Kolumnit

Sananvastuu kuuluu myös ama­töö­ri­vies­ti­jäl­le

Kolumnit 12.3.2011 0:00
Erkki Hujanen
Japanin maanjäristys synnytti tsunamin, hyökyi merivettä ihmisten päälle ja aiheutti samalla maailmanlaajuisen informaatiotulvan mediaan. Erikoinen, iso ja yllättävä uutinen kiinnostaa kaikkia.

Suuri osa ihmisistä ahmii sitä, mitä valtamedia välittää.

Median ammattilaisten yksinoikeus tiedonvälitykseen kuitenkin katosi viimeistään Thaimaan tsunamissa joulukuussa 2004. Yleisön huomio jakaantuu nyt satoihin jakelukanaviin, joissa kuka tahansa voi välittää kokemuksiaan, tietojaan tai kuviaan.

Ei ole enää yhtä televisiokanavaa tai sanomalehteä.

Yleisö valitsee itse, seuraako uutistapahtumaa kansakunnan ykköskanavalta vai pienen keskusteluryhmän internetsivustolta. Viestinnän amatöörit ovat tulleet ammattilaisten rinnalle. Raja mediassa työskentelevien ja harrastelijoiden välillä hämärtyy.

Ehdimme elää vuosisatoja instituutiolähtöisessä joukkotiedotuksessa, jossa valtio, kunta tai muu viranomainen lähettää asiantuntijaviestejä median välityksellä alamaisiksi mielletyille kansalaisille.

Tapa tuntuu jatkuvan esimerkiksi monessa kunnassa ja kunnanjohtajan päässä. Viestintä rakentuu tiedotuksista, ei keskusteluun kannustavista moniäänisistä avauksista.

Valvottu viestintälinja kuuluu myös pörssitalouteen. Liiketoimintojen julkisuuden suoja on yllättävän vahva, vaikka yrityksen toiminnot vaikuttaisivat tuhansien ihmisten elämään.

Kaupallinen media ja markkinointiviestintä puolestaan uskoo kohderyhmiin. Viestinnän perusidea lähestyy propagandan toimintatapaa; viestinnällä vedotaan ja vaikutetaan ihmisten tunteisiin niin, että ihminen muuttaa käyttäytymistään viestinlähettäjän haluamaan suuntaan.

Avoimen internetin myönteisin puoli on, että viestintä vapautuu ja synnyttää avointa julkisuutta. Ihmiset tutustuvat toisiinsa, jakavat kokemuksiaan ja tietojaan mutkattomasti. Syntyy sosiaalisia verkostoja, yhteisöjä, joissa informaatio jalostuu ihmistä hyödyttäväksi ja kasvattavaksi tiedoksi.

Ihannekuvan takapuoli tiedetään. Lapset kiusaavat toisiaan netissä, vihayhteisöt uhkailevat ja fiksuiltakin vaikuttavat ihmiset purkavat pahaa oloansa nimimerkin suojissa keskustelupalstoilla.

Tuntuu, että internetiin tarvittaisiin vähintään alkolukko ja jonkinlainen mittari, että käyttäjä kuuluu ihmisrotuun.

Tamperelainen Aamulehti kokeili pari kuukautta verkkosivustollaan vapaata yleisökommentointia. Kaikki lukijoiden juttukommentit menivät suoraan julki. Asiattomat poistettiin vasta jälkikäteen lukijoiden ilmoitusten perusteella.

Nyt Aamulehti.fi jälleen valikoi kommentit etukäteen. Kaikki verkkoon tarkoitetut lukijoiden juttukommentit siis tarkistetaan toimituksessa ennen julkaisua ja asiattomat viestit karsitaan pois.

Verkkosivuston päällikkö Seppo Roth kommentoi muutosta: "Paluupäätökseen vaikutti tarve nostaa verkkokeskustelun tasoa. Jälkimoderoinnin aikana olemme törmänneet silloin tällöin keskusteluhäiriköihin. Ennakkomoderoinnilla häiriköt on helppo karsia pois."

Myös media-alaa säätelevä Julkisen sanan neuvosto suosittelee tiedotusvälineille keskustelupalstojen ennakkomoderointia.

Testasin itse sosiaalisen median tunnetuimmalla sivustolla Facebookissa, herättääkö Aamulehden päätös tunteita tai mielipiteitä. Muutama kaveri kommentoi. Nimimerkkiä kannatetaan perustelluissa tapauksissa ja sivustoille kaivataan kiihkotonta analyyttisyyttä. Paskaa kuulee kuulemma nakkikoppien jonoissakin.

Journalismin eli ammattitoimittajien työn ja työn tulosten suurin haaste on, miten se onnistuu yhdistämään ihmisten arkitiedon ja analyyttisen tiedon.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

21:32
HIFK korjasi pisteet mukaansa Raksilasta selvin numeroin
21:24
Ville Leskinen lähti etelään hakemaan roolia – "Olen käynyt Sakun kanssa shoppailemassa kaupungilla" Tilaajille
21:21
SDP:n Sanna Marin ja Antti Lindtman kamppailevat tasapäin pääministeriehdokkuudesta, käy ilmi MTV Uutisten kyselystä
20:46
Herola piti kovinta hiihtovauhtia ja nousi kuudenneksi
20:46
Niskanen ei löytänyt parasta iskua yhdistelmäkilpailuun
20:45
Jenna Laukkanen ui EM-Skotlannissa toistamiseen pronssia – "Kauheaa sanoa, mutta tämä alkaa tuntua vähän rutiinilta"
20:36
Leskinen pääsi pisteille heti voittoisassa HIFK-debyytissään – Raksilan yleisön luopiohuutelu ei jäänyt ex-kärpältä huomaamatta: ”Eihän se hyvältä tunnu, mutta ymmärrän yleisön reaktion”
91
Eduskunnan puhemiehen Matti Vanhasen mielestä epäluottamuksen vuoksi eronnut Rinne voi jatkaa uuden hallituksen ministerinä – "Ei hän tässä mikään hylkiö ole"
72
HIFK kuritti taas Kärppiä – Rybarin ulosajo ja Leskisen HIFK-debyytti kuumensivat tunteita Raksilassa, yleisö pilkkalauloi ex-kärpälle
50
Suomalaiset kuluttavat jouluun reilut 500 euroa – vain joka neljäs kertoi säästäneensä veronpalautuksia joulua varten
43
Näin Ruotsin puolustus vahvistuu – Ruotsin puolustusvoimat julkaisi raportin, jossa on suoraa puhetta Suomen tärkeästä roolista ja Baltian haavoittuvuudesta
42
Näkökulma: "Tää on viimeinen taisto?" – Antti Rinne sai puolueiden vastaukset, mutta tämän jälkeen hallitusta tuskin vähään aikaan muodostetaan demareiden johdolla
35
Itsenäisyyspäivän marsseihin varaudutaan satojen poliisien voimin – Keskiviikkona poliisi kielsi uusnatsien mielenosoituksen, torstaina ilmoitettiin toisesta vastaavasta
27
Kaikki Rinteen kaatuneen hallituksen puolueet valmiita jatkamaan vanhan hallitusohjelman pohjalta –  "Kynnyskysymyksemme on, että kaikesta Rinteen hallituksessa sovitusta pidetään kiinni"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ylen gallup: Perussuomalaiset 24,3%

250 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Siinä sen näkee ketä kiinnostaa oikesti köyhät

kyllä parasta joulumusiikkia on köyhän ulina. T: Mersu-mies Lue lisää...
Philos

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

7.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image