Kolumnit

Onko edessä sanomalehtien sukupuutto vai menestys?

Kolumnit 19.11.2019 20:00
Karina Jutila

Postilakon vuoksi yli sata paikallislehteä avasi digiversionsa maksutta luettavaksi. Selasin läpi parikymmentä lehteä nähdäkseni riittääkö jutunaiheita, kun uutiskilpa pyörryttää ja ihmiset ovat innostuneet raportoimaan kokemastaan ja näkemästään somessa.

Katsaus paljasti kaksi asiaa: aiheita ja ilmoituksia riittää. Hyvä niin, koska molemmat ovat kaupallisen median elinehtoja.

Aiheet eivät rajoittuneet merkkipäiviin, nimityksiin ja valituksiin. Lehdissä kerrottiin pohjoismaisesta kirjallisuusviikosta, palveluseteleistä, eskarilaisten tiedepajasta, kouluterveyskyselyn tuloksista, lähisuhdeväkivallasta ja maatilan hiilensidonnasta. Juttuja kirjoitetaan elämän kokoisista aiheista.

Pelastaako tämä sanomalehdet? Jos kysymyksen esittää joukolle toimittajia, saa kahdenlaisia vastauksia. Osa uskoo perinteisten juttujen voimaan ja siihen, että uutisvainu ja ammattitaito takaavat hintansa arvoiset tuotteet ja hyvän tulevaisuuden. He pohtivat lähinnä, tarvitaanko jatkossa painopaperia.

Toinen osa toimittajista on innostunut journalismista, jossa aiheesta kuin aiheesta rakennetaan vastakkainasettelu. He mittaavat onnistumista erityisesti klikkauksilla ja somen lämpöasteilla – ikään kuin median tehtävä olisi opettaa kansalaisille, mistä kaikesta voi riidellä.

Yleisöä houkutellaan puolen valitsemisella, ei sillä, että lukemalla jutun tietää enemmän. Asetelmassa on häiritsevän paljon samaa kuin missikisoissa muinoin: katsomossa voi valita kenestä tykkää, eikä kukaan kysele järjellisiä perusteluja, yhteiskunnallisista vaikutuksista puhumattakaan.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö lähetti viime viikolla tervehdyksensä 130 vuotta täyttäneelle Helsingin Sanomille. Hän painotti ilmaisunvapauden rinnalla vastuuta ja rehellisyyttä: ”tietoa on pyritty tarkistamaan, sen merkitys – tai merkityksettömyys – on arvioitu ja että tieto julkaistaan tavalla, joka ei luo vääriä mielikuvia.” Otsikoinnillakaan ei pitäisi harhauttaa yleisöä.

Kun aikamme pursuaa virheellisiä väitteitä, totuudessa pysyminen on perinteisen median valtti. Valheita tarjoillaan vinkkeinä myös toimittajille, ja huomionhimoinen voi sortua houkutuksiin.

Päätoimittajat ovat nyt kovassa paikassa. Heidän on vaalittava luotettavuutta ja varmistettava oman välineen elintila ja kannattavuus. Tilannetta ei helpota se, että vaihtelunhaluiset suomalaiset voivat kääntää selkänsä vanhallekin kaverille, jos se tuottaa toistuvasti pettymyksiä.

Journalistiikan professori Mikko Villi (Länsi-Savo 19.10.) moittii alan yrityksiä turhan varovaisiksi. ”Mediajohtaminen on ollut epäonnistumisen karttamista eikä niinkään menestyksen hakemista.” Villi painottaa, että hengissä pysyäkseen lehden kannattaa tarjota erityistä sisältöä, jota ei saa muualta.

Isot lehdet vastaavat tähän tekemällä erikoissuperjättijuhlanumeroita. Ratkaisu on kevyt. Vain laiska uskoo, että erityisyys ja arvo syntyvät superlatiiveista.

