Mielipiteet

Lukijalta

Yli­opis­to­kau­pun­ki tarvitsee museon - onko Oulu kult­tuu­ri­vi­ha­mie­li­nen ter­va­por­va­ri­kau­pun­ki?

Mielipiteet 20.12.2017 7:00
Marjut Paulaharju

Maassamme markkinoidaan parhaillaan museopasseja. Oulussa puuhataan museolle eropasseja.

Oulusta saapui hätkähdyttävä viesti, että Ainolassa oleva Pohjois-Pohjanmaan maakuntamuseo aiotaan lopettaa ja museon aineisto siirretään Vantaalle Museoviraston kokoelmatiloihin. Viestissä ei mainita päätöksen perusteita.

Ainolassa on ollut 121 vuotta maakuntamuseo ja siitä on muodostunut Oulun, Pohjolan Valkean kaupungin kulttuurihistoriallisesti merkittävä kohde.

Pohjois-Pohjanmaan maakuntamuseo on vuosikymmenien ajan tuonut kävijöille ja kokoelmien kartuttajille katsauksen pohjoisen alueen menneisyyteen ja elämäntapoihin. Museon alasajoasiasta päättäneet ovat nyt tekemässä korvaamattoman virheen.

Ainolan museo on merkittävä osa Oulun ja Pohjois-Suomen yliopisto- ja kulttuurielämää. Samalla se on ulottanut kokoelmillaan ja tapahtumillaan vaikutuksensa aina Jäämeren rannoille. Kun katsotaan maamme muita yliopistokaupunkeja, niin niillä on oma museonsa, jopa useita, korostamassa kulttuuriarvoja ja kunnioittamassa menneisyyttä sekä vanhan kansan elämäntapoja ja oloja.

Yliopisto ja maakuntamuseo ovat kumppaneita, näin on tänäänkin kaikkialla maassamme. Kulttuurihistoriallinen yliopistotason tutkimus edellyttää aina monipuolista aineistoa, jota on saatavissa myös museoista. Nyt Oulussa tämä yliopistollinen yhteys maakunnalliseen museoon ja perinteen tallennuslaitokseen halutaan katkaista. Yliopistokaupunki tarvitsee museon.

Ainolan museon näyttelyt ovat saaneet kansainvälistä huomiota ja tunnustusta. Oulu on siten nähty kulttuurikaupunkina.

"Maassamme markkinoidaan museopassia, kaikkiaan 250 museoon kelpaavaa korttia. Oulussa sen sijaan tarjotaan museolle eropassia."

Sukumme on vuosikymmenien aikana tuntenut Ainolan museon arvokkaaksi paikaksi. Tulee mieleen sanonta ”Joka ei tunne menneisyyttä, ei myöskään hahmota tulevaisuutta” tai ”Historiassa on kansan tulevaisuus”.

Museo on tehokas apuväline menneiden aikojen tuntemiseen. Miten menneet sukupolvet ovat rakentaneet maatamme, miten eläneet ja toimineet.

Maassamme markkinoidaan museopassia, kaikkiaan 250 museoon kelpaavaa korttia. Oulussa sen sijaan tarjotaan museolle eropassia. On syytä painottaa, että maakuntamuseo kuuluu kiistatta yhteiskunnan kulttuurihistorialliseen perintöön, joka aiotaan nyt hävittää Oulusta. Peruuttakaa tämä Oulun mainetta pilaava päätös. Onko Oulu kulttuurivihamielinen tervaporvarikaupunki?

Marjut Paulaharju

tietokirjailija

Vantaa

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (27)

