Pääkirjoitukset

Hallitus jakoi väylärahoja pidätellen – pääradan suururakka ja kaksoisraide Oulusta etelään roikkuvat ilmassa

Uuden hallituksen lisätalousarvio tuo kaivattua rahaa Oulun alueen väylätöihin. KUVA: Wallin Tiina
Pääkirjoitukset 20.6.2019 6:00
Pääkirjoitus

Uuden hallituksen lisätalousarvio tuo kaivattua rahaa Oulun alueen väylätöihin.

Useille keskeisen tärkeille tavoitteille palaa kuitenkin keltainen. Alueen vaikuttajien on jaksettava takoa rautaa myönteisten ratkaisujen saamiseksi.

Antti Rinteen (sd.) hallituksen ohjelma lupaa tuupata liikkeelle isoja kotimaisia väylähankkeita. Eniten odotuksia ovat synnyttäneet suunnitelmat nopeuttaa yhteyksiä Helsingistä Turkuun ja Tampereelle sekä rakentaa Helsingistä uutta rataa itään.

Helsingin ja Tampereen välille suunnitelluilla muutostöillä olisi vaikutuksensa matka-aikoihin koko maan pääradalla, siis myös Helsingin ja Oulun välillä. Rahaa hallitus lupaa tähän niin kuin kahteen muuhunkin hankkeeseen ”julkisen talouden tasapainon ja menokehyksen raameissa”.

Mitä oikeasti tällä hallituskaudella nähdään, on siis avoinna. Väkisinkin kyse on useamman vaalikauden mittaisista urakoista.

Näitä päätöksiä odotellessa hallitus lupasi tiistaina lisäbudjetin kautta yhteensä 110 miljoonan euron rahoituksen useille pienemmille väyläverkon korjaus- ja kehittämistöille. Oulun seudulla päätöksiin voidaan olla osaksi tyytyväisiä, mutta parempaakin olisi mielellään kuultu. Polttavimpiin ongelmiin tuli rahoitusta, mutta monelle tulevaisuuden kannalta tärkeälle hankkeelle palaa keltainen ellei punainen.

Yksiselitteisen myönteisiä uutisia oli pari. Oulun meriväylälle luvattiin loppurahoitus. Uusittu väylä lisää Oulun sataman kilpailukykyä ja liikenteen turvallisuutta.

Hallitus myös lupasi rahoituksen Oulun ratapihan peruskorjaukseen ja turvalaitteiden asentamiseen. Kumpaankin on akuutti tarve.

Selvän pettymyksensä Oulun kaupunki toi kuitenkin keskiviikkona julki siitä, mitä jäi puuttumaan. Hallituksen päätöksiin ei sisältynyt rahoitusta Oululle asemanseudun kehittämiseen, ei laitureita eikä Oulun sataman raideyhteyksien kehittämistä eli Oritkarin kolmioraidetta.

Oulu esittää lisätalousarvioon noin 15 miljoonaa euroa lisää sekä satamaan vievän Poikkimaantien että kolmioraiteen rakentamiseksi. Kaupungin viesti on suunnattu tuoreelle ministerille Tytti Tuppuraiselle ja alueen kansanedustajille. Näille on tarjolla heti kauden aluksi vaikuttamisen paikka.

Aiheellisesti Oulu asettaa paineita myös pääradan nopeuttamiseksi. Seudun konkreettisin tarve on radalla kaksoisraide Oulun ja Limingan välille. Sen puolesta on nyt syytä takoa. Myöhemmin kaksoisraide on saatava Oulusta Ylivieskaan asti.

Optimismia pitää yllä se, että hallituksella on tahto panostaa liikenneväyliin, erityisesti rautateihin. Raideliikenteen edistäminen istuu myös Suomen ilmastotavoitteisiin.

Maakunnan eteläosissa saatettiin iloita Ylivieskan–Iisalmen radan sähköistysrahoista. Matkustajaliikenne reitillä ei ole maan vilkkainta mutta tavaraa radalla kulkee melkoisia tonnimääriä.

