Mielipiteet

Lukijalta

Usein omaishoitajat ja omaiset ovat liian hie­no­tun­tei­sia, ja peittelevät sattuneita hoitovirheitä

Mielipiteet 22.3.2020 6:00
Antsu-pappa

Toimin vaimoni omaishoitajana ja edunvalvojana. Hänelle on tapahtunut kahdessa kuukaudessa kolme vakaa hoitovirhettä, jotka huomasin. Kotihoito myöntää sattuneet virheet. Miten hoitovirheet ovat mahdollisia, vaikka he sanovat kaiken olevan kunnossa?

Vaimoni ei ole poikkeustapaus, poikkeavaa on, että puutuin näihin virheisiin, joista yksi oli vakava hoidollinen virhe, joka olisi johtanut vaimoni kuolemaan. Kaksi muuta olivat lääkinnällisiä hoitovirheitä.

Vakavin oli kipulaastarin vaihtamisen unohtaminen. Laastari piti vaihtaa 72 tunnin välein, vaihdettiin vasta 144 tunnin päästä. Tilanne oli vaimolleni erittäin tuskallinen.

Kotihoidossa sattuu todennäköisesti paljon hoitovirheitä, jotka eivät tule ilmi. Tein hoitovirheilmoitukset saadakseni ne tutkintaan ja korjaustoimenpiteisiin. Tämä johti toiminnan vaikeutumiseen ja koston ja kiusaamisen kierteeseen.

Usein omaishoitajat ja omaiset ovat liian hienotunteisia ja peittelevät sattuneita virheitä. Toivon ilmapiirin muuttuvan niin, että virheistä voidaan puhua avoimesti ja ottaa niistä oppia. Virheet syntyvät ihmisen toiminnasta, joten niitä on mahdoton estää. Tarvitaan menetelmät, jotka havaitsevat virheet ja korjaustoimenpiteet voidaan aloittaa heti.

Usein toimintaan liittyy julkinen ja yksityinen kotihoito, jota johtaa kaupunkien organisaatiot. Kun ja jos kaupunki välittää työn yksityiselle, syntyy epämääräinen vastuuketju.

Omaishoitaja tai itse hoidettava tilaa työn, joten hänen näkemyksiään ei voi ohittaa. Hän on aina työn maksaja, ainakin osittain sosiaalihuollon ohjeiden mukaan.

"Virheet syntyvät ihmisen toiminnasta, joten niitä on mahdoton estää. Tarvitaan menetelmät, jotka havaitsevat virheet ja korjaustoimenpiteet voidaan aloittaa heti."

Yrityksen ja kaupungin omavalvontaoikeus on velvoittava, joten sen tulee toimia aukottomasti. Näin ei aina ole, sillä nyt luotetaan sokeasti mobiilitiedon varaan. Luottamus käsitallentimiin on johtanut tulkintoihin, ettei tarvita paperitietoa. Tallentimille tehty tieto muuttuu heti salaiseksi. Potilaan tai omaisen/omaishoitajan pyytäessä tietoa hoitoketju vetäytyy tietosuojan taakse.

Tallentimien tiedon saa kyllä käyttöönsä, jos omaa riittävät valtuudet. Hänen tulee olla omaisensa holhooja, tai hoidettavan antama valtakirja, jonka tulee olla laillinen. Saatava tieto on siten jo historiaa, joten siitä ei ole päivittäisessä toiminnassa apua. Onko tämä salaus pääsyy siihen, ettei kotihoidossa tule ilmi hoitovirheitä.

Omaishoitaja on vastuussa myös tietoturvasta. Siis tietoturva ei estä hoitotapahtumien merkitsemistä esillä olevalle paperille. Vaadittavat merkinnät koskevat usein elintoimintoja, kuten ruokaa, juomaa, virtsantoimintaa ja vatsan toimintaa, lämpötilaa, verenpainetta ja niin edelleen.

Herää kysymys ovatko nämä salassa pidettävää tietoa vai osa päivittäistä hoitorutiinia? Omaishoitaja tai muu omainen näkee niistä miten hoidettavan tilanne on kehittynyt.

Huomioitava on, että hoito tapahtuu ihmisten kotona, joten kotihoito ei voi asettaa ehtoja itkuhälyttimille, kuvaamiselle eikä ovien kiinnipitämiselle. Hienotunteisuus on tarpeen puolin ja toisin. Tilanne on kotihoidon osalta vakava. Menetelmien tulee olla sellaisia, että estetään enneaikaiset kuolemat ja turhien kiputilojen tuottaminen.

