Mielipiteet

Lukijalta

Van­hoil­lis­les­ta­dio­lais­ten SRK-historiikki kartoittaa tapahtuneen – ei riitä, jos tosiasiat jäävät vain kirjan sisälle

Mielipiteet 8.2.2020 7:00
220979

En ole vielä lukenut Ari-Pekka Palolan SRK-historiikkia. Olen seurannut kuitenkin tarkasti muiden kirjoituksia ja erityisesti sitä, miten SRK-taholta historiikista on kirjoitettu. Minulle on tullut käsitys, että historiikki on rehellinen kuvaus hoitovuosista.

Minut hoidettiin "jumalanvaltakunnan" ulkopuolelle syksyllä 1979. SRK:n ennakointi syntyvästä keskustelusta historiikin julkistamistilaisuudessa lämmitti mieltäni ja herätti toiveen avoimen keskustelun viriämisestä SRK-uskovaisten kanssa.

Kalevassa 4.12.2019 Ari-Pekka Palola kirjoittaa, että 60-luvulla monet lehtikirjoitukset vanhoillislestadiolaisuudesta olivat ”selvästi tarkoitushakuisia”. Ne aiheuttivat vl-yhteisössä eristäytymispyrkimyksiä, jotka korostuivat 70-luvulla.

Minä mietin, miten ulkopuolisten toiminnalla olisi voinut olla mainitsemisen arvoinen vaikutus SRK-hoitokokousten järjestämiseen. Tuntui kaukaa haetulta.

Kirjoituksessa on valtaisan yhteisöllisen toiminnan ihastelua myrskyn aikana ja sen jälkeen. Minun käsitykseni mukaan kuuliaisuuteen pakottaminen ja helvettiin joutumisella uhkaileminen aiheuttivat toimeliaisuuden kasvun vl-yhteisössä.

Sehän oli taatusti hyväksyttyä toimintaa. Rahojen, vapaa-ajan ja omien lahjojen käyttäminen yhteisön ulkopuoliseen, vapaaehtoiseen toimintaan oli tuomittu selvästi ja niistä oli velvoitettu luopumaan. Niin tapahtuikin.

"Mutta jos nyt jatkotoimena on kuitenkin vaientamiseen hienovaraisesti ohjaileminen, se tuntuu minusta tyrmäävältä."

Palola mainitsee, ettei Heikki Saaren tukijoiden henkilöllisyys selvinnyt hänelle tutkimuksessa. SRK-julkaisuissa on ollut johdon sekä puhujien nimet aina esillä.

Nämä henkilöt ovat olleet ns. yhtenä miehenä päättämässä autuuden ehdoista ja käytännön toiminnasta. Näin Päivämies-lehti on vakuuttanut. Koko johtoporras antoi täyden tukensa Heikki Saarelle.

Kirjoituksessa puhutaan ilmapiirin muutoksesta. Samat henkilöt jatkoivat kuitenkin johdon vastuutehtävissä entiseen malliin, vaikka HS oli ”hyllytetty”. Vl-seurakunnallekaan ei muutoksista yleisesti ilmoitettu eikä muutoksia näkynytkään. Havaintojeni mukaan vl-uskovaiset ovat toimineet aiempien ohjeistusten mukaan näihin päiviin asti.

Historiikki kartoittaa tapahtuneet tosiasiat. Mutta jos nyt jatkotoimena on kuitenkin vaientamiseen hienovaraisesti ohjaileminen, se tuntuu minusta tyrmäävältä. Ei riitä, jos tutkitut tosiasiat jäävät vain kirjan sisälle. Siihenkö vedoten voidaan kyselijä ja menneiden muistelija ohittaa ja vaihtaa puheenaihetta?

SRK-johtokunta ja muut päättäjät ovat olleet kollektiivisesti vastuussa.

