Pääkirjoitukset

Asemanseudun suurhanke viimein liikkeelle – toivottavasti sen toteutus on yhtä komea kuin tähänastinen suun­ni­tel­ma­kin

KUVA: Jarmo Kontiainen
Pääkirjoitukset 17.10.2019 6:00
Pääkirjoitus

Asemanseudun rakentaminen Oulussa on yhtä askelta lähempänä. Kyse on Oulun kuvan kannalta aivan keskeisestä kohteesta. Siksi sen toteutusta ei pidä päästää matkan varrella latistumaan.

Oulun kaupungin keskeisimpiin kuuluva hanke, Asemanseuduksi kutsutun alueen rakentaminen, nytkähti tiistaina yhden tärkeän askeleen eteenpäin. Näin tapahtui, kun yhdyskuntalautakunta näytti vihreää valoa aluetta koskevalle aiesopimukselle Oulun kaupungin ja valtion välillä.

Oulun puolelta aiesopimuksen hyväksyy kaupunginhallitus todennäköisesti tässä kuussa. Valtion puolen operoijat, Senaatin Asema-alueet Oy sekä Senaatti-kiinteistöt, ovat jo osoittaneet valmiutensa hankkeen toteutukseen.

Oulun päättäjillä on nyt tilaisuus viedä poikkeuksellista hanketta eteenpäin. Aseman lähialueen kehittämistä on vatvottu erilaisten otsikoiden alla jo monta vuosikymmentä. On aika päästä työhön.

Rohkaisevaa on, että jotain konkreettistakin alueella alkaa tapahtua jo ensi viikolla. Ei vielä sitä kuuluisaa rakentamisen ensimmäistä lapionpistoa mutta maaperätutkimuksia kuitenkin. Nyt päästään myös asemakaavoitustyöhön.

Nykyisen rautatieaseman itäpuolella sijaitsevan Asemanseudun merkitystä on vaikea yliarvioida Oulun kuvan kannalta. Se tarjoaa suunnittelijoille ja rakentajille ison alueen, jossa on aito mahdollisuus luoda modernia, viihtyisää ja kestävää kaupunkiympäristöä.

Alue luo kuvaa Oulusta kaupunkiin saapuville. Se on liikenteen luonteva solmukohta vastakin.

Isoimpiin päätöksiin kuuluu se, mitä toimintoja alueelle käytännössä tulee. Tärkeysjärjestyksen kärkipäätä on ilman muuta se, että kaupunki saa toimivan matkustajaliikennekeskuksen.

Viiden hehtaarin alue antaa kuitenkin mahdollisuuden moneen. Ainakin asuntoja ja toimistoja on tulossa, samoin kaupallisia palveluja, mahdollisesti hotelli ja isona kiintopisteenä ehkä uusi elämysareena.

Tämän paletin pitäisi olla selvillä ensi vuoden syksyllä. Elämysareenalle Asemanseutu olisi nimenomaan yhteyksien puolesta erinomainen paikka.

Perusidean alueen kehittämiseen antaa vuoden 2017 alussa julkistettu suunnittelukilpailun voittajatyö Tervatynnyrit. Sen oululaisesta historiasta ammentava arkkitehtuuri on siinä määrin kiinnostavaa ja vaikuttavaa, että toivottavasti kaupunginosan tuleva toteutuskin noudattelee suunnitelmaa.

Suomessa on asemanseutuja, joissa saapujaa tervehtii masentava mielikuvituksettomuus. Pohjoisen Skandinavian merkittävimmän kaupungin sopii ottaa tulijat vastaan niin, että jo saapuminen on inspiroiva elämys.

Jos asiat etenevät toivotusti, Asemanseudun ensimmäistä vaihetta päästäisiin rakentamaan noin kolmen vuoden päästä, ja ensimmäiset asuinrakennukset voisivat olla pystyssä ehkä vuonna 2025.

Alueen varsinaisiksi toteuttajiksi saadaan toivottavasti toimijoita, joiden kunnianhimo ulottuu myös rakentamisen laatuun. Oulun kaupungin keskeisen tärkeänä osana on ohjata sitä, miltä valmis alue tulevaisuudessa näyttää.

Käsillä on kohde, joita Oulussa on tarjolla kerran sukupolvessa ellei vielä harvemmin.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Miksi tuokin pitää tehdä noin suurreellisesti ja pyrokraatisesti? Olisivat vaan rakentaneet sen Keskusliikeneaseman kaikine tarvittavien hotelli- ja ravintolapalveluineen ja kauppoineen ja katsoneet sitten mitä siihen ympärille kannattaa tehdä. Aina ei kannata tehdä mitään, puistojakin sopii jättää, eikä ahtaa kaikkea täyteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensinnäkin Oulu on fennosskandiaa ei skandinaviaa. Toiseksi on suuri virhe kehittää näin pieneen kaupunkiin toista keskusta kun jo varsinainen keskuskin on näivettymässä. Alue on hyvä ja suunnitelmakin olisi ollut toteytettavissa parivuosikymmenta sitten, mutta niinkuin kaikki Oulussa tapahtuu liian myöhään. Asuntoalueena seutu, lisättynä normaalilla päivittäistavarakaupalla( ei osuuskauppa) seutu on mitä mainioin , ja lisää nykykeskustan mahdollisuutta selvitä tulevaisuudessa. Ei mitään ylimitoitettuja hömpötyksiä . Oululla ei kertakaikkiaan ole varaa mihinkään ylimitoitettuun humpuukiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä alue ja ympäristö ei palvele enää meitä kaupunkilaisia, eikä ketään muitakaan lähi- kaukoliikkujia.
Tälle keskeiselle aluelle on nyt jo lopulta tarve saada suunnitellut ne monet visiot ja suunnitelmat.
Tämä alue on nyt keskeisimpiä kehityskohteista Oulussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

