Kolumnit

EU-pakko on usein kotimaista alkuperää

Kolumnit 3.5.2016 12:00
Merja Kyllönen

Metsähallitus, hallintarekisteri, rautateiden henkilöliikenne. Mikä näille kaikille on yhteistä?
Hallituksen väite siitä, että käytäntöjä on muutettava, koska EU niin vaatii.

Metsähallituslaki: ”EU pakottaa yhtiöittämään”. Hallintarekisteri: ”pakko avata eurooppalaiselle kilpailulle”. Rautateiden henkilöliikenne: ”EU pakottaa avaamaan kilpailun”.

Suomi on ollut EU:n jäsen jo 20 vuotta, mutta Bryssel tuntuu edelleen sijaitsevan niin kaukana, että sieltä tulevilla määräyksillä voi perustella melkein mitä tahansa. Ukaasi on uskottava, vaikka käsky olisi kotimaista alkuperää.

Yksi parhaita puolia Euroopan parlamentissa työskentelyssä on tiedon äärelle pääseminen. Ihmisten tapaaminen ja kuuleminen, ja parlamentin rikkaan ideologisen väännön ja keskustelun seuraaminen.

Kuluneiden kahden vuoden aikana on tullut harvinaisen selväksi, että EU on jäsenmaidensa, komission pyrkimysten ja parlamentin voimasuhteiden summa, ja jokaisessa käsiteltävässä asiassa on moneen suuntaan vetäviä voimia.

Usein jäsenmaat vetävät direktiivien tulkinnassa ja sisämarkkinoiden toteuttamisessa reilusti kotiinpäin. Omia elinkeinoja ja markkinoita suojataan, omia yritysten ja tuotteiden menestystä yritetään edistää.

Suomessa EU on pyhä. Me tulkitsemme direktiivejä kirjaimellisesti, noudatamme siirtymäaikoja tarkasti ja ennakoimme mitä komissio mahdollisesti jossain vaiheessa tulee vaatimaan.

En tiedä kertooko se Suomen EU-suhteen nuoruudesta, pienestä kansasta vai kansallisesta itsetunnosta, että Suomi on edelleen tällainen mallioppilas. Kansa ainakin on niin kuuliaista, ettei se helposti lähde barrikadeille kyseenalaistamaan hallituksen esityksiä.

Esimerkiksi käy vaikkapa rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle avaaminen.

Ministeriaikanani minulle vakuutettiin, että muutos on väistämätön: EU:n neljännen rautatiepaketin markkinaosa tulee pakottamaan Suomenkin avaamaan kilpailun rautateillä. Ehkä näin vilpittömästi myös virkakunnassa uskottiin. Tein silti kaikkeni sen eteen, että Suomi sai pisimmän mahdollisen jatkoajan julkisen palvelun säilyttämiseen.

Olen nyt seurannut itse, osana parlamentin neuvottelutiimiä, sitä vääntöä, mitä rautatiepaketin triologineuvotteluissa komission, neuvoston ja parlamentin välillä on käyty. Koko paketin läpimeno ei todellakaan ole itsestäänselvää, ja jos päätös markkinoiden avaamisesta koko Euroopassa tehdään, ei sen toteutuksen kanssa todellakaan tule olemaan kiire. Siirtymäajat tulevat olemaan pitkiä ja suorahankintamahdollisuus todennäköisesti säilyy tietyin ehdoin.

Suomessa henkilöliikenne halutaan kuitenkin edelleen avata kilpailulle ja mieluiten kertarysäyksellä, heti. Suomi siis kiirehtii kilpailun avaamisen sekä sitä valmistelevan kalustoyhtiön perustamisen kanssa, vaikka juuri meidän raideverkkomme sopii kilpailulliseen liikenteeseen todella huonosti.

Sisämarkkinoiden ihanne saattaa ollakin täysin avoimesti kilpaillut, EU:n laajuiset markkinat sektorilla kuin sektorilla. Myös komissiolla on oma näkynsä yhtenäisestä Euroopasta, tai ainakin yhtenäisestä markkina-alueesta.

Kokonaan toinen kysymys on, missä asioissa tällainen ihanne on myös Suomen tai suomalaisten etu. Nyt olisi tärkeää harkita, mitä me voimme saavuttaa ”eurooppalaisen” ideaalin perässä kiirehtiessämme, ja mitä me saatamme menettää. Kun palveluja yhtiöitetään, siirrytään markkinoille kilpailemaan kansainvälisten palveluntuottajien kanssa. Kun aletaan kilpailla markkinoilla, kilpailuneutraliteetin vaatimus on otettava huomioon.

Mitä tämä tarkoittaa kotimaisten pienten ja keskisuurten yritysten kannalta? Mitä se tarkoittaa julkisten palvelujen kannalta?

Mitä se tarkoittaa niillä alueilla, missä kannattavia markkinoita ei ole eikä tule?

Kun ”EU” pakottaa meitä kiireisesti johonkin, kannattaa miettiä hetki.

Entä jos meidän tietomme ”väistämättömistä”, edessä olevista muutoksista eivät pidäkään paikkaansa?