Tulisiko mahdollisissa keskusteluissa uloshoidettujen kanssa ratkaisemattomaksi ongelmaksi SRK-uskon tulkinta jumalanvaltakunnan rajasta? Kun ihminen väärähenkiseksi leimattuna on ”heitetty saatanan haltuun”, niin miten tuollainen ”oppiharhoissa tehty” tuomio on purettavissa?

Tarkoittaisiko peruminen sitä, että tuomittu olisi taas ilman ehtoja vl-uskovainen? Entä jos hän ei enää halua yhteisön osallisuuteen? Jääkö tilanne entiselleen?

Odotan SRK:lta julkista vastausta.

220979

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

27.10.2019 julkistettiin SRK:n historian kolmas osa Myrskyjen keskellä, Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen historia 3 (1962 – 1980).

”SRK:n johtokunta on arvioinut, että tapahtumista on kulunut riittävän pitkä aika, jotta niitä voidaan tarkastella avoimesti.”
Todellakin riittävän pitkä aika siinä mielessä, että hoitokokousten aiheuttamista itsemurhista, kuolemantuottamuksista ja mielenterveyden menetyksistä SRK ei joudu enää oikeudelliseen vastuuseen ja korvausten maksamiseen hoitokokousten uhreille tai heidän omaisilleen. SRK:n harhaan menon salaamispäätöksestä onkin nyt kulunut 40 vuotta. Kun harhaan meno selvisi vuoden 1979 lopulla, henkiharhaopin kehittäjä Heikki Saari olisi halunnut lähteä korjaamaan aiheuttamiaan vääryyksiä siinä laajuudessa kuin oli niitä tehnyt. SRK:n johtokunta painosti hänet kuitenkin luopumaan aikeestaan ja käski hänet "istumaan ja uskomaan". Tästä ja hoitokokousten aiheuttamista itsemurhista ei kyseisessä kirjassa kerrota. Myöskään ei mainita sitä, että arkkipiispa Mikko Juva otti v.1979 SRK:n johtokunnan puhutteluun hoitokokouksissa esiintyneen hengellisen väkivallan johdosta. Uhkasiko erottaa vanhoillislestadiolaiset kirkosta? Päästiinkö sopimukseen, että vanhoillislestadiolaiset papit suostuvat yhteistyöhön naispappien kannssa, jolloin kirkko hyväksyy SRK:n harhaan menon salaamisen?

Heikki Saaresta tehtiin kirjassa syntipukki, vaikka SRK:n koko johtokunta ja työvaliokunta hyväksyivät hänen toimintansa ja olivat siinä mukana. Nyt on siis selvinnyt, että ne, jotka eivät suostuneet tekemään parannusta väärästä hengestä ja jotka sen vuoksi erotettiin tai erosivat rauhanyhdistyksistä, olivat oikeassa. SRK:n olisi aiheellista julkisesti myöntää tämä ja pyytää henkiharhaopin johdosta eronneita ja erotettuja palaamaan takaisin.
SRK:n johtokunnan edellinen puheenjohtaja Aimo Juntunen toivoi, että voitaisiin aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei kuitenkaan kyennyt tekemään mitään sen hyväksi. Pöydän puhdistamisessa riittää vielä työtä.

”On arvokasta, että myös nuorempi sukupolvi saa nyt objektiivista ja argumentoitua tietoa SRK:n historiasta 1960- ja 1970-luvuilta, SRK:n nykyinen puheenjohtaja Matti Taskila kiitteli.”
Voidaan kysyä, miten objektiivista tietoa hoitokokouksista saadaan sellaisesta kirjasta, jonka on kirjoittanut SRK:n kustannuspäällikkö. Sama kuin tupakkafirman palkkalistalla oleva kirjoittaisi tutkimuksen tupakan polton terveysvaikutuksista. ”Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt.”