Turistit tulevat kaupunkeihin monipuolisen kulttuuritarjonnan perässä, muun väittäminen on humpuukia. Niin tärkeitä kuin menestyvät teknologia- ja muut yritykset Oululle todella ovatkin, eivät turistit tule niitä töllistelemään-tietenkään. Museot ovat yksi keskeisiä magneetteja, muitakin tietysti on. Käsi sydämelle, onko nyky-Oulu niin mielenkiintoinen arkkitehtuuriltaan tai tyylikkyydellään, että se vetäisi tänne matkailijoita? No mikä sitten? Kaikkialla tunnustetttu opinkappale on se, että kulttuuritarjonta se vetää. Jos Pohjois-Pohjanmaan museo ei yhtä ihmistä kiinnosta, toista kiinnostaa ja sama koskee Kierikkiä ja kaikkia museoita. Kaupunkimme tarjonta on nykyiselläänkin siinä määrin ohutta, ettei siitä jäljellä olevasta tule ehdoin tahdoin hankkiutua eroon. Sellainen vasta tyhmyyttä olisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tykkään käydä museoissa Suomessa ja ulkomailla, mutta Oulun ummehtuneessa Pohjois-Pohjanmaan museossa ei ole ollut tarvetta vierailla vuosikymmeneen. Museon sijainti on syrjäinen, kiinteistö on ränsistynyt ja pimeä, ja näyttelyt ovat kuin 70-luvulta. En jää kaipaamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen silloin tällöin käynyt Ainolan museossa yksin tai lasteni kanssa. Hiljaista ja jähmeää on ollut. Sääli jos museo lopetetaan, toisaalta nykytilaan ei voine jatkua. Mielummin tulisi kehittää. Miksei mainosteta ja eletä ajassa siellä museossa? Taidemuseossa se osataan paremmin. 3 vuotta armonaikaa ja sitten uusi päätös.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Terwaporvarit ovat jo maan alla mutta Oulu on kylläkin kulttuurivihamielinen insinöörikaupunki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulusta ollaan kovaa vauhtia tekemässä tylsää paikkaa. Ne käyntikohteet, jotka ihmisiä kiinnostavat ollaan sulkemassa. Onko tosiaan niin, että vain asuintalot, kaupat ja ravintolat ovat kulttuuria? Miksi ihmeessä halutaan väkisin tuhota pohjoisen ihmisten ainoat suuret museot: eläinmuseo, Ainola ja Kierikki. Itkettää omasta ja tulevien sukupolvien puolesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupungin turisteja houkuttelevat kohteet pyritään mitei systemaattisesti sulkemaan. Matkailun tuomat eurot eivät siis yksinkertaisesti kelpaa. Onko puistoihin kohdistuva pakkorakentamisen ajatus tässäkin takana? Laajemman, kokonaisvaltaisen ajattelukyvyn puute on huutava ja siitä tulee perään iso lasku. Muut kaupungit kiittävät hiljaa mielessään Oulun lyhytnäköisyyttä ja ymmärryksen puutetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Melko paksua väittää, että ko. laitokset toisivat euroakaan. Nämä siis vievät liikaa euroja, siksi näitä ollaan sulkemassa. On aivan saletti asia, että kukaan ei matkusta Ouluun maakuntamuseon vuoksi, saatika jonkun korvessa olevan Kierikkikeskuksen. Olisipa hyvä tietää todelliset kävijämäärät ko. laitoksissa, saisi vähän pohjaa tälle keskustelulle. Kierikissä ei varmasti käy kahta tuhatta museovierasta vuodessa, jos koululaiset jätetään laskuista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Museot ovat konservatiivista humpuukia ja täysin irti nykytodellisuudesta. Pahimmillaan ne ovat kehityksen jarruja ja vanhanaikaisten suvaitsemattomien mielipiteiden pesiä.
Moderni teknologiakaupunki tarvitsee innovaatioita ja eteenpäin vievää voimaa, kuten huvipuiston ja köysiradan Hietasaareen, Pride-kulkueen ja performansseja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos vain liikunta ja Pride kiinnostavat, miksi evätä kulttuurihistoria niiltä ihmisiltä, jotka ovat menneisyydestä kiinnostuneita? Eikö olisi ihan reilua, että jokainen saa sitä mitä haluaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Menneisyydestä voi lukea inttervepistä. Nykyhetkeä ja tulevaisuutta eletään livenä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Avojalakasena oululaisena olen vuosien saatossa käynyt useitakin kertoja Ainolassa. Onhan siellä monenlaista katsottavaa ja ihmeteltävää, mutta silti ongelmaksi muodostuu näyttelyiden staattisuus. Perusnäyttely on se mikä on ja vaihtuvat ovat, no, silloin tällöin vaihtuvia. Jos vertaan vaihtuvuutta esimerkiksi taidemuseoon, niin ero on hurja. Taidemuseossa kannattaa käydä parin kuukauden välein.

Tietomaassa kävin viimeksi kymmenen vuotta sitten ja silloinkin pakon edessä. En jaksa istua tietsikkapömpeleiden ääressä värkkäämässä tai rakentelemassa palikoilla jotain. Tieteen popularisointi on viety liiaksi lapsen tasolle, jolloin aikuinen ei saa uutta tietoa ja pureksittavaa ajatuksiinsa. Lisäksi lapset opiskelevat koulussa samankaltaisia asioita, joten heidän vapaa-aikansa kuluu muiden asioiden parissa.

