Kolumnit

Matkustajat joutuvat taistelemaan oikeuksistaan

KUVA: Van Soens Eve
Kolumnit 30.8.2019 20:00
Takkula Hannu
KUVA: Van Soens Eve

Täällä Keski-Euroopassakin kesälomakausi alkaa olla jo takanapäin. Moottoriteiden ohella myös lentokentät, laivaterminaalit sekä rautatie- ja bussiasemat ovat pullollaan lomakohteista palaavia kansalaisia. Matkustaminen kasvattaa suosiotaan ja esimerkiksi lentomatkustaminen kasvoi vuonna 2018 yli kuuden prosentin vauhtia.

Matkustajia oli kyseisenä vuonna Euroopan kentillä yli 2,3 miljardia henkilöä.

Julkaisimme hiljattain tarkastuksen siitä, kuinka hyvin matkustajien oikeudet ovat Euroopan unionin maissa toteutuneet. EU:n toimestahan on säädetty varsin kattavista oikeuksista neljän merkittävän julkisen liikennemuodon, eli lento-, juna-, laiva- ja bussimatkojen osalta. Esimerkiksi lentomatkustamisen osalta ensimmäinen EU-asetus annettiin jo vuonna 2004.

Koska tämä aihe on mitä sopivin kansalaisnäkökulmastakin, otimme yhdeksi tarkastusmetodiksi kaikille EU-kansalaisille suunnatun kyselytutkimuksen, jossa kansalaiset saivat verkon kautta kertoa omista kokemuksistaan korvauksien varsin monimutkaisessa maailmassa. Vastauksia saimme reilut 1 500.

Kyselyosion lisäksi arvioimme matkustajien oikeuksien toteutumista myös perinteisillä tarkastusmetodeilla, kuten asiakirjojen perusteella (EU-lainsäädäntö), komission virkamiesten haastatteluilla sekä tarkastuskäynneillä kymmenessä jäsenmaassa (mukaan lukien Suomessa).

Kun normaalit tuloksellisuustarkastuksemme sisältävät loppupäätelmät ja suositukset epäkohtien parantamiseksi, tässä matkustajien oikeuksia koskevassa tarkastuksessa uskaltauduimme antamaan myös 10 vinkkiä matkaan aikoville.

Keskeinen loppupäätelmämme oli, että EU-järjestelmä on kyllä hyvin kehittynyt, ja että EU on kiistatta sitoutunut matkustajien oikeuksiin. Säännöt ovat siis kattavat kaikissa liikennemuodoissa, mutta ongelmat tulevat toimeenpanossa. Käytännössä on niin, että matkustajat joutuvat taistelemaan tosissaan, jotta pääsisivät hyötymään olemassa olevista oikeuksistaan.

Yksi syy tähän on, että lainsäädännössä olevia lukuisia sääntöjä voidaan tulkita eri tavoin.

Havaitsimme myös, että kansallisten täytäntöönpanoelinten (Suomessa Kilpailu- ja kuluttajavirasto) käytännöissä on eroja. Kaikista maista toki löytyi taho, jonka tehtävänä on varmistaa sääntöjen noudattaminen, mutta useissa tapauksissa kansallinen täytäntöönpanoelin ei ota käsittelyyn yksittäisiä valituksia. Ylipäätään valitusten lukumäärä esimerkiksi lentoliikenteen osalta on kasvanut huomattavasti, Suomessa yli 40 prosenttia vuosien 2015 ja 2017 välillä.

Päätelmämme oli myös se, että usein matkustajat eivät tiedä riittävästi oikeuksistaan tai heillä ei ole käytännön tietoa, mistä tai miten korvauksia hakea.

Niinpä yksi suosituksistamme oli, että tulisi luoda automaattinen korvausmekanismi, jolloin tietyissä viivästystapauksissa matkustajien ei itse tarvitse hakea korvausta. Suosittelimme myös, että komission tulisi analysoida eri liikennemuotojen välillä olevia eroavaisuuksia ja määritellä parhaita käytäntöjä, hyödyntäen myös EU:n ulkopuolisia käytäntöjä.

Mitä sitten konkreettisiin vinkkeihin tulee, valtaosa niistä on tuttuja ainakin kokeneimmille reissaajille, mutta kertaus on kaikkien opintojen äiti. Eli tässä oma poimintani: seitsemän vinkkiä, jotka kannattaa pitää mielessä, kun seuraavan kerran olet suuntaamassa matkaan. Kaikki vinkit ja koko tarkastuskertomus löytyy, kuten kaikki tarkastuskertomuksemme, verkosta suomen kielellä (www.eca.europa.eu).