Objektiivisempaa tietoa on saatavissa seuraavista lähteistä:
- Joona Korteniemi: Koetelkaa henget Gradu
- Janne Metsänheimo: Synteihin sidotut Gradu
- Aini Linjakumpu: Haavoittunut yhteisö Kirja

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kirjoitin mielipiteeni vain omien kokemusten ja A-P Palolan julkisuudessa olleiden kirjoitusten perusteella. Hän käsitteli SRK-historiikkia Kalevassa 4.12.-19. Asian voi helposti tarkistaa, jos epäilee minun lainanneen sitä väärin. Palolan sanoja tuskin voi huhupuheina pitää?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos kuitenkin lukisit sen kirjan ennen mielipiteen julistamista kirjasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa on muuten hyvä asua, mutta täällä vaikuttaa liiaksi lestadiolaisuus, uskonto joka on kuin toiselta planeetalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos muiden ihmisten uskonnon harjoittaminen tai usko sinua häiritsee, voit muuttaa aivan vapaasti pois täältä. Tervemenoa!

Minä taas ihmettelen todella, että miten täällä Oulussa nämä teitä häiritsevät, kun muualla Suomessa, jossa olen asunut, ei ole mitään ongelmaa, joten olisiko se vika jossakin muualla. Mietippä sitä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän voi olla niin että ainoastaan pieni porukka jostain lahkosta pelastuu, ja muut joutuu tulimereen. Uskokoon kukin mihin haluaa, mutta muita ei silti tarvitse tuomita sen takia, että uskoo ja ajattelee toisin. Itsellä sellainen kokemus ala-asteelta, että lestadiolainen opettaja sanoi joissain yhteyksissä, että täällä on näitä väärin uskovia mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On todella toivottavaa, että vanhoillislestadiolaiset jo lopultakin pääsisivä irti 150- vuotta vanhasta uskonnon harjoittamisen mallista. Liikkeen pitäisi jo uudistua tälle vuosisadalle ja saada pois käytännöistään hoitokokousten kaltaiset lahkokäytännöt. Yllättävä lujassa näyttää istuvan kuitenkin tämän uskonlahkon oppi hierarkisine käytäntöineen ja vaikeaahan sellaisesta sääntöyhteisöllisyydestä onkin luopua, johon "sisäänajo" aloitetaan jo vauvaiässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pimeys näyttää olevan joillekin valoa! Ja sinä tunnut olevan todella asiantuntija näissä asioissa? Mistähän säännöistä oikein puhut? Päätitkö nyt kitkeä lestadiolaiset kartalta?

