Pääkirjoitukset

Erican kömpelyydet korjattava – niin poliisikin ehtii paikalle paremmin

Uuden hätäkeskustietojärjestelmä Erican käyttöönotto näyttää pidentäneen toimintavalmiusaikoja poliisin hälytystehtävissä. KUVA: Kimmo Penttinen
Pääkirjoitukset 10.8.2019 6:00
Pääkirjoitus

Poliisin toimintavalmiusajat ovat pidentyneet, kun tehtävät kirjautuvat aiempaa useammin kiireellisiksi. Uuden järjestelmän käytettävyyttä ja kriteereitä on syytä korjata saatujen kokemusten pohjalta.

Uuden hätäkeskustietojärjestelmä Erican käyttöönotto näyttää pidentäneen toimintavalmiusaikoja poliisin hälytystehtävissä. Tämän vuoden heinäkuuhun mennessä poliisin kiireellisten tehtävien keskimääräinen toimintavalmius on ollut heikoin kymmeneen vuoteen.

Kyse ei ole pelkästään paikallisesta ilmiöstä, vaan toimintavalmiusaika on pidentynyt koko maassa (Kaleva 9.8.).

Poliisihallituksen mukaan ongelma johtuu osittain siitä, että nykyinen tietojärjestelmä nostaa hälytyksen herkästi kiireelliseksi, kun aiemmin kiireellisyydessä käytettiin joustavammin kokonaisharkintaa.

Selvää on, että poliisi ei ehdi paikalle yhtä joutuisasti kuin ennen, jos kiireellisiksi kirjattuja hälytyksiä on neljännes enemmän kuin aiemmin. Tästä voi seurata ongelmia, sillä minuutit ja sekunnit ovat ratkaisevia silloin kun on tosi kysymyksessä.

Hätäkeskuslaitoksen mukaan järjestelmän kiireellisyyskriteerit on syötetty nimenomaan viranomaisten itsensä antamien tietojen perusteella.

Kansalaisten turvallisuuden kannalta on huolestuttavaa, jos poliisille suuntautuvissa kiireellisyysmäärityksissä on toimintaan vaikuttavia epätarkkuuksia.

Poliisi saattaa siten ajaa pillit päällä paikalle, vaikka kyse ei olisikaan poliisin välitöntä ja nopeaa puuttumista edellyttävästä tehtävästä.

Hälytyksissä käytetyt kriteerit ja kysymyspatteristot eivät ole kiveen hakattuja. Viranomaisten keskinäisen nokittelun sijaan on tärkeä tehdä tarvittavat korjaustoimet niin, että poliisin hälytystehtävien kiireellisyysluokitukset ovat tarkoituksenmukaisia.

Tavoitteena tulee olla järjestelmän optimaalinen käytettävyys niin, että poliisin heikentyneitä toimintavalmiusaikoja saadaan parannettua aidosti kiireellisissä tehtävissä.

Pitkään valmisteltua uutta hätäkeskusten tietojärjestelmää kokeiltiin Oulussa. Oulu otti järjestelmän myös ensimmäisenä käyttöön viime vuoden marraskuussa. Järjestelmä ulottuu nyt koko manner-Suomen alueelle, kun viimeinenkin hälytyskeskus tuli järjestelmään mukaan toukokuussa.

Järjestelmän tavoitteena on vastata hätäpuheluihin mahdollisimman nopeasti. Jos Oulun hätäkeskus ei vastaa, puhelu siirtyy seuraavalle vapaana olevalle hätäkeskuspäivystäjälle toisessa hätäkeskuksessa. Puheluihin on tarkoitus vastata mahdollisimman nopeasti ja toimittaa kansalaisten tarvitsemaa apua paikan päälle.

Ongelmallista onkin, jos uusi tietojärjestelmä päinvastaisista tavoitteista huolimatta hidastaa avunsaantia. Hälytyskellojen pitää soida, jos tulee näyttöä siitä, että viivästykset voivat vaarantaa kansalaisten henkeä tai terveyttä.

Uutta tietojärjestelmää on käytetty vasta jonkin aikaa, joten se ei välttämättä ole vielä hioutunut huippuunsa. Käytettävyydessä havaitut puutteet ja kömpelyydet on syytä korjata niin, että palokunta, ambulanssi ja poliisi ovat hälytyksen saatuaan oikeassa paikassa mahdollisimman nopeasti.

MAINOS

Kommentoi

Miten Erica voi vaikuttaa tehtävien määrään? Estääkö se ihmisiä soittamasta 112?
Siis tämähän on tilastokikkailua. Tehtävämäärät (puheluiden määrä) ei muutu mihinkään vaikka olisi minkälaiset tietojärjestelmät. Tilastot kylläkin saadaan näyttämään paremmilta jos mahdollisimman monta tehtävää laitetaan ö-mappiin eli jätetään hoitamatta. Noita ö-mappi tapauksia ei lasketa edes tehtäviksi eivätkä tietenkään näy vasteajoissa yms.
Se on sitten tasapainoilua että kuinka paljon ö-mappiin kestää tehtäviä laittaa ilman että kansa tuntee olonsa turvattomaksi. Algotitmeja varmaan viilataan koko ajan.
Ja itse asiassa enemmänhän noita tehtäviä ehtii hoitaa kun pillit päällä ylinopeudella saa ajaa paikasta toiseen.

