Kolumnit

Matkustajat joutuvat taistelemaan oikeuksistaan

KUVA: Van Soens Eve
Kolumnit 30.8.2019 20:00
Takkula Hannu
KUVA: Van Soens Eve

Täällä Keski-Euroopassakin kesälomakausi alkaa olla jo takanapäin. Moottoriteiden ohella myös lentokentät, laivaterminaalit sekä rautatie- ja bussiasemat ovat pullollaan lomakohteista palaavia kansalaisia. Matkustaminen kasvattaa suosiotaan ja esimerkiksi lentomatkustaminen kasvoi vuonna 2018 yli kuuden prosentin vauhtia.

Matkustajia oli kyseisenä vuonna Euroopan kentillä yli 2,3 miljardia henkilöä.

Julkaisimme hiljattain tarkastuksen siitä, kuinka hyvin matkustajien oikeudet ovat Euroopan unionin maissa toteutuneet. EU:n toimestahan on säädetty varsin kattavista oikeuksista neljän merkittävän julkisen liikennemuodon, eli lento-, juna-, laiva- ja bussimatkojen osalta. Esimerkiksi lentomatkustamisen osalta ensimmäinen EU-asetus annettiin jo vuonna 2004.

Koska tämä aihe on mitä sopivin kansalaisnäkökulmastakin, otimme yhdeksi tarkastusmetodiksi kaikille EU-kansalaisille suunnatun kyselytutkimuksen, jossa kansalaiset saivat verkon kautta kertoa omista kokemuksistaan korvauksien varsin monimutkaisessa maailmassa. Vastauksia saimme reilut 1 500.

Kyselyosion lisäksi arvioimme matkustajien oikeuksien toteutumista myös perinteisillä tarkastusmetodeilla, kuten asiakirjojen perusteella (EU-lainsäädäntö), komission virkamiesten haastatteluilla sekä tarkastuskäynneillä kymmenessä jäsenmaassa (mukaan lukien Suomessa).

Kun normaalit tuloksellisuustarkastuksemme sisältävät loppupäätelmät ja suositukset epäkohtien parantamiseksi, tässä matkustajien oikeuksia koskevassa tarkastuksessa uskaltauduimme antamaan myös 10 vinkkiä matkaan aikoville.

Keskeinen loppupäätelmämme oli, että EU-järjestelmä on kyllä hyvin kehittynyt, ja että EU on kiistatta sitoutunut matkustajien oikeuksiin. Säännöt ovat siis kattavat kaikissa liikennemuodoissa, mutta ongelmat tulevat toimeenpanossa. Käytännössä on niin, että matkustajat joutuvat taistelemaan tosissaan, jotta pääsisivät hyötymään olemassa olevista oikeuksistaan.

Yksi syy tähän on, että lainsäädännössä olevia lukuisia sääntöjä voidaan tulkita eri tavoin.

Havaitsimme myös, että kansallisten täytäntöönpanoelinten (Suomessa Kilpailu- ja kuluttajavirasto) käytännöissä on eroja. Kaikista maista toki löytyi taho, jonka tehtävänä on varmistaa sääntöjen noudattaminen, mutta useissa tapauksissa kansallinen täytäntöönpanoelin ei ota käsittelyyn yksittäisiä valituksia. Ylipäätään valitusten lukumäärä esimerkiksi lentoliikenteen osalta on kasvanut huomattavasti, Suomessa yli 40 prosenttia vuosien 2015 ja 2017 välillä.

Päätelmämme oli myös se, että usein matkustajat eivät tiedä riittävästi oikeuksistaan tai heillä ei ole käytännön tietoa, mistä tai miten korvauksia hakea.

Niinpä yksi suosituksistamme oli, että tulisi luoda automaattinen korvausmekanismi, jolloin tietyissä viivästystapauksissa matkustajien ei itse tarvitse hakea korvausta. Suosittelimme myös, että komission tulisi analysoida eri liikennemuotojen välillä olevia eroavaisuuksia ja määritellä parhaita käytäntöjä, hyödyntäen myös EU:n ulkopuolisia käytäntöjä.

Mitä sitten konkreettisiin vinkkeihin tulee, valtaosa niistä on tuttuja ainakin kokeneimmille reissaajille, mutta kertaus on kaikkien opintojen äiti. Eli tässä oma poimintani: seitsemän vinkkiä, jotka kannattaa pitää mielessä, kun seuraavan kerran olet suuntaamassa matkaan. Kaikki vinkit ja koko tarkastuskertomus löytyy, kuten kaikki tarkastuskertomuksemme, verkosta suomen kielellä (www.eca.europa.eu).

1. Ota kuva kaikista matkatavaroistasi, mukaan lukien laukkujen sisällöstä, ainakin jos laitat matkatavaroita ruumaan. Tämä saattaa helpottaa korvausten saantia katoamistapauksissa.

2. Kun ostat matkalippua, kirjoita kaikkiin matkustusasiakirjoihin kaikki matkayhtiön suosittelemat yhteys- ja vastaavat tiedot. Informointi on huomattavasti helpompaa, jos lentoyhtiöllä on kattavat ja oikeat yhteystiedot.

