Mielipiteet

Lukijalta

Tie­va­lais­tuk­sel­la parannetaan lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta – valaistuksen energiatalous on parantunut paljon

Mielipiteet 31.1.2019 7:00 | Päivitetty 31.1.2019 7:07
Jani Huttula, Heino Heikkinen

Juhani Rajaniemi kirjoitti (Kaleva 27.1./Lukijalta) kritisoiden tievalaistuksen tarpeellisuutta.

Tutkimusten perusteella pimeällä onnettomuuksien määrä ajokilometriä kohti on tieluokasta riippuen 2–4-kertainen valoisaan aikaan verrattuna ja myös kävelijöiden ja pyöräilijöiden onnettomuusriski kasvaa. Pimeän ajan onnettomuuksiin liittyy usein muitakin riskitekijöitä, mutta juuri pimeyden on todettu olevan tärkein yksittäinen tekijä.

Tien valaiseminen vähentää pimeän ajan onnettomuuksia 20–30 prosenttia ja eniten jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin tapahtuvia törmäyksiä, joissa myös kuoleman tai vakavan loukkaantumisen riski on suurin.

Tievalaistus parantaa liikenneturvallisuutta eniten sekaliikenneväylillä, mutta myös tiejaksoilla, joilla vallitsee tavalla tai toisella poikkeavat olosuhteet.

Tievalaistus parantaa myös ajomukavuutta, tieympäristön optista ohjausta ja yleistä turvallisuutta. Tievalaistuksen rakentaminen on yksi toivotuimpia toimenpiteitä kävelyn ja pyöräilyn ja erityisesti koulumatkojen turvallisuuden parantamiseksi.

Tievalaistuksen energiatalous on parantunut viime vuosikymmeninä todella paljon. Päätieverkon valaisemiseen käytettiin aiemmin monin paikoin nimellisteholtaan 400 watin elohopeahöyrylamppuja, jotka vuosituhannen vaihteessa korvattiin ympäristöä ja energiaa säästäneillä 250 watin suurpainenatriumlampuilla. Nykyisin kyseiset kohteet valaistaan kokonaisteholtaan alle 150 watin ledivalaisimilla.

Alemmalla maantieverkolla käytetään yleisesti kokonaisteholtaan alle 100 watin valaisimia. Ledivalaisimet mahdollistavat keskus- tai valaisinkohtaisesti valaistuksen himmennyksen haluttuun tasoon ajankohtina, jolloin liikennettä on vähän tai ei ollenkaan.

Älykäs valaistuksen ohjaus mahdollistaa myös ympäristön lumisuus-tiedon hyödyntämisen. Näillä keinoilla saavutetaan merkittävää säästöä energiakustannuksissa. Voidaan sanoa, että nykyaikaisen tievalaistuksen energiankulutus on puolittunut lyhyessä ajassa.

"Älykäs valaistuksen ohjaus mahdollistaa myös ympäristön lumisuus-tiedon hyödyntämisen."

Tievalaistuksen tarve määritellään liikennetaloudellisilla kannattavuuslaskelmilla ja muilla liikenneturvallisuusperusteilla. Tarvemäärittelyä päivitetään jatkuvasti ja siinä huomioidaan erilaisella tiestöllä tapahtuvat onnettomuudet. Sinänsä siis uusien autojen turvallisuuden parantuminenkin tulee huomioiduksi tarvemäärittelyssä.

Liikennetaloudellisista lähtökohdista Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueen päätieverkollakin tievalaistusta olisi kannattavaa rakentaa enemmän kuin sitä nykyisin on. Tämä ei ole kuitenkaan tienpidon rahoituksen niukkuudesta johtuen mahdollista.

