Kolumnit

"Ekkö nää iskä tykkää Sykkeleistä", kysyi tytär Twitter-kirjoituksen nähtyään – kau­pun­ki­pyö­rät kiinnostavat hyvässä ja pahassa

Kolumnit 9.9.2019 12:00
Antti Ervasti

”Viikon pessimistipalkinto menee Antti Ervastille. Jäätävän negatiivista kirjoittelua Sykkeleistä joka päivä Kalevassa. Löytyisikö pikkuhiljaa jo jotain rakentavampaa kirjoiteltavaa.”

”Ekkö nää iskä tykkää Sykkeleistä?” kysyi tyttäreni Whatsapp-viestillä yllä olevan Twitter-kirjoituksen nähtyään.

Palkinnon jakajan täytyy olla joko lukutaidoton tai hän on muuten vain lukenut huonosti lehti- tai verkkojuttunsa. Hän lienee myös laskutaidoton. Tyypillinen esimerkki sosiaalisen median yleisestä älyttömyydestä, missä yhden ihmisen mitä typerin kirjoitus saa huomiota ja hyväksyntää, vaikka varsinainen asia on käännetty päälaelleen.

Kun kauan kaivatut ja odotetut Sykkelit saatiin liikenteeseen tasan kaksi viikkoa sitten, kirjoitin ensimmäisen viikon aikana Sykkeleistä kaksi juttua. Ensimmäisessä vain kerroin totuudenmukaisesti, että Sykkelin käyttäjäksi kirjautuminen oli nykyaikaista kännykkäsovellustekniikkaa täysin hallitsemattomalle meikäläiselle ylivoimainen tehtävä.

Mieluummin olisin kirjoittanut, että pyörän käyttöjärjestelmään kirjautuminen ja ajamaan lähtö olivat helppoa ja vaivatonta. Vaan kun eivät olleet.

Toisessa ”jäätävän negatiivisessa” jutussa kaupunkipyöräkysymyksiin yleensä vastaava kaupungin liikenneinsinööri pääsi vastaamaan kaupunkipyöräkysymyksiin täysin tahtonsa mukaisesti. Hän sanoi itse, että Sykkelien toimintatapa ei ole selkein mahdollinen, niin kuin ei olekaan. Parantamisen varaa on.

Kaupunkipyörät kiinnostavat hyvässä ja pahassa. Oululaiset pysähtyvät äimistelemään pyöräasemia ja tuijottavat ajajia. Kommenttipalstoilla intetään, ovatko ne nyt tarpeellisia ja onko kaikki vain suurta rahojen tuhlausta. Joidenkin mielestä pelkästään Sykkelien väri on niin ällöttävä, että pyörällä ei saata raavas mies ajaa. No, väri on mikä on, ja siihen on tyydyttävä. Ainakin se erottuu hyvin.

Kilpailun kautta valikoitunut nimi on kuitenkin onnistunut: se on alueen murretta, ymmärrettävä ja aika hauska. Kiitokset siitä, että tämän ainoan kerran arvovaltainen raati päätyi oikeaan ratkaisuun. Useimmat loppusuoralle päässeet ehdotukset olivat aivan hirveitä, kuten Oulu Bike, OuBike, CitySykkeli tai OuRide. Tuon nimisillä pyörillä ei kyllä ihminen olisi voinut ajaa.

600 pyörää ja 60 asemaa saattoi numeroina tuntua liioittelulta Oulun kokoiseen kaupunkiin. Ensimmäisinä päivinä käyttökertoja laskettiin olevan 520, 580 ja 720 kertaa. Koko viikolla 4 700 kertaa, elikkä paljon. Noiden lukujen valossa ei lainkaan ylimitoitettu määrä pyöriä.

Käyttäjiä olisi voinut olla vielä enemmän, sillä kirjautumisvaikeuksien takia kaikki innokkaat eivät päässeet lainkaan pyöräilemään ainakaan ensimmäisinä päivinä.

Varmasti Sykkelien hankinta ja ylläpito saadaan kuulostamaan kalliilta, jos lasketaan yhteen kymmenessä vuodessa kertyvät kustannukset, liki seitsemän miljoonaa. Kuitenkin 677 000 euroa vuodessa tuntuu ihan kohtuulliselta siihen nähden, millainen hyöty niistä todennäköisesti tulee olemaan. Kyllä sitä turhempaankin tuon suuruisia summia hassataan.

Kun kaupungissa on yhtenäinen ja laadukkaan oloinen kaupunkipyöräjärjestelmä, mielikuvallinen ja markkinoinnillinen arvo on mittaamaton. Matkailijoille pyörät ovat loistava väline tutustua kaupunkiin, jos vain käyttöönotto saadaan nykyistä helpommaksi. Kaupunkilaisetkin tuntuvat ottaneen Sykkelit omakseen ainakin näin alussa.

Siis vastaus alun kysymykseen: kyllä, iskä tykkää Sykkeleistä.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

17:33
Kokoomus jättää välikysymyksen: "On päätetty menolisäyksistä, joille ei ole tulopuolella katetta"
17:26
Etiopian ME-nainen Genzebe Dibaba jää pois MM-Dohasta
17:18
Omakotitalo palaa Sodankylän Vuotsossa, palon sammutustyöt käynnissä
17:00
Aika on py­säh­ty­nyt, mutta voi myös ajaa kaiken ohi – Andreas Ala­ries­ton mökki uinuu ja ra­pis­tuu So­dan­ky­län Vuot­sos­sa Tilaajille
16:59
Siltatyömaa hidastaa liikennettä Pohjantiellä lähes kahden vuoden ajan – järjestelyn ensimmäisinä päivinä odotettavissa ruuhkaa
14:58
Rehnin madonluvut poikivat heti rajun ehdotuksen keskustan riveistä: Massiivinen 50 miljardin euron velkaelvytyspaketti – Kärnä valmis harkitsemaan valtion omaisuuden myyntejä uudestaan
14:41
Työryhmä: Biojätteen erilliskeräys pakolliseksi jokaiselle taajamatalolle, pakkauskeräys vähintään viiden asunnon kiinteistöille
80
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
53
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
40
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
39
Psykologit: Sipilän hallituksen hidasautolait pitäisi perua kokonaan – perusteluina nuorten kuljettajien aivojen kehittymättömyys
38
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
33
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
27
Vanhan laivanhylyn kappaleet lähtivät rekalla Oulusta etelään kunnostettaviksi – paluu koittaa vuoden tai kahden päästä, katso video

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image