Kolumnit

Vuoden henkilö olet Sinä – olet hyvin tärkeä tekijä, kun digitaalisen toi­min­taym­pä­ris­tön pelisääntöjä luodaan

Kolumnit 15.10.2019 20:00
Jarno Limnéll

Yhdysvaltalainen aikakauslehti Time valitsee vuosittain vuoden henkilön, jolla arvioidaan olleen suurin vaikutus kuluneen vuoden tapahtumiin maailmassa. Valinta on kohdistunut muun muassa Adolf Hitleriin, Martin Luther Kingiin ja Bill Gatesiin. Ensimmäinen ei-ihminen – tietokone – valittiin vuoden henkilöksi vuonna 1982. Tämän vuoden henkilöä emme vielä tiedä, mutta jos ratkaisu olisi minun käsissä, niin valitsisin uudelleen vuoden 2006 vuoden henkilön. Se olisit Sinä.

”Sinä” on tämän päivän totuuden jälkeiseksi ajaksi kutsutussa tietoyhteiskunnassa perusteltu valinta. Vuoden 2006 Time­-lehden kannessa oli kuva tietokoneesta ja alla teksti: ”Sinä hallitset informaation aikakautta. Tervetuloa maailmaasi.” Kansikuva ilmentää ihmisen valtaa etsiä ja saada tietoa internetistä, sekä toimia itse tiedon tuottajana ja välittäjänä. Valinnan perusteluiden mukaan ihminen on internetin tietosisältöjen keskiössä. ”Sinä et vain muuta maailmaa vaan muutat myös tapaa, jolla maailma muuttuu.” Viisaasti todettu vuonna 2006. Perustelu on vuonna 2019 vieläkin ajankohtaisempi.

Jo lähivuosiksi ennustetaan datan räjähdysmäistä kasvua, kun yhä mielikuvituksellisempia esineitä ja asioita ollaan yhdistämässä internetiin. Luotettavat tutkimukset ovat ennustaneet datan määrän maailmassa jopa satakertaistuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana. Se on huikea luku. Siksi tänä päivänä kuulee yhä useammin todettavan, että se joka omistaa datan, omistaa tulevaisuuden maailman.

Yksinkertaistaen kyse on siitä, että dataa ja siitä jalostunutta tietoa on jatkossa saatavilla ympärillämme merkittävästi nykyistä enemmän, ja erilaisten teknologisten ratkaisujen myötä tulemme elämään valtavien tietovirtojen keskellä. Älylaitteiden avulla myös tieto tavoittaa meidät ja on saatavilla aivan uudenlaisilla tavoilla. Nykyinen tietoyhteiskunta on vasta hiljaista alkusoittoa tulevaisuuden tietoyhteiskunnalle.

Kaikenlaisen tiedon saatavuus helposti ja vaivattomasti on internetin myötä muuttanut käsitystämme tiedosta. Kuten professori Michael Lynch toteaa kirjassaan The Internet of Us, tiedon helppo saatavuus on tuudittanut ihmisiä uskomukseen, että tietäminen on yhtä helppoa kuin sanan syöttäminen hakukenttään.

”Google­tietämyksessä” on syytä muistaa kaksi asiaa. Ensinnäkin tiedon oikeellisuus. Helposti haemme vastauksen kysymykseemme Googlen (tai minkä tahansa hakukoneen) näyttämän ensimmäisen sivun linkeistä. Näin me ihmiset luontaisesti toimimme. Se mitä näkyy hakukoneen ensimmäisten hakutulosten joukossa, voi edesauttaa myynnin ja markkinoinnin keinoin. Oikea tieto ei välttämättä näy ensimmäisenä.

Toiseksi hakutulokset näyttäytyvät jatkossa eri ihmisille erilaisina. Ihmiset eivät siis saa ”Google­tietämystään” samanlaisena, vaan se tarjoillaan ihmisten aiemman käyttäytymishistorian perusteella sellaisena, jonka ajatellaan miellyttävän ja kiinnostavan ihmistä. Hakukoneiden algoritmit eivät ole mitään neutraaleja laskutoimituksia, vaan ne pyrkivät palkitsemaan näkyvyydellä sellaista sisältöä, josta maksetaan.

Kyse on tiedon yksilöllisestä räätälöimisestä. Tällä tavoin ohjataan mainostajia ja muita maksavia tahoja tietoa etsivien ihmisten luokse. Halutun tiedon jakaminen on myös vallankäyttöä. Esimerkiksi useat havainnot ilmentävät, miten Facebookin esittämillä sisällöillä on vaikutusta ihmisten äänestyskäyttäytymiseen vaaleissa.

Merkittävimmät digiajan ”taistelut” tullaan käymään mielistä – arvoista, asenteista ja mielikuvista. Tässä taistelussa olemme jokainen eturintamassa. Etsimme usein huomaamattamme informaatiovirroista vahvistusta mielikuvillemme ja omille uskomuksillemme.

