Pääkirjoitukset

Autoilusta riittää puhetta – käyttövoiman ja verotuksen muutos ratkaisevia tekijöitä

Autoilun sähköistyminen merkitsee sitä, että verottaja voi lähivuosina menettää miljardien eurojen edestä autoilun päästöpohjaisia verotuloja. KUVA: Vesa Joensuu
Pääkirjoitukset 19.11.2019 6:00
Pääkirjoitus

Valtiovalta joutuu miettimään, mistä se saa korvaavat verotulot, jos autoilun sähköistyminen vie polttoaineverotukselta pohjan pois. Vanhoilla autoilla ajavat eivät halua, että he automaattisesti joutuvat vähähiilisyysvaatimusten maksajiksi.

Autoilun tulevaisuus puhuttaa kansalaisia ja poliitikkoja. Tavallinen autoilija miettii, minkälaista autoa kannattaa ja on varaa käyttää tulevaisuudessa. Valtio puolestaan pohtii, mitä tapahtuu, jos nopea sähköautoistuminen vie polttoaineverotukselta pohjan pois.

Autoissa riittää nykyisin vaihtoehtoja. Voi ostaa hinnakkaan täyssähköauton, kaasuauton tai sitten vähäpäästöisen bensa- tai dieselauton. Tarjolla on kevyt- ja lataushybridejä. Aina voi myös konvertoida polttomoottoriauton.

Vaihtoehtoiseen käyttövoimaan liittyvän jakeluverkon kehittyminen ja laajeneminen ovat autoilun avainkysymyksiä. Tähän saakka automatkoja ei ole tarvinnut miettiä tankkaus- ja latauspisteiden mukaan. Vaihtoehtoiset käyttövoimat pakottavat tarkistamaan, missä jakelupisteet sijaitsevat.

Suomalaiset ajavat varsin vanhoilla autoilla. Kovien ilmastotavoitteiden takia autoa tarvitsevat pelkäävät, että he joutuvat hiilineutraalisuusvaatimusten maksumiehiksi.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ehdotti sunnuntaina, että valtio maksaisi yhden vuoden ajan lähes kokonaan kustannukset polttomoottoriautojen muuttamisesta biopolttoaineilla käyviksi (Kaleva 18.11.). Ehdotus kirvoitti monenlaisia kannanottoja. Jonkinlainen katto olisi tarpeen, etteivät kaikki ryntäisi kerralla muuntamaan autojaan. Hyvä huomio oli kuitenkin, että tällä hetkellä tuki on alikäytössä. Konvertointiin on budjetoitu vuodessa kuusi miljoonaa euroa, mutta sitä käytetään vain 15 prosentin edestä.

Pääministeri Antti Rinne (sd.) puolestaan oli huolissaan siitä, että merkittävä osa liikenteen verotuloista uhkaa vähentyä, "jos ihmiset käyttäytyvät, kuten toivomme" (HS 16.11.). Hallitus tavoittelee hiilineutraalia Suomea vuoteen 2035 mennessä ja siinä liikenteen aiheuttamilla hiilidioksidipäästöillä on iso rooli.

Autoilun sähköistyminen merkitsee sitä, että verottaja voi lähivuosina menettää miljardien eurojen edestä autoilun päästöpohjaisia verotuloja. Liikenteestä koottavat verotulot ovat noin kahdeksan miljardia euroa vuodessa. Ei ole lainkaan selvää, mistä korvaavia verotuottoja saadaan tilalle.

Sähköistyminen voi muuttaa päästöpohjaista verotusta nopeasti. Silloin autoilun verotus saattaa muuttua käyttöpohjaiseksi, kuten edellisen hallituksen liikenneministeri Anne Berner (kesk.) jo visioi.

Autoilu on olennainen osa suomalaisuutta. Pohjois-Suomen oloissa joukkoliikenne ei haja-asutusalueilla ole kulkumuoto, joka pystyisi korvaamaan yksityisautoilua. Työmatkaliikenteen siirtäminen joukkoliikenteeseen ei ole onnistunut riittävästi edes Oulussa.