Hallituksen jo tekemistä väyläpäätöksistä pohjoisen kannalta kiinnostavimpiin kuuluu 10 miljoonan euron määräraha Kemistä Laurilan kautta Haaparannalle kulkevan rataosuuden sähköistämiseksi. Tulevaisuus näyttää, kuinka merkittäviä seurauksia päätöksellä on, mutta sähköistys joka tapauksessa avaa tavara- ja matkustajaliikenteelle ratayhteyden Suomesta Pohjois-Ruotsin kautta Länsi-Eurooppaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (26)

Aikatauluun saadaan parannusta jo nyt, jos tahtoa riittää, jättämällä turhat pysähdykset pois. On aivan turhaa pysähtyä joka maitolaiturilla matkalla Rovaniemeltä Helsinkiin. Riittää kun pysähtyy suurimmilla asemilla esim. näin

Rovaniemi - Kemi - Oulu - Ylivieska - Kokkola - Seinäjoki - Tampere - Helsinki

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paras rata olis rakentaa Rovaniemi - Helsinki välille . Matkan pituus lyhenis monella sadalla kilometrillä , matkaaika monella tunnilla ja enerkian kulutus huomattavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitus teki perusteltuja päätöksiä. Myös Laurila- Haaparanta radan sähköistysmääräraha avaa Suomen eteläisimmän sähköratayhteyden rahti- ja henkilöliikenteelle sekä Tukholmaa että myös Jäämeren rantaan Narvikiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tärkeimmät kuitenkin ensin, eli itselle lisää palkkaa ja kavereille suojatyöpaikat. Sen jälkeen katsotaan jääkö sitä jakovaraa vahustenhoitoon tms. turhanpäiväisyyksiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Osaako kukaan arvioida paljonko sitä rahaa tarvitaan Oulu - Liminka välin kaksoisraiteeseen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Standardiarvio 8 euroa millimetriltä. Olosuhteista riippuen voi olla puolet enemmän tai vähemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulle nuo väylärahat ovat tuplasti enemmän kuin uskalsin toivoakaan. Kuka odotti, että hallitus laittaisi heti tämän vuoden lisäbudjettiin suuria rahoja? Päätöksenteko vie aikansa. Ensi vuoden budjetti on merkittävämpi, vaikka sekin on suurimmaksi osaksi edellisen hallituksen pohjustama. Varsinaisesti uuden hallituksen kädenjälki näkyy vasta vuoden 2012 budjetissa.

Mitenkään en näe, että hallitus olisi tyrmännyt yhtään mitään hanketta. Toki sen pitäisi panna stoppi turhalle haihattelulle. Rautateillämme on korjausvelkaa pääradoilla 2 miljardin verran ja sivuradoilla vielä puoli miljardia päälle. Pieniä ja tehokkaita kohennushankkeita on vielä puolen miljardin verran. Sen jälkeen tulee kaksois-, kolmois- ja nelosrataa 2-3 miljardin verran. Vasta sen jälkeen voidaan ryhtyä priorisoimaan uusia ratahankkeita, joista osa on yksiselitteisen turhia ja kannattamattomia (Jäämeren rata, Pisara, Kerava-Kouvola)

Maanteilläkin on akuuttia korjausvelkaa yli miljardin ja useamman miljardin arvosta kiireellisiä tulpanpurkutoimia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jäämeren rata on todellakin turha, mutta Pisara ja Kerava- Kouvola, sekä Turun ja Tampereen radat eivät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerava-Kouvola oikorata on turha, koska vanha rata ei ole ruuhkaantunut eikä uusi rata tuo juurikaan uusia matkustajia junan ääreen.

Pisara-rata taas lähinnä hidastaa vantaalaisten matkantekoa. Oopperaan pääsisi nopeammin vaihtamalla raitiovaunuun. Pisaraa perustellaan sillä, että päärautatieasemalle mahtuisi 20 kaukojunaa tunnissa, kun nykyisin lähtee noin 5 eikä edes kymmentä vuoroa mahdu nykyiselle rataverkostolle ennen monen miljardin lisäpanostusta valtakunnan rataverkostoon.

