29.1.2019 6:00
Pääkirjoitus

Hävittäjähankinnan hinta on kova, ja se hermostuttaa poliitikkoja vaalien alla.

Keskustelua sopii hankinnasta käydäkin, mutta samalla pitää tunnustaa, että koko Suomen uskottava puolustus maksaa.

Ilmavoimien hävittäjäkaluston uusiminen nytkähtää tällä viikolla eteenpäin. Viimeistään torstaina Suomella pitäisi olla alustavat tarjoukset kaikilta viideltä tarjouskilpaan osallistuvalta valmistajalta.

Kyseessä on 7–10 miljardin arvoisen kaupan välivaihe. Varsinainen konevalinta tehdään vuonna 2021. Nykyisten Hornetien käyttöikä päättyy vuoteen 2030 tultaessa.

Kun hankinnan hinta on poikkeuksellinen, se luonnollisesti nostattaa keskustelua. Hankintahinnan päälle tulevat vielä koneiden ylläpidon kustannukset. Ne voivat nostaa kustannuksia jopa parilla-kolmellakymmenellä miljardilla.

Hankintaan tarvitaan uutta lainanottoa. Koneiden ylläpidon on sen sijaan määrä hoitua normaalien puolustusmäärärahojen kautta.

Vaikka summat ampaisevat taivaisiin, kustannukset on syytä suhteuttaa koneen käyttöikään. Uudet monitoimihävittäjät on määrä pitää ilmassa vuoteen 2060 asti. Puhutaan 64 koneesta.

Keskustelua uusista hävittäjistä tarvitaan, sillä se avaa hankinnan perusteita myös kansalaisille. Tärkeä linja-asiakirja on puolustuspoliittinen selonteko. Sen mukaan Horneteihin perustuva Ilmavoimien suorituskyky korvataan ”täysimääräisesti” turvallisuusympäristön vaatimusten mukaan.

Uusienkin hävittäjien toimintasäde on noin 500 kilometriä. Suomen pituus on vajaat 1 200 kilometriä. Se on yksi lähtökohta keskustelulle koneiden määrästä.

Yli 60:een nousevasta konemäärästä on puolueista toistaiseksi luopunut vasemmistoliitto, jolle puolustushankinnat usein aiheuttavat nielemisvaikeuksia. Yllättävämpää on, että epäröintiä näkyy myös SDP:ssä ja perussuomalaisissa.

SDP:ssä puheenjohtajaa Antti Rinnettä tuuraava Sanna Marin totesi Ylellä, että hankittavien koneiden määrä ”ei voi olla kiveen hakattu”. Toisaalta Marin totesi, että Suomella on vastakin oltava uskottava ilmapuolustus.

Perussuomalaisten Jussi Halla-ahon mukaan taas on tärkeää pitää huolta ennen kaikkea Maavoimien kalustosta ja koulutuksesta sekä ilmatorjunnasta. Myöhemmin Halla-aho tarkensi toteamalla, että puolue on sitoutunut hävittäjäkaluston korvaamiseen.

Pudotushuutokauppaan osallistui puolustusministeri Jussi Niinistökin (sin.), jonka mukaan vasta sadasta koneesta voisi olla levollinen. Ei kaikkein viisain kommentti tilanteessa, jossa sarkastiset heitot vain sekoittavat keskustelua.

On toivottavaa, ettei keskustelu karkaa vaalienkaan alla käsistä. Viisasta olisi antaa kuunnella sotilaita asiassa, jonka he parhaiten tuntevat – kunhan hinta pysyy kehyksissään.

Poliitikkojen olisi syytä pidättäytyä tässä vaiheessa myös nostamasta esiin omia suosikkejaan. Ne kommentit eivät tee tarjouskilvasta helpompaa.

Ylipäätään kyseessä on niin kallis päätös, että lunta tulee poliitikkojen tupiin joka tapauksessa. Suomen hallitus pystyi kuitenkin 1990-luvullakin syvän laman aikana tekemään kalliina pidetyn F/A-18-hankinnan. Noista vuosista jännitteet Suomen ympäristössä eivät ole ainakaan lientyneet.

MAINOS

Kommentoi

"Uusienkin hävittäjien toimintasäde on noin 500 kilometriä."

