Kolumnit

Pormestarille tietä antakaa – pormestari voi vahvistaa kunnan poliittista ohjausta

Kolumnit 8.1.2020 6:00
Rikka Moilanen

Pormestarimalli on ollut viime aikoina Oulussa keskustelun aiheena. Samaa keskustelua on käyty useassa muussakin kaupungissa ja kunnassa. Malli on nähty erääksi ratkaisuksi poliittisen johtajuuden vahvistamisessa. Jätin Lapin yliopistoon tarkastettavaksi pro gradu -tutkielman, joka tarkastelee pormestarimallin toteutumista politiikan ja hallinnon välisessä suhteessa. Tutkimuskohteenani oli neljä pormestarikuntaa, Tampere, Pirkkala, Helsinki ja Puolanka.

Riikka Moilanen KUVA: Niko Raappana

Tulokset voidaan jakaa kolmeen eri kokonaisuuteen. Ensinnäkin pormestari toimii kansanvaltaisuuden vahvistajana, jolloin hän toimii kuntalaisille kunnan ja päätöksenteon kasvoina sekä samalla selkeyttää poliittista johtajuutta.

Toiseksi pormestari toimii poliittisena johtajana. Tulokset osoittavat, että pormestarimallissa poliittinen johtajuus muuttuu perinteisestä puoluepolitiikasta kunnan etua tavoittelevaksi johtajuudeksi ja samalla kompromissihakuisuus kasvaa. Pormestarin rooli korostuu politiikan ja hallinnon välisessä suhteessa. Hän toimii tiedon välittäjänä poliittisista linjauksista hallintoon ja tätä kautta valmisteluun, jolloin kunnan poliittinen ohjaus vahvistuu. Käytännössä tämä tarkoittaa, että linjauksia haetaan ennakkoon ja hallinto toteuttaa valmistelua ohjauksen pohjalta.

Kolmanneksi, koska pormestarissa yhdistyvät sekä politiikka ja hallinto, se aiheuttaa tasapainoilua näiden kahden välillä.

Pormestaria arvioidaan kuntalaisten suunnasta toisin kuin ammatillista johtajaa, koska äänestäjä on toimeksiantaja. Mikäli pormestarin toiminta tuottaa pettymyksen, seuraavissa kunnallisvaaleissa ehdokkaan voi vaihtaa. Lisäksi pormestarin tulee nauttia valtuuston enemmistön luottamusta ja tätä arviota tehdään koko vaalikauden ajan. Tässä yhteydessä voidaan kysyä, miten pormestari toimii vaikeissa tilanteissa ja jännitteisessä poliittisessa toimintaympäristössä?

Suurimmalla osalla kunnista on tällä hetkellä vaikea taloudellinen tilanne, ne velkaantuvat, palvelujen tarve kasvaa ja väestö ikääntyy. Niissä tarvitaan sopeuttamistoimia. Tällöin pormestarin tulee arvioida kunnan kokonaisetua ja samalla kantaa poliittisena johtajana vastuuta sen johtamisesta. Kansanvaltaisuus ja vuoropuhelu tuovat myös vastuuta aiempaa enemmän. Löytyykö tuolloin vahvaa poliittista johtajuutta?

Pormestari toimii poliitikkona kuntajohtajien yhteistyöverkostoissa. Niissä tasa-arvoiset kollegat, joista osa on poliitikkoja ja osa ammatillisia kuntajohtajia, pyrkivät edistämään kuntien yhteistä edunvalvontaa. Pormestari voi käydä rohkeaa poliittista keskustelua ja samalla ammatillinen kunnanjohtaja arvioi poliittista liikkumavaraansa.

Onko suomalainen kuntien edunvalvonta saamassa uusia toimintamalleja pormestareiden kautta? Suomalainen politiikka on perinteisesti perustunut perinteisten puolueiden konsensuspolitiikkaan. Tämä näkyy niin valtakunnan politiikassa kuin kuntien edunvalvonnassa. Usein kompromissien kautta syntyneen sanoman terävin kärki hioutuu. Nyt jää nähtäväksi, onko Suomeen syntymässä pormestareiden kautta uusia kuntapuolueita ja samalla niiden edunvalvonta muuttaa muotoaan. Kuka käyttää tuolloin kovinta ääntä?

Poliittinen ohjaus saa pormestarimallissa kiitosta ja sen katsotaan edistävän päätöksentekoa. Perinteisesti politiikka tulee mukaan prosessiin varsinaisen päätöksenteon yhteydessä. Valmistelun on katsottu kuuluvan hallinnolle siitäkin huolimatta, että se voi sisältää merkittäviä arvovalintoja. Pormestarimalli vahvistaa politiikan mukaan ottamista asioiden valmisteluvaiheisiin. Herää kysymys, eikö näin voisi toimia missä tahansa kuntajohtamisen mallissa. Onko poliittinen ohjaus uhka hallinnon itsenäiselle valmistelulle?

