Mielipiteet

Lukijalta

Päästöjen vä­hen­tä­mi­sek­si tehtävissä va­paa­eh­toi­ses­ti paljonkin – kauppaan voi joskus kävellä ja julkisia kulkuneuvoja tulee suosia

Mielipiteet 17.2.2020 6:00
Pertti Paakkolanvaara

Koska liikenne koskee kaikkia, se on päästökeskustelun keskiössä. Siitä saa hyvät lööpit.

Suurimman ahdistuksen aiheuttaa ilmaston lämpeneminen. Siihen syynä ovat kasvihuonekaasut, joista Wikipedian mukaan hiilidioksidi (CO2) aiheuttaa noin 9–26 prosenttia kasvihuoneilmiöstä. Suurin aiheuttaja on vesihöyry 36–70 prosentin osuudella.

Hiilidioksidin määrään ihminen voi vaikuttaa. Mitä enemmän hiilidioksidia, sitä lämpimämpi ilmakehä, sitä enemmän vesihöyryä.

Henkilöautot aiheuttavat noin 10 prosenttia Suomen CO2-päästöistä. Samaa luokkaa kuin Raahen terästehdas ja Loviisan öljynjalostamo yhdessä tai hiilen käyttö. Turpeen aiheuttamat päästöt ovat noin puolet henkilöautojen päästöistä.

Kulkeminen on välttämätöntä taloudelle. Sen rajoittaminen on helposti ristiriidassa perustuslain kanssa, mutta paljon voidaan tehdä vapaaehtoisesti. Nopein keino on vähentää ajamista. Kauppaan voi joskus kävellä ja julkisia kulkuneuvoja tulee suosia.

Seuraavaksi nopeinta on suosia dieselautoja. Dieselmoottorin hyötysuhde on parempi kuin bensiiniauton, joten CO2-päästöt kilometriä kohtia ovat pienemmät. Mitä raskaampi auto, sitä suurempi ero.

Joissakin eurooppalaisissa suurkaupungeissa, joissa on enemmän asukkaita kuin Suomessa, on kielletty vanhat dieselautot. Ei CO2- vaan hiukkaspäästöjen vuoksi, mikä on liitetty virheellisesti ilmaston lämpenemiseen.

"Jätetään Suomi jälkipolville parempana kuin sen saimme. CO2-päästömme ovat asukasta kohti kaksi kertaa suuremmat kuin Ruotsissa."

Suomi on keskieurooppalaisen suurkaupungin näkökulmasta maaseutua Helsinkiä myöten. Ennen kuin kiellämme dieselautoja, voisimme tehdä jotain sinimusta nokipilvi perässään ajaville yli kaksikymppisille henkilö- ja pakettiautoille.

Dieseliä tehokkaampi keino on sähkö. Sähkömoottoreita on ollut yli sata vuotta ja teollisuudessa niitä pyörii tuhansia pysähtyen vain muutamaksi päiväksi vuodessa. Ne ovat polttomoottoreita luotettavampia ja hyötysuhteeltaan parempia. Sähköauton päästöt riippuvat sähkön tuotantotavasta, johon yhteiskunta voi vaikuttaa rakennusluvilla ja muulla sääntelyllä. Sähköauto antaa mahdollisuuden tuottaa liikkumiseen tarvittava energia päästöttä.

Jätteestä tehty biokaasu on erinomainen vaihtoehto, mutta sen riittävyydestä voi tulla ongelma. Hiilidioksidia yhteyttävän viherkasvuston muuttaminen polttoaineeksi ei taas tunnu järkevältä. Maakaasun tuotannossa vapautuu metaania, joka on 28 kertaa hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu.

Entisten Lapin ja Oulun läänien alueen väestö on prosentti Saksan väkiluvusta, mutta metsää on saman verran. Harvaan asumisessa on puolensa. Pohjoisessa metsien kasvu syö alueen liikenteen CO2-päästöt moninkertaisesti.

Täällä on opeteltu elämään tuhansia vuosia ja opetellaan edelleen. Nyt meillä on mahdollisuus kuunnella ihmisiä ympäri maailman. Mitä useampi näkökulma, sitä parempi ratkaisu.

Jätetään Suomi jälkipolville parempana kuin sen saimme. CO2-päästömme ovat asukasta kohti kaksi kertaa suuremmat kuin Ruotsissa. Voimme tehdä vielä paljon. Ajatellaan, keskustellaan ja tehdään, mutta ei ahdistuta.