3. Vaadi informaatiota (esimerkiksi myöhästymiseen liittyen) jo lähtöpaikassa. Jos lentoyhtiön edustajaa ei ole, tee tästä merkintä ja sisällytä se korvaushakemukseen.

4. Älä tee omia korvaavia matkajärjestelyjä, ennen kuin olet kuullut matkanjärjestäjän, kuten lentoyhtiön, tarjouksen.

5. Saavu ajoissa sisäänkirjautumiseen (check-in). Matkustajien oikeudet toteutuvat vain, jos olet sisään kirjautunut ajoissa.

6. Pyydä aina apua. Jos kärsit pitkästä myöhästymisestä tai peruutuksesta minkä tahansa liikennemuodon osalta, sinulla on oikeus apuun, kuten vedensaantiin tai keveään eväspalaan.

Ja seitsemänneksi, se kaikkein tärkein: muista hakea korvausta. Hyvää lomaltapaluuta, syksyä ja seuraavaa matkaa kaikille!

Hannu Takkula on Euroopan tilintarkastustuomioistuimen jäsen.

MAINOS

Kommentoi

Mukaavaa, että tilintarkastustuomioistuimen jäsenellä on näikin painavaa sanottavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että tämmöisen tittelin ovat antaneet kun ei Suomesta löytynyt enään töitä hänelle. :D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se tärkein korvaus on kuitenkin lentoturvallisuus varsinkin, kun viive johtuu koneeseen sen edellisellä lennolla sattuneesta lentoturvallisuuden vaarantavasta tekijästä.

Vakuuttuneisuus, että kuljetusyhtiön turvallisuuspuoli on kunnossa, saadaan vain, kun lentoyhtiö esittää todisteen, että viivästymisen aiheuttanut turvallisuuden vaarantava tekijä johtui kuljetusyhtiöstä riippumattomasta syystä ja kuljetusyhtiö VAPAUTUU korvausvelvollisuudestaan.

On järkyttävää, että lentoturvallisuuden valvonta on jäämässä yhä enemmän matkustajan vastuulle. Vielä järkyttävämpää on, että matkustajia kannustetaan tappelemaan 600 euron takia ja pilaamaan koko lomamatkansa vain havaitakseen, että oikeusturvaelin suojelee kuljetusyhtiön lusmuiluja niissä tehtävissä, jotka aivan varmasti kuuluvat ammatinharjoittamisluvan ansainneelle kuljetusyhtiölle.

Olisi erittäin toivottavaa, että lentomatkustajan oikeuksissa siirryttäisiin lillukanvarsista asiaan: jos kuljetusyhtiö maksaa korvauksen koneeseen tulleen vian takia, lentoturvallisuuden valvojat ryhtyvät tarvittaviin toimenpiteisiin, ja jos taas matkustaja ei saa korvausta, hän saa niin vakuuttavan selvityksen korvausvastuusta vapautumisen perusteista, ettei sitä tarvitse kenenkään epäillä.

Lentoturvallisuuskin on ihmisoikeus, jonka loukkaamiseen ei pitäisi olla edes riippumattoman ja "puolueettoman" oikeusturvaelimen "oikeuden" jakajilla vähäisintäkään oikeutta.

Minkä takia joukkotappo-oikeuksien vastustaminen on vain yhden harmittoman lomamatkailijan tehtävä, jota voi tehdäkin vain jossakin "juttutuvassa" moderoijan tarkassa valvonnassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

17:33
Kokoomus jättää välikysymyksen: "On päätetty menolisäyksistä, joille ei ole tulopuolella katetta"
17:26
Etiopian ME-nainen Genzebe Dibaba jää pois MM-Dohasta
17:18
Omakotitalo palaa Sodankylän Vuotsossa, palon sammutustyöt käynnissä
17:00
Aika on py­säh­ty­nyt, mutta voi myös ajaa kaiken ohi – Andreas Ala­ries­ton mökki uinuu ja ra­pis­tuu So­dan­ky­län Vuot­sos­sa Tilaajille
16:59
Siltatyömaa hidastaa liikennettä Pohjantiellä lähes kahden vuoden ajan – järjestelyn ensimmäisinä päivinä odotettavissa ruuhkaa
14:58
Rehnin madonluvut poikivat heti rajun ehdotuksen keskustan riveistä: Massiivinen 50 miljardin euron velkaelvytyspaketti – Kärnä valmis harkitsemaan valtion omaisuuden myyntejä uudestaan
14:41
Työryhmä: Biojätteen erilliskeräys pakolliseksi jokaiselle taajamatalolle, pakkauskeräys vähintään viiden asunnon kiinteistöille
79
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
53
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
40
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
39
Psykologit: Sipilän hallituksen hidasautolait pitäisi perua kokonaan – perusteluina nuorten kuljettajien aivojen kehittymättömyys
37
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
33
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
27
Vanhan laivanhylyn kappaleet lähtivät rekalla Oulusta etelään kunnostettaviksi – paluu koittaa vuoden tai kahden päästä, katso video

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image