Kolumnit

Suomen tieliikenteen selkäranka vaatii investointeja

Kolumnit 12.2.2020 20:00
Janne Heikkinen

Eduskunnasta

Vuonna 2018 valtio keräsi tieliikenteestä veroina kaikkiaan noin 8,3 miljardia euroa. Tästä summasta tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen palautui takaisin noin miljardi euroa. Ihmisten perustarpeen eli liikkumisen verottamisesta on tehty suhteeton kuppausjärjestelmä ja hyvinvointivaltion "taikaseinä" tieverkon kehittämiseen palautuvaan määrärahaan nähden. Epäsuhta on melkoinen. Siksi olisi enemmän kuin kohtuullista, että tieverkostomme investointi- ja korjausvelkaa ryhdyttäisiin lyhentämään nopeasti.

Usein sanotaan, että maamme liikenneverkosto on kuin Suomen talouden verisuonet. Siksi haastavimpien pullonkaulojen purkaminen järjestelmästä on tärkeää ja perusteltua.

Yksi kipeimmin investoimista vaativa, koko Suomen kattava tie on valtatie 4, joka on maamme pisin tieväylä noin 1 300 kilometrin pituudellaan. Aivan perusteetta tietä ei kutsuta Suomen selkärangaksi – se on ylivoimaisesti maamme tärkein tie elinkeinoelämälle. Tie on täysin välttämätön pohjoisen elinvoimaisuudelle, tuotteiden ja elintarvikkeiden saatavuudelle sekä vientiteollisuudelle.

Nelostien haasteet kohdistuvat erityisesti Oulun ja Kemin väliselle osuudelle, sekä Jyväskylän pohjoispuolelle, erityisesti Vaajakosken kohdalle. Tien raskaan liikenteen suoritteen arvioidaan kasvavan seuraavan 20 vuoden aikana yli 20 prosenttia. Sen varrelle on tullut ja on tulossa mittavia satojen miljoonien teollisuusinvestointeja.

Panostaminen valtatie 4:ään on juuri nyt erityisen tärkeää, koska EU:n TEN-T ydinverkko rakennetaan vuoteen 2030 mennessä. Tästä syystä investoinnit tulee aloittaa heti vuosikymmenen alussa, jotta 2030 tavoitamme ydinverkon vaatimustason. Suomi ei saa jäädä Euroopan pussinperäksi.

Oulun seudulla erityisesti Iin pullonkaula vaatii vähintään 2+1-kaistaista tietä aina Simoon asti. Moottoriliikennetiestä tulee tehdä moottoritie. Paras vaihtoehto lienee Iin taajaman itäpuolelta kiertävä linjaus tai nykyiselle paikalle toteutettu 2+2-kaistainen sekaliikennetie. Investointi on 100–120 miljoonan euron luokkaa.

Kempeleen ja Oulun Pateniemen väli tarvitsee 3+3-kaistaisen kaupunkimoottoritien purkamaan Oulun pullonkaulaa, joka ruuhka-aikoina hidastaa merkittävästi tieliikennettä. Onnettomuusriski on nykyisin merkittävä ja tieliikenteen häiriöherkkyys suuri erityisesti taajama-alueella.

Koko Suomen talous ja hyvinvointi perustuu ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja datan liikkeeseen. Pidetään siis koko Suomi liikkeellä, ja päivitetään Nelostie 2020-luvulle!

Kirjoittaja on kokoomuksen kansanedustaja Oulusta.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

1.4.
Oulun kaupunki myy Hietasaaren huvilat huutokaupalla – viiden myynnissä olevan huvilan kunto vaihtelee täysin remontoidusta romahdusvaarassa olevaan Tilaajille
1.4.
Yle: Sairaalat saivat varmuusvarastoista jopa kahdeksan vuotta sitten vanhentuneita hengityssuojaimia
1.4.
Uefa siirsi kaikki kesäkuun jalkapallomaaottelut – tanskalaistiedon mukaan naisten EM-kisat lykätty vuodella
1.4.
Oululainen Tinja-Riikka Korpela on päässyt Evertonin maalivahtina aistimaan englantilaisten intohimoa jalkapalloa kohtaan: "Se on henki ja elämä" Tilaajille
1.4.
Toukokuun tornien taisto peruttiin koronavirusepidemian vuoksi
1.4.
Vientikiellot iskevät omaan nilkkaan viennistä riippuvissa maissa – "Rajoituksia voi jäädä päälle, kun kriisi on ohi"
1.4.
Korona työllistää myös tulkkeja, kun hallituksen tiedotustilaisuudet tulkataan suorana viittomakielle – intensiivinen simultaanitulkkaus vaatii kokemusta: "Työ on kuormittavaa ja tilaisuudet sisältävät tärkeitä asioita" Tilaajille

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on aamulla huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöllä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

277 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tietämättömien piensijoittajien osakehölmöilyt

HEP \o/ Täällä yksi ymmärtämätön. Minä en oikeasti tiedä, mitä salkkuni yrityksille tapahtuu tulevaisuudessa. En edes ... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

2.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image