Mielipiteet

Lukijalta

Oulun kaa­va­suun­nit­te­lu näivettää ydinkeskustan – ki­vi­jal­ka­myy­mä­löil­le parkkipaikat ovat elinehto

Mielipiteet 21.2.2020 6:00
Risto Huovinen, Pasi Kinnunen

Yritysten sijoittuminen Oulun ydinkeskustaan on erittäin tärkeää. Yritykset luovat palveluita kuluttajille ja toisille yrityksille. Yritykset houkuttelevat väkeä koko Pohjois-Suomesta asioimaan Oulussa.

Ydinkeskustassa töissä käyvät työntekijät ovat merkittävä palveluiden käyttäjäryhmä kaupoille ja ravintoloille.

Oulun kaupunkisuunnittelu kuitenkin ylenkatsoo yrityksiä, niiden työntekijöitä ja asiakkaita, kun yksityisautoilua estetään ja hankaloitetaan kortteli kerrallaan. Useat jättävät kokonaan tulematta keskikaupungille, jos palvelut saa muualta.

Digitalisaatio vähentää myös kaupungissa asioimista ja samalla jää moni euro tulematta Ouluun. Ilmiö on näkynyt tyhjinä liikehuoneistoina.

Esimerkiksi Snellmaninpuistoon kaupunki suunnittelee taidepuistoa, mikä onkin mainio ajatus vehreän kaupunkipuiston viihtyvyyden kannalta.

Samassa suunnitelmassa kuitenkin Oulun Osuuspankin edestä häviää melkein kaikki noin kolmestakymmenestä autopaikasta, jotka poistetaan pyöräkatoksien tieltä. Autopaikkoja jää kahdeksan, joista osa invapaikkoja ja osa sähköautojen latauspaikkoja.

"Oulun kaupunkisuunnittelu ylenkatsoo yrityksiä, niiden työntekijöitä ja asiakkaita, kun yksityisautoilua estetään ja hankaloitetaan kortteli kerrallaan."

Oulun keskustaan sijoittuneet yritykset ovat investoineet siihen, että yritykset ovat lähellä palveluita ja hyvän saavutettavuuden päässä kaikilla kulkuneuvoilla. Oulun ydinkeskustan parkkipaikkojen systemaattinen hävittäminen katutasosta ja kaavaratkaisut kaupan suuryksiköille kaupungin laidoilla näivettävät ydinkeskustan.

Ydinkeskustaan on tehty pyöräkaistoja ja joukkoliikenneratkaisuja poistamalla satoja parkkipaikkoja sekä estämällä autoliikenne osin tai kokonaan monella katuosuudella. Pyöräkaistoista huolimatta monet pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä. Kivijalkamyymälöille parkkipaikat ovat elinehto.

Osa yrityksistä on jo äänestänyt jaloillaan ja sijoittunut kaupungin ulkopuolelle, sillä asiakkaat eivät pääse nykyisellään helposti asioimaan yrityksissä tai työntekijät työpaikoilleen. Ilmiö näkyy myös keskikaupungin ruokapaikoissa, hiljaista on lounasaikanakin Valkeaa lukuun ottamatta.

New Yorkin Manhattanilla asuu yli 1,6 miljoonaa ihmistä. Se on tunnettu joukkoliikenteestään, mutta siellä mahtuu olemaan sulassa sovussa niin jalankulkijat, pyöräilijät, joukkoliikenne kuin autoilijatkin.

Toki sielläkin on kävelykatuja, mutta kaupungin kokoon nähden melko vähän. Pieneen ja ruuhkattomaan Ouluun ei autoilijoita valitettavasti haluta.

Yritysten sijoittumisella kaupunkien keskustaan on ostovoiman myötä myös rakennusinfraan kohdistuvia vaikutuksia. Tuoreessa raportissa vanhojen osakehuoneistojen hinnat ovat laskeneet vain Oulussa ja Espoossa suurista kaupungeista. Ydinkeskustan vetovoima on suoraan mitattavissa neliöhinnoista.