Kehitettävää varmasti olisi siinä että saataisiin paikalle partio joka nopeimmin paikalle pääsee. Usein lienee se lähimpänä oleva partio.
Jenkeissä jopa ennustetaan (tekoäly?) seuraavaa hälytystehtävää ja partiot ajelee osin sen mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Järjestelmä ulottuu nyt koko manner-Suomen alueelle, kun viimeinenkin hälytyskeskus tuli järjestelmään mukaan toukokuussa." Voisitteko toimittajat kiinnittää huomiota tarkkuuteen tekstissänne. Suomessa on Hätäkeskuslaitos ja sen alaisena kuusi hätäkeskusta. Yhtään hälytyskeskusta ei Hätäkeskuslaitoksen alaisena ymmärtääkseni ole. Vähän väliä hätäkeskuksia käsitteleviin artikkeleihin livahtaa sana hälytyskeskus, mikä mielestäni viittaa kovasti esim. Avarnin tms. hälytyskeskukseen. Ennen Hätäkeskuslaitosta Suomessa toki otettiin hätäpuheluja vastaan aluehälytyskeskuksissa, mutta tällä hetkellä Manner-Suomessa hätäpuheluihin vastataan ainoastaan hätäkeskuksissa. Ei mulla muuta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR lipunmyynti, verohallituksen postisotkut, kela-taksien tilaus, vilma ja tieto, sitten tämä. Julkishallinnon ICT hankkeet ovat varsinainen vitsi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Esimerkki viime viikolta ; poliisipartio on partioimassa siviiliautolla.Samaan aikaan hätäkeskukseen tulee soitto ; nuorisojoukko tekee ilkivaltaa rakennustyömaalla, ja ilmoittaja kertoo että poliisiauto ajaa juuri rakennustyömaan kohdalla, 30 km nopeudella, suorittaen liikenteenvalvontaa.
Entisessä elämässä, kun ihminen vielä päätti siitä mitä poliisi seuraavaksi tekee, olisi hätäkeskuksen päivystäjä ilmoittanut partiolle vieressä olevasta tehtävästä. Nyt ei jarruvalot siviilivolkkarissa syttyneet. Näin viime viikolla.
Taasen huhtikuussa ; ilmoitus hätäkeskukseen ; kaupan pihalla on menossa väkivaltatilanne,jossa ulkomaalaiset kiikarikauppiaat retuuttavat naisautoilijaa. Kauppiaat käyttäytyvät agressiivisesti.
Paikka ; Kiimingin keskusta.
35 minuuttia kului, poliisia ei paikalle tullut, kauppiaat siirtyivät tänä aikana autollaan muualle.
- lisää poliiseja -
- ihminen antaa partioille tehtävät, ei tietokone -

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ei ole varaa lisätä poliiseja, niin entäs jos lisättäisiin poliisiautoja ja jokaisessa poliisiautossa olisi vain yksi poliisi nykyisen kahden sijaan? Tällöin poliiseja näkyisin enemmän liikenteessä ja valvonnan kattavuus olisi laajempi, mikä voisi ennaltaehkäistä häiriöitä. Hälytystehtävissä ensimmäinen poliisi olisi paikalla nopeammin ja tarvittaessa hänelle tulisi apujoukkoja nopeasti paikalle. Usein se yksikin poliisi saattaisi riittää asian selvittelyssä – varsinkin kiireettömissä tapauksissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katteleppa tuota maailman poliisia, jossa suurin osa poliiseista o yksin. Yksi suuri syy poliisien herkkään liipasin sormeen koulutuksen lisäksi o se, ettei tiedä kerkeääkö apujoukot paikalle ennenkuin alkaa tapahtua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliisi, missä. Eipä ole poliisia paljon näkynyt kaduilla eikä maanteillä kulkiessani päivällä, illalla eikä yöllä. On kesä ja virkamiehetkin pitävät lomaa, toivottavasti selitys poliisin näkymättömyydelle on tämä. Toisaalta on hyvä, että valtio säästää rahojaan, mutta tuntuu järjettömältä säästää poliisin toiminnassa. Annetaan yhteiskunnan "rupusakille" eli rosvoille, ilkivallantekijöille, häiriköille ja liikennesääntöjen rikkojille elintilaa, suorastaan haistatetaan pskat tavallisille ihmisille päättäjien taholta Eduskunnasta ja Hallituksesta. Kyllä ääntä ja vouhotusta riittää ilmastosta, pakolaisista, EU:sta, puoluetuista ja varsinkin kehitysavusta. Maalaisjärjellä ajateltuna, isänmaan asiat kuntoon aina ja ikuisesti ensin, muille maailman murheille riittää komitean lausunto ja kirje perään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erica järjestelmä on täysi susi. Erittäin vaikea käyttöinen, epäselvä ja toimimaton järjestelmä. Ei saatu isolle rahalle vastinetta taaskaan. Ja johtajat ne vain kehuu järjestelmää. Meno on kuin Neuvostoliitossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vähän kun saisi hallintoalueita nykyisiä laajemmiksi niin saataisiin lisää ongelmia. Milloin ymmärretään palata entiseen aluehälytyskeskus aikaan!!
Nyt kansalaiset saavat tuntea nahoissaan milloin tulee ELS ja milloin ERICA, joiden toimimattomuus aiheutaa puhtaasti vaaratilanteiden pitkittymistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harvemmin nämä valtion ja kuntien ohjelmistoprojektit onnistuvat! Kun ruvetaan korvaamaan työvoimaa automaatiolla, huomataan että sama työmäärä ja ongelmat siirretään vain ICT-alalle, . Ohjelmistoyhtiö ei tietenkään ymmärrä edes asiakkaiden tarpeita, jolloin saadaan toimimattomia ja kalliisti ylläpidettäviä ohjelmistoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

216 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Minäpä nostanki molemmat peukut pystyyn kun keksin hyvän jutun jonka sitte jaan muiden kans. Mitäpä kyttääjänä olet siit... Lue lisää...
Mitäs siihen sanot, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image