Pertti Paakkolanvaara

Oulusalo

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (64)

Ilmastonmuutos (ihmisen aiheuttamana) = ilmastouskonto = huijaus. Rahat pois kansalta verojen muodossa ja mikään muu EI muutu kuin että köyhä kansaa köyhtyy entisestään. Uskokaa jo!!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maailman rikkain miljardööri rahoittaa ilmastonmuutos mielenosoituksia 10 miljardilla. Päästöt hänellä on kuinka monta miljoonaa suuremmat kuin tavallisella kansalaisella? Tällä tempullako voi ostaa luvan saastuttamiseen? Mikään ei maailmassa muutu ja saastuttaminen jatkuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalaisten säästämä polttoaine käytetään kyllä aina jossain muaalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No kyllä on pimiää tekstiä.. jos tuollaista 'elämää' ko. ilmastonpelastus turhuuden vuoksi haluat viettää, niin siitä vaan, ole hyvä. MUTTA älä ala määräilemään, mitä muut (omilla aivoillaan ajattelevat) tekevät tai jättävät tekemättä. Itse en ko. hörhöilyyn usko enkä todellakaan aio tuollaisiin turhanaikaisiin pelleilyihin osallistua pienimmässäkään määrin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitäpä jos kerätään ensiksi näiltä kansanedustajista ne taksikortit pois ja rupeavat näyttämään kansalle esimerkkiä siitä yleisillä kulkemisesta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä oli paljon aiheellisia pointteja mutta luinko oikein, että kirjoittaja ottaisi ilomielin vastaan yksittäisiä kansalaisia koskevat kulkemisrajoitukset(!!!) jos se vain olisi perustuslaillisesti mahdolista? Aivan pöyristyttävää pohdintaa ja hyvin oireellista että täytyy vetää perustuslakikin mukaan, vaikka pitäisi olla muutenkin itsestään selvää että tuollaisia kieltoja ei vapaassa yhteiskunnassa kukaan höperehdi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päästöjen vähentämiseksi tarvittaisiin rakenneuudistuksia kuin neuvomalla ihmisiä miten voi vähentää päästöjä. Yksi iso rakennemuutos olisi kaukolämmön tuotannon vähentäminen jossa taloja lämmitettäisiin mahdollisimman paljon uusiutuvalla energialla. Tämä vaatisi sähköverkkojen rakenneuudistuksia jossa sähkönsiirto pitäisi olla lähes ilmaista. Uusiutuva energia vaatisi uudistuksia myös energian myyntiin ja ostamiseen, energiaa pitäisi olla mahdollista myydä nopeasti ja helposti, ostamisessa voisi perusteena olla sekunttihinta jossa myyjällä on "juuri nyt" tarjolla halpaa sähköä.