Tämä riippuu täysin konetyypistä, liikkumisnopeudesta ja koneen lastista, se voi olla myös 1500km.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmasti riippuu.

Esimerkiksi F-35A on nimenomaisesti suunniteltu pitkille missioille, joten sen toimintasäde on hyvin paljon pitempi. Mutta toki yliääninopeudella kuluu bensaa nopeammin eikä täydellä painolla nousta maantietukikohdista, mikä saattaa olla rajoittavin tekijä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"samalla pitää tunnustaa, että koko Suomen uskottava puolustus maksaa."
Miten alle sata hävittäjää ja uskottava puolustus liittyy yhteen? Kyllä maataistelut sodan ratkaisee tai ydinsota. Eri asia on, onko meillä mitään puolustettavaa, on nimittäin tullut Suomi rajusti alas Kekkosen ajoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hävittäjät "maistuvat" rahansiirrolta Suomesta Yhdysvaltoihin, on niin selvät sävelet hävittäjien ostohankkeessa. Suomi on ollut viime vuosina rahasampona sijoittajille, tiedotusvälineistä luettuna: kaivokset, sähkönsiirto ja viimeisimpänä vanhustenhoito. Pääomasijoittajat ja suuret ulkomaalaiset yritykset siirtävät voittoja Suomesta pois, ei kerry yhteisöveroa ollenkaan. Kaivoksista jäävät vain jäljelle Suomeen kuopat ja pilattu luonto. Sähkölaskut ovat ylittäneet kipurajan ulkomaalaisen yrityksen omistamissa sähköverkoissa. Vanhuksilla tehdään bisnestä, kuka tämän idean keksi Suomessa. Sote-uudistuksessa lisätään "puita pesään" eli vanhusten "hoitoyritykset" valvoisivat itse itseään, hah, hah. Miten hävittäjäkaupoissa onnistutaan paremmin kuin Suomen luonnonvarojen ja muun kansallisen perusturvan sekä omaisuuden hoidossa. Pelottaa, Suomea rahastetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta kai hävittäjät ostetaan mieluiten Yhdysvalloista, jotta ostetaan liittolaisuus.

Vaihtoehtoina ovat
- Super Hornet: tulee edullisimmaksi, siirtymäkulut mukaan laskien, mutta voi myöhemmin vanhentua käsiin. Trump haluaa myydä näitä, minkä vuoksi hinta voi tippua (suhteessa seuraavaan) ja kaupan päälle voi saada pelottavia ohjuksia (mikä voi olla tärkeämpää kuin lavetti).
- F-35A: olisi ilmassa kaikkein suurin pelote, mutta vaadittavan 48 toimintakykyisen koneen ylläpito vaatii 96 konetta, koska lähes puolet koneista on aina huollossa (joskus ulkomailla, jossa myös osa koulutuksesta tapahtuisi). Heikko kohta on kiitotievaatimus: nykyisellään ei pysty operoimaan maantietukikohdista lainkaan, mikä on este hankinnalle.
- F-35B: pystyy nousemaan miltä tahansa tienpätkältä ja laskeutumaan ostarin parkkipaikalle. Huollontarve on vieläkin suurempi kuin A-mallilla ja hintaa puolet enemmän. Muuten olisi ideaalisin valinta Suomelle (vaikka on lyhempi lentomatka ja pienempi pommikuorma kuin A-mallilla, mutta Suomelle eivät ole niin kriittisiä).

Häiveominaisuudet voivat tuottaa etua, vaikka todennäköisesti Venäjä pystyykin kehittämään vastavälineet, jolloin kaikki on hämäyksen ja häirinnän varassa.

Gripen E/F tulisi mahdollisesti jopa puolet halvemmaksi kuin F-35, mutta Ruotsin liittolaisuus ei tuo kovin paljon uskottavuutta. Paras kompromissi olisi Typhoon, joka on torjuntahävittäjäksi suunniteltu, mutta saattaa kaatua hintaan. Rafaleen ei usko kukaan, vaikka ei sekään huono laite ole, mutta osin yhteensopimaton lähes kaikkien Suomessa olemassaolevien asejärjestelmien kanssa - Ranskan pitää subventoida hintaa aina rankasti, jotta se pärjäisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puolustusbudjetti ja puolustuksen tasapainoisuus ovat asioita, joista pitää keskustella. Jos puolustusministeri heittää muun luvun kuin ei-niin-kiveen-hakattu 64, hän ei voi uskottavasti kieltää toisia pohtimasta muita lukuja.

