Mielipiteet

Lukijalta

Tie­va­lais­tuk­sel­la parannetaan lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta – valaistuksen energiatalous on parantunut paljon

Mielipiteet 31.1.2019 7:00 | Päivitetty 31.1.2019 7:07
Jani Huttula, Heino Heikkinen

Juhani Rajaniemi kirjoitti (Kaleva 27.1./Lukijalta) kritisoiden tievalaistuksen tarpeellisuutta.

Tutkimusten perusteella pimeällä onnettomuuksien määrä ajokilometriä kohti on tieluokasta riippuen 2–4-kertainen valoisaan aikaan verrattuna ja myös kävelijöiden ja pyöräilijöiden onnettomuusriski kasvaa. Pimeän ajan onnettomuuksiin liittyy usein muitakin riskitekijöitä, mutta juuri pimeyden on todettu olevan tärkein yksittäinen tekijä.

Tien valaiseminen vähentää pimeän ajan onnettomuuksia 20–30 prosenttia ja eniten jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin tapahtuvia törmäyksiä, joissa myös kuoleman tai vakavan loukkaantumisen riski on suurin.

Tievalaistus parantaa liikenneturvallisuutta eniten sekaliikenneväylillä, mutta myös tiejaksoilla, joilla vallitsee tavalla tai toisella poikkeavat olosuhteet.

Tievalaistus parantaa myös ajomukavuutta, tieympäristön optista ohjausta ja yleistä turvallisuutta. Tievalaistuksen rakentaminen on yksi toivotuimpia toimenpiteitä kävelyn ja pyöräilyn ja erityisesti koulumatkojen turvallisuuden parantamiseksi.

Tievalaistuksen energiatalous on parantunut viime vuosikymmeninä todella paljon. Päätieverkon valaisemiseen käytettiin aiemmin monin paikoin nimellisteholtaan 400 watin elohopeahöyrylamppuja, jotka vuosituhannen vaihteessa korvattiin ympäristöä ja energiaa säästäneillä 250 watin suurpainenatriumlampuilla. Nykyisin kyseiset kohteet valaistaan kokonaisteholtaan alle 150 watin ledivalaisimilla.

Alemmalla maantieverkolla käytetään yleisesti kokonaisteholtaan alle 100 watin valaisimia. Ledivalaisimet mahdollistavat keskus- tai valaisinkohtaisesti valaistuksen himmennyksen haluttuun tasoon ajankohtina, jolloin liikennettä on vähän tai ei ollenkaan.

Älykäs valaistuksen ohjaus mahdollistaa myös ympäristön lumisuus-tiedon hyödyntämisen. Näillä keinoilla saavutetaan merkittävää säästöä energiakustannuksissa. Voidaan sanoa, että nykyaikaisen tievalaistuksen energiankulutus on puolittunut lyhyessä ajassa.

"Älykäs valaistuksen ohjaus mahdollistaa myös ympäristön lumisuus-tiedon hyödyntämisen."

Tievalaistuksen tarve määritellään liikennetaloudellisilla kannattavuuslaskelmilla ja muilla liikenneturvallisuusperusteilla. Tarvemäärittelyä päivitetään jatkuvasti ja siinä huomioidaan erilaisella tiestöllä tapahtuvat onnettomuudet. Sinänsä siis uusien autojen turvallisuuden parantuminenkin tulee huomioiduksi tarvemäärittelyssä.

Liikennetaloudellisista lähtökohdista Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueen päätieverkollakin tievalaistusta olisi kannattavaa rakentaa enemmän kuin sitä nykyisin on. Tämä ei ole kuitenkaan tienpidon rahoituksen niukkuudesta johtuen mahdollista.

