Mielipiteet

Lukijalta

Py­sä­köin­nin­val­von­ta tulisi korvata neuvonnalla, oikeustajua rikkova rahastus ketuttaa

Mielipiteet 21.1.2020 6:00
Juha Karjalainen

Sain OYSin ylärampilla 50 euron pysäköintivirhemaksun B1 ja B2 ovien välisellä alueella. Siihen sai aiemmin pysäköidä.

Pois lähtiessäni ajoin kaksi kertaa tuon paikan ohi, että näkisin miten pysäköintikielto oli merkitty. Ensimmäisellä "sakkoringilläni" P-merkki lisäkilpineen jäi B1 ovelle pysähtyneen tilataksin taakse. Taustapeilistä näin lisäkilven nurjalta puolelta. Siispä piti ajaa toinen "sakkokierros". Ilman tilataksiakin P-kyltti lisäkilpineen oli haastavaa lukea heti B1 oven katoksen takaa.

Jos lisäkilpi olisi myös P-alueen päättymistä osoittavassa P-merkissä, niin monelta jäisi pysäköintivirhemaksu saamatta, joten eihän sitä pysäköintikieltoa voi merkitä kunnolla, koska purettu P-halli lisää virhemaksujen tuottoa, eihän?

P-merkki, jossa on alaspäin osoittava nuoli lisäkilpenä, osoittaa pysäköintialueen päättyvän siihen. Ilman lisäkilpeä tuon päättymismerkin tulkitsee, että kyse oli sallitun pysäköintialueen päättymisestä.

Taannoin Linnanmaalla päätin, että seuraavalla kerralla pysäköin 50 euron hinnalla pääovelle poikittain. Mutta mutta... eihän sitä etukäteen tiedä, että milloin on tulossa virhemaksu. Aina, siis joka ikinen kerta, on virhemaksu tullut tahattomasta virhepysäköinnistä, kun pysäköintikielto on joka kerta ollut tahallisen (?) huonosti merkitty.

"Viisi euroa pysäköinnin neuvonnasta kerryttäisi suuremman potin kaupungin kassaan kuin 50 euron virhemaksuista kertyy, eikä vapaaehtoinen neuvontamaksu nosta verenpainetta ja siten kasvata kaupungin terveysmenoja."

Olin menossa seminaariin ulkopaikkakuntalaisen kanssa. Iso yliopiston P-alue oli suljettu, kun rakentaja oli varannut sen työmaakopeille. Biologintien päässä oli pari P-paikkaa. Ne oli varattu. Siispä äkkiä takaisin.

Oikealla oleva P-alue on miltei tyhjä, mutta lisäkilpi kertoo, että paikat on vuokrattu. Siispä pysäköin Biologintien varteen pysäköityjen autojen perään letkan jatkeeksi. Autoni ei ole lähelläkään P-alueen liittymää eikä estä eikä ole näköesteenäkään muulle liikenteelle, kuten edessäni olevat muutkaan autot eivät ole, mutta en huomaa lukea ison kyltin nurjalle puolelle jäävää tekstiä, joka kertoo pysäköinnin olevan sallittu vain merkityille paikoille. Ja tuo alue alkoi autoni kohdalta. Kesti tovi huomata tuo, kun ihmettelin, että minun auto oli ainoa, jota oli sakotettu tuossa letkassa.

Pysäköinninvalvonta tulisi korvata pysäköinnin neuvonnalla. Maksaisin mielelläni neuvojalle viisi euroa siitä, että hän neuvoisi, että mikä vuokrattu P-paikka on vapaana, kun neuvoja tietää P-ruudun vuokranneen tutkijan olevan virkamatkalla tai lomalla. Nyt maksan 50 euroa, kun jälkeenpäin selviää ”piilotettu” kieltomerkintä ja kyydissä oleva kaveri joutuu kahlaamaan lumipenkan yli pikkukengissä pois autosta.

Hävettää, nolottaa ja ketuttaa tuollainen rahastus, oikeustajua rikkova sakkorysä sekä miltei tyhjän P-alueen viereisen kadun varteen pysäköityjen autojen letka länsimaisessa oikeusvaltiossa.

Viisi euroa pysäköinnin neuvonnasta kerryttäisi suuremman potin kaupungin kassaan kuin 50 euron virhemaksuista kertyy, eikä vapaaehtoinen neuvontamaksu nosta verenpainetta ja siten kasvata kaupungin terveysmenoja.

