Kolumnit

Biokaasun jakeluasemia tarvittaisiin Suomeen rutkasti lisää

Kolumnit 4.1.2019 13:13 | Päivitetty 4.1.2019 15:34
Pasi Klemettilä

Täyssähköautoa tai kaasuautoa ei kovin moni ole vielä hankkinut menopeliksi Pohjois-Suomessa.

Pasi Klemettilä KUVA: Pekka Ala-aho

Tämän olisi syytä muuttua, jos liikenneasiat etenevät niillä keinoilla, joita liikenteen ilmastopolitiikan asiantuntijaryhmä esitteli ennen joulua. Ehdotusvalikoimassa oli muun muassa sähköautojen ja biokaasuautoilun lisäystä, veronkorotuksia sekä tietulleja.

Asiantuntijoiden pohdinnat eivät vielä tarkoita sitä, että olisi olemassa jokin lukkoon lyöty ohjelma. Mutta saastuttaja maksaa -periaate on lähtökohtana.

Pohjois-Suomessa on aina ajateltu, että täällä joudutaan ajamaan paljon henkilöautoilla, kun palvelut ja asiat ovat asukkaista pitkän matkan päässä. Tämä lienee totta, mutta ajomäärien erot muuhun maahan eivät välttämättä ole niin suuria kuin kuvitellaan.

Vanhat polttomoottoriautot eivät poistu markkinoilta yhdessä yössä. Niiden käyttäminen voidaan toki tehdä kalliimmaksi kuin ennen. Jos kilometrejä kertyy asuinpaikan takia paljon, silloin esimerkiksi polttoainevero ärsyttää.

Sähköautot eivät ole tankkaamisen ja toimintamatkojen kannalta yhtä käteviä kuin polttomoottoriautot, ja siihen käyttäjän pitää sopeutua. Pitkät testireissut täyssähköautoilla ovat näyttäneet siltä, että matkantekijä pääsee sähköautolla hitaammin perille kuin polttomoottoriautolla.

Matkajärjestelyihin liittyy annos epävarmuutta, kun latauspaikan löytämistä pitää pohtia ja julkisten latausasemien toimintakunto kuulostaa olevan epävarma.

Pitkä matka onnistuu suunnittelulla ja kärsivällisyydellä. Lyhyt ajomatka on helpompi. Jos kotoa ajaa sopivan etäisyyden päässä olevalle työpaikalle sähköautolla, latauksen voi järkevästi hoitaa kotona.

Sähköauto maksaa kuitenkin liikaa tavalliselle kuluttajalle.

Biokaasulla kulkeva kaasuauto on kätevä sikäli, että kaasun loppuessa autolla voi ajaa yleensä myös bensalla tai dieselillä.

Itsekin voisin ehkä harkita biokaasua käyttävän kaasuauton hankintaa. Toistaiseksi ainoa Oulun kaasuntankkausasema Kiertokaari Oy:llä Ruskossa on sopivan ajomatkan päässä. Enimmät ajelut kaupungissa voisi hoitaa kaasun voimin.

Jonkun merkin kaasulla ja bensiinillä kulkevia uusia autoja olisi tarjolla käytännössä samaan hintaan kuin bensa-autoja. Vanhan auton voi muuttaa kaasulla kulkevaksi.

Mutta jos haluaa ostaa vähän käytetyn tehdasvalmisteisen kaasuauton, kaasu-autojen tarjonnan niukkuus kääntää normiautojen valtavaan valikoimaan tottuneen katseet muualle. Eikä uusissakaan autoissa valikoimaa ole häävisti.

Kun kaasunjakeluasemia ei ole lähituntumassa, on turha kuvitella, että kaasuautoilu kiinnostaisi autoilijoiden suurta joukkoa. Valtio-omisteinen kaasuyhtiö Gasum on isossa roolissa kaasunjakeluverkon tekemisessä. Se on ilmeisesti lähiaikoina saamassa viimein avattua oman kaasuasemansa Ouluun Limingantulliin, mutta kovin hidasta se on ollut.

Jos Suomi haluaa asioihin isoa muutosta, puitteet pitäisi järjestää oikeasti kuntoon. Sähköllä tai kaasulla kulkevien autojen hintojen pitää ennen kaikkea olla riittävän alhaisia, jotta ne ovat mahdollinen vaihtoehto tavalliselle ihmiselle. Käyttövoimaveroa ei pitäisi olla.

Valtion pitäisi järjestää niin, että kaasunjakeluasemia saadaan Suomeen rutkasti lisää. Ja kaasuautoilun ilmastoystävällisyydessä olisi tietysti pointtina se, että asemilta saatavan kaasun pitäisi oikeasti olla suomalaista biokaasua eikä ulkomailta tuotua maakaasua. Biokaasun tuotantoasemia pitäisi siis myös saada paljon lisää.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

41
Poikkeusluvalla 17-vuotiaana saatu ajokortti ehti vanheta reilun viikon: Nuori mies kaahasi Pyhäjärvellä tutkaan 177 km/h
40
Helsinki-Vantaalla vaaratilanne – matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle
23
Jos presidentti Niinistö liputtaisi Nato-jäsenyyden puolesta, joka toinen suomalainen hyväksyisi liittoutumisen, kertoo Alma Median kysely
23
Yle: Neljä puoluetta valmis supistamaan ilmavoimien hävittäjien määrää, puolustusministeri taas nostaisi määrän sataan - "Kyse siitä, puolustetaanko koko maata"
21
Liian syvät metsäojat pilaavat vesistöjä – tutkijan mukaan syvälle ojitukselle ei ole metsätaloudellisia perusteita
13
Donald Trump ja Kim Jong Un tapaavat helmikuussa – ydinaseriisuntaa koskevaa huipputapaamista pohjustettiin Valkoisessa talossa
12
Ulkomainen omistus ei ole riski Suomen huoltovarmuudelle – Asiantuntija: "Kyllä alus tulee, jos maksetaan tarpeeksi korkea rahti"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

246 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Paljonko menee ruokaan

No kylläpä oli taas aloitus. Nyt Lidlin kannattajat voivat taas avata sanaisen arkkunsa. Meidän perheessä ei ole koskaan... Lue lisää...
hyvää kotimaista

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image