Kolumnit

Suomen tieliikenteen selkäranka vaatii investointeja

Kolumnit 12.2.2020 20:00
Janne Heikkinen

Eduskunnasta

Vuonna 2018 valtio keräsi tieliikenteestä veroina kaikkiaan noin 8,3 miljardia euroa. Tästä summasta tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen palautui takaisin noin miljardi euroa. Ihmisten perustarpeen eli liikkumisen verottamisesta on tehty suhteeton kuppausjärjestelmä ja hyvinvointivaltion "taikaseinä" tieverkon kehittämiseen palautuvaan määrärahaan nähden. Epäsuhta on melkoinen. Siksi olisi enemmän kuin kohtuullista, että tieverkostomme investointi- ja korjausvelkaa ryhdyttäisiin lyhentämään nopeasti.

Usein sanotaan, että maamme liikenneverkosto on kuin Suomen talouden verisuonet. Siksi haastavimpien pullonkaulojen purkaminen järjestelmästä on tärkeää ja perusteltua.

Yksi kipeimmin investoimista vaativa, koko Suomen kattava tie on valtatie 4, joka on maamme pisin tieväylä noin 1 300 kilometrin pituudellaan. Aivan perusteetta tietä ei kutsuta Suomen selkärangaksi – se on ylivoimaisesti maamme tärkein tie elinkeinoelämälle. Tie on täysin välttämätön pohjoisen elinvoimaisuudelle, tuotteiden ja elintarvikkeiden saatavuudelle sekä vientiteollisuudelle.

Nelostien haasteet kohdistuvat erityisesti Oulun ja Kemin väliselle osuudelle, sekä Jyväskylän pohjoispuolelle, erityisesti Vaajakosken kohdalle. Tien raskaan liikenteen suoritteen arvioidaan kasvavan seuraavan 20 vuoden aikana yli 20 prosenttia. Sen varrelle on tullut ja on tulossa mittavia satojen miljoonien teollisuusinvestointeja.

Panostaminen valtatie 4:ään on juuri nyt erityisen tärkeää, koska EU:n TEN-T ydinverkko rakennetaan vuoteen 2030 mennessä. Tästä syystä investoinnit tulee aloittaa heti vuosikymmenen alussa, jotta 2030 tavoitamme ydinverkon vaatimustason. Suomi ei saa jäädä Euroopan pussinperäksi.

Oulun seudulla erityisesti Iin pullonkaula vaatii vähintään 2+1-kaistaista tietä aina Simoon asti. Moottoriliikennetiestä tulee tehdä moottoritie. Paras vaihtoehto lienee Iin taajaman itäpuolelta kiertävä linjaus tai nykyiselle paikalle toteutettu 2+2-kaistainen sekaliikennetie. Investointi on 100–120 miljoonan euron luokkaa.

Kempeleen ja Oulun Pateniemen väli tarvitsee 3+3-kaistaisen kaupunkimoottoritien purkamaan Oulun pullonkaulaa, joka ruuhka-aikoina hidastaa merkittävästi tieliikennettä. Onnettomuusriski on nykyisin merkittävä ja tieliikenteen häiriöherkkyys suuri erityisesti taajama-alueella.

Koko Suomen talous ja hyvinvointi perustuu ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja datan liikkeeseen. Pidetään siis koko Suomi liikkeellä, ja päivitetään Nelostie 2020-luvulle!

Kirjoittaja on kokoomuksen kansanedustaja Oulusta.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

22:47
Uusien elämysten iltapäivä – Lentopalloseura Etta sai Iissä uusia ystäviä: "Tällaiset pelit ovat lajille älyttömän tärkeitä" Tilaajille
22:02
Son Tottenhamin sankari – Arsenal juhli murskavoittoa
21:23
Hallitus aikoo muuttaa potilasdirektiivin toimeenpanoa sote-uudistuksen yhteydessä
21:09
Miten hallita aikaa niin, että rentoutumisellekin jää tilaa? Oululaisopiskelija: "Tärkeintä jaksamiselle on ehtiä möllöttää välillä kotona"
19:46
Iin uudessa liikuntahallissa lähes 500 katsojaa, Ettan peliesitys ei riittänyt
19:45
Lentopallohuumaa Iissä – nimikirjoitukset menivät kuin kuumille kiville, vaikka Ettan esitys pelikentällä jäi pahasti vajaaksi
19:41
Tuuletus täynnä tunnetta – Oulun Pyrinnön 19-vuotias Samuel Purola täräytti 200 metrillä kotimaisen huippuajan 20,85
60
Jokaisessa julkisessa laitoksessa ei voi käydä vessassa Oulussa, vaikka kyseessä olisikin verovaroin kustannettu laitos – "Hädässä olevaa ihmistä yleensä autetaan"
47
Kätilöliiton mukaan huoli synnyttäjien ja vauvojen turvallisuudesta on maanlaajuinen – "Arvostammeko me uusien lasten syntymää ja perheitä satsaamalla heihin?"
41
Pohjois-Pohjanmaan museon kellarikerros jouduttiin sulkemaan – tutkimuksissa löydettiin terveydelle vaarallisia rakennusmateriaaleja
35
Merivesi voi nousta rajusti Perämerellä, merivartiosto varoittaa: "Näin kovat ennustukset ovat todella harvinaisia"
34
"On vain ajan kysymys, milloin osastolla tapahtuu potilasvahinko" – Yle: Oysin kätilöt ovat huolissaan potilasturvallisuudesta ja kannelleet aville, vastuualuejohtaja kiistää väitteet
33
Puheenaihe: Keskittyykö uutismedia liikaa Suomessa? "Digitaalinen julkaisutoiminta syrjäyttää painettua mediaa, murros vaatii resursseja ja osaamista"
28
Suomen teillä kurvailee tuhansia alaikäisiä autoilijoita – 12 000 alle 18-vuotiasta sai viime vuonna poikkeusluvan, ja tuhansia hakemuksia on jonossa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono Etelä-Lapissa ja Keski-Lapissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen vuoksi.
Ajokeli on huono Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Lapissa lumisateen vuoksi.

Tuulivaroitus maa-alueille: Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa etelän ja lounaan välinen tuuli on vaarallisen voimakasta aluksi, tuulen nopeus puuskissa 25 m/s.
Maan etelä- ja itäosassa sekä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa etelän ja lounaan välinen tuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.
Etelä-Lapissa etelän ja lounaan välinen tuuli on voimakasta yöllä ja aamulla, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.
Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Uudenmaan ja Kymenlaakson maakunnissa lounaistuuli on voimakasta iltapäivällä ja illalla, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Marinin kallis vedätys

159 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi asuntojen arvo laskee koko suomessa?

kysykääpä itseltänne että missäpäin oulua haluaisitte asua, jos olisi varaa. Siellä eivät hinnat laske. Kaikki eivät näe... Lue lisää...
Sijaintisijainsijain...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

15.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image