Kierikin arkeologista merkitystä kukaan ei voi kiistää, mutta kun se sijaitsee siellä useiden kymmenien kilometrien päässä, jolloin suuret kävijäryntäykset ovat epätodennäköisiä. Kuvitellaanpa, että Kierikin kaltainen paikka olisi ihan kaupungin kupeessa. Todennäköisesti silloin olisi vilkkaampaa. Siispä yhdeksi menestyvän museon menestystekijäksi nousee sama kuin asuntokaupassa: sijainti.

Museoiden markkinointi on suurin ongelma: niistä pitäisi tehdä hengailupaikkoja eikä perinteisiä museoita. Miksi ihmiset viihtyvät Valkeassa ja kesäisin torilla Rotuaarilla? Koska siellä on muitakin ihmisiä. Kaikki nämä ainolat, tietomaat, taidemuseot ovat fyysisesti vain muutamien satojen metrien päässä aikaansa kuluttavista ihmisistä, mutta henkisesti useiden valovuosien päässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Museo ja tiedekeskuksella on iso henkilökunta, ainakin 50 henkeä. Puolustakaa Ainolaa ja Kierikkiä! Kirjoittakaa henkilökunnan ja laitosten johtajien vetoomus päättäjille. Teillä on paras tietämys asiasta. Paljon heitellään palstoilla asioita ilman faktapohjaa. Avoin kirje Kalevaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Henkilökunta on toimittanut pitkän ja perustellun vetoomuksen Oulun luottamushenkilöille. Vaikka itse en ole henkilökuntaa, monikin tietää, että henkilökuntaa on vuosien ajan kielletty mistään ulkoisista kommenteista ja kaikki asiat on julistettu salaisiksi ja korkeintaan johtaja saa tiedottaa. Luuppin johto ei halua eikä uskalla reagoida asiaan koska on mukana tässä alasajossa. On korkea aika katsoa miten tämä Luuppi toimii ja kuinka se tuhoaa vanhat museot ja niiden talot. Esityksen laatineiden virkamiesten ammattitaito tulee myös asettaa julkisesti luupin alle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siellä pohjoisessahan on ihan pohjoiskorea/DDR/neukku meininki kulttuuripuolella!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Insinöörit eivät ole tätä museota myymässä vaan poliitikot ja talousihmiset. Insinöörit ovat oikeissa töissä etsimässä ratkaisuja ihmiskunnan ongelmiin, eivät he jouda museoita kauppaamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Insinöörit pitävät museoista ja haluavat, että ne säilytetään. Menneessä perusta tulevalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tervaporvarithan ne kulttuurin mahdollisti Oulussakin... Mikään sosialismiin liittyvä ei olisi mahdollista ilman taloudellista kehitystä, pääomien ja tuottavuuden vaikutusta. Se on yksinkertainen asia, ensin on joukko puuhastelijoita ja omatarvetuottajia joiden elämä pysyy samalla tasolla ja köyhyys ja henkinen primitiiviys on yleistä - mutta sitten tulee joku joka keksii miten tehostetaan toimintaa ja saadaan aikaan tuottoja - tämä johtaa hyvinvoinnin kasvuun ensin sillä tervaporvarilla ja sitten myös niillä köyhillä joiden ajatuskulku alkaa seurailla uusia uria... Esimerkkiä seuraten, siis.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerropa, miten tämä ns. muutosohjelma museokokoelmien myynteineen lisää tehokkuutta? Miten se lisää talouden kehitystä? Kaikessa kulttuuritoiminnassa on mukana ns. aineeton arvonlisä, jota ei pelkällä patruunafilosofialla pysty arvioimaan. "Tervaporvarithan ne kulttuurin mahdollisti..." vaatisi hieman avaamista. Todellakin, silloin jotkut osasivat arvostaa kulttuuria. Kulttuurin arvostaminen tarkoittaa konkreettisesti myös sitä rahaa, ja vieläpä sillä tavalla "tehottomasti", ettei sillä rahalla ole välitöntä rahallista tulosta, kuten vaikkapa sillä tervakaupalla. Vertaat nyt myös kulttuuria sosialismiin, mikä toisaalta kertoo sinusta ja sivistymättömyydestäsi enemmän kuin haluaisitkaan. Mutta toisaalta olet (vahingossa) siinä mielessä oikeilla jäljillä, että kulttuurin idea on nimenomaan olla siinä mielessä "sosialistista", että se kuuluu kaikille. Sivistysvaltiossa on aina tilaa ja varaa kulttuurille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (27)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Aikuset miehet ampuu sorsia niin kuin suuremmatkin sankarit

Joo, se on huvittavaa kun aikunen ukko tulee polleana jonkun sorsan rääpäleen kanssa. Aivan kuin olisi ollut jokin suuri... Lue lisää...
Tirsk

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image