Mielipiteet

Lukijalta

Oulun satsattava jouk­ko­lii­ken­tee­seen – kysymys on yleis­hyö­dyl­li­ses­tä palvelusta, linjat on hoidettava olipa se ta­lou­del­li­ses­ti kannattavaa tai ei

Mielipiteet 14.10.2019 6:00 | Päivitetty 14.10.2019 6:47
Juha Varjo

Oulun kaupungin pitää ehdottomasti satsata parempaan joukkoliikenteeseen ja tarpeen vaatiessa ostettava lisää liikennepalveluita bussifirmoilta niillekin linjoille, jotka eivät kaupallisesti tuota.

On totta, että joukkoliikennekin on liiketoimintaa, mutta kaikkia päätöksiä ei kuitenkaan voi eikä saa tehdä pelkästään kannattavuuden perusteella. Koska kysymys on yleishyödyllisestä palvelusta, on linjat ehdottomasti hoidettava olipa se taloudellisesti kannattavaa tai ei.

Tällä hetkellä Oulussa on kokonaisia kaupunginosia, joihin eivät mitkään paikallisbussit kulje. Esimerkkinä Hiukkavaara, Rusko, Hietasaari ja Nuottasaari.

Hiukkavaarassa sijaitsee paljon nuorten harrastustiloja, eikä läheskään kaikilla ikänsä takia ole ajokorttia, joten ainoa mahdollisuus on kulkea paikallisbussilla. Lisäksi sinne on tulossa uutta asutusta. Ruskossa taas toimii useita työnantajia, kuten jätteenkäsittelylaitos, posti ja ensi vuonna myös Oulun Keskuspesula.

Hietasaareenkaan ei enää pääse bussilla, koska nykyinen reitti ei ulotu Nallikaria pidemmälle. Kuitenkin Hietasaaressa on esimerkiksi Ytyä, Ponipiha, kauppapuutarha ynnä muuta sekä runsaasti erilaisia kesätapahtumia.

Nuottasaareen pääsi bussilla vielä joitakin vuosia sitten, mutta nykyinen reitti ei ulotu enää Limingantullia pidemmälle.

Pitää muistaa, että toimiva ja kattava joukkoliikenne on kuitenkin imagokysymys ja se nostaisi kerralla myös kaupunkimme profiilia, varsinkin, jos Oulu havittelee kulttuuripääkaupungin titteliä. Kaikkea ei siis voi mitata rahassa, koska on muitakin arvoja.

”Tamperelaiset tekivät viisaan päätöksen hankkimalla joukkoliikenteeseen pikaraitiovaunuja.”

Muutenkin pitäisi suosia ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja yksityisautoilun sijaan ja biopolttoaineella toimiva joukkoliikenne olisi parempi ratkaisu tulevaisuuttakin ajatellen. Sitten se ikivihreä toivomus: Joukkoliikenne on ehdottomasti sovitettava muiden matkailupalveluiden yhteyteen ts. lentokentältä ja kentälle pitää saada bussiliikenne toimiman paremmin.

Niin ikään bussireittejä on parannettava junamatkustajiakin ajatellen. Pysäkkien on ehdottomasti sijaittava rautatieaseman välittömässä läheisyydessä ja vuorot on ajettava aina junien saapumis- ja lähtöaikoja ajatellen, niin kuin on laita kaikissa vähääkään itseään kunnioittavissa eurooppalaisissa metropoleissa. Citybussitkaan eivät enää aja aseman kautta, ja nekin lopettavat harmillisesti liikennöimisen jo alkuillasta.

Kaikki nämä ovat poliittisia valintoja ja kaikki riippuu siitä, mitkä poliittiset voimasuhteet ovat milloinkin vallalla päättäjien keskuudessa. Mutta olipa niin tai näin: Eiköhän ole jo korkea aika saada joukkoliikenne vastaamaan ei pelkästään tämän päivän, vaan myös tulevien aikojen tarpeita.