Totta ihmeessä hävittäjien määrä riippuu monesta tekijästä, kuten
- hävittäjän hinta, myös elinkaari
- hävittäjän suorituskyky
- hävittäjän huollontarve
- teknologian kehitys
- vaihtoehtoisten puolustusvälineiden kehitys

Maasta laukaistavat it-ohjukset eivät voi korvata hävittäjiä, koska niillä ei saa ikinä peitettyä koko maata, mutta ilmasta ilmaan -ohjuksia voidaan sijoittaa mihin tahansa lentävään esineeseen. Esimerkiksi halvalla potkurirobotilla sellainen saadaan 7 km korkeuteen, ilmalaivalla/-pallolla yli 20 km korkeuteen, mistä kantomatka on ihan eri luokkaa kuin maasta ammuttuna. Ne ovat toki helposti alas ammuttavissa, mutta kuka lentäjä viitsii vaarantaa oman henkensä sellaisen edestä, kun vielä suurin osa lentävistä esineistä on hämäysmaaleja?

Risteilyohjuksia (JASSM tai vastaava, esim Tomahawk) voi myös laukaista maalta, vedestä tai ilmasta robottikoneesta. Suomen ratifioimaton sopimus kieltää maalta laukaistavat risteilyohjukset, joiden kantomatka on 500-5000 km, mutta pätemättömän säännön voi kiertää laittamalla laukaisualustan lossiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

13:49
Poliisi järeästi varustautuneena paikalle, kun väkivaltarikoksesta epäilty linnoittautui kerrostaloasuntoon Rovaniemellä – operaatio kesti tunteja
12:03
Kärpät jatkaa tyylilleen uskollisena, ketjut täysin uuteen kuosiin kolmanteen liigafinaaliin – Manner: ”Haemme muutoksilla kollektiivista draivia” Tilaajille
11:51
VR voitti Tampereen ratikkakilpailun – liikenne alkaa vuonna 2021
11:17
Ruotsalaispoliitikon asumisesta taas kohu – oli kirjoilla äitinsä luona ja nosti korvauksia perheensä asunnosta
11:14
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
10:58
Kainuun soten alueelta löydetty tavallista laajemmin VRE-bakteeria – seulonnoissa 25 löydöstä
10:51
Pesäpallo tuli Nivalan ykköspaikalle, kaupungissa viritellään uuden kentän myötä pesisbuumia – Kempeleen Kiri polkaisee kauden käyntiin Nivalassa Sotkamon Jymyä vastaan
48
Oikeusministeriön vaalijohtaja ei muista Oulun ennakkoäänestyspaikalla sattunutta vastaavaa virhettä – Seurauksena ainakin lain tulkinnan tähdentäminen vaalivirkailijoille
39
Kiinnostus aurinkoenergiaan kasvaa, mutta kunnianhimoisten tavoitteiden toteutuminen epäilyttää – "Ilmastoteko se varmaan meille on"
23
Harkimo: "Harkitsemme Liike Nytin rekisteröimistä puolueeksi" – Yhden edustajan puolue saisi valtiolta tukea 148 175 euroa vuodessa
22
Oulun rakennusvalvonta lisää vuorovaikutusta arkkitehtuurimatkoilla ja aamukahveilla – katso esittelyvideo oululaisesta kulttuuriympäristöstä
18
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
14
Jo lähes miljoona suomalaista täydensi viime vuonna veroilmoitustaan verkossa – Nämä asiat pitää ilmoittaa itse
10
Osa europarlamenttiin pyrkivistä kansanedustajista on vain keräämässä ääniä puolueelle – Asiantuntijan mielestä se on epärehellistä, mutta samaa tapahtuu ympäri Eurooppaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

231 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Eläkejärjestelmämme on maailman kolmanneksi paras sanoo kansainvälinen tutkimus. Mikäs siinä sitten on niin nerokasta? K... Lue lisää...
JLow

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

25.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image