metallipalkki runko ja lasiseinää kestää kosteuden aikansa ja jos hyvätuuri ei homehdu ku muutaman tuuletusaukon tekee..
tehkää hyvät päättäjät kierros ulkomaalaisiin kohteisiin ennen ku teette taas ouluun sutta ja sekundaa..
oulujoen sillat olis hyvä saada ensin valmiiksi...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Massiivipuu olisi parasta - kaunista, kestävää ja ekologista. Perustukset toki kivestä. Lattiasta ja perustasta ongelmat alkavat. Mutta tietenkin minkä tahansa rakentamisen voi virheillä pilata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voihan sitä maisemat pilata tuollakin tavalla.
Rakentamalla rumia, korkeita taloja radan varsi täyteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä ehtisi museovirasto suojella nykyisen ainutlaatuisen rautatieasema-linja-autoasema-oikeustalo miljöön. Se on upean edustava esimerkki viime vuosisadan Oulun mielenmaisemasta ja rakentamisen tilasta. Hassua sinänsä että mikään ei ole muuttunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerkesivät suojelemaan Oulun rumimman rakennuksen, yliopiston. Nyt pitäisi purkaa äkkiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rohkeasti ylöspäin, 3-4kpl 26-40 kerroksisista hoikkaa tornitalo voittaneen suunnitelman lisäksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksei saman tien kerralla enemmän? Tuollaiset luvut alkaa Suomessakin olla ihan pikkukylän meininkejä. Ei nyt olla mitään kirkonkylän raittia rakentamassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt, kun vastustajat verissä päin vastustavat keskustan korkeaa rakentamista ja samalla ihan kritiikittömästi ihailevat Oulun matalaa ja resuista korttelirakennetta, niin olisi erinomaisen oiva paikka Asemanseutu toteuttaa korkeana. Toteutetaan sen eteläpää vaikka Lahdelma-Mahlamäki-henkeen, mutta pohjoinen alue korkeana tyyliin pyöreä tornihotelli 25-30 kerrosta ja muutama vähän matalampi rakennus. Alue on selvästi erillään muusta, joten sen ei pitäisi häiritä viereisiä alueita. Ei varjostus- eikä tuuliongelmia. Mahlamäki suorastaan pilkkaa Oulua lähes persjalkaisella suunnitelmalla, kun samaan aikaan mies suunnittelee Pasilaan Suomen oloissa lähes käsittämättömän korkeaa. Vetoan Oulun päättäjiin, että Asemanseutu rakennetaan korkeana ja vain osittain Mahlamäen esittämällä tyylillä. Olisihan se ihan hyvännäköinen setti, kun junalla tulisi etelästä päin, niin Tervatynnyri-tyyli toivottaisi matkustajan tervetulleeksi, mutta sitten tornitalot hetken kuluttua muistuttaisivat tulijaa kaupungin kehityksestä ja dynaamisuudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joko muuten kivikukko on koottu uudelleen sinne aseman tienoille? Ainakin se ajettiin muutama viikko sitten pois tuolta metsästä..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi kaikki pitää tapahtua niin hitaasti? Nytkähtelyjä ja askelia ottamalla? Hanskat käteen ja hommiin ja turha pyrokratia pois!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maksimaalinen määrä pieniä yksiöitä, Arinan marketti, kahvila ja betonisen kalsea odotushalli matkustajille. Siinä todennäköinen lopputulos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun kaupungin omat tulevaisuudenarvio kertovat siitä, kuinka Ouluun muuttavat loppuvat mutta Vantaa vetää oululaisia edelleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

13.11.
Viljo-kissa haluaa saunan lämpimäksi kylmillä keleillä – saunoo lähes päivittäin
13.11.
Trump kertoi olevansa Erdoganin suuri fani – Turkin asekaupat Venäjän kanssa yhä "ratkaistavana"
13.11.
Poikkeuksellinen tulva peittänyt lähes puolet Venetsiasta
13.11.
Ministeri Paatero ripitti Postia "rikkurityövoiman" käytöstä
13.11.
Vuorineuvos uskoo aurinkoenergiaan ja penää vastuuta päättäjiltä: "Tämä on nurinkurista, sillä poliittisten päättäjien pitäisi näyttää esimerkkiä muille"
13.11.
Suomalaisasiantuntijat tekivät maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen selvityksen – suomenpystykorvien sukutaulut saatiin selville 1800-luvulle saakka
13.11.
Hiilijalanjäljestä uusi maidon hinnoitteluperuste – ravintoarvoilla mitattuna maidon hiilijalanjälki jää pienemmäksi kuin vaikkapa riisin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Lapin maakunnassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

263 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Nyt, jos koska pitäisi liittyä ammattiliittoihin. Ammattiliitojen tulisi olla vähintään maanosan kattavia, silla globaal... Lue lisää...
Syke

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.11.

Fingerpori

14.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image