Mielipiteet

Lukijalta

Työttömien hen­ki­lö­koh­tai­set haastattelut ovat arvokasta tukea

Mielipiteet 13.8.2019 7:00
Sointu Veivo

Kalevassa 10.8.2019 kerrottiin Lännen Median tekemästä kyselystä TE-toimistojen johtajille. Aiheena oli työttömien määräaikaishaastattelut.

Lähes kaikki johtajat olivat säännöllisten työttömien haastattelujen kannalla niiden työllistymistä edistävän vaikutuksen takia.

Etenkin nuorten työttömien kohdalla henkilökohtaiset kuuntelevat ja ohjaavat tapaamiset ovat äärettömän tärkeitä.

Suuri joukko nuorista ei osaa tai ymmärrä netin kautta tapahtuvan asioinnin velvoittavuutta ja merkitystä. He tarvitsevat toisen ihmisen, asiantuntijan, neuvoja, selityksiä ja vaihtoehtojen esiintuomisia päästäkseen koulutus- ja työhön pääsyn suunnitteluissaan omaan parhaaseen lopputulokseen.

Nuoret ja vanhemmatkin työttömät tarvitsevat säännöllisiä tapaamisia, sillä välttämättä ensimmäisessä tapaamisessa läpikäydyt asiat eivät täysin selkiydy niiden monitahoisuuden tai monimutkaisuuksien takia.

Lisäksi mieli ja tahtotila saattavat muuttua ensin varmaksi koetusta toimintasuunnitelmasta aivan päinvastaiseen suuntaan lyhyessäkin ajassa.

Tosiasia on, etteivät kaikki työttömät tarvitse tiheään tapahtuvia keskustelutapaamisia, ja silloin on pystyttävä noudattamaan asiakkaasta lähtevää tarveharkintaa. Toisaalta taas asiakkaalla on oltava mahdollisuus päästä tapaamaan työvoimaneuvojaa heti kun ohjauksen tarve syntyy.

Liian pitkät odotusajat ohjeiden ja tuen saantiin ovat monelle melkein myrkkyä.

Eritoten monet nuoret ovat kärsimättömiä tietojen saantinsa nopeudessa. Jos ratkaisua ongelmaan ei saa hetimiten, nuori ihminen saattaa ahdistuksen kasvaessa tehdä hätiköityjä ja itselle heikkotasoisia päätöksiä ja toimenpiteitä opintojensa tai työnhakunsa toteutuksessa.

Eräs nuoren ahdistusta ja turhautumista mahdollistava toimintamalli on pitkät asioiden käsittelystä johtuvat odotusajat työkokeiluun pääsemiseksi. Kun nuori on vihdoinkin rohkaistunut lähtemään työkokeiluun, hän joutuu odottamaan lopullista päätöstä työkokeilun aloittamisesta jopa pari viikkoa.

Nuorelle se saattaa olla ylivoimaisen pitkä aika. Varsinkin, jos työttömyyttä on runsas ajanjakso takanapäin.

TE-toimiston ja työvoimavirkailijoiden toimintaa ohjaavat lait ja säädökset sekä työntekijäpula, jotka aiheuttavat raskassoutuisuutta yksinkertaistenkin asioiden nopsaan etenemiseen. Näiden perustason tärkeiden pulmien poistamiseen tulee pureutua uusin, käytännöllisin ja kekseliäiden toimintatapojen keinoin.

Asiakastyön jakaminen ja avoin yhteistyö yli hallintorajojen sekä muiden asiakaspalvelua sakkauttavien esteiden purkaminen ja poistaminen toisivat varmasti kaikille osapuolille tyytyväisemmän olotilan.

Sointu Veivo

HM, KM

Pudasjärvi

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Paras on kun hankii pre-paid liittymän ja on antamata sitä työkkäriin. Eivät soita tai viitsi edes pyytää käymään. 2 vuotta olen näin toiminut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Idioottimaista järjestää keskusteluja keskustelun vuoksi, kun kuitenkaan ei ole tarjota ainuttakaan työpaikkaa työttömälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Te toimistot joutaa lakkauttaa ja potkia työntelijät kortistoon. Nää käy 5 vuotta kouluja oppiakseen kysymään työttömältä, että mitä meinaat tehdä..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haastattelu... naurettavaa resurssien haaskausta. Ainoa joka työllistyy on itsestäänselvyyksien kyselijä, pahempaa häiriköintiä kuin puhelinmyynti. Haluan kiellon, kotirauhan häirintää ja haittaa työnhakua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuskin ne työkkärin asen teet työttömiä kohtaan on miksikään muuttuneet - ainakin parikymmentä vuotta sitten kyseessä oli vallankäyttö ja alistaminen joka ei millään tapaa edistänyt kenenkään työllistymistä... Muistan hyvin kuinka fyysisen rajoitteen vuoksi sain "erikoiskohtelua" ja osoituksen työhön johon olisi tarvittu tervettä. Tai siis ko. työ soveltui terveelle ja työpaikan tj oli myös siinä uskossa... Erittäin härskiä touhua.

Siksi en voi antaa minkäänlaista tukea saati tunnustusta (sen perään ne on) työvoimahallinnolle enkä aikuiskoulutuksellekaan, kokemukset ovat niin typerryttävän huonoja. Puheeni täsmäkoulutuksen kehittämisestä ja työhönohjaamisen tuloksellisestamisesta kaikuivat tyhjille seinille mutta olkoon niin... Mahdollista se silti on, mutta tuskin tämmöisillä eväillä joita organisaatioiden sisältä nytkään löytyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehka nuorten olisi ensisijaisesti opittava enemman karsivallisyytta, vaan miten sita voi odottaa kun kaikki kannetaan aina heti nenan eteen, mitaan ei vaadita. Tama on kohtalokasta tulevaisuuden kannalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmettelen suuresti miksi näitä haastatteluja kritisoidaan niin vahvasti. Työttömiä yritetään auttaa. Pitäisikö työttömät vain unohtaa ja antaa heidän syrjäytyä rauhassa? Näitä haastatteluja vastustavat eivät haluakkaan töitä. Heitä varten pitäisi ehdottomasti olla kovemmat sanktiot. Pummaaminen pitää loppua ja jokaisen pitää osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä siitä että kuten eräs työvoimanhallinnon alihankkijana soveltuvuusselvityksissä toiminut asian muotoili: Ensin pitää alalta karsia ne "auttajat"...

Työtön ei tarvitse apua vaan mahdollisuuksia ja tilaisuuksia. Jokainen on jossain asiassa lahjakas ja motivoitunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:39
Ruukissa syntyi sunnuntai-iltana kaksipäinen sonnivasikka – Tilan isäntä: "1800 poi'itus­ta ta­ka­na, mut­ta tällaista en ole ennen nähnyt"
12:32
Vuoden Maaseutukasvoksi on valittu Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määttä
12:30
Irakilaiskaksosten jutun oikeuskäsittely alkoi valokuvien vertaamisella – hovikäsittely tökkinyt kaksi vuotta
12:11
Hupisaarten purot saavat lisää taimenasukkaita syyskuun alussa
12:01
15 vuoden takainen ajatus muuttuu todeksi – Rukalle kohoaa 20 iglun kylä: "Valmista pitäisi tulla marraskuun aikana"
11:57
Satakunnan lennoston lentotoimintaharjoitus järjestetään syyskuussa Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa
11:21
Puita halaamalla voi saada hyödyllisiä mikrobeja – "Etsi mieluinen puu, ota hyvä halausote ja hengitä syvään"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image