Ekologisuutta ja helppoutta korostavat yhteiskäyttöautot ovat Pohjanmaan lakeuksilla ja Koillismaan selkosilla harvinainen ilmiö. Kimppakyydeistä on puhuttu vuosikausia, mutta ne eivät suinkaan ole saaneet laajaa jalansijaa. Vaihtoehtoisista käyttötavoista ja elämäntyyleistä huolimatta tosiasiaksi jää, että autoilua suosivat suomalaiset ajavat mieluiten omaa autoa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (30)

valtiovalta joutuu miettimään, miksi liikenteen veroja ei ole käytetty tiestön kunnossapitoon

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aletaan verottaa sähköautoja enenpi.kyllä valtio tulee osille joka tapauksessa.Ei kannata haaveilla että autoilu pois koskaa halpaa suomessa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköautot ovat varakkaiden kulkuneuvoja. Pelastuuko maailma ja mistä, jos nämä rahakkaat siirtyvät sähköautojen käyttäjiksi? Globaalissa katsonnassa vanhat polttomoottoriautot menevät Afrikan maihin ja Intiaan(osin) tupruttamaan päästöjä - ja parantamaan kasvien yhteyttämistä (CO2). Sähkö taidetaan tehdä pääasiassa fossiilisista polttoaineista, jonka käyttöä nyt pyritään vähentämään kehittyneissä maissa, lähinnä siirtämällä tuotantoa mm. Kiinaan , jonka fossiilisten käyttö tästä syystä lisääntyy (ja jossa energiatehokkuus on heikompaa kuin kehittyneissä maissa) . Suo täällä, vetelä siellä eli kenen housuissa!
Mitähän porukkaa tämä Suomen nykyhallitus edustaa? Köyhiä ja kipeitäkö?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulle sopii asumisen verottaminen. Sähkövero on hyvä keino korottaa verotuloja. Autonvalmistajaa joka valmistaa tai kokoaa fossiilista ajoneuvoja valmisteveron korotuksia. Lentovero ja kaikkien lipputuloja saavat veronkorotus. Tietullit käyttöön erityisesti ruuhkaisilla
suurten yli 200 000as. kaupunkien läheisyydessä. Verottaminen on ihmiskunnan yksinkertaisin keino ja siinä suomi on mailman edistynein maa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulle ei koska minusta ei kuulu valtiolle tai millekkään yhtiölle missä milloinkin autollani liikun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tieliikenne maksaa n. 8 mrd. veroja ja teihin laitetaan n. 1 mrd. vuodessa. Maksajina Itä- ja Pohjois-Suomen vähäväkinen ja pienituloinen väestö, mikä tarvitsee autoa liikkuakseen. Näidenkö varaan valtio perustaa vuodesta toiseen talousarvionsa?
Samaan aikaan Helsinki tupruttaa kivihiilivoimaloistaan hiilidioksidia uusiutumattomasta fossiilisesta polttoaineesta enemmän, mitä Itä- ja Pohjois-Suomen tieliikenne yhteensä. Sitä pitää verottaa suuremmilla hiilidioksiditonnihinnoilla, mitä tieliikennettä, koska ko. polttoaine on helposti korvattavissa.
Ilmailu ei maksa mitään veroja saastuttamisestaan. Miksi? Stratosfääriin kylvetty hiilidioksidi tuhoaa pahiten ilmakehää. Laivaliikenne ei maksa omaa osaansa saastuittamisesta. Päin vastoin, valtio maksaa varustamoille tukea siitä, että kehä kolmosen sisältä päästään halvalla hakemaan viinat Baltiasta. Samantasoinen vero laivaliikenteelle kuin tieliikenteelle.
Viina tuottaa eniten sairaanhoidon menoja, poissaoloja ja sosiaalisia onglemia. Kun EU ei salli viinaveroa, valtio voi periä erillisen terveydenhoitorahastomaksun kaikelta alkoholilta, tulipa sitä Suomesta tai ulkomailta.
Siinä verotuskohteita alkajaiseksi. Pääomatulojen progressiivinen verotus tuo paljon lisää maksajia ja oikeudenmukaistaa verotusta palkkatuloihin verrattuna. Eikun töihin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköautoilu valtaa ensimmäisenä taajamissa tapahtuvan henkilöautoilun. Osalle henkilöautoliikenteestä sopii kuitenkin paremmin hybriditekniikka, jossa pääasiallinen käyttövoima on polttomoottori. Raskaammalle liikenteelle polttomoottori tulee olemaan välttämätön. Rekka-autoissa 500 litran polttoainetankki on aika tavallinen, jotkut rekat tankkaavat kahteen tankkiin 1000 litraa polttoainetta, joten akkuja ei voi ajatella.