Jani Huttula

liikenteenhallintavastaava

Heino Heikkinen

liikennejärjestelmäpäällikkö

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Juujuu ja lehmätkin lentää. Kyllä tuolla euroopassa ajellaan ihan pimeillä teillä ja usein vain liittymät/risteykset on valaistuna.
Kun lentää Ouluun Helsingistä niin huomaa, miten "valomato" valaisee liki kokomatkan. Ei mitään järkeä, koska autoissa on valot. Niin ne kirkkaat härpäkkeet siellä keulassa. Niitä jos oikein käyttää ja käy välillä siellä OPTIKOLLA niin kyllä näkee hyvin ajella ihan auton omilla valoilla. Onnistuuhan tuo ajaminen Saksassakin yli 200km/h nopeuksissa myös pimeällä. Toki lumipyryllä katuvalot auttavat mutta nehän voisi palaa vain huonolla kelillä? Ja nyt puhutaan vain isojen teiden valaistuksesta ei jalkakäytävien/pyöräteiden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen samaa mieltä. Moottoritien, ja muidenkin suurempien teiden, valaistuksen voisi sammuttaa kokonaan esimerkiksi yöaikaan kun liikennettä on vähän. Autojen omat valot kyllä riittävät turvalliseen ajamiseen. Ei tarvitse mennä edes Saksaan asti vaan ihan Ruotsissakin osataan ajaa moottoriteillä ilman valaistusta. Kevyen liikenteen valaistus sitten erikseen, se lisää turvallisuutta. Siellä valaistus on ihan perusteltua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajapa kerran pimeällä Oulusta Helsinkiin lentämisen sijaan, niin huomaat, ettei "liki kokomatka" ole tosiaankaan valaistu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkein hulluinta on moottoriteiden ja moottoriliikenneteiden valaistus. Ei siellä ole jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä. Muillakin pääteillä alkaa olla pitkät pätkät erilliset kevyen liikenteen väylät. Menkää katsomaan keskieurooppaan Siellä ei ole valaistu metriäkään moottoriteitä, vaikka yöt ovat pimeitä ympäri vuoden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

21:42
Alaselkäkipu on valtavan yleinen piina, mutta usein sitä ei osata hoitaa oikein, sanoo oululaisprofessori – Liike ja myönteinen asenne ovat tärkeitä lääkkeitä Tilaajille
21:22
Tuomas Pakkanen tuplavoittoon Äimäraution lumituiskuisissa raveissa
20:20
"Isoja budjettiylityksiä ei ollut" – Business Finland epäilee entistä työntekijää lähes viiden miljoonan dollarin väärinkäytöksestä
20:09
Oulun valtuutettuja ei pannakaan puhekoulutukseen – Taustalla olleen aloitteen mukaan toisten piikittely ja halventaminen on lisääntynyt valtuustossa
19:58
Kaupunginhallitus nuiji päätöksiä: Lipon junioreille 15 000 euroa suurleiriin, nuorten edustaja pääsee lautakuntien kokouksiin
19:51
Autonkuljetusauton kuljettajan sairaskohtaus johti ulosajoon Kemijärvellä – ensihoito totesi kuljettajan kuolleeksi
19:44
Kesken töiden tuleen roihahtanut metsätyökone tuhoutui Tornion Karungissa vaikeapääsyisellä metsäalueella
103
Koillismaan hirvikanta romahti – "Hirviä on ammuttu yksinkertaisesti liian paljon"
89
Keskustelu filippiiniläishoitajista kiehahti – Ulkoministeri Soini syyttää hoitoalan liittojohtajia herjaamisesta
71
Syötkö luomua näyttääksesi hienostuneelta, varakkaalta ja epäitsekkäältä – Tutkija: "Ihmiset tuntuivat jotenkin kovaäänisesti tuovan esiin luomun suosimistaan"
66
Lidlin saksalaisessa jauhelihassa taas salmonellaepäily, yksi näytteistä otettiin Oulussa – kauppa keskeyttää yhteistyön tanskalaisen lihatalon kanssa
49
Isännöintialalla epäillään kartellia – kartelliepäily tutkitaan hiljaisuudessa, jottei todistusaineistoa tuhottaisi
49
Remontti laittoi OYSin liikennejärjestelyt uusiksi, jalankulkijat kävelevät autojen keskellä – "Pitääkö jonkun vakavasti loukkaantua ennen kuin tähän havahdutaan?"
38
STY: Suomella mahdollisuus triplata tuulivoimakapasiteettinsa nopeasti – suurin osa suunnitelluista hankkeista on Pohjois-Pohjanmaalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan pohjoisosassa sekä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa jäätävän tihkusateen ja lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomalaiset SS-sotilaat

223 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sipilän hallitus jää historiaan palkansaajien etuuksien heikennysyrityksillään!

Eivät ne jääneet yrityksiksi. Palkansajien ja varsinkin kaikkien köyhien tilannetta Sipilän hallitus on heikentänyt merk... Lue lisää...
Toteutti -

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image