Kallioparkki ja joukkoliikenne ovat hyviä, mutta eivät patenttiratkaisu elinvoimaiseen ydinkeskustaan. Koko Pohjois-Suomen keskuksena Oulun pitäisi kiinnittää erityistä huomiota helppoon saavutettavuuteen. Yritykset ovat aina olleet mukana kehityksen kärjessä, kunhan yritysvaikutukset arvioidaan yhteistyössä alueen yritysten kanssa jo suunnitteluvaiheessa.

Risto Huovinen

puheenjohtaja

Oulun Yrittäjät ry

Pasi Kinnunen

yrittäjä, Esmo-yhtiöt

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (84)

Itse käyn keskustassa lähinnä vain loppukeväästä alkusyksyyn (eli kun sinne pääsee vaivattomasti pyörällä), vaikka asun suhteellisen lähellä. Apteekkiin, vaateostoksille yms tulee mentyä helposti kauppakeskuksiin. Kysymys ei ole kohdallani siitä, että en jaksaisi kävellä tai olisin muuten vain laiska. Kysymys on siitä, että ruuhkavuosia elävänä, runsaasti harrastavan lapsiperheen vanhempana minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa vetelehtiä asioilla tuntikausia ja raahailla ostoksia puolen kilometrin päässä olevalle autolle. Piipahtaminen keskustassa on tehty autolla kulkevalle henkilölle erittäin vaikeaksi, oli siellä (hintava) kallioparkki tai ei. Esimerkiksi apteekkikäynti, rahanvaihto, korjausompelun noutaminen tms ovat stop-and-go - tyyppistä toimintaa ja sen hoitaa todella paljon mieluummin jossain muualla kuin keskustassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Naurettavan korkeat vuokrat ovat se joka keskustaa eniten näivettää. Myöskin aika naurettavaa verrata Oulua New Yorkiin jossa on ihmisiä neliökilometrillä seitsenkertainen määrä ja silti käytössä vuokrasäännöstely jotta hinnat pysyisivät kurissa ja kaupunki elävänä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Manhattanin "kivijalkakaupat" menestyvät, koska siellä kävellään. Siellä ei tulisi mieleenkään vaatia parkkipaikkoja joka hattukaupan, toimiston ja kioskin eteen. Mahdotonta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun eräs sademetsän kanssa nimen jakava kansainvälinen jätti saapuisi vihdoinkin Suomeen/pohjoismaihin niin voisi lopettaa fyysisissä myymälöissä asioinnin kokonaan päivittäistavaraostoksia lukuunottamatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä enää ole tullut käytyä keskustassa. Eikä varmaan tule käytyä jatkossakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

” New Yorkin Manhattanilla asuu yli 1,6 miljoonaa ihmistä. Se on tunnettu joukkoliikenteestään, mutta siellä mahtuu olemaan sulassa sovussa niin jalankulkijat, pyöräilijät, joukkoliikenne kuin autoilijatkin.”

Haha.

Keski-Manhattanilla autot matelevat noin 10 kilometriä tunnissa. Täydellinen esimerkki siitä mihin autoilun suosiminen johtaa.

Manhattanilla pyöräily on enimmäkseen hengenvaarallista - ja siksipä New York panostaakin miljardeja lähivuosina pyöräbaanojen rakentamiseen.