1. Ota kuva kaikista matkatavaroistasi, mukaan lukien laukkujen sisällöstä, ainakin jos laitat matkatavaroita ruumaan. Tämä saattaa helpottaa korvausten saantia katoamistapauksissa.

2. Kun ostat matkalippua, kirjoita kaikkiin matkustusasiakirjoihin kaikki matkayhtiön suosittelemat yhteys- ja vastaavat tiedot. Informointi on huomattavasti helpompaa, jos lentoyhtiöllä on kattavat ja oikeat yhteystiedot.

3. Vaadi informaatiota (esimerkiksi myöhästymiseen liittyen) jo lähtöpaikassa. Jos lentoyhtiön edustajaa ei ole, tee tästä merkintä ja sisällytä se korvaushakemukseen.

4. Älä tee omia korvaavia matkajärjestelyjä, ennen kuin olet kuullut matkanjärjestäjän, kuten lentoyhtiön, tarjouksen.

5. Saavu ajoissa sisäänkirjautumiseen (check-in). Matkustajien oikeudet toteutuvat vain, jos olet sisään kirjautunut ajoissa.

6. Pyydä aina apua. Jos kärsit pitkästä myöhästymisestä tai peruutuksesta minkä tahansa liikennemuodon osalta, sinulla on oikeus apuun, kuten vedensaantiin tai keveään eväspalaan.

Ja seitsemänneksi, se kaikkein tärkein: muista hakea korvausta. Hyvää lomaltapaluuta, syksyä ja seuraavaa matkaa kaikille!

Hannu Takkula on Euroopan tilintarkastustuomioistuimen jäsen.

MAINOS

Kommentoi

Mukaavaa, että tilintarkastustuomioistuimen jäsenellä on näikin painavaa sanottavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että tämmöisen tittelin ovat antaneet kun ei Suomesta löytynyt enään töitä hänelle. :D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se tärkein korvaus on kuitenkin lentoturvallisuus varsinkin, kun viive johtuu koneeseen sen edellisellä lennolla sattuneesta lentoturvallisuuden vaarantavasta tekijästä.

Vakuuttuneisuus, että kuljetusyhtiön turvallisuuspuoli on kunnossa, saadaan vain, kun lentoyhtiö esittää todisteen, että viivästymisen aiheuttanut turvallisuuden vaarantava tekijä johtui kuljetusyhtiöstä riippumattomasta syystä ja kuljetusyhtiö VAPAUTUU korvausvelvollisuudestaan.

On järkyttävää, että lentoturvallisuuden valvonta on jäämässä yhä enemmän matkustajan vastuulle. Vielä järkyttävämpää on, että matkustajia kannustetaan tappelemaan 600 euron takia ja pilaamaan koko lomamatkansa vain havaitakseen, että oikeusturvaelin suojelee kuljetusyhtiön lusmuiluja niissä tehtävissä, jotka aivan varmasti kuuluvat ammatinharjoittamisluvan ansainneelle kuljetusyhtiölle.

Olisi erittäin toivottavaa, että lentomatkustajan oikeuksissa siirryttäisiin lillukanvarsista asiaan: jos kuljetusyhtiö maksaa korvauksen koneeseen tulleen vian takia, lentoturvallisuuden valvojat ryhtyvät tarvittaviin toimenpiteisiin, ja jos taas matkustaja ei saa korvausta, hän saa niin vakuuttavan selvityksen korvausvastuusta vapautumisen perusteista, ettei sitä tarvitse kenenkään epäillä.

Lentoturvallisuuskin on ihmisoikeus, jonka loukkaamiseen ei pitäisi olla edes riippumattoman ja "puolueettoman" oikeusturvaelimen "oikeuden" jakajilla vähäisintäkään oikeutta.

Minkä takia joukkotappo-oikeuksien vastustaminen on vain yhden harmittoman lomamatkailijan tehtävä, jota voi tehdäkin vain jossakin "juttutuvassa" moderoijan tarkassa valvonnassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

189 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eläkkeet

Aina on julkisuudessa puhuttu, että eläkkeisiin ei rahat riitä, se on vain kansan huijaamista, kyllä rahaa on. Lue lisää...
näin se on...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image