Kolumnit

V-sukupolvi löysi toisensa kriisin syövereissä

Kolumnit 18.12.2009 0:00
Mikkola Arja

Trenditutkijat ovat menneinä vuosikymmeninä tunnistaneet maailmalla kaikenlaisia sukupolvia. Esimerkiksi X-sukupolven edustajat sattuivat syntymään 60-luvun alusta 80-luvun alkuun. Sitä seuraavan Y-sukupolven edustajia on kutsuttu myös netti-ihmisiksi. Heitä taas seuraa parhaillaan Z-sukupolvi eli 11/9-sukupolvi.

Kutakin sukupolvea määrittää hyvin erilainen suhtautuminen vaikkapa politiikkaan, mediaan tai tulevaisuuteen. Ajatellaan nyt vain nykynuoria, jotka pyrkivät julkisuuteen keinolla millä hyvänsä tai katselevat joukolla, kun uhria potkitaan maassa.

Sukupolvien välisistä syvistä kuiluista on tosin löytynyt yllättävä yhteinen nimittäjä: niin sanotun V-sukupolven edustaja voi olla minkä ikäinen tahansa.

V-sukupolvi tarkoittaa välittävää ja vastuuntuntoista. Sen edustajat haluavat jakaa tietoa ja tekemisiään keskenään. He ovat informoituja ja valmiita tutustumaan tuntemattomiinkin. Suuntausta on nimitetty myös anteliaaksi sukupolveksi.

V-sukupolvi signalisoi vastaliikettä kriisiajalle, ahneuden ja itsekkyyden 2000-luvulle, joka onnistui viemään maailmantalouden lähes perikatoon.

Barack Obamakin panosti välittävien kansalaisten joukkovoimaan ja keräsi vaalityöhönsä 500 miljoonaa dollaria pikkupuroista. Myös saksalaiset ovat nostaneet vanhat, pehmeät partioarvot - avuliaisuuden, luotettavuuden ja ystävyyden - jälleen ensisijaisiksi, kireän kilpailun ja kiivaan tahdin vastapainoksi.

V-sukupolvikin on julkisuudenkipeä, esiintyväthän sen edustajat tauotta verkossa toisilleen. He ovat olemassa vain, koska he päivittävät Facebookia, YouTubea, Twitteriä ja Flickriä tai tuhansia blogejaan. He jakavat keskenään niin videot kuin valokuvansakin ja kirjaavat hetkessä laajan lähipiirinsä luettaviksi niin intiimit mielialansa, sikainfluenssan viimeiset vaiheet kuin ostoksilla tehdyt löydötkin.

Välittäjien sukupolvi ei ehkä ole edes tavannut tuttujaan, mutta se panostaa mahtavaan yhteisvaluuttaan. Koossapitävä voima on keskinäinen luottamus ja rehellisyys. Vain harva esimerkiksi vaihtaa identiteettinsä Facebookissa. Tutkijatkin ovat hämmästelleet, ettei sosiaalisen median varjossa teeskennellä.

Kuluttajien käänteitä valppaana seuraavilla markkinoilla on tosin todettu sekin, että vain hyvin pieni osa sosiaalisesta verkkoyhteisöstä toimii aloitteellisesti, uutta sisältöä luoden. Neljä viidestä yhteisön jäsenestä poimii vain rusinat päältä.

Toisaalta tavoittavat pelkästään Facebookiin kirjatut havainnot kerralla yli sata ihmistä, joten joukot kiinnostavat varsinkin kuluttajina.

Suomessa sosiaaliset ja eettiset tuotteet ovat vasta tulossa. Vielä meillä ei maistella keskellä talvea kuumaa keittoa tuotekampanjaa varten lämmitetyllä bussipysäkillä tai hankita paitaa, jolla kantaja julistaa tekevänsä hyvän työn. Tarjolla on kuitenkin pieniä tekoja, kuten vaippa, jonka avulla voi lahjoittaa jäykkäkouristusrokotteen lapselle. Joulupakettiin taas voi kääriä virtuaalisen vuohen, joka ilostuttaa jonkin kaukaisen maan köyhää.

Välittäminen ei onneksi jatkossakaan rajoitu pelkkiin etäkontakteihin. Myös irtisanottu, joka suunnittelee jakavansa aikansa vapaaehtoistyön parissa, on antelias. Samaan sarjaan kuuluvat myös englantilaisen tv-sarjan miljonäärit, jotka saavat palkaksi hyvän olon heidän lahjoittaessaan aikaa ja rahaa uusille, varattomille ystävilleen.

arja.mikkola@kaleva.fi

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

21
Zeppelinin edustan tietöiden pahin vaihe on kohta ohi, liikenneympyrä valmistuu heinäkuussa
12
Kiinteistöliitto esittää Airbnb-majoittujien määrän rajoittamista huoneistoissa vuoden aikana – valvonta tehtäisiin sähköisen järjestelmän avulla
10
20 asteen rajaa ei juuri rikota Pohjois-Pohjanmaalla tulevalla viikolla – keskiviikkoillan ja torstain aikana luvassa jopa kolmasosa kuukauden sateista
6
Australia evakuoi kahdeksan lasta Syyrian pakolaisleiriltä
5
Rahoitus, huippuvirat ja tietenkin brexit – näin Suomi puheenjohtajana voi tai ei voi vaikuttaa EU:n tulevaisuuteen
5
IS: Cristiano Ronaldo lomailee Ranskan Rivieralla kempeleläismiljonäärin jahdilla – vuokra 217 000 euroa viikossa
4
OLS:n kasvatti Rasmus Karjalainen siirtyy Hollannin liigaan – "Menen tekemään, en vain selviytymään"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Syntyvyyden raju romahtaminen Suomessa

214 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Karmea moka Pudasjärvellä

Ei kannata näyttää komeaa jokea turisteille ilmaiseksi. Joka paikassa jokinäkymä maksaa. Betonikaide on jalankulkijoiden... Lue lisää...
Betoni kaide

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image