Älkää viitsikö ruikuttaa parkkipaikoista. Niitä on esimerkiksi Kallioparkissa aivan riittävästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskustaan tarvitaan lisää asukkaita. Korkeampia taloja keskustaan ei kaupungin laitamille. Parkkipaikat talojen alle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vertaus Manhattaniin kyllä ontuu. Se ei selviä alkuunkaan ilman huippumetroa ja bussiliikennettä. Tavallisin auto Manhattanilla on taksi. Kadut ovat leveät, avenuet yksisuuntaisia, ja ruutukaava selkeyttää. Kaoottinen liikennehän siellä on silti aina. Oulun ydinkeskusta, Karhin ja Snellmanin puistot, tulee yhdistää ja sallia vain huolto- ja tonttiliikenne. Isokatu on jo katkaistu, joten jatko on helppo toteuttaa. Kivijalkakauppoja vaivaa eniten Valkea, johon on keskittynyt liikaa liiketoimintaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuluttajan kannalta ihan sama mitä ydinkeskustalle tapahtuu koska tavaraa saa kaikkialta. Parempi vaan että palvelut ja kaupat siirtyisivät alueille jossa on isot ja ilmaiset parkkipaikat. Pelkästään parkkimaksun ja parkkisakko uhan takia sitä mielummin menee muualle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime viikolla kävin taas keskustassa. Edellisen kerran varmaan vuosi sitten. Seuraavaan kertaan voi mennä kaksikin. Ei mitään asiaa....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ne pyörällä kaupungin keskustaan tulevat yksinäiset ituhipit tuo rahaa keskustan liikkeisiin. Kurvailevat Jopolla johonkin kahvilaan juomaan yhden erikoiskahvin ja vievät kahvilasta asiakaspaikan pariksi tunniksi. Rahaa jää kaupunkiin max 15 euroa, kun pyörällä ei pysty kuskaamaan mäyräkoiraa suurempaa.
Toisin on perheellisellä autokuskilla joka tulee perheineen isolla Volvolla hakemaan lapsille esim vaatteita, kirjoja ym ja käyvät samalla syömässä kun lapset vinkuu nälkäänsä. Lähtiessä vielä huomaa että on pakko käydä tankilla. Rahaa jää kaupungin liikkeisiin helposti 100-200 euroa / kerta.

Kummalle ryhmälle on kansantaloudellisesti kannattavampaa suunnitella ja toteuttaa keskustaan helppoja liikkumis ja pysäköimismahdollisuuksia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei eletä enää 1980-lukua. Keskustaa pitää suunnitella keskustassa asuvien ehdoilla eikä minkään rehupunttien autoilun ehdoilla. Volvolla voi mennä vaikka ABC:lle Valtralippis päässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kivisydämestä löytyy helppoa pysäköintiä. Puheistasi päätellen raha ei ole ongelma. Jos taas maksulaitteiden käyttö tuntuu pelottavalta, joku avulias kanssa-autoilija varmasti auttaa. Tervetuloa ostoksille koko perheen kanssa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No, todellisuudessa autoilija tulee keskustaan Volvolla hakemaan vaatteita ja kirjoja ehkä kerran kuussa, kun se fillaristi käy siellä kolmesti viikossa. Kuukauden aikana autoilija jättää keskustaan keskimäärin 150 euroa ja fillaroija 180e. Oho, mites siinä nyt tällä tavalla kävikin.

On havaittu, että vaikka polkupyöräilijät ostavat kerralla vähemmän, he käyvät kaupoissa useammin, ja mitä useammin kaupassa käy, sitä useammin sieltä tulee tehtyä myös heräteostoksia. Tämä tarkoittaa sitä, että pyöräilijät ovat yleensä erittäin hyviä asiakkaita kaupoille. Kirjat ja vaatteet kulkevat sitäpaitsi oikein hyvin polkupyörälläkin. Isommat tavarat voi aina tilata kotiinkuljetuksella.

Ja kun ajelee fillarilla, jää vuodessa monta tonnia enemmän rahaa käytettäväksi, eikä tarvitsisi pihistellä. Voi vaikka tarjota kaverille pysäköintimaksun Kivisydämessä. Tosin fillaristi on yleensä sen verran fiksu, että tilaa rojunsa verkkokaupasta, koska se nyt vaan on paljon halvempaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoista puheista ja kannanotoista huolimatta vanhuksia ja seniorikansalaisia ei oteta suunnittelussa huomioon. Kun askel ei nouse tai on hidas liikkuja, niin ainoa keino on päästä mahdollisimman lähelle liikettä, jonne olisi asiaa. Ei vanhat ja heikommat jaksa kävellä Kivisydämessä ja etsiä hissiä tai ajella polkupyörillä keskustaan. Heidän pitää päästä ihan lähelle, jotta voisivat/jaksaisivat tehdä ostoksensa.