Tulevaisuutta ajatellen pitäisi vihdoinkin aloittaa myös paikallisjunakokeilu, mistä olen aikaisemminkin kirjoittanut. Kokeilu voitaisiin aloittaa sm-kakkosilla, joten aivan heti ei tarvitsisi investoida uuteen kalustoon ainakaan kokeiluvaiheessa.

Tamperelaiset tekivät viisaan päätöksen hankkimalla joukkoliikenteeseen pikaraitiovaunuja. 1960-luvulla Turku tarjosi ratikoitaan Ouluun, mutta me pöljät emme ottaneet. Tulevaisuutta ajatellen se kauppa olisi ollut meille todella edullinen. Ollaan siis tänä päivänä viisaampia ja pidetään huoli, että saadaan vihdoinkin kaupunkiimme toimiva joukkoliikenne. Oulun väkiluku kasvaa, joten nyt jos koskaan pitäisi ajatella päätöksenteossa myös tulevia sukupolvia ja kaupunkilaisten tulevia tarpeita nykyisiäkään unohtamatta.

Juha Varjo

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (39)

Oulun joukkoliikennettä ei koskaan saada hyväksi. Jonkinlainen tavoite olisi, että se olisi edes välttävästi toimiva, siihenkään ei taideta päästä. Joten oma auto on välttämätön olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joukkoliikenne tulee lakkauttaa turhaa verorahojen syytämistä kulkekoon jokainen miten lystää.Nykyisellään jokaiselle veronmaksajalle kuuluisi useampi ilmainenkyyti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmaisia matkoja ei ole, joten maksakoon jokainen matkansa itse, ylimääräisillä veroilla moninkertaistettuna, kuten autolla kulkevatkin joutuvat maksamaan! Olisi jo aika saada ahkeran autoilevan enemmistönkin tasa-arvoisempaa kohtelua, eikä aina vaan suurempaa syrjimistä ja muiden elämän maksamista!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun pitäisi teknologiakaupunkina ryhtyä sunnittelemaan tulevaisuuden liikennettä: aunonomisesti ajavat autot (tulevaisuuden pikkubussit ja taksit), miten tiesuunnittelussa näiden toiminta on huomioitu, ovat täälläkin käytössä jo ensi vuosikymmenellä. Oulun hajanaisen kaupunkirakenteen vuoksi ainoastaan kumipyöräliikenne on taloudellisin ja toimivin ratkaisu tänne, lähiraideliikenne ei ole tarpeeksi kustannus-tehokas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On mahdotonta saada toimiva ja kohtuuhintainen joukkoliikenne alueelle, jossa vastustetaan tiivistä, kaupunkimaista rakennetta. Oulu ei todellakaan ole kaupunki vaan kaupunkimainen maalaispitäjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Julkisen liikenteen matkustajamäärä saadaan helposti moninkertaiseksi kun poistetaan maksullisuus ja muutetaan ne käyttäjille maksuttomiksi.
Samalla uusi kalusto valitaan saasteettomista vaihtoehdoista. Samalla laskee todella rajusti ko paikallisliikenteen saastekuorma kaupungissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On todella erikoista kuvitella, että syrjässä asuvien tulee saada samanlaiset palvelut kuin taajamissa lähempänä keskustaa asuvien. Kun on joskus asuinpaikaksi valinnut jonkin syrjäseudun niin halvemman asumisen lisäksi tulee huomioida huonommat kulkuyhteydet ja muut palvelut. Bussit liikkuu jos linjaoilla kulkee väkeä. Ei ole kenenkään etu, että bussit ajaa tyhjinä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu itse halusi syrjäkylät liittoonsa. Ketään se ei hyödyttänyt. Oulu lisäksi valehteli suoraan, esim bussilippujen halpenemisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tilausperusteiset lennosta muuttuvat sähköbussireitit on tulevaisuutta. Nykyään yhdellä Teslan akulla bussi ajaa helposti 100km. Päätepysäkillä lataus vie 5min.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bussit liikkeelle jouluna ja juhannuksena. Antaa takapajulan kuvan kun liikenne seisoo juuri kun on vapaata ja pitäisi päästä liikkumaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bussiliikenne kulkemaan vuoden jokaisena päivänä. Kaupatkin auki juhlapyhinä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joo, viha koskilinjoja kohtaan on kyllä täysin oikeutettua. Joudun joka päivä kulkemaan pitkän matkan ja se että kerran viikossa kerkeää ajoissa tai bussi saapuu ajoissa on todella harvinaista. myöskään bussien pysähtymisnapit eivät toimi läheskään kaikki ja osa bussikuskeista on todella ilkeitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi busseja ei missään nimessä pidä lisätä huonosti kannattaville reiteille. Taksilla tai omalla autolla kulkeminenkin on ekologisempaa kuin tyhjien bussien ajattaminen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin, ihmeellistä toivoa joukkoliikennettä vähäisen käytön reiteille ilmastosyystä, kun olisi paljon ilmastoystävällisempää sen yhden tai kahden henkilön kulkea henkilöautolla kuin bussilla. Itse kyllä käytän mieluummin pyörää(jos vain aikaa on käytössä) kuin bussia, koska pyörällä sotkienkin pääsee nopeampaa kuin näillä nykyisillä bussireiteillä kulkevilla busseilla. Yleensä aikaa vain on käytettävissä rajallisesti, niin pyöräilynkin joutuu jättämään väliin ja suhauttamaan omalla autolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrassaan riemastuttava kehäpäätelmä! "ihmeellistä toivoa joukkoliikennettä vähäisen käytön reiteille ilmastosyystä, kun olisi paljon ilmastoystävällisempää sen yhden tai kahden kulkea henkilöautolla TAI BUSSILLA." Mitähän kirjoittaja ymmärtää sanalla "joukkoliikenne"? Ja niin: polkupyörällä kuljen itsekin työmatkat, mutta aina ei sään vuoksi voi kulkea. Silloin bussi on pelastus. Myöskään kaikki eivät pysty kulkemaan polkupyörällä (vanhukset, vammaiset). Kyllä bussi on paras vaihtoehto monessakin tapauksessa. Eli tarjontaa lisää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt ei ihan lainaus mennyt kohdilleen eikä ilmeisesti sitä myöten myöskään ymmärrys. Kun lukee sanan "kuin" sanaksi "tai", niin kieltämättä siinä voi joutua ihmettelemään kehäpäätelmää. Esittämäsi perustelut ovat kyllä ihan järkeenkäypiä joukkoliikenteen puolesta, mutta alkuperäisen kirjoittajan esittämät ilmastosyyt vähäisen käytön reiteillä eivät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa eletetään menneessä maailmassa. Jouluna ja juhannuksena ollaan kotona. Ei siis tarvita joukkoliikennettä.
Herätkääpä päättäjät nykyaikaan, bussit liikenteeseen jouluna ja juhannuksena, niin pääsee autotonkin liikkeelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (39)

