Kolumnit

Biokaasun jakeluasemia tarvittaisiin Suomeen rutkasti lisää

Kolumnit 4.1.2019 13:13 | Päivitetty 4.1.2019 15:34
Pasi Klemettilä

Täyssähköautoa tai kaasuautoa ei kovin moni ole vielä hankkinut menopeliksi Pohjois-Suomessa.

Pasi Klemettilä KUVA: Pekka Ala-aho

Tämän olisi syytä muuttua, jos liikenneasiat etenevät niillä keinoilla, joita liikenteen ilmastopolitiikan asiantuntijaryhmä esitteli ennen joulua. Ehdotusvalikoimassa oli muun muassa sähköautojen ja biokaasuautoilun lisäystä, veronkorotuksia sekä tietulleja.

Asiantuntijoiden pohdinnat eivät vielä tarkoita sitä, että olisi olemassa jokin lukkoon lyöty ohjelma. Mutta saastuttaja maksaa -periaate on lähtökohtana.

Pohjois-Suomessa on aina ajateltu, että täällä joudutaan ajamaan paljon henkilöautoilla, kun palvelut ja asiat ovat asukkaista pitkän matkan päässä. Tämä lienee totta, mutta ajomäärien erot muuhun maahan eivät välttämättä ole niin suuria kuin kuvitellaan.

Vanhat polttomoottoriautot eivät poistu markkinoilta yhdessä yössä. Niiden käyttäminen voidaan toki tehdä kalliimmaksi kuin ennen. Jos kilometrejä kertyy asuinpaikan takia paljon, silloin esimerkiksi polttoainevero ärsyttää.

Sähköautot eivät ole tankkaamisen ja toimintamatkojen kannalta yhtä käteviä kuin polttomoottoriautot, ja siihen käyttäjän pitää sopeutua. Pitkät testireissut täyssähköautoilla ovat näyttäneet siltä, että matkantekijä pääsee sähköautolla hitaammin perille kuin polttomoottoriautolla.

Matkajärjestelyihin liittyy annos epävarmuutta, kun latauspaikan löytämistä pitää pohtia ja julkisten latausasemien toimintakunto kuulostaa olevan epävarma.

Pitkä matka onnistuu suunnittelulla ja kärsivällisyydellä. Lyhyt ajomatka on helpompi. Jos kotoa ajaa sopivan etäisyyden päässä olevalle työpaikalle sähköautolla, latauksen voi järkevästi hoitaa kotona.

Sähköauto maksaa kuitenkin liikaa tavalliselle kuluttajalle.

Biokaasulla kulkeva kaasuauto on kätevä sikäli, että kaasun loppuessa autolla voi ajaa yleensä myös bensalla tai dieselillä.

Itsekin voisin ehkä harkita biokaasua käyttävän kaasuauton hankintaa. Toistaiseksi ainoa Oulun kaasuntankkausasema Kiertokaari Oy:llä Ruskossa on sopivan ajomatkan päässä. Enimmät ajelut kaupungissa voisi hoitaa kaasun voimin.

Jonkun merkin kaasulla ja bensiinillä kulkevia uusia autoja olisi tarjolla käytännössä samaan hintaan kuin bensa-autoja. Vanhan auton voi muuttaa kaasulla kulkevaksi.

Mutta jos haluaa ostaa vähän käytetyn tehdasvalmisteisen kaasuauton, kaasu-autojen tarjonnan niukkuus kääntää normiautojen valtavaan valikoimaan tottuneen katseet muualle. Eikä uusissakaan autoissa valikoimaa ole häävisti.

Kun kaasunjakeluasemia ei ole lähituntumassa, on turha kuvitella, että kaasuautoilu kiinnostaisi autoilijoiden suurta joukkoa. Valtio-omisteinen kaasuyhtiö Gasum on isossa roolissa kaasunjakeluverkon tekemisessä. Se on ilmeisesti lähiaikoina saamassa viimein avattua oman kaasuasemansa Ouluun Limingantulliin, mutta kovin hidasta se on ollut.

Jos Suomi haluaa asioihin isoa muutosta, puitteet pitäisi järjestää oikeasti kuntoon. Sähköllä tai kaasulla kulkevien autojen hintojen pitää ennen kaikkea olla riittävän alhaisia, jotta ne ovat mahdollinen vaihtoehto tavalliselle ihmiselle. Käyttövoimaveroa ei pitäisi olla.

Valtion pitäisi järjestää niin, että kaasunjakeluasemia saadaan Suomeen rutkasti lisää. Ja kaasuautoilun ilmastoystävällisyydessä olisi tietysti pointtina se, että asemilta saatavan kaasun pitäisi oikeasti olla suomalaista biokaasua eikä ulkomailta tuotua maakaasua. Biokaasun tuotantoasemia pitäisi siis myös saada paljon lisää.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

21
Zeppelinin edustan tietöiden pahin vaihe on kohta ohi, liikenneympyrä valmistuu heinäkuussa
12
Kiinteistöliitto esittää Airbnb-majoittujien määrän rajoittamista huoneistoissa vuoden aikana – valvonta tehtäisiin sähköisen järjestelmän avulla
10
20 asteen rajaa ei juuri rikota Pohjois-Pohjanmaalla tulevalla viikolla – keskiviikkoillan ja torstain aikana luvassa jopa kolmasosa kuukauden sateista
6
Australia evakuoi kahdeksan lasta Syyrian pakolaisleiriltä
5
Rahoitus, huippuvirat ja tietenkin brexit – näin Suomi puheenjohtajana voi tai ei voi vaikuttaa EU:n tulevaisuuteen
5
IS: Cristiano Ronaldo lomailee Ranskan Rivieralla kempeleläismiljonäärin jahdilla – vuokra 217 000 euroa viikossa
4
OLS:n kasvatti Rasmus Karjalainen siirtyy Hollannin liigaan – "Menen tekemään, en vain selviytymään"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Syntyvyyden raju romahtaminen Suomessa

214 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Karmea moka Pudasjärvellä

Ei kannata näyttää komeaa jokea turisteille ilmaiseksi. Joka paikassa jokinäkymä maksaa. Betonikaide on jalankulkijoiden... Lue lisää...
Betoni kaide

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image