Antsu-pappa

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

 

MAINOS

Kommentoi

Täysin totta ja kuinka valitettavaa kaikilla avun tarvitsevilla aloilla. Vanhukset, nuoret, lapset ja räikeätkään laimin lyönnit ei johda mihinkään. Avi vastaa muuhun, kun kannellaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun hoitotyöstä on tullut tuote, joka pitää myydä sijoittajille kauniissa paketissa, ollaan sellaisen kulttuurin äärellä, jossa ei ole tilaa virheiden myöntämiselle ja niistä oppimiselle. Epävarmat, laskelmoivat, stressaantuneet tai narsistiset johtajat haluavat kuulla vain hyviä uutisia. Tämä johtaa nopeasti kulttuuriin, jossa viestinviejät ammutaan. Luodaan toimintamalli, jossa HaiPron tekijät etsitään ja heidän elämänsä tehdään tukalaksi. Virheistä kertoja joutuu nopeasti puhutteluun ja julkisen nöyryytyksen tai rangaistuksen kohteeksi. On yksiköitä, joissa haittailmoitusten teko on käytännössä kielletty, imagosyistä. Vaikka jokainen tietää, että yksikkö, josta ei koskaan tule yhtään haittailmoitusta, voi olla aikapommi. Virheitä sielläkin tehdään, niistä vain ei saa puhua. Tämä johtaa nopeasti sekä asiakasturvallisuuden vaarantumiseen, että henkilöstön pahoinvointiin - ihmiset haluavat tehdä työnsä hyvin ja korjata virheensä.
Johdolla on tärkeä rooli terveen ja turvallisen toimintakulttuurin luomisessa. Sen pohjalla pitää olla ajatus hoitotyöstä prosessina, jossa epäkohtia voidaan nostaa turvallisesti esille, käydä ne läpi ja etsiä niihin ratkaisumalleja. Vain tällä tavalla voidaan löytää sellaiset virheet tiedonkulussa, toimintaympäristössä ja työnohjauksellisissa tarpeissa, joita kehittämällä voidaan estää virheiden toistuminen. Asiakas on tärkein, ja asiakasta varten hoitotyötä tehdään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä on autoritäärinen systeemi, kansalaisia on pidetty hallintoalamaisina niin että ihmiset ei uskalla aukaista suutaan siinä pelossa että joutuvat silmätikuksi. Samaan aikaan ammattitaidoiltaan kyseenalaiset dissaavat hiukankin kriittisesti ajattelevia nettipsykologeiksi, google-diagnostikoiksi jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

20:27
Historiallinen 4,1 miljardin lisäbudjetti on vasta alkusoittoa – tarvitaan lisää rahaa ja todennäköisesti uusia entistä tiukempia rajoituksia
20:21
Suomen viides ydinvoimayksikkö lähempänä tuotantoa kuin koskaan – Olkiluoto 3:n uskotaan aloittavan sähköntuotannon ensi vuonna 11 vuotta myöhässä
20:07
Poliisi joutui pysäyttämään liikenteen rikoksesta epäillyn kiinniottamisen vuoksi Haukiputaalla
19:48
Oulu maksaa liikennöitsijöille korvauksia supistetusta joukkoliikenteestä – matkustajamäärät laskeneet koronaepidemian aikana 75 prosenttia
19:39
Arvio koronaepidemian huipun ajoittumisesta Pohjois-Pohjanmaalla altis muuttumaan – etenemistä tarkastellaan viikoittain Tilaajille
19:24
Savon Sanomat: Itä-Suomen aluehallintovirasto otti valvontaansa hoivapalveluyksikön, jonka kahdeksan asukasta on kuollut koronavirukseen
19:09
Sanders luopuu demokraattien presidenttikisasta – Biden haastaa aikanaan presidentti Trumpin
118
Kuuma keskustelu suojainten ympärillä jatkuu – Pääministeri Marin: "Osa kunnista ja toimijoista etsii nyt valtiosta tai jopa elinkeinoelämästä syyllistä omaan heikkoon varautumiseensa"
29
Uuden ennusteen mukaan koronavirusepidemia olisi Pohjois-Suomessa pahimmillaan juhannuksen aikaan – epidemian uskotaan jatkuvan pitkälle syksyyn
18
Julkinen sektori kieltäytyy lääkäriyhtiöiden koronatesteistä, edunvalvoja keskittäisi päätökset valtiolle – Ministeriö kiistää periaatteelliset syyt: Yhteistyötä harkitaan
18
Luken tutkimus: Suomen metsissä kasvaa yli neljä kertaa enemmän järeitä puita kuin sata vuotta sitten
15
Onko Oulun kaupungin hammashoito jo sopeutunut koronan aiheuttamaan poikkeustilanteeseen? –"Tällä hetkellä emme ota uusia potilaita tarkastukseen"
11
Uros perusti innovaatiokeskuksen – start up -yrityksille tarjotaan viimeisintä teknologiaa
10
Kehysriihineuvottelut jatkuvat tänään, hallitus koolla Säätytalolla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hurmos loppumassa - paluu Sipilän linjoille?

215 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

Ei sijoittaminen ole mitään veronkiertoa. Sijoityamisella osallistutaan yrityksen rahoittamiseen (esim. kun Musti&Mi... Lue lisää...
Yksityissijoittaja

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

8.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image