Mielipiteet

Lukijalta

Pyöräilystä entistä hou­kut­te­le­vam­pi liik­ku­mis­muo­to – miksei rakenneta katettuja pyöräteitä, pyö­räi­ly­tun­ne­lei­ta?

Mielipiteet 31.5.2019 7:00
Kari Laitinen

Parhaillaan Linnanmaan suuntaan rakennetaan uudistettua pyörätietä, baanaa. Pyöräilystä halutaan siis tehdä entistä houkuttelevampi liikkumismuoto. Esitän tässä idean, jolla baanasta tulisi ehkä vieläkin parempi.

Olen vuosikausia harrastanut työmatkapyöräilyä monenlaisessa säässä. Reittini kulkee rautatien alittavan tunnelin kautta, ja varsinkin huonolla säällä tuo tunneliosuus on tehnyt matkanteosta miellyttävämmän kun on ollut katto pään päällä ja hyvä pyöräilypinta. Tästä tulikin kerran mieleen, että miksei rakenneta katettuja pyöräteitä, pyöräilytunneleita.

Katettu pyörätie voisi olla jollain vilkkaalla reitillä osan matkaa. Tuolla katetulla osuudella pyöräilijä voisi huonolla säällä rentoutua, mikä vähentäisi pyöräilyyn liittyviä epämukavuuksia.

Jos katettu pyörätie tehdään esimeriksi läpinäkyvästä materiaalista, pyöräilytunnelia ei tarvitse erikseen valaista. Luulisin, että talviset auraus- ja hiekoituskulut olisivat katetulla pyörätien osuudella vähäisemmät verrattuna normaaliin pyörätiehen. Katettu pyöräilytunneli pitäisi jotenkin rakentaa siten, että liiallinen tuulen pääsy tunneliin eliminoituisi.

”Kaikki keinot, joilla voidaan vähentää autoilua ja saada ihmiset liikkumaan lihasvoimalla, kannattaa tutkia.”

Mitä ongelmia katetusta pyöräilytiestä sitten seuraisi? Tähän ei varmaankaan saa vastausta muuten kuin että rakennettaisiin jonnekin pätkä katettua pyörätietä koekäyttöön.

Mitä katettu pyörätie sitten maksaisi? En ole rakennusalan ammattilainen, mutta kattamisrakenne voisi käsittääkseni olla kevyt, eikä tunneli vaatisi erityisiä perustuksia.

Kaikki keinot, joilla voidaan vähentää autoilua ja saada ihmiset liikkumaan lihasvoimalla, kannattaa tutkia. Katettujen pyöräteiden ideaa kannattaisi muidenkin pohtia. Ideaani saa vapaasti hyödyntää.

Kari Laitinen

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (72)

Olisko maksulliset pyörätietunnelit mahdollisia. Pieni maksu 2 euroo kerta ei mielestäni olis paljoa. Rahoilla voisi helposti saada katetut pyörätiet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos putki ei toteudu, niin sitten kannattaa rakentaa luotipyörärata. Magneettijunasta mallia. Matka taittuu melkein valonnopeudella tai kuitenkin melko nopeasti. Lupaavia testejä on tehty Viitasaaren yliopistossa ja useita ratoja on rakennettu ympäri maailmaa mm. Uddevallaan. Oulun olisi syytä pyöräilykaupunkina panostaa tulevaisuuteen ja rakentaa magneettirataverkosto Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoito alueelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

asiapuhetta ja uudenlaista, lennokasta ajattelua, pohjoispohjanmaan sairaanhoitoaluekin tulisi täyteen käyttöönsä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko tämä joku parodiakirjoitus vai mikä? Tunneleita ja katettuja pyöräteitä. Ainahan sitä voi tietysti haaveilla vaikka mistä, mutta se on eri asia mikä on realismia ja mihin rahat riittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt taisi tulla sulle liian kova pähkinä purtavaksi. Mikä on haaveilua ja mihin rahat pitäisi riittää?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnelikaan ei poista sitä faktaa, että suurin epämukavuuden aiheuttaja on huonokuntoiset pyörätiet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä ihan ympäri vuoden pyöräilevänä nakkaan faktana, että suurin epämukavuuden aiheuttaja on sää. Ihme rutinaa taas. Hyvät on pyörätiet tämmösessä käpykylässä, ei ihan kullalla silattuja, mutta melkein.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mukavaa ja hassua seurata kuin ihmiset sekoavat. Ja suomessa kuin myös muualla maailmassa harrastetaan aivopesua verovaroin. Ja lapset otetaan mukaan touhuun. Minkälainen haloo ja meteli nousis kun joku lapsi heiluttelis rajat kiinni kyltti?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siihe muuta tarvi kun pullon oikeaa tavaraa ja jopa vedät umpitunnelissa. Halpa vaihtoehto rakentamiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno ajatus. Pyöräilijät maan alle omiin "tunneleihin" niin helpottuu autolla liikkuminen paljon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Oulun päättäjiin uppoaa myös noin hupsu idea kuten kaupunkipyörät, sauna-allashankkeet, torihotelli, Toppilansaaren huvipuisto ja katettu rotuaari! Pyöräilyhän on nimen omaan ulkona raikkaassa ilmassa liikkumista eikä tunkkaisissa tunneleissa ajelua!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jätä pyörä kotiin ,jos tunnelit pitää rakentaa,mieluummin kuuntelen linnunlaulua kuin tunnelissa pyöräilen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukaan ei pakota sinua pyöräilemään tunnelissa, eikä se ole suotavaakaan sillä siinä saattaa kaatua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokeileppa rakentaa autokatos pihallesi niin selviää minkälaiset "kevyet" perustukset vaaditaan että rakennuslupa irtoaa. Sellainen ongelma koko hommassa on että tunnelin pitäisi olla varsin korkea että myös työkoneet mahtuvat sinne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi sinne työkoneiden pitäisi mahtua, kun ei sinne edes lunta sada? Lava- auton korkeus riittää, niin saa harjattua väylän.
Mitään lupaa tarvita, kun se katoksen tekee ns. liikuteltavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se tunneli kovinkaan kauan aikaa ilman huoltoa ja korjaamista toimi - välineet, koneet ja laitteet, ambulanssit ja muu huoltoliikenne tarvitsee riittävän korkean rakennelman. Sitä paitsi kaksimetrinen pyöräilijä tarvitsee vähintään 3,5 m korkean tilan. Leveyttäkin pitää olla enemmän kuin tavallisella pyörätiellä. Kosteus tiivistyy pakkasilla rakenteisiin eli pitää olla jonkinlainen lämmitys tai muu sulatusjärjestelmä ja hyvä ilmanvaihto ja sitten ollaankin jo melko massiivisessa rakennelmassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei se ambulanssi ole kolmea metriä korkea ja se muu huoltoliikenne tosiaan voidaan hoitaa ihan normaali pakettiautoilla ja lava- autoilla.
Sinne mitään lämmitystä tarvita ja kyllä se 2 metrinen pyöräilijä pärjää 2,5 metrisessä tilassa hyvinkin.
Ilmanvaihto on helppo järjestää, kun on ohuet seinät jossa määrätyn väliajoin tuuletusaukkoja. Joten periaatteessa tuo ei ole mikään ongelma rakentaa, mutta kai tajusit, että koko artikkeli oli vitsinä kirjoitettu?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (72)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja keskiosassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi Suomella menee niin kuin menee?

Suomella menee ihan hyvin ja suomalaiset ovat myös hyvin arvostettuja ihmisiä maailmalla. Osa aloittajan mainitsemista ... Lue lisää...
stranger

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image