Juha Karjalainen

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (59)

Kaikki olisi paremmin, jos ihmiset tietäisivät myös oikeutensa. Sakotus ei missään tapauksessa osu vaan vääriin pysäköineisiin ja erityisen vilpillistä toimntaa harrastavat yksityiset asiasta elantonsa saavaat yritykset. Pyytäisin jutun kirjoittajaa olemaan yhteydessä, kirjoitan aiheesta toimintaohjetta kuljettajille. Myös muut lakioppineet ja asia tuntevat ovat tervetulleita kommentoimaan. Yhteystietoni löytyvät netistä. Kommentteihin ei saa niitä laittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asun Espanjassa ja olen ilokseni havainnut että täällä pysäköinninvalvonnalla on aivan toisenlainen asenne ”asiakkaisiin”. Valvojat auttavat taskuparkkeerauksessa merkkinantajina ja opastavat löytämään vapaita ruutuja. Kukaan ei heitä vihaa eikä päälle syljetä vaan tervehditään ystävällisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hädän alaisen tilanteen hyväksikäyttöä. Maksaako rakentaja työmaakoppien parkkeerauksesta parkkimaksuja ja kuinka paljon. Pitkäaikaispysäköintiä ja muille haitantekoa pitää rokottaa reilusti. Kyllä ne pysäköintikustannukset uppoavat urakka hinnoitteluun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pysäköinnin sakottamisessa on sama ongelma kuin peltipoliiseissa. Valvova viranomainen voi laillisesti laittaa peltipoliisit sakkorysäpaikkaan ja pysäköinnin suunnittelijat voivat tehdä pysäköinnistä virhealtista kun merkit sijoitetaan huonosti.