Entä jos emme itse muuttaisi omia lakeja niin, että peruspalvelumme kuten sosiaali- ja terveyspalvelut joutuvat kilpailulainsäädännön pariin?

Miksi emme ota poikkeussäännöistä, erivapauksista tai siirtymäajoista kaikkea iloa irti?

Joskus ”EU” on vain hallituksen ja virkamiesten kilpi ideologian toteuttamiseen. Muutosta halutaan ihan itse, mutta EU:n selän taakse on hyvä piiloutua.

Reilumpaa olisi kertoa kansalaisille tavoitteet ääneen. Jos yhteiskunnan eri palveluiden mahdollisimman laaja yhtiöittäminen ja kilpailulle avaaminen on hallituksen tavoite, pitäisi se demokratian nimissä uskaltaa paljastaa.

Merja Kyllönen on europarlamentaarikko (vas.) Suomussalmelta.

MAINOS

Kommentoi

Suomi on kylä, totesi Turkkilainen Mehmed Ystäväni Lyypekistä toisen Kaverini Suomi-hehkutuksiin. Eduskunnassa toimitaan kuin periferian kunnallistekniikka, kirkkovaltuusto ja kyläpolitikot, siinä syy hiipuvaan Suomi-sykkeeseen ja suureen ymmärtämättömyyteen ns. Maan edusta, aivan kaikilla puolueilla. Suomalaisen päätöksenteko perustuu siihen, että kunhan joku kärsii, niin son hyä ja toimiva systeemi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokkarit seisovat mielellään eturivissä kun on kysymys "isänmaasta , isänmaallisuudesta". Todellusuudessa Kokoomuslaiset ja heidän nuoleskelijansa ovat pahimpia Suomen raiskaajia myymällä kaikki tehty hyvä esim. teollisuus.
Kaikki selitetään EU:lla ja sieltä tulevalla painostyuksella.
Totuus on että painostus tulee mm. Ruotsalaisista rahastoista ja miljardööreiltä ympäri maailmaa.
KAIKKI TIETÄVÄT ETTÄ SUOMESTA SAA ERITTÄIN HYVÄÄ JA HALVALLA.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, ja perinteisesti niin valikoidusti , uudistukset "pakko" tehdä , ja kansa saa pää....aaa niskaansa , mutta kun kyse on esim. auto, viina , yms veroista ,valtiovaraiministeriöllä riittää rahaa käydä "oikeutta" jotta tavaroiden vapaa liikkuvuus pysyisi meidän ihan omalla sosialismin systeemissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ohoh, hienoa Merja. Järkevintä tekstiä kynästäsi tähän mennessä. Trafi on myös yksi pahimpia EU-säädösten raiskaajia ja ylisoveltajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:01
Palokoirat löysivät vainun palaneen kirkon raunioista – löytö viittaa siihen, että Kiihtelysvaaran kirkko sytytettiin tahallaan
13:56
Puola joutuu EU-tuomioistuimeen tuomareiden siirtämisestä eläkkeelle
13:54
KRP tutkii Airiston Helmi Oy:n toiminnan pohjamutia myöten — Lehdet: Toinen pidätetyistä Venäjän kansalainen
13:48
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri myy Oulun Medikiinteistöt Oy:n Lapti Groupille – yhtiö aikoo jatkaa Sairaalanrinteen rakentamista
13:42
Poliiseja pakoon kaahanneelle kolme vuotta vankeutta – Pysähtyi piikkimattoon Oulunsalossa
13:32
Niinistö: Kansallista turvallisuutta edistävät lakihankkeet etenevät – Kansallinen etu turvataan kiinteistökaupoissa, sotilasvirkaan vain Suomen kansalainen
13:27
Laamaselle otteluvoitto MM-judossa
37
Metsäkanalintujen jahdissa on saatu saalista Oulun riistakeskusalueella – "Teerikannat paikoin todella hyvällä mallilla"
24
Raahelaisyrityksen sukelluspallo odottaa yhä vientilupaa – miljoonasopimuksen solmimisesta Kiinaan on jo vuosi
23
Hajuhaitta Oulussa johtuu häiriöstä tuotantoprosessissa Stora Enson sellutehtaalla
19
Oulun kaduille kylvetään vuodessa tonnikaupalla hiekkaa, liukkaudentorjunta aloitetaan yleensä marraskuun ensimmäisellä viikolla
13
Kenelle antaisit kunnian uusista työpaikoista? Sipilän hallituksen ansio on suurempi kuin nolla mutta pienempi kuin 120 000
12
Kärkkäisen maahantuoma klapikone määrättiin poistettavaksi markkinoilta – Tukes löysi testissä vakavia turvallisuuspuutteita
9
Sää ottaa harppauksen kylmempään suuntaan – Oulun seudulle luvassa yöpakkasia

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi aina puhutaan köyhyydestä.

Minua myös naurattaa tuo ainainen ihmisten purnaaminen köyhyydestä. Rahat riittää kapakissa istumiseen ja tupakin poltto... Lue lisää...
SYLVA L

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

24.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image