Mikään näistä ei tule toteutumaan koska taloutta ja yrityksille laadittuja lakipykäliä ei voi muuttaa. Mikään laki ei salli että yrityksiltä viedään kannattava bisnes pois. Sähköverkkojen pakko-osto ei tule kysymykseen koska ihmiset ovat näin päättäneet. Kaikki rakenneuudistukset vaikuttaisivat myös verotuloihin jolloin uhkana olisi kansantalouden romahtaminen jos verotulot loppuisivat. Tämä on yksiselitteisesti pois suljettu uudistus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aina on luonnossa tapahtunut katastrofeja, vaikka ihmiset ovat eläneet alkeellisesti. Käykää Oulun tietomaassa katsomasse esityksiä ja kuvauksia esim. erilaisista avaruusmyrskyistä, jotka vaikuttavat ilmastoon kovasti. Myös lajeja on kuollut tai muuttunet erilaisiksi. Turhaa houhottaa ilmastosta, se on ja on ollut aina ennen meitä ja meidän jälkeemme. Kohtuus kaikessa ja järki päässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käykääpä katsomassa miten sen autoilun pitäisi toimia joka maassa. Täällä saadaan liikenne sekaisin ja ruuhka aikaiseksi parilla autolla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalaisten teoilla kun ei ole mitään vaikutusta ilmastoon vaikka kaikki suomalaiset kulkis matkansa pyörällä ja jalkaisin se ei näkyis yhtään missään.Ainut pointti tässä on kansalaisten törkeä rahastaminen kaiken maailman verukkein ihmiset kulkee lentämällä ulkomaille ja ihmisiä kuskataan ulkomailta pohjoiseen lentäen syksyisin satoja chartter lentoja jotka on täysin tarpeettomia ja turhia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikeasti, suomen päästöt ovat tutkimusten mukaan noin 0,14% maailmassa. Tätäkö te haluatte alemmas? Sekö ei riitä että emme nosta/kasvata päästöjämme? Miten nämä jotkut voivat olla näin saatanan sekaisin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjois-Suomessa on niin vähän päästöjä ja liikennettä suhteessa metsiin, että autolla ajosta pitäisi valtion maksaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huoltovarmuuden turvaamisessa sähkö on merkittävin tekijä. Sähköntuotanto on saatava päästöttömäksi ja ympäristöä kuormittamattomaksi. Vettä tulee taivaan täydeltä, mutta vain tippalaitosten iloksi. Ohijuoksutuksilla säädellään sähkön hintaa, koska ylitarjonta on kiellettyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joopa joo. Kävele siinä 10km kappaan ja osta viikon pöperöt neljälle mukulalle. Kannappa kahella käellä neljä muovipussillista ruokaa ne 10km takaisin kotia. Olisinko iltakymmeneltä kotona? Ei siinä enää ruokaa laitella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kauppaan voi joskus kävellä ja julkisia kulkuneuvoja tulee suosia....
Mitäpä jos luovuttaisiin turhasta lentämisestä, annetaan lintujen lentää....ihmiset pysyköön maassa! Yksi edestakainen lento Helsinki - Bangkok - Helsinki aiheuttaa päästöjä saman verran, kuin 2 miljoonan kilometrin autoilu uudella vähäpäästöisellä autolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjoisen metsät kompensoivat moninkertaisesta alueen autoilun aiheuttamat päästöt ja siitä huolimatta juuri meitä pohjoisen autoilijoita syyllistetään maailman ilmaston pilaajiksi. Hevoskyytiinkö pitäisi palata? Sammuttakaa se Helsingin hiilivoimala heti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka kaikki suomalaiset katoaisivat maan päältä, niin se ei vaikuttaisi maapallon ilmastoon käytännössä yhtään mitään. Meitä suomalaisia pahempia saastuttajia löytyy sektorilla koilisesta etelä-lounaaseen. Laitettakoon ne kuriin ennen kuin suomalaisten pitää miettiä omaa hiilijalanjälkeään sen enempää.

Suomessa on pakko lämmittää ja pitkien välimatkojen takia ajaa autolla. Voi muuten sitä vihreiden parkua, jos autot eivät enää kuljettaisi välttämättömyystarvikkeita kauppoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän ihmiset kauppaan kävelevätkin jos se on muutaman sadan metrin päässä, kaikilla ei ole, ja kuka mielellään kantaa raskaita kauppakasseja pitemmän matkan takaa jos auto on pihassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (64)

Uutisvirta

31.3.
Urpiaisia ruokinnalla Lukijalta
31.3.
Valtioneuvoston muistio ravintoloiden sulkemisesta kertoo: Koronaa tavattu Pohjois-Pohjanmaalla kuudessa kunnassa – "Oulussa on havaittu useita COVID-19 -tapauksia"
31.3.
Haukiputaan yli 40-vuotias Jatulin liikuntakeskus kaipaa kipeästi isoa remonttia – vajaan yhdeksän miljoonan peruskorjaushanke on paraikaa selvityksessä
31.3.
Messi piikitteli Barcelonan seurajohtoa – "Olemme aina olleet ensimmäisinä auttamassa seuraa, kun on ollut tarve"
31.3.
Muhoksen kunta aloittaa yt-neuvottelut – vielä ei selvillä, kuinka suurta henkilöstömäärää lomautukset koskevat
31.3.
Maaliskuun lukijakuva: Enkun tunti sujuu Iidalla kotona Kiimingissä pappakoiran kanssa
31.3.
MTV Uutiset selvitti että enemmistö suurimmista pörssiyhtiöistä aikoo maksaa osinkoa koronaviruksen keskellä

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

Eikö samalla logiikalla työttömäksi jäävänkin pitäisi olla nillittämättä työttömyyttään ja kestää se puoli vuotta ilman ... Lue lisää...
Eikö työttömäksi

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

1.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image