Jani Huttula

liikenteenhallintavastaava

Heino Heikkinen

liikennejärjestelmäpäällikkö

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Juujuu ja lehmätkin lentää. Kyllä tuolla euroopassa ajellaan ihan pimeillä teillä ja usein vain liittymät/risteykset on valaistuna.
Kun lentää Ouluun Helsingistä niin huomaa, miten "valomato" valaisee liki kokomatkan. Ei mitään järkeä, koska autoissa on valot. Niin ne kirkkaat härpäkkeet siellä keulassa. Niitä jos oikein käyttää ja käy välillä siellä OPTIKOLLA niin kyllä näkee hyvin ajella ihan auton omilla valoilla. Onnistuuhan tuo ajaminen Saksassakin yli 200km/h nopeuksissa myös pimeällä. Toki lumipyryllä katuvalot auttavat mutta nehän voisi palaa vain huonolla kelillä? Ja nyt puhutaan vain isojen teiden valaistuksesta ei jalkakäytävien/pyöräteiden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen samaa mieltä. Moottoritien, ja muidenkin suurempien teiden, valaistuksen voisi sammuttaa kokonaan esimerkiksi yöaikaan kun liikennettä on vähän. Autojen omat valot kyllä riittävät turvalliseen ajamiseen. Ei tarvitse mennä edes Saksaan asti vaan ihan Ruotsissakin osataan ajaa moottoriteillä ilman valaistusta. Kevyen liikenteen valaistus sitten erikseen, se lisää turvallisuutta. Siellä valaistus on ihan perusteltua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajapa kerran pimeällä Oulusta Helsinkiin lentämisen sijaan, niin huomaat, ettei "liki kokomatka" ole tosiaankaan valaistu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkein hulluinta on moottoriteiden ja moottoriliikenneteiden valaistus. Ei siellä ole jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä. Muillakin pääteillä alkaa olla pitkät pätkät erilliset kevyen liikenteen väylät. Menkää katsomaan keskieurooppaan Siellä ei ole valaistu metriäkään moottoriteitä, vaikka yöt ovat pimeitä ympäri vuoden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:45
Suomalaisperhe rajussa onnettomuudessa Liettuassa – vanhemmat kuolivat heti, kolme lasta sairaalassa
14:32
Pohjois-Pohjanmaan pohjoisosissa saa ampua ilotulitteita venetsialaisissa – ilotulitus sallittua vain taajaman ulkopuolella
14:22
Auto ajautui ulos tieltä ja kierähti katolleen Kajaanissa, kuski loukkaantui lievästi
13:45
Porokello-sovelluksen ilmoittajien määrä on kasvanut 2500:lla alle kahdessa kuukaudessa – elokuussa poroja on vilkkaasti tiellä, mikä näkyy myös piikkinä kolaritilastoissa
13:32
Kapinalliset vetäytyivät keskeisestä kaupungista Syyrian Idlibissä
13:14
Helsingin Sanomien toimittaja ja KRP väänsivät työvälineiden takavarikosta suljettujen ovien takana – sotilastiedustelu-uutisoinnista lähtenyt rikostutkinta alkaa olla loppumetreillä
12:40
Pudasjärven ampumistapauksessa nostettu syytteitä taposta – oikeudenkäynti alkaa Oulun käräjäoikeudessa ensi viikolla
79
Viinaralli Virosta kiihtynyt rajusti, suurtuojat suhaavat edelleen kauemmas – "Kasvuluvut yllättävät rajuudellaan"
69
Utajärveläisen Attendon hoivakodin asukkaat saivat 750 euron yllätyslaskun – "Attendo tuottaa tukipalvelut ja voi periä niistä mitä haluaa"
28
Kesälomalta palaava Sipilä kertoo saaneensa työtarjouksia – "En ole antanut ymmärtää, että olisin käytettävissä"
27
Henkilöstöpalvelualalla pulaa työntekijöistä – toimitusjohtaja Merru Tuliaran mukaan työllistämiskynnystä tulisi madaltaa
27
Orpo ikävöi vanhoja SDP:n vastuunkantajia – "Nyt on tämän vuosituhannen vasemmistolaisin hallitus"
23
Oulun kaupungin velanotto voi kasvaa tulevina vuosina – kaupunginhallitus pohtii tulevia investointeja
21
OP-ryhmä aloittaa peräti 3 000:a henkilöä koskevat yt-neuvottelut – irtisanomisia voi tulla jopa 250

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Maan itäosassa, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia kehittyy ukkoskuuroja, joiden yhteydessä esiintyy voimakkaita ukkospuuskia, yli 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Että meitä älykkäitä demareita on. Maailma on hieno paikka, kun meitä viisaita on. Tuntuu siis tosi hyvältä. Lue lisää...
On se hyvä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image