Ongelma ei ole varsinaisesti liikennemerkit ja peltipoliisit vaan viranomainen jota kukaan pysty valvomaan ja ohjeistamaan toimimaan moraalisesti oikealla tavalla. Viranomaisilta säälittävää toimintaa jossa luodaan erinlaisia rahastus keinoja. Aika paljon on muitakin julkisen talouden asioita joissa pitäisi parantaa tapoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parkkipaikkojen vähyys lisää sakotettavia samallalailla kuin liian alhaiset nopeusrajoitukset. Sairasta hommaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enemmän tarvitaan pysäköinnin valvontaa, ja sakotusta. On vain oikein, että sääntöjä noudatetaan. Itse sitoudun tähän täysin ja hyväksyn sakot itselleni, jos en pysäköi oikein.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valvonnan ja sakotuksen syy on huonosti toimivassa pysäköinnissä. Ongelmat vähentyisivät jos hyväksyttäisiin se tosi asia että tarvitaan enemmän ja parempaa pysäköintiä. Sääntöjen lisääminen vain pahentaa ongelmaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime kesänä Tallinnassa tapahtui ihme, jota ei suomessa tapahdu: Huolimattomuuttani jätin pysäköintimaksun maksamatta, paikka on yksityinen P-alue satamassa. Kas kummaa palatessani autolle oli lasissa lappu. Mutta mitä ihmettä, lapussa luki kolmella kielellä: Tämä on ystävällinen huomautus ja kehoitamme hoitamaan asia viipymättä. Ei varmasti ole mahdollista suomessa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juhan ois helpompaa pysäköidä tieliikennelain mukaisesti ... tokihan Juha on jo esittänyt kaupungin valtuustolle, kenen tuloja leikataan, että saadaan neuvonantajan palkka maksettua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bussi menee Oysin rampille ja pikkukengät ovat ovat oma valinta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyllä saisi sakottaa puolta isommalla summalla. sama liikenteessä enempi valvontaa että muistettas ne säännöt !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sillä vitosella vois sitten parkkeerata miten sattuu ja mihin tahansa. Koko päiväksi 1 vyöhykkeelle poikittain. Eihän se toimi. Ei verenpaine nouse parkkimaksun takia. Pitää vaan olla tarkempi. Ja tarkistaa ne merkit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanhasta muistista ei saa koskaan ajaa. Ja eipä tuonne oysin b rampille ole saanut vuosiin pysäköidä, se vaan otetaan silmä käteen ja katsotaan. Jos sen jälkeen kun olet saanut sen sakon ajat kierroksen voi siinä merkin lähellä ollakin taksi, tuskin se siinä mennessä oli, kun ei kukaan oikein usko että siinä kovin pitkään on ollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kymmeniä vuosia olen autoillut eri puolilla Suomea ja maailmaa, enkä ole koskaan saanut pysäköintivirhemaksua. Tunnen liikennesäännöt ja luen liikennemerkkejä ajaessa, tai varmistan vaikka kävelemällä, mikä liikennemerkki on voimassa ennenkuin jätän autoni parkkiin. Yksi pahimpia virheitä on luottaa toisiin autoilijoihin. Jo pysäköidyt autot eivät tosiaankaan ole tae siitä, että kyseisessä paikassa saisi pysäköidä. Esim. monelta puistopysäköintisakolta olen välttynyt, kun en ole jättänyt autoani nurmikon puolelle niinkuin muut samalla alueella pysäköineet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se vaan että itselleni kävi tapaus Helsingin Puistolassa, jossa epähuomiossa pysäköin kielletylle paikalle. Olisikohan ollut aluepysäköintikielto, mikä liene, en muista enää varmasti. Kaksi autoa oli jätetty ajoradan ulkopuolelle nurmikon puolelle, omani oli katualueella. Eivät saaneet pysäköintisakkoa, itse kylläkin. Kysyessäni vielä paikalla olleilta kaupungin pysäköintivalvojilta syytä eriarvoiseen kohteluun, selvisi kahden muun auton olleen nurmikolla taloyhtiön alueella. Väliä katualueen reunaan metri kaksi. Seuraavalla kerralla paikkakunnan tavan tietäen, tiesin mihin pysäköidä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuttakaa maalle niin ei tarvi tämmösiä miettiä. Ja jos kaupungissa on pakko käydä niin minä ruukaan jättää auton aina jonnekkin kauas ilmaispaikoille. Säästää rahaa ja samalla voi nauttia päivän kävelylenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ymmärrän, että pysäköintivirhemaksun saanutta kismittää kun se syyllinen löytyy sieltä peilistä ihan joka kerta. Olen itsekkin niitä pariin otteeseen saanut. Nyt tuossa Oys:n rampilla olisi pysäyttänyt auton ja katsonut millaisia liikennemerkkejä siellä tilataksien ja ambulanssien takana on niin tuleepahan ainakin selväksi sekin asia. Sillä ei ole mitään väliä vaikka liikenne pysähtyykin koska tieliikennelaki määrää niin, että kuljettajan on selvitettävä mitä siellä liikennemerkeissä kerrotaan. Silläkään ei ole mitään merkitystä jos kyseisellä tienpätkällä on joskus saanut pysäköidä. Minulle 70-luvulla autokoulun opettaja kertoi ajotunnilla, että seuraavasta vasempaan ja minähän käännyin kuten yksisuuntaiselle käännytään niin opettaja kysyi, että mistä sinä tiesit kadun olevan yksisuuntainen kun tuossa ei ollut mitään siihen viittavaa liikennemerkkiä olemassakaan, johon vastasin, että kai minä nyt nämä Oulun kadut tunnen ja siinäpä se pointti olikin. Opettaja sanoi, että aina on ajettava kuten oudossa kaupungissa ajetaan ja luettava liikennemerkkejä.
Mitä tuohon Linnanmaan marketin oven eteen pysäköintiin tulee niin minä olen pysääköinyt jo pitkään siihen paikkaan kun olen postissa asioinut. En ala kantamaan painavia paketteja ympäri Linnanmaata ja jos se yksityinen pysäköinninvalvoja tuo sen tarkastusmaksunsa tuulilasiin niin siitä vaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskustassa voisitte opetella ajanaan kivisydämmeen. Helppo ja pääsee hissillä kävelymatkan päähän mihin on menossa keskustan aueella tai parhaimmillaan juuri mihin menossakin. Sitten tämä oys🤔 En ymärrä minä löydän aina paikan, kun en yritä ängetä oven eteen, jos on liikuntarajoitteinen olisiko taksi parempi? Eipä siinä itsekkin, niin monet sakot saaneena viisastuin, mutta on vielä paikkoja mistä on tahallaan tehty hankalaa, ehkä siksi, että ihmiset maksaa pysäköinnistä eikä kiekkopaikkoja löydy. Tuskin kenekään pudjekti kaatuu 2e P maksuun. Enemmän minua tuttaa nämä yksityiset firmat. Joo on isot kilvet, mutta kun yksinkertaisesti taloyvtiössä on 2 vieraspaikkaa ja aina varattuna sillon on kädetön olo ja joutuu ottaan riskejä joskus kiireessä väkisinkin. Sain muutossa sakon, kun autoni oli tasan 10min etten käyny autolla välissä, kun irroitin liitoksia pesutornista tyttäreltäni se ei ole oikein!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tai sitten vaan varataan aikaa pysäköintiin ja opetellaan tarkastelemaan ympäristöä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Häh, yliopistolla on nuo paikat varattaina koko päivän, se kertoo vaan siitä että parkkipaikkoja ei ole tarpeeksi. Ja kun kaukaa tulee, niin julkisia liikennevälineitä ei voi käyttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (59)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image