Tampereen rata tietenkin pitää korjata kuntoon ja rakentaa kaksoisrata aina Tampereelle saakka.

Turun rata on kolmivaiheinen projekti, joista vaihe 1 on välttämätön, vaihe 2 hyödyllinen ja vaihe 3 perusteltu vain, jos radalle tulee merkittävää paikallisliikennettä eli uusia asuma-alueita radan varteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpö höpö. Pisararata kun nopeuttaa lähiliikennettä koska menee maan alla eikä ole alttiina ratapihan ruuhkiin. samalla saadaan jatkoyhteys Raide Jokerin linjalle eli saadaan rautatieaseman ruuhkia jälleen vähennettyä. Pasilan asema kun on Pisararadan ja raide- jokeri takia remontoitu. Nyt pääsee Oopperaan helpommin Pisaraa pitkin Töölöstä koska ei tarvitse mennä rautatieasemalle.
Ja Pisararadan ansiosta mahtuisi todellakin enemmän kaukojunia rautatieasemalla, koska Tampereen ja Turun, sekä Oulun linjoille lisätään vuoroja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lähiliikenteen tulppa on Pasila ja kaukoliikenteen tulpat ovat kauempana. Kaikki junat, jotka Pasilan läpi mahtuvat, mahtuvat myös päärautatieasemalle, joka saadaan pienellä uudelleensuunnittelulla toimivaksi.

Kaukoliikenteen merkittävä lisääminen edellyttää ensin
- kaksoisraide Ouluun
- kaksoiraide Imatralle
- Jyväskylän radan kapasiteetin lisäys (oikaisut, peruskorjaukset, kohtaamisraiteet)
- Kolmoisraide Riihimäeltä Tampereelle
- Nelosraide Keravalta Riihimäelle
- Lapin radan peruskorjaus
- Lentorata
- Kouvola-Kuopio radan peruskorjaus
- Uusi Turun rata sekä
- toistakymmentä kolmioraidetta

Vaikka budjettia nostettaisiin miljardilla vuodessa, eivät nämä valmistu kuin 30-luvulla. Sen jälkeen voidaan miettiä, tehdäänkö Pisara vai mieluummin Iso-Pisara.