Kuntajohtaminen perustuu itsehallintoon ja kansanvaltaisuuteen, jossa julkisen hallinnon tulisi perustua avoimuuteen ja asioiden läpinäkyvyyteen. Poliittinen ohjaus toimivana mallina nopeuttaa päätöksentekoa, vahvistaa johtajuutta ja vähentää vastakkainasettelua politiikan ja hallinnon välillä. Siihen ei välttämättä tarvita pormestarimallia.

Kuntalaki siirtää pormestarille aiemmin kunnanjohtajalle kuuluvia tehtäviä. Perinteiseen duaalimalliin verrattuna pormestarilla on esimiesasema. Hän johtaa kunnan hallintoa, taloutta ja muuta toimintaa. Pormestari valitaan poliittisin perustein, jolloin henkilön kokemus, osaaminen ja koulutustausta vaihtelevat. Pormestarin valinnan yhteydessä ei määritellä osaamisvaatimuksia samalla tavoin kuin kunnanjohtajan valinnassa. Sen sijaan pormestarin valinnassa painottuvat demokratian tahto ja poliittinen johtajuus. Oikeutetusti voidaan kysyä, miten voimme varmistua, että hänen osaamisensa vastaa tehtävien edellyttämää tasoa. Onko hallinnon tehtävä tällöin paikata pormestarin mahdollinen osaamisvaje?

Riikka Moilanen valmistuu hallintotieteiden maisteriksi 29.1. Lapin yliopistosta.

MAINOS

Kommentoi

Helsingissä pormestarimalli on johtanut päätöksiin ohi demokraattisen keskustelun, jo suunnitteluvaiheessa. Helsingissä kansalaisten ja heidän yhteisöjen, yhdistyksien valituksia Hallinto-oikeuteen on useita. Osassa kaupunki on hävinnyt ja puolestaan valittanut eteen päin korkeimpaan Hallinto-oikeuteen. Näistä tapauksista tutkielmassa ei mainittu mitään.
Taidekentässä tämä pormestarimalli on näkynyt taiteilijoiden syrjäyttämisenä päätöksen teossa kulttuuria koskevissa kysymyksissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pärjätty tähän asti ilman. Pohtikaa oikeita asioita. Vaikka asunnottomien tilanteiden parantamista. Ja vanhushuoltoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pormestarilla pönkitetään yhden puolueen valtaa, jota demokratiassa voi kutsua ansiottomaksi ylivallaksi. Riittää että demokratia toteutuu päätöksenteossa vaaleilla äänestettyä suhteellisuutta noudattaen, mutta ammattiosaamiseen perustuvat hallinto- ja palvelutehtävät tulee säilyttää virkavastuullisilla ammattilaisilla. Virkavastuun rinnalla poliittinen vastuu on lähinnä vitsi, jolla kansalaisten kannalta ei ole mitään merkitystä. Ammattijohtajien rinnalla tehtävänsä osaava hallituksen puheenjohtaja toteuttaa parhaimmillaan sellaista poliittista johtajuutta yhdessä hallituksen jäsenten kanssa, että monipuoluejärjestelmässä erilaiset näkemykset tulevat otetuksi huomioon. Pormestari julistaa vain yhtä totuutta ja yhtä poliitista näkemystä, kuten Puolangalla on käynyt. Miten se vahvistaa demokratiaa? Pormestarius on poliittinen tauti, jonka leviämisen torjuminen on demokratian voitto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuntien päätöksenteosta pitäisi poistaa kaikenlainen poliittinen ohjailu.

Esimerkit pormestarimallista tai ilman ei vakuuta millään tavalla
-julkista johtamista-
toinen toistaan paremmilla tuloksilla, jolla kaupunkien toiminnoista olisi veronmaksajille erityistä hyötyä.

Tampereen esimerkki ei vakuuta sen enempää kuin Oulun tai Rovaniemenkään malli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunki sopeuttaa, mutta palkkaa pormestarin ja liudan avustajia. Tämä tulee muuten kalliiksi, mutta tarkoitus onkin luoda poliittisia suojatyöpaikkoja. Niihin ei säästöt pure, vaan päinvastoin aina löytyy rahaa. Pormestarit ovat kalliita, muualla niin Oulu ei tule olemaan poikkeus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu
Viesti poistettu

Just niin 😑
Mitä mieltä nyt ollaan huono-osaisista?
Jatkuuko nimittely 🤔

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyisilla poliittisilla voimasuhteilla pormestarin paikka oli suurella todennäköisyydellä keskustapuolueen hallussa. Keskustapuolueen viimeaikaisen poliittisen toimintakulttuurin huomioiden, jos pormestarimalli otettaisiin käyttöön, olisi perusteltua, että malli otettaisiin käyttöön vasta seuraavien kunnallisvaalien jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image