Pääkirjoitukset

Aalto-yliopiston työryhmän ehdotus liikenteen päästöjen ku­tis­ta­mi­sek­si on yk­sin­ker­tai­nen – mutta sekin viiltäisi monen kansalaisen mieltä ja kukkaroa

Kaasulla, etenkin biokaasulla, voi vähentää autoilunpäästöjä merkittävästi. KUVA: Risto Pikkupeura
Pääkirjoitukset 23.10.2019 6:00
Pääkirjoitus

Aalto-yliopiston tutkijoiden mallia
liikenteen päästöjen vähentämiseksi voi kiittää yksinkertaisuudesta. Esitys näyttää kuitenkin joutuvan
saman tien hyllylle. Se ei silti vie päästövähennyspainetta hallituksen pöydältä.

Pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallituksen ohjelmassa on juhlava lupaus, jonka mukaan Suomi vähintään puolittaa liikenteen hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä.
Tavoite on kova, sillä aikaa on vain runsas vuosikymmen, ja askelet päästöjen kutistamiseksi ovat tähän asti olleet vaaksan mittaisia.

Vaikka nykyinen hallitus ei ole vastaamassa huutoonsa vuonna 2030, Rinteen kabinetin uskottavuus vaatii, että jotain vaikuttavaa vähintäänkin saadaan liikkeelle.

Vielä sellaisia päätöksiä ei ole nähty. Tiistaina akateemisesta maailmasta kuultiin ehdotus, jota voi kutsua jopa uhkarohkeaksi.

Aalto-yliopiston työryhmä esittää polttoaineiden myyntilupajärjestelmän käyttöönottoa. Maassa luotaisiin vuosittaiset kiintiöt liikenteen hiilidioksidipäästöille.

Päästöjen maksimimäärää vähennettäisiin pikkuhiljaa niin, että vuonna 2030 liikenteessä syntyisi puolet nykyistä vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Päästöluvat myisi valtio.

Malli olisi yksinkertainen luoda, ja se pudottaisi päästöjä pakosta. Samalla kuitenkin fossiilisten polttoaineiden hinnat nousisivat.

Perinteisen bensiinin ja dieselin hintojen nousu iskisi kovimmin niihin Suomen osiin, joissa liikkuminen tapahtuu oman auton varassa, pehmeämmin esimerkiksi pääkaupunkiseutulaisiin.

Samoin hintojen nousu osuisi niihin kansalaisiin, joilla ei ole varaa ostaa vähäpäästöistä ajokkia – siis pienituloisiin, joiden elämäntapa kaikkiaan aiheuttaa pienemmät päästöt kuin suurituloisten.

Ilmaan jää myös kysymys siitä, kuinka korkeaksi polttoaineen hinnan pitäisi nousta, jotta ajaminen oikeasti vähenisi. Tässä suomalaiset ovat osoittaneet melkoista kivunsietokykyä.

Tutkijoiden mallissa on etunsakin. Se antaisi kansalaiselle vapautta valita sen, miten vähentää oman liikkumisensa päästöjä. Vapauden sijasta voi toki puhua myös valinnan pakosta.

Työryhmän esityksille ei tiistain kommenttien perusteella voi odottaa ripeää etenemistä, ehkei edes hitaampaa. Ajatuksiin suhtautuivat nihkeästi niin keskustan puheenjohtaja, elinkeinoministeri Katri Kulmuni, saman puolueen valtiovarainministeri Mika Lintilä kuin demarien liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinkin.

Kulmuni perää sitä, että päästöjen vähennys toteutetaan sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla. Samalla linjalla ajaa Lintilä, joka haluaa kuulla liikenteen verotusta pohtivan työryhmän ehdotukset.

Marin puolestaan haluaa kuulla esitykset työryhmältä, joka miettii suomalaista reittiä fossiilittomaan liikenteeseen.

Suomen hiilidioksidipäästöistä viidennes tulee liikenteestä. Siksi päästövähennysten hakeminen tältäkin sektorilta on tarpeen.