Pisarasta on hyötyä lähinnä vain niille, joiden kiinteistöjen arvo nousee sen vuoksi (Hakaniemi!). Se ei tuo uusia asiakkaita joukkoliikenteen piiriin. Helsingin kannattaisi keskittyä laajentamaan metroaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun se tulpaa juurikin on Pasilan ja Kluuvin välillä. Ota huomioon kuinka paljon tuossa on lähijunaliikennettä jotka tulpaauttavat juurikin rautatieaseman.
Hagiksen kiinteistöjen hinnat eivät nouse Pisaran takia, koska Hämeentien muuttaminen autottomaksi laskee asuntojen arvoa. Juurikin Pisararata tuo uusia aisiakkaita joukkoliikenteeseen, koska yksi pysäkki on juurikin Hagiksessa.
Lähijunliikennettä käyttävien ei näet tarvitse enää mennä Kluuviin päästäkseen esim. lentoasemalle, tai Myrtsiin/ Kaivokselaan.
Miksi tehdä kaksoisraidetta Ouluun, kun nykyinenkin rata on vajaakäytöllä.
Nyt riittä erittäin hyvin kun tehdään Turun, Tampereen ja Kerava- Kouvola radat kuntoon eli siellä missä suurin liikenne on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sillä lailla. Siinä sitä joku tietämätön maalainen antoi aivotuhnu tuotoksien lentää näppäinten kautta ruudulle.
Älä viitsi selitellä asiaa jota et nyt selvästikään hallitse. Kannattaisi hiukan perehtyä alueeseen ennen kuin alkaa selittämään puutaheinää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovin on pieniä summia rahaa Suomen liikenneväylien kehittämiseen. Esimerkiksi hävittäjiin varataan 10 miljardia euroa, sotalaivoihin 2 miljardia , euroa, kehitysavun rahoissakin puhutaan mijardeista ja muissa ulkomaan toiminnoissa sadoista miljoonista. Sitralla eli Suomen Itsenäisyyden rahastolla on pääomia satoja miljoonia euroja, joilla tutkitaan mm. kierrätystaloutta. Mitä se onkaan, kauniita puheita ja haittaveroja ja vielä lisää haittaveroja. Suomen Pankilla on miljardeja euroja pankkiholveissa rahaa, Metsähallitus hakkaa valtion metsiä satojen miljoonien eurojen edestä. Suomen valtion kokonaisbudjetti on noin 50 miljardia euroa, nyt sitten rakennetaan liikenneväylien muutamalla euron "roposella". Puoluetuetkin ovat kohta suurempia kuin Suomen liikenneväylien investoinnit. Sallikaa minun nauraa, isänmaamme johtajat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sinne investoidaan missä on kulkijoita, mitä sitä tyhjiä ratoja lisäämään suotta ruostumaan.
Oulun nykyinen rata riittää ihan hyvin eikä sinne ole syytä tuhlata rahoja suotta. Pohjoisesta on nii kova muutto pois ja teollisuus tulee vähenemään, ettei senkään takia rataan kannata investoida.
Ihan oikeisiin ratakohteisiin menee nyt rahat, radoille jossa on paljon matkustajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Henkilöraideliikennemäärän kasvu +20 % Ouluun viime vuonna, Liikennevirasto vasta tiedotti. Prosentuaalinen kasvu taisi olla alueellisesti eniten viime vuonna. Ja tämä väki liikkuu osin lahoilla puuraiteilla. Pitääkö sattua henkiä vaativa turma, ennen kuin tajutaan, että jotain pitäisi tehdä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä sillä on väliä vaikka kasvua onkin, koska rata vetää hyvin ja vielä on varaa lisätä vuoroja, sekä suunniteltua lähijunaliikennettä Ouluun. Jos olisi ruuhkia olisi tilanne toinen mutta kun ruuhkia ei nyt ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (26)

Uutisvirta

39
Kataiselle Sitran johtopaikan hävinnyt professori Markku Wilenius: "Kyllä tämä herättää kysymyksiä, minkälaista politikointia tässä maassa tehdään"
32
"Täyssähköinen rekkaveturi maksaa tuplat" – Onko tulevaisuus sittenkin kaasu- eikä sähkörekoissa? Raahelainen Korsu Oy hankkii kokemuksia kaasu-Scaniasta
24
Stora Enso sai yt-neuvottelut valmiiksi, yhteensä 365 irtisanotaan – paperin valmistus Oulussa jatkuu syksyyn 2020 saakka
13
Taivalkoskelta löytyi kaksi hirvenruhoa, asiaa tutkitaan metsästysrikoksena – kansalaisilta pyydetään havaintoja
10
Opetusministeri Li Andersson ensi viikon ilmastolakosta: Kouluissa hyvä keskustella pelisäännöistä, jotta vapaus mielenilmaisuun toteutuu
8
Tuoreet miehet heti ratkaisuroolissa Kärppien vierasottelussa Tampereella: "Paljon paremmin ei olisi voinut alkaa"
7
Kolumni: Miksi Suomen luontoon ei tule kivoja vieraslajeja? Pingviinit, mangustit tai delfiinit olisivat hauskempia kuin kyttyrälohi ja hirvikärpänen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hallitus osti sotalaivoja 1300 miljoonalla!

133 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi et halua maksaa veroja?

Jos elät työmarkkinatuella, sinun veroprosenttisi on -100. Kaikki, mitä saat, on toisten maksamia veroja. Itse et maksa ... Lue lisää...
Backstreet Boys

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image