Tuntuu kuin Oulu olisi vain pyöräilijöille suunniteltu.... lopulta nämä pyöräilijät eivät paljon osta tai tee hankintoja tarakalle. Pyöräilijät ovat jo väylänsä saaneet, kunpa vielä pysyisivät omilla kaistoillaan eivätkä ajelisi jalkakäytävillä. Vanhuksia ei kyllä muisteta tässäkään suunnittelussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maailmalla on tutkittu eri kulkuvälineillä kulkevien ostokäyttäytymistä. On havaittu, että pyöräkaistat ja -pysäkit lisäävät myyntiä. Tämä johtuu siitä, että autot yleensä ajavat kovaa kyytiä liikkeiden ohi. Pyöräilijät sen sijaan ehtivät katselemaan myös ikkunoita ja voivat pysähtyä liikkeen kohdalla välittömästi. Autoilijat ostavat keskimäärin kerralla enemmän, mutta asioivat liikkeissä huomattavasti harvemmin, mikä tarkoittaa sitä, että pyöräilijät ovat oikeasti usein niitä parempia asiakkaita.

Siinä olen kyllä yhtä mieltä, että vanhuksia pitäisi yrittää ottaa suunnittelussa huomioon. Kivisydämessä ja katutasossa voisi olla vaikka joku ilmainen riksapalvelu senioreille sekä muille liikuntarajoitteisille. Voisi olla nappi, jota painamalla saa riksan tilattua lähelle. Kuski voisi katsoa kameran välityksellä, pelleileekö siellä vain teinit, vai onko joku oikeasti kyydin tarpeessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myöhäistä jo. Minä en enää käy keskustassa kuin pakon edessä, ehkä kerran kuussa. Ainoa paikka missä meidän tarvii siellä säännöllisesti asioida on lääkärikeskus. Ruokatavarat tulee hankittua Raksilan ja Ruskon Citymarketista tai Haapelehdon Lidlistä, kaikkiin pääsee pihaan autolla. Muita harvemmin tarvittavia kaupallisia palveluita löytyy sitten Limingantullista, Kaakkurista ja Ritaharjun Ideaparkista. Ja netistä tilaamalla. Kotitalouden yhteenlasketut bruttotulot yli 80k vuodessa.

Mun puolesta keskusta saa näivettyä ihan rauhassa omaan mahdottomuuteensa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (84)

Uutisvirta

31.3.
Urpiaisia ruokinnalla Lukijalta
31.3.
Valtioneuvoston muistio ravintoloiden sulkemisesta kertoo: Koronaa tavattu Pohjois-Pohjanmaalla kuudessa kunnassa – "Oulussa on havaittu useita COVID-19 -tapauksia"
31.3.
Haukiputaan yli 40-vuotias Jatulin liikuntakeskus kaipaa kipeästi isoa remonttia – vajaan yhdeksän miljoonan peruskorjaushanke on paraikaa selvityksessä
31.3.
Messi piikitteli Barcelonan seurajohtoa – "Olemme aina olleet ensimmäisinä auttamassa seuraa, kun on ollut tarve"
31.3.
Muhoksen kunta aloittaa yt-neuvottelut – vielä ei selvillä, kuinka suurta henkilöstömäärää lomautukset koskevat
31.3.
Maaliskuun lukijakuva: Enkun tunti sujuu Iidalla kotona Kiimingissä pappakoiran kanssa
31.3.
MTV Uutiset selvitti että enemmistö suurimmista pörssiyhtiöistä aikoo maksaa osinkoa koronaviruksen keskellä

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

Eikö samalla logiikalla työttömäksi jäävänkin pitäisi olla nillittämättä työttömyyttään ja kestää se puoli vuotta ilman ... Lue lisää...
Eikö työttömäksi

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

1.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image