Jos Rinteen hallitus aikoo toteuttaa tavoitteensa, työryhmien lisäksi tarvitaan myös poliittisia päätöksiä. Ikävät päätökset on aina helpompi tehdä hallituksen alkutaipaleella kuin vaalien lähestyessä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Huoli on ilmastonmuutoksesta, mutta mitä ovat faktat siitä? Sehän tiedetään, että pallo vihertyy kun CO2 pit ilmakehässä kasvaa ja samalla viljasadot suurenevat ruokkimaan kasvavaa väestöä (mitä tapahtuisi jos globaali lämpötila tippuisi vaikkapa 2 astetta?). 1800-luvun lopulta pallon lämpötila on noussut 0,6 astetta (jollakin tarkkuudella?) ja viimeiset 20 vuotta on ollut tasaista lämpötilan suhteen. Tiedetään, että mm. Suomessa sää vaihtelee n. 70 astetta vuoden kulussa.
Öljy-, hiili- ja kaasuvarat ovat rajalliset ja niiden loppumiseen on syytä varautua, mutta jokatapauksessa aikaa on enemmän kuin 20 vuotta- puhutaan ennemminkin sadasta vuodesta. Myös hiilidioksidin käyttäytymisestä meillä on 50 vuoden kuluttua faktaa, mittaustietoa sen käyttäytymisestä päätöksenteon pohjaksi. Ydinvoiman lisärakentamisella Suomi kykenisi omavaraiseksi energian suhteen turvaamaan tulevaisuuttamme.
IPCC:n nimissä esitetyt kaikki toteutumattomat kauhuennusteet olisi listattava ja julkaista vuosittain sekä menneestä että tulevista vuosista! Luonnollisesti myös ne ennusteet, jotka ovat toteutuneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä ei mitään ilmastoa haluta pelastaa vaan tehdä voittoa. Jos todellisuudessa hallituksessa halutaan tehdä niin, että halutaan autokanta muuttaa kerralla niin valtio tukisi työssä käyviä ihmisiä niin, että heillä olisi halpa laina mahdollista saada pankista autolle, että sitä voisi lyhentää pienissä erissä. Ei monilla ole varaa 400-1000 euroa lyhentää autoa kuukaudessa autoliikkeelle ja kaskot siinä päällä. Monilla ei ole varaa edes kaskoa pitää kun on kulut pitänyt katsoa, että riittää kaikkeen elämiseen. Usko, että kaikki alkaisi tekemään muutosta jos hallitus vaan tukisi pankkeja, että voisivat alkaa antamaan ihmisille mahdollisuuden uusia auto. Ei pakko toimilla, että nostetaan vaan polttoaineveroa ja tehdään ajamisesta kalliimpaa. Siinä ihmiset ajetaan vaan tiukemmalle. Aivan varmasti kaikki laittaisi uuden auton jos siihen olisi varaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tutkijoiden kapasiteetti pitää hyvin nopealla aikatauluua valjastaa ruoan tuotannon ja varmuusvarastojen täyttämisen vaatimien toimenpiteiden suunnittleuun ja toteuttamiseen. Kamiinasta on tuli hiipumassa ja kämppään tulee kylmä vaikka lisäisi lämpöeristettä kuinka paljon tahansa. Tarkoitta sitä, että Aurinkomme on vaipumassa alas ja sen vuoksi eliökunnalle maapallolla koittavat nälkäiset ajat kun ruoka ei kasvakaan. Varoittavana esimerkkinä meillä on vuosi 1816, jonka sanotaan olleen vuosi ilman kesää. Vilja ei tuottanut satoa, minkä vuoksi nälänhätä oli maailmanlaajuinen.

Edellinen hallitus on tyhjentänyt ja lakkauttanut valtion varmuusvarastoja, minkä vuoksi leipäviljaakaan ei riitä varastoissa kuin puolen vuoden tarpeisiin. Varastojen pitäisi riittää viideksi vuodeksi, eikä niiden pienuudella saa aiheuttaa viljan hinna monisatakertaistumista, jolla eräs puolue tavoittelee omalle klikilleen jättituloja.

