Kolumnit

Korjaussarja koko Suomen väylille

Kolumnit 3.7.2019 20:00
Merja Kyllönen

Eduskunnasta

Maallamme on uusi hallitus ja hallitusohjelma ja olen sen liikennettä koskeviin kirjauksiin erittäin tyytyväinen.

Puheenjohtamani liikennetyöryhmän johtoajatus oli, että väyläverkkojen osalta on tarve siirtyä pitkäjänteisempään ja suunnitelmallisempaan kehittämiseen sekä korjattava pitkään jatkunutta investointien alirahoitusta. Saavutettavuus on turvattava koko Suomessa. Samaan aikaan liikenteen päästövähennystavoitteisiin on kyettävä vastaamaan.

Perusväylänpidon pitkäjänteinen rahoitus varmistaa, että korjausvelkaa kaikilla väylillä päästään purkamaan ja uutta velkaa ei enää jatkossa synny. Väyläverkon rappeutumiselle laitetaan nyt piste: perusväylänpidon pysyvä tasokorotus on heti vuodesta 2020 alkaen 300 miljoonaa euroa vuodessa.

Tiet ja rautatiet otetaan tasapainoisesti kunnostustyön alle. Myös alempi tieverkko ja yksityistiet huomioidaan, eli sekä kaupungit että maaseutu on pidetty mielessä.

Joukkoliikenteen vähäpäästöisen kaluston käyttöönottoa vauhditetaan ja henkilö- ja tavaraliikenne mahdollistetaan myös vähän liikennöidyillä ja käytöstä poistetuilla rataosuuksilla.

Joukkoliikenteen rahoitusta saatiin korotettua pysyvällä lisäyksellä 20 miljoonaa vuodessa – tämä on oleellista esimerkiksi linja-autoyhteyksien kannalta.

Viime hallituskauden joitakin päätöksiä korjataan. Liikennepalvelulaista tehdään arviointi. Taksiliikenteen osalta tehdään tarvittavat korjaukset: erityisesti kohdattuihin epäkohtiin (esimerkiksi hinnoittelun läpinäkyvyys ja taksien saatavuus) pyritään etsimään ratkaisuja.

Kela-taksien kilpailutuskäytännöt vaativat myös uudelleenarviointia.

Myös pääväyläverkoston määrittävää asetusta tarkastellaan uusiksi, huomioiden yhteydet maakuntakeskusten välillä, rajanylityspaikoilla ja satamakohteissa.

Konkreettisia toimia kohti fossiilisista polttoaineista vapaata liikennettä ovat sähkö- ja kaasujakeluverkoston tuet sekä ajoneuvojen konvertiotuen jatkon varmistaminen. Myös vanhempia autoja tuetaan kohti päästöttömyyttä, samoin kuin maaseudun vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkoston kehitystä.

Jo pitkään kipeästi tarvittu liikenteen verotuksen uudistus aloitetaan tulevalla hallituskaudella.

Keskeistä koko hallitusohjelmassa on oikeudenmukaisuus. Suomalaisen yhteiskunnan päästövähennystoimet toteutetaan sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisesti ja niin, että kaikki yhteiskunnan osa-alueet ovat mukana.

Hallitusohjelma on yksityiskohtainen ja kirjaukset selkeitä. Uskon, että tällä ohjelmalla uuden liikenneministerin kelpaa pitää koko maa liikenteessä.

 

Kirjoittaja on vasemmistoliiton kansanedustaja Suomussalmelta.

MAINOS

Kommentoi

Näin kirjoittaa Merja Kyllönen. Joka liikenneministerinä vei pääradan rahat muualle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi Kyllösen liikenneministeriyden aikana saatiin VT22 perusparannukseenko määrärahoja, MUTTA ainakin Oulun kaupungin alueella suunnittelu pilkottiin tahallisen virheellisesti juuri ennen ja jälkeen vaarillisimpien risteysten kohdilla, niin että vältyttäisiin 'kuluttamastako' kokonaisbudjettia koululaisten turvallisen koulureitin vaatimilta alikuluilta, jotka olisivat maksaneet saman verran kuin Destian tilaama ja ihanoiva digitaalinen valtatien korjausesitys tuli makaamaan!

Iinatin ja Maikkulan liikenneongelmat kokonaan ratkaissut liitymäkin, Palokan orren tapainen ratkaisukin jätettiin puolikkaaksi!
Miksi ihmeessä, koska kun liittymää ei tehty lainkaan loppuun eikä siis ortta jatkettukaan enää Muhokselle päin niin näin poistettiin taas yksi tärkeä edes aluejoukkoliikenteen kannattavuutta sekä kattavuutta takaava linja-autopysäkki?

Tyhjän saa pyytämättäkin ja keskeneräisyydellä kaikille tasapuolisesti pahan mielen. Loppurakentamista odotellaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

6:32
Uimarantojen vähäiset parkkipaikat jokakesäinen ongelma Oulussa – "Aika hurjan näköistä, kun nurmikoilla on autoja miten sattuu"
6:30
"Roskaa ja roisketta tulee aina" – Kysyimme festareilta tuttuja bajamajoja vuokraavalta yrittäjältä, miten ihmiset kohtelevat koppeja
6:20
Kysely: Yhä suurempi enemmistö suomalaisista suhtautuu myönteisesti euroon – kannatus kasvanut varsinkin vasemmalla
6:15
Espanja houkuttelee pohjoismaista alamaailmaa – Nyt se näkyy myös Suomen viranomaisten avunpyyntömäärissä
6:00
Ammattikouluihin voi nykyään hakea jatkuvasti – "Katsomme aina järkevän kohdan, missä opiskelijan on hyvä aloittaa"
6:00
Näissä vaaleissa luotetaan postiin – saamelaiskäräjät valitaan jälleen syyskuussa, viime kerralla ääniä luultiin jo hukkuneen
6:00
Qstockin kakkoslavan tekniikka vaatii kymmenittäin kaiuttimia ja kilometrikaupalla piuhaa – festivaalilavan äänentoisto on tarkkaa matematiikkaa Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Keski-Suomen ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Kemi, Keminmaa, Tornio, Tervola, Pello ja Rovaniemi.

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön kuntaa.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hakkaraisen Teuvo on kyllä aika äijä sanon minä

Ajatelkaapa tilannetta, että eduskunnassa olisi 100 Hakkaraista ja 100 Huhtasaarta, noin kuvaannollisesti. Kävisikö niin... Lue lisää...
Tenavatähti

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image