Tiedoksi, että lestadiolaisuus ei ole uskonlahko, vaan evlut. kirkon herätysliike.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sen mitä itse muistan noilta ajoilta, niin aika yleisesti tunnistettiin lakihenkinen toiminta ns pakkoparannuksineen. Jos oli harhaoppeja, niin oli myöskin oikeaa. Tässä valossa valinnan mahdollisuus oli olemassa..lampaat ja vuohet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko ison ikäni olen toivonut, että olisin saanut syntyä ei lestadiolaiseen normi perheeseen. Itse en näe siinä niin juurikaan mitään hyvää, ihmisten ahdistamista kaikilla konsteilla. Varsinkin niiden johtohahmojen toivoisin joutuvan ikuiseen kadotukseen, mistä ne aina muistaa kertoa. Sekin on toki aivan turha toteutumaton haave.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Varsinkin niiden johtohahmojen toivoisin joutuvan ikuiseen kadotukseen". Ajattele hieman mitä nyt toivot. Ei kukaan voi toivoa toiselle ikuista kadotusta..aivan hirveää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa Rauhanyhdistykset toimivat yhdistyslain mukaisin toimintatavoin. Ketään ei voida erottaa Rauhanyhdistyksen jäsenyydestä muutoin kuin yhdistyslaissa määriteltyjen erottamista koskevan lakipykälän mukaisesti. Jos ihminen ottaa "nokkinsa" eli loukaantuu jos häntä neuvotaan elämään Rauhanyhdistyksen säänöjä noudattaen, niin se pois lähtö on oma teko. Näitäkin ihmisiä on aika paljon, jotka tulkitsivat uskonsanomaa toisin kuin Rauhanyhdistyksessä toiset jäsenet. Uskonnonsanoman toisenlainen tulkinta ei ole sellainen teko, josta erotetaan yhdistyksestä. Yleensä ihminen lähtee joukosta johon ei enää tunne kuuluvansa. Vieraantuminen ja valtataistelu johtamisesta on yleisin syy lähteä ulos Rauhanyhdistyksestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan käsittätön on tuo Palolan ajatus, että ulkopuolisten/median huono käsitys ja siitä kirjoittelu lehdissä, olisi ollut syynä siihen, että OMIEN kimppuun käytiin. Sitähän olisi pitänyt käydä niiden kimppuun, jotka pahaa puhuivat. Jos nyt pahanpuhumista edes on se, että kerrotaan mitä liikkeessä tapahtuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi alottaja ja Vuokko teitä... missä kohtaa on väitetty että eristäytyminen tarkoittaa hoitokokouksia. Lukekaa kirjasta mitä se tarkoitti. Lähinnä sitä että enää ei annettu haastatteluja eikä järjestetty tiedoitustilaisuuksia. Ei pidä täällä lehtien palstoilla kirjoitella ihan mitä sattuu. Hoitokokoukset johtuivat ihan liikkeen sisäisistä ongelmista... ei muiden kirjoitteluista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivotaan että järki voittaisi tämänkin uskonlahkon jäsenten piirissä ja he pääsisivät pimeydestä valoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lestadiolaisuus ei ole lahko. Kirkkoon kuuluvat ovat uskonsuuntia, lahkoja ovat kirkkoon kuulumattomat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kirkkoon "kuuluminen" on melko huono argumentti, jos todellisuudessa on kyse kaksoisstandardista: julkisuudessa (kirkkoon päin) esitetään eri totuudet kuin yhteisön sisällä. Samalla kontrolloidaan jäsenten yhteyksiä todellisuuteen ja yhteenkuuluvuus on olennaisempaa kuin totuuden etsiminen.

Erehtymättömyyden illuusion ylläpito, heikoimman heitteillejättö johtajien aseman pelastamiseksi jne. viittaavat systeemiseen korruptioon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

1.4.
Oulun kaupunki myy Hietasaaren huvilat huutokaupalla – viiden myynnissä olevan huvilan kunto vaihtelee täysin remontoidusta romahdusvaarassa olevaan Tilaajille
1.4.
Yle: Sairaalat saivat varmuusvarastoista jopa kahdeksan vuotta sitten vanhentuneita hengityssuojaimia
1.4.
Uefa siirsi kaikki kesäkuun jalkapallomaaottelut – tanskalaistiedon mukaan naisten EM-kisat lykätty vuodella
1.4.
Oululainen Tinja-Riikka Korpela on päässyt Evertonin maalivahtina aistimaan englantilaisten intohimoa jalkapalloa kohtaan: "Se on henki ja elämä" Tilaajille
1.4.
Toukokuun tornien taisto peruttiin koronavirusepidemian vuoksi
1.4.
Vientikiellot iskevät omaan nilkkaan viennistä riippuvissa maissa – "Rajoituksia voi jäädä päälle, kun kriisi on ohi"
1.4.
Korona työllistää myös tulkkeja, kun hallituksen tiedotustilaisuudet tulkataan suorana viittomakielle – intensiivinen simultaanitulkkaus vaatii kokemusta: "Työ on kuormittavaa ja tilaisuudet sisältävät tärkeitä asioita" Tilaajille

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on aamulla huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöllä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

277 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tietämättömien piensijoittajien osakehölmöilyt

HEP \o/ Täällä yksi ymmärtämätön. Minä en oikeasti tiedä, mitä salkkuni yrityksille tapahtuu tulevaisuudessa. En edes ... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

2.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image