Viimeistään nyt on lopetettava kansakunnan edun vastainen puhe ilmastonmuutoksesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ilmastonmuutos haluttaisiin pysäyttää niin siihen löytyy jo tekniikka. Vaasassa on jo kehitetty teollisuudelle edullinen ratkaisu hiilidioksidin talteenotolle. Se on kumminkin patentoitu joten siitä pitäisi yritysten maksaa. Tämä tarkottaisi sitä, että jos tämä tekniikka suomessa laitettaisiin kaikkiin suurempi päästöisiin niin suomen päästöt jo tippuisi radikaalisti, että päästö tavoitteisiin päästäisiin jo parissa vuodessa. Autojen suhteen voitaisiin peltoja muuttaa hiilinieluiksi ja kaupunkeihin lisää hiilinieluja. Näin ei tarvittaisi ollenkaan uusia autoja kuin sitä tahtia kuin vanha autokanta poistuu tai biokaasu sekä sähköautot paranevat ja niille tulee pitempi kantama sekä latausverkosto paranee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taidetaan palata hevoskauteen takasi. Tosin hevosetkin piereskelee, mutta tutkijat voisi mitata pieneneekö päästöt. Lentoliikenteestä ei puhuta, eikä helsingin kivihiilikasoista, samoin kaikenlainen moottoriurheilu, ei mainintaakaan. Jos suomea ja suomalaisten tarpeita mitataan kehäkolomosen sisältä niin sen ulkopuolelta loppuu asuminen ja työ. Millä konstilla suomi saahaan mahtumaan tuonne helsingin seudulle? Näin se tuo viisasten viisaus on tyhmyydeksi tullut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikenneministeri Sanna Marin sanoi eilen TV:ssä, että tämä ehdotus on edellisen hallituksen tilaama tutkimus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanoi näin, jotta persujen kannatus ei pääsisi nousemaan yli 50%:n. Asiasisältö raportissa oli nykyisen hallituksen ohjaama.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja samaan aikaan kun poliitikot ja aaltoyliopiston tutkijat puuhastelevat näiden kuningasideoitten kanssa, niin autotehtaat kehittää ja valmistaa uusia hybridi-, vety-ja sähkö-automalleja joilla ongelma poistuu itsestään kymmenessä vuodessa tekemättä mitään, mutta valtion kassaan on saatava rahaa, josta nämä työssäkäyviä kurjistavat ideat kumpuaa. Siitä on kyse mutta kukaan ei kehtaa sanoa suoraan.
Kaikenlainen puuhastelu kieltojen ja säännöstelyjen kanssa aiheuttaa ainoastaan pahaa mieltä ja kikkailua sääntöjen kiertämistä varten, sen on historia osoittanut satoja kertoja ympäri maailman.
Mutta ok, puolitetaan autokannan päästöt: Suomen kokonaispäästöistä lähtee sitten se suunnilleen ~11%, mitä ollaan tekemässä sille lopulle 89 prosentille päästöistä mitä jää jäljelle? En ole kuullut julkisuudessa yhtään ainutta suunnitelmaa tai edes agendaa minkään muun kuin liikenteen päästöjen vähentämiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa et ole kuullut? Viime viikkoina on keskusteltu esimerkiksi tehotuoten lihan syömisen ja maidonkulutuksen vähentämisestä (huom: ei lopettamisesta tai kieltämisestä). Tästä nousi kauhea äläkkä MTK:n ja keskustapuolueen suunnalta. Eli tätäkään ei ilmeisesti voida tehdä.
Lisäksi on tarkasteltu poltettavan turpeen verohelpotuksien poistamisesta. No ylläripylläri, ei käynyt kepulle tämäkään.
Eli kyllä niitä ehdotuksia ja avauksia on muillakin saroilla, mutta aina joku pistää hanttiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä oot vetänyt nuo luvut. Suomen melkein koko päästöluku koostuu teollisuuden yrityksistä. Autot ovat vaan todella pieniosa suomen päästöjä. Automalleja kehittämällä ei ongelma poistu. Todellinen ongelma on yritykset. Ne pyrkivät vaan tekemään isoja tuloksia. Suomen teollisuuden päästöt eivät ole vähentyneet ollenkaan vaikka autokannan päästöt ovat. Yrityksille pitäisi puolestaan laittaa sanktioita jos eivät uusi tekniikka. Tekniikka on jo olemassa, että yritykset voivat olla päästöttömiä. Tekniikka on kehitetty suomessa ja se on jo testattu toimivaksi. Siinä hiilidioksidi kerätään absorbio tekniikalla veden avulla ja se on saatu vähää virtaa vieväksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitten se taas alkaa-bensaralli Ruotsiin,Venäjälle ja Viroon.Jos auton muuttaa kaasulle niin siitä menee käyttömaksu kuten diesel autoistakin mutta päästöt ovat vain vesihöyryä.Työmatkatkin maksaa sitten sen verran että ei kannata töissä kulkea-ainakaan omalla autolla.Työnantaja hommatkoon kyytin jos haluaa pienipalkkaisia töihin. "Verot ne kansan verta juo" sanottiin jo 100v. sitten kun Suomi "itsenäistyi"silloin, jonka sittemmin menetti/antoi EU:lle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän ensin kielletä kaikki hupivehkeet, kuten moottoripyörät, moottorikelkat, vesiskootterit, yms. Tämäkin kolahtaa vain omaan nilkkaan, kuten kaikki rajoitukset, verotulot menetetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ralliautoilu, jokamiesluokka-autoilu, enduro-moottoripyöräily ja formulat. Ihan hullua että nämä vieläkin sallitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisissa kerrottiin, että päästökauppa toisi valtiolle miljardien lisätulot. Suomen liikenteessä kulutetaan suunnillleen 4 miljardia litraa polttoaineita vuodessa, joten miljardin lisätulon saamiseksi valtio rokottais 0,25€/litra. Puhutaan miljardeista, joten 2 miljardiin hinnan korotus olisi 0,5 €/litra.
Tarvitaanko uusi mekanismi, kun saman saa aikaiseksi pelkästään polttoaineveroa korottamalla?
Jos välttämättä halutaan laittaa ehdoton raja määrälle, niin raja kannattaa laittaa satamaan. Laitetaan öljyn/öljytuotteiden/kivihiilen/maakaasun (fossiilisten polttoaineiden) maahantuonti luvanvaraiseksi. Maahantuojia on vähän, jolloin byrokratian hoito paljon simppelimpi kuin jokaiselle huoltoasemalle oma myyntilisenssi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maalaisjärkikin sen sanoo, että kunnianhimoiset tavoitteet hillitä maapallon saastumista eli ilmastonmuutosta vastaan tarkoittaa siirtymistä säännöstelytalouteen, eikä vain liikennevälineiden polttoaineiden osalta. Kaikki kulutustavara ja ruoka on laitettava kortille, jos halutaan saavuttaa kohtuullinen tapa käyttää maapallon luonnonvaroja. Suomessa onkin naama kurtussa, kun totuus tuodaan esiin: puheet ja mielenosoitukset ilmastonmuutosta vastaan ovat eri juttu kuin todelliset toimenpiteet eli SÄÄNNÖSTELY. Saapa nähdä, laantuko Suomessa vouhotus ilmastonmuutoksesta, kun pitäisi luopua kaikesta nykyisestä " pohjoismaisesta hyvinvoinnista".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmisten ruoka ja työmatkaliikenne autoilla halutaan kortille, mutta ei koskaan sanaakaan lentoliikenne-, lemmikkieläin-, kilpaurheilu-, mopo- ym. turhake-, rätti-, kosmetiikka- ym kemianteollisuusbisneksistä missään.