Siirtyminen sähköautoiluun ei tarkoita liikennepolttoaineista luopumista. Kestää todella pitkään, ennen kuin liikenteen käyttämästä energiasta puolet tulee sähköautojen akkujen kautta. Kun liikennepolttoaineiden verotuotto valtiolle on n. 2,5 miljardia euroa vuodessa, niin jos tästä vaikka puolet katoaa vaikkapa 20 vuodessa, niin se ei tule olemaan mikään valtavan suuri ongelma. Aikaa veromuutoksiin on riittävästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

osa korvaavista tuloista tulee sähköveron myötä...mutta kiinnostavaa on se että sähkönsiirtofirmat pääsee rikastumaan sähköauton käyttäjien myötä..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköautot siirtyvät paikasta toiseen joten siirtävät sähköä,ilman muuta valtio laittaa niillekin siirtomaksun ja tietenkin korottaa sähköveroa.
Pääasia että kansa maksaa heikommistakin tuloistaan..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole mitään mieltä ylläpitää tieverkostoa siellä, missä ei ole tarvetta sähköverkolle. Mihinkähän valtio käyttää sähköveroista kertyvät tuotot, erityisesti sen arvonlisän ja mikä se on?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä puoli tässä ilmastonmuutoksen torjunnassa on se, että tehtävät toimet eivät mitenkään näy tavallisen kotitalouden menoissa. Niin Orpo lausui eilen tv:ssä. Samoin mahdolliset polttoainejakelun kiintiöt ovat kustannusneutraaleja, mikäli on uskominen saman puolueen Sara-Sofiaa. Lin ehdotuksen hintalappu on puolestaan 5 - 10 miljardia euroa. Hyvin tuntuu valtiolla olevan kassassa rahaa. Nämä ja kaikki muut toimet eivät siis maksa tavalliselle ihmiselle yhtään mitään. Ilmeisesti rahat saadaan joulupukilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtio saa kuitenkin verotuloja sähköauton käytöstä kun sähkössä on demareiden keksimä sähkövero eli sähköauto maksaa myös ns.energiaveroa valtion pohjattomaan kassaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköauton käyttö lisää sähkön käyttöä. Sähkön käyttö vaikuttaa myös ilmastonmuutokseen. Lisääntyvä sähkön tarve tarkoittaa uusien voimalaitosten rakentamista. Lisääntyvä energiantarve tarkoittaa lisääntyviä pääästömääriä. Sähköautoista annetaan tällä hetekkä liian ruusuinen kuva todellisuudesta. Sitäpaitsi sähkö on monopoli joka on huono asia nyky-yhteiskunnassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun sähköautot yleistyvät, ne tulevat olemaan helppo verotuskohde. Sähköauto paina useita satoja kiloja enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto, joten tiet alkavat kulua aivan uuteen tahtiin, samalla tiestä ja renkaista tuleva pienhiukkassaaste lisääntyy dramaattisesti. Kun elämme syyllistämisen aikakautta, sähköautot tietenkin syyllistetään teiden ja terveyden tuhoajina, ja silloinhan verotustapa on selvä: valtio alkaa verottamaan henkilöautoja niiden omapainon mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saattamalla muiden pohjoismaiden tapaan voimaan eläkekaton ja karsimalla hallintoa! Minne voin toimittaa yhteystietoni aloitepalkintoa varten?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sehän tarkoittaa sitä, että noita päästöttömiä energiamuotoja aletaan verottaan siten, että verovajetta ei synny. Eihän tässä muuta mahdollisuutta ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä nähdään hallituksen todellinen tahtotila. Koko ilmastonmuutoskeskustelu ja ympäristöarvot ovat vain suurta huijausta, sillä suurin tavoite on verotulojen kerääminen eikä päästöjen vähentäminen. Tällä hetkellä ihmisiä kannustetaan hankkimaan ympäristöystävällisiä/vähäpäästöisiä kaasuautoja, lataushybridejä tai sähköautoja, mutta odottakaahan kun noita ilmestyy tarpeeksi liikenteeseen, niin sitten valtio antaa teille palkinnon. Näin kävi myös diesel-autojen kanssa aikaisemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei, ei! Vaan menot pitää sopeuttaa tuloihin, niin teen minäkin perheeni kanssa. Muuten tulee konkurssi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

