Kolumnit

Sinä ja minä sosiaalisessa mediassa, sinä ja minä yhdessä tietämässä

Kolumnit 4.3.2010 0:00
Erkki Hujanen
Se puskee huulille. Sanapari "sosiaalinen media". Se vilahtaa joka päivä, eri yhteyksissä ja yhä useammin.

Monen suusta sosiaalinen media muotoutuu luontevasti - monelta kummastuksen kera. Usealta sanat menevät ohi, iso joukko miettii, mistä puhutaan kun puhutaan sosiaalisesta mediasta.

Mistä siis puhutaan, kun puhutaan sosiaalisesta mediasta?

Ehkäpä ei järisyttävän uudesta ilmiöstä. Vain viestinnästä hieman uusin keinoin ja uuden viestintäteknologian välityksellä.

Ihminen on aina viestinyt toiselle. Joukkoviestinnän ajatus on perustunut yhteisöjen vuorovaikutukseen siitä lähtien kun miehet kokoontuivat nuotion äärelle jo kauan ennen Rooman valtakunnan syntyä.

Joukkoviestintä, modernimmin media, laajeni viestintätekniikan myötä, ja mullistavin keksintö oli kirjapaino 1450-luvulla. Media on saanut muotonsa ammattimaisten instituutioiden, yleensä liikeyritysten tuloksina. Sisällöt syntyvät ammattilaisten, esimerkiksi mainosmiesten, kirjailijoiden tai journalistien työnä, josta viestinnän ammattilaisten ulkopuolinen yleisö kiinnostuu esimerkiksi aamukahvipöydässä, kun se tarttuu lehteen.

Sosiaalisella medialla puolestaan tarkoitetaan internetissä ihmisten avoimia sivustoja, joiden tekemiseen ammattilaiset ei välttämättä osallistu. Sosiaalisessa mediassa erilaiset "vapaat" verkkoyhteisöt viestivät omista kiinnostuksistaan.

Ensimmäiset ilmentymät sosiaalisesta mediasta olivat kymmenisen vuotta sitten avoin keskustelupalsta Irc-galleria sekä Habbo hotel, internetissä toimiva keskustelutyyppinen nuorten peli. Sitten tuli Wikipedia eli tietosanakirja, jota kuka tahansa voi täydentää. Facebook eli ystävärinkien "naamakirjat" alkoivat yleistyä Suomessa kolmisen vuotta sitten.

Sosiaalinen media murtaa ammattilaisten ja amatöörien rajaa viestinnässä. Kuka tahansa voi osallistua mediasisältöjen synnyttämiseen. Kuka tahansa voi laittaa oman kokemuksensa tai tietonsa julkisesti alttiiksi ja muiden kommentoitavaksi. Silti ammattimainen, uutta tietoa tuottava media voi toimia sosiaalisen median rinnalla ja itsekin sosiaalisena mediana - näin esimerkiksi Kaleva.fi-verkkosivusto.

Kynnys osallistua sosiaalisen median julkisuuteen näyttää laskevan joillakin ihmeellisen matalaksi. Julkisuus muuttuu pahimmillaan pöhinäksi, jossa kuka tahansa laskettelee nimettömänä mitä tahansa. Kuka menisi huutamaan esimerkiksi torille samalla tavalla kuin tapahtuu joillakin keskustelupalstoilla internetissä?

Yksityisen ja julkisen raja hämmentyy sosiaalisessa mediassa. Ammattitoimittajien työn idea suuntaa kysymykset kaikille yhteisiin ja merkittäviin asioihin, esimerkiksi poliittiseen tai taloudelliseen päätöksentekoon ja muuhun vallankäyttöön. Sosiaalisen median sivustot puolestaan korostavat ihmisen yksilöllisyyttä, jopa sellaista narsismia, jonka yhteyksiä sosiaalisuuteen on vaikea nähdä.

Sosiaalinen media saa parhaimmillaan käyttövoimaansa niin sanotusta sosiaalisesta pääomasta. Sosiaalista pääomaa syntyy, kun ihmiset jakavat arkikokemuksiaan ja tietojaan. Kansalaisten elämäntaitoihin perustuva tieto nousee tärkeäksi esimerkiksi tieteellisen tiedon rinnalle. Sosiaalinen media korostaa asianosaisten pätevyyttä ja tekee heistä asiantuntijoita.

Sinä ja minä voimme muodostaa asiantuntevan yhteisön. Kunhan vain tiedämme mistä tiedämme ja mitä tiedämme.

erkki.hujanen@kaleva.fi

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

21:11
Oulunsalon ampumaradan melusta valitetaan – mökkiläiset kokevat radan käyttöajat kohtuuttomiksi
20:59
Koronavirus levisi Eurooppaan ja Lähi-itään – Kiinassa koronavirus on vaatinut yli 130 kuolonuhria
20:41
Venäjää uhkaavat Kansainvälisen yleisurheiluliiton yhä kovemmat voimatoimet –  "Sen sijaan, että Venäjän liitto olisi myöntänyt syyllisyytensä, se on mennyt äärimmäisyyksiin kieltäessään"
20:39
Oulusta Helsinkiin neljässä tunnissa – Petteri Orpo panisi vauhtia ratainvestointeihin Tilaajille
20:31
Luistelun kohuvalmentajan seura äänestää helmikuussa uudesta hallituksesta – Taitoluisteluliitto odottaa selvitystä käytännön toimista, joihin seurassa on ryhdytty
20:11
Väistämisvelvollisuutta noudattamaton kuski törmäsi toiseen autoon Taivalkoskella – toista kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta
20:11
Pitääkö tavallisen suomalaisen nyt tehdä jotain tartunnan torjumiseksi ja epidemian ehkäisemiseksi – asiantuntijat antavat vain yhden tärkeän vinkin
185
Tutkimus selvitti, miksi BMW- ja Audi-kuskit tuntuvat törttöilevän muita useammin – statusautojen omistajissa on keskivertoa enemmän itsekkäitä kuskeja
94
Pääministeri Sanna Marin luottaa, että 30 000 työpaikkaa syntyy syksyyn mennessä – "Sillä polulla ollaan"
92
Väyrynen harkitsee paluuta keskustan jäseneksi – Jos Väyrynen palaa, Kärnä harkitsee puolueesta eroamista ja oman "uuskekkoslaisen" eduskuntaryhmän perustamista
78
Analyysi: Nyt on siirryttävä poseerauksesta tekoihin – työllisyystoimet tänään hallituksen pöydällä
37
Maanpuolustustahto kääntyi hienoiseen nousuun – yli kaksi kolmesta puolustaisi maata aseellisesti aina, myös ylivoimaista vihollista vastaan
20
"Otamme kalastusvesiemme vallan takaisin" – Britannia alkaa säätää EU-ajan jälkeisiä lakeja
18
Arviointineuvosto kritisoi hallitusta: "Kulutusta pitäisi lisätä vasta, jos työllisyystavoite saavutetaan"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi tallouden pitää kasvaa koko ajan?

Palkat eivät nouse kuitenkaan suhdateiden mukaan, kuten viimekertaisen nousun alun ja tämän neuvottelun välillä. Nousu o... Lue lisää...
Kui se tuollaisen ny...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image