On muistettava, että mielikuva vahvistuu helpommin kuin muuttuu. Sosiaalinen media tarjoaa informaatiokuplassa elämiseen erinomaisen mahdollisuuden, jopa pelottavan. Eivätkä vaikutusvaltaisimmat toimijat sosiaalisen median välittämän todellisuuden luomisessa tule olemaan valtioita. Kyse on globaalien suuryritysten vallan ja vaikutusmahdollisuuksien kasvamisesta.

Digitaalinen ympäristö sosiaalisine medioineen ja hakukoneineen näyttäytyy tänä päivänä luonnollisena osana elämäämme. Ratkaisu ei ole tämän todellisuuden poissulkeminen tai riippuvuuden kieltäminen. Ratkaisu on korkeassa sivistystasossa, kriittisessä suhtautumisessa kaikkeen tietoon ja luotettavassa journalismissa. Myös läpinäkyvyyden lisääminen esimerkiksi algoritmien toimintaan on välttämätöntä.

Internet ja sosiaalinen media ovat tuoneet paljon hyvää. Kaikista uhkista ja riskeistä huolimatta internet on muuttanut maailmaa hyvään suuntaan ja mahdollistanut monien asioiden, kuten ihmisten välisen maailmanlaajuisen vuorovaikutuksen, aivan uudella tavalla. Olemme nyt kuitenkin vasta luomassa pelisääntöjä digitaaliseen toimintaympäristöön sekä uudenlaiseen tiedon ja datan täyttämään maailmaan. Tässä ympäristössä Sinä olet hyvin tärkeä tekijä.

Jarno Limnéll on kyberturvallisuuden professori ja Tosibox Oy:n toimitusjohtaja.

MAINOS

Kommentoi

Koska roskan tulvaa ei voi estää, kieltolaki ei toimi - niin tarvitaan ...
Koulutusta, koulutusta ja koulutusta - vauvasta vaariin.
Koko kansalle tarvitaan taitoja tunnistaa totuus roskan seasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Dataa on helppo generoida jos teknologia on käytössä, mutta oleellisen informaation louhiminen jääkaappini sisällöstä tai kahvinkeittimen käyttötiedoista on eri asia, ja mitä sellaisella lopulta saavutetaan? Kylkiäisinä tulisi kuitenkin tietoturvariskit ja päivitysten lyhyt saatavuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietoa on ilman nettiä. Se tieto on Sinun menestystekijä. Digitalisaation (ent ATK) varjolla tehdään myös hölmöjä asioita. Joskus opeteltiin päivämäärän kirjoitusta p*rse eellä, koska digitalisaatio vaati. Vielä eilen oli turvakortti, nyt on älypuhelin, tunnuslukulaite ja turvakortti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli kaikkein helpoimmin höynäytettävissä olevat lampaat, jotka eivät osaa etsiä tietojen taustoja ovat vuoden henkilö. Nyt kun jopa uutismediat eivät vaivaannu etsimään mielipiteitä muualta kuin somesta, ollaan palaamassa keskiajalle jossa aikoinaan herrat määräsivät mitä vähemmilleen kerrotaan. Post-Truth on jo mennyt, Post-opinion on seuraava asia. Ihmiset eivät edes ymmärrä enää mitä tieto ja uutisten taustat ovat kun kaikki on valmiiksi googlessa ja facebookissa pureskeltu ja ihmisille kerrotaan mitä mieltä pitää olla. Sosiaalinen media muuttaa tiedon käsittelyä kammottavalla tavalla huonompaan suuntaan. Paljon parjattu wikipedia on hyvä tietolähde, mutta sen käyttäjienkin pitää oppia lähdekritiikki. Ne pikkuiset numerot jotka johtavat linkkeihin wikiartikkelin lopussa ovat hurjan tärkeitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

20.11.
Postin työriitaan ei saatu keskiviikkona ratkaisua – PAU: keskeiset asiat yhä ratkaisematta
20.11.
Voitot kiersivät ravilegenda Pekka Korpea juhlakilpailussa – toisen juhlalähdön voittoon ajoi poika Janne Korpi
20.11.
Tähtitodistaja: Trump vaati Ukrainalta vastapalvelusta vierailusta Valkoiseen taloon
20.11.
Uutissuomalainen: Omistajaohjausministeri Paatero väläyttää Postin pilkkomista
20.11.
Kun professori Vesa Puuronen pyysi Mannerheimin kuvan poistamista kasvatustieteilijöiden kiltahuoneelta, oli lopputuloksena valtava myrsky
20.11.
Kaleva Live: 22-Pistepirkon Oulun-keikka keskiviikkona Tilaajille
20.11.
Pudasjärven lentokentän vuokrakiistan taustalla lukion ilmailulinjan oppitunnit – Suviseurojen järjestäjät odottavat oikeuden päätöstä lentokentän käytöstä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

224 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Kovapalkkaisimmat ammattityöntekijät kuuluu ammattiliittoon. Nytkin itselleni maksetaan 25% enemmän kuin TES määrää. Amm... Lue lisää...
FAKTAA.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image