eikös sähköfirmat maksa tuloistaan veroa! Lopetetaan lapsilisien maksaminen yli 6000€ kk tienaavilta talouksilta niin verovaje muodostuu ylijäämäiseksi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (30)

Uutisvirta

23:26
Kaksi miestä mur­tau­tui lii­ke­ti­loi­hin ja va­ras­toon Ko­la­ris­sa – aje­li­vat va­ras­te­tuil­la moot­to­ri­kel­kal­la ja mön­ki­jäl­lä läpi yön, kunnes poliisi sai miehet kiinni
23:16
Kärpät palasi voittojen tielle junioripainotteisella joukkueella – Päävalmentaja Manneria sijaistava Lauri Mikkola: ”Tämä oli iso taisteluvoitto”
23:04
Ikimuistoinen ilta – Kärppien tähtien tuuraajaksi hälytetty Olli Vanttaja, 20, nautti kauan odottamastaan liigadebyytistä jokaisella solullaan Tilaajille
21:56
Korjaamohallissa tulipalo Torniossa, vahingot jäivät lieviksi
21:06
Oulujoella käyty koulua 90 vuotta – juhlaa vietettiin keskiviikkona
20:58
Oulujoen koulua on kehitetty perinteitä kunnioittaen – se perustettiin Oulujoen kuntaan 1939
20:52
Ylivieskassa hurja liikenneonnettomuus: henkilöauton hirvikolari johti törmäykseen pakettiauton kanssa
111
Katri Kulmuni: Keskusta ei hyväksy kaikkien al-Holin suomalaisten kotiuttamista – Paine ulkoministeri Haaviston ympärillä kasvaa
99
Ulkoministeri Pekka Haavisto: Minulla ei ole tietoa operaatiosta, jolla suomalaisia tuotaisiin al-Holin leiriltä Suomeen
72
Kärpät ja kuusi muuta seuraa solmivat jättimäisen yhteistyön: Koskettaa yli 2500 pelaajaa – "Suurin jääkiekon seurayhteistyö koko Suomessa"
66
Suurin osa al-Holin suomalaisista lapsista on alle kouluikäisiä – joukossa on myös orpoja
63
Halla-ahon tietojen mukaan al-Holin leiriltä suunniteltu tilauslento Suomeen – Pääministeri Marin: uuden hallituksen linja ei poikkea aiemmasta
55
Hallitus istunut vajaan vuorokauden - oppositiosta sataa jo rankkaa arvostelua
46
Sanna Marinin hallitus sulki ensitöikseen ministereiltä pyöröoven – puolen vuoden karenssi, jos siirtyy "eturistiriidan" synnyttäviin tehtäviin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on aluksi huono maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli on huomenna huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kerrostalo

Matti ja Teppo laulaa - se on mahtavaa- jne Ok-talo ,167 neliötä yksin. Oikein naurattaa ko ajattelee pikkukopperoasukke... Lue lisää...
on missä mällätä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

11.12.

Fingerpori

11.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image