Uutisvirta

13.11.
Viljo-kissa haluaa saunan lämpimäksi kylmillä keleillä – saunoo lähes päivittäin
13.11.
Trump kertoi olevansa Erdoganin suuri fani – Turkin asekaupat Venäjän kanssa yhä "ratkaistavana"
13.11.
Poikkeuksellinen tulva peittänyt lähes puolet Venetsiasta
13.11.
Ministeri Paatero ripitti Postia "rikkurityövoiman" käytöstä
13.11.
Vuorineuvos uskoo aurinkoenergiaan ja penää vastuuta päättäjiltä: "Tämä on nurinkurista, sillä poliittisten päättäjien pitäisi näyttää esimerkkiä muille"
13.11.
Suomalaisasiantuntijat tekivät maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen selvityksen – suomenpystykorvien sukutaulut saatiin selville 1800-luvulle saakka
13.11.
Hiilijalanjäljestä uusi maidon hinnoitteluperuste – ravintoarvoilla mitattuna maidon hiilijalanjälki jää pienemmäksi kuin vaikkapa riisin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Lapin maakunnassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

263 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Nyt, jos koska pitäisi liittyä ammattiliittoihin. Ammattiliitojen tulisi olla vähintään maanosan kattavia, silla globaal... Lue lisää...
Syke

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.11.

Fingerpori

14.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image