Muutosten keskellä lukija- ja tilaajamäärät ovat vajavaisia mittareita työn arviointiin. Lisäksi tarvitaan laadun seurantaa, jossa katsotaan yksittäisten juttujen ”jalanjälkeä” ja koko tuotetta. Menestyksen sijaan edessä on menehtyminen, jos vuosikerta on sattumanvarainen journalistinen sillisalaatti.

Media-alan vaikuttajien kannattaa vilkaista varoittavana esimerkkinä kolmea entistä suurta puoluetta Sdp:tä, keskustaa ja kokoomusta. Yrittäessään olla kaikkea ne lakkasivat olemasta mitään erityistä. Itsevarmuus yhdistettynä voitonnälkään sai puolueet riisumaan omaleimaisuuttaan ja kosimaan kaikkia. Lopulta takaa katosivat ne, jotka odottavat ennustettavaa ja tunnistettavaa linjaa. Samankaltaistuneiden puolueiden on nyt vaikea esiintyä muita parempina – varsinkin, kun kentälle on tullut kaksi selkeän profiilin joukkuetta, vihreät ja perussuomalaiset.

Puolueet voivat menestyä monikärkiohjuksina, kuten kevään vaalit täpärästi osoittivat. Samansukuiseen strategiaan uskotaan mediassa. Monet välineet ovat valinneet sekä-että-mallin, jossa uutistyön rinnalla on tavaroiden ja tapojen markkinointia ja viihdettä. Esimerkkejä riittää.

Ylen uutissivuilla annettiin tilaa curly girl -hiustenkiharrusmenetelmälle. Aiheeseen oli paneuduttu, ja haastateltu sai jakaa tuskaansa: ”Kun hius muuttui täysin erilaiseksi, putosin kärryiltä, että mitä niille kuuluu tehdä. Tein koko ajan vääriä asioita.”

Juttuun mahtui neuvoja vastaavista ongelmista kärsiville. Lisäksi kerrottiin, missä haastateltu jakaa lisävinkkejä ja miten palvelun kysyntä kasvaa. Markkinointi yhdistettiin journalismiin naistenlehdistä tutulla tavalla.

Toimittajilla on vapaus tehdä juttuja mistä tahansa. Katsaus paikallislehtiin vahvisti onneksi, että toimituksissa ymmärretään asioiden kokoerot. Sanomalehtien tulevaisuus ei ole hiuskarvan varassa.

Karina Jutila on yhteiskuntatieteiden tohtori ja e2 Tutkimuksen johtaja.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

11.12.
Oulussa perjantaina esiintyvä Take 6 hitsaa yhteen gospelmusiikkia ja pophittejä – "Olemme vanhan koulukunnan a cappella -yhtye"
11.12.
Kaksi miestä mur­tau­tui lii­ke­ti­loi­hin ja va­ras­toon Ko­la­ris­sa – aje­li­vat va­ras­te­tuil­la moot­to­ri­kel­kal­la ja mön­ki­jäl­lä läpi yön, kunnes poliisi sai miehet kiinni
11.12.
Kärpät palasi voittojen tielle junioripainotteisella joukkueella – Päävalmentaja Manneria sijaistava Lauri Mikkola: ”Tämä oli iso taisteluvoitto”
11.12.
Ikimuistoinen ilta – Kärppien tähtien tuuraajaksi hälytetty Olli Vanttaja, 20, nautti kauan odottamastaan liigadebyytistä jokaisella solullaan Tilaajille
11.12.
Korjaamohallissa tulipalo Torniossa, vahingot jäivät lieviksi
11.12.
Oulujoella käyty koulua 90 vuotta – juhlaa vietettiin keskiviikkona
11.12.
Oulujoen koulua on kehitetty perinteitä kunnioittaen – se perustettiin Oulujoen kuntaan 1939

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi maan itäosassa, Kainuun maakunnassa, Lapin itäosassa sekä Koillismaalla Taivalkoski ja Kuusamo lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kerrostalo

Kaupunkiin matkaa 20 km. Yleinen liikenne pelaa hyvin. Lentokentälle sentään on matkaa se 30 km jotta pääsee avartumaan.... Lue lisää...
OKT asukki

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.12.

Fingerpori

12.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image