Ruoan pitäisi olla viimeinen asia, mistä pihistetään. Samoin polttoainetta moni tarvitsee päästäkseen töihin, iäkkäitä vanhempiakaan ei ilman polttoainetta pääse katsomaan. Toki polttoaineen hintaa voi miettiä, onko se kohdallaan, kun suuri osa ajokilometreistä tässä maassa ei ole välttämättömiä vrt. Esim. Hidasautohankkeet

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä sieltä kaasuauton pakoputkesta tuleekaan? No hiilidioksidia tietenkin, eikä ihan vähän. Mistäpä se hiili siihen kaasuun kertyy? Sehän tulee tietenkin jätteestä, jota pitää tuottaa yhä enemmän, mitä enemmän kaasua tarvitaan. Ja näinhän se maailma pelastuu.

Entäs nestemäiset biopolttoaineet? No niitähän saadaan tuhoamalla hiilinieluja oikein urakalla. Ja näinhän se maailma pelastuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jätteestä tuotetusta biokaasusta on ensin poistettava HIILIDIOKSIDI, jotta biokaasu on hyvin palavaa. Mietin, mihin tämä prosessissa syntyvä jätekaasu laitetaan, ei kai ilmakehään. Nykyisin eniten ilmastonmuutosta edistävä ilmakehän kaasu on vesihöyry, tiedeohjelmasta opin. Sitten herää kysymys, miten vesihöyryn määrää vähennetään ilmakehässä eli miten maapallon lämpötilaa saadaan alemmaksi. Päättelin itse, että maapallon keskilämpötilan nousun pysäyttäminen ei auta yhtään mitään, pitäisikin tulla jääkausi ilmakehän vesihöyryn vähentämiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

48
"Miksi Lyseosta tuli tällainen kiistakapula", ihmetteli Jenni Pitko Oulun kaupunginvaltuustossa – Lyseon remontin esittely kirvoitti kiivasta keskustelua
47
Koulujen joulujuhlien lainmukaisuutta selvitetään myös Oulussa – Lyseon lukion iso ylioppilasjuhla mahtuu vain tuomiokirkkoon
36
SDP:n valtuustoryhmä päätti erottaa Husseinin luottamuspulan vuoksi – asiakas ei ollut poistunut taksista
14
"Illan kiisselit kasvoilla vielä aamulla" – vanhustenhuollon tila on ollut tapetilla jo pitkään, silti esille nousee yhä todella vakavia epäkohtia
12
Valmet Automotiven toimitusjohtaja näkee dieselskandaaleissa myös hyviä puolia – "Sähköautot tulevat nopeammin käyttöön kuin monet olettavat"
9
Lumisateessa lakkovahtina värjötellyt PAU:n pääluottamusmies: Tunnen kaikki, jotka ovat tulossa tänne töihin
5
Postin "aitagate" herättää ihmetystä - PAU:n puheenjohtaja kertoo, ettei uudesta kulkuväylästä päässyt sisään, ellei nimi ollut listalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä ja aamulla maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

250 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula ko?

Nykyajan nuoret on vötkylöitä. Aamulla kun pitäisi aikaisin herätä ja sitten töhinmeno pitäisi olla, että menenpä sitte ... Lue lisää...
niin ja.,

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.11.

Fingerpori

12.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image