Mielipiteet

Lukijalta

Oululta puuttuu rohkeutta – vaikuttaa siltä, että merta ja suistoa pidetään niin it­ses­tään­sel­vyy­te­nä, että niitä ei tajuta kunnolla hyödyntää

Mielipiteet 13.7.2019 6:00
Anne Snellman

Oulun kaupunkistrategiassa Oulun arvoksi mainitaan rohkeus. Miten tuo rohkeus näkyy puheina ja tekoina? Ei mitenkään! Helsingissä sen sijaan ainakin visioidaan rohkeasti. Helsinki–Tallinna-tunnelihanke jos mikä kuvaa Helsingin rohkeutta.

Oulu sen sijaan nukkuu Ruususen untaan. Kovalla väännöllä saatiin vuonna 2016 Uuden Oulun yleiskaavaan Kempeleenlahden ylitystie merkinnällä: Jatkoselvitettävä liikenneyhteystarve. Mutta sen jälkeen asiasta ei olekaan mitään kuulunut.

Kyseinen ylitystie nopeuttaisi Oulun lentokentän ja keskustan välimatkaa ja toisi esiin Oulun merellisyyden. Oulun matkailu saisi Kempeleenlahden pengertiestä/sillasta kaipaamansa matkailunähtävyyden, joka muodostaisi yhdessä tulevan Hailuodon pengertien kanssa megaluokan matkailuvaltin.

Tällä hetkellä Oulun merellisyys on naftaliinissa. Rantaryteiköt esimerkiksi Lentokentäntien varrella estävät meren ihailun ja soutuveneillekään ei löydy laajoista rannoista säilytyspaikkaa.

Lisäksi esimerkiksi Varjakansaaren vierasvenelaituria ei millään saada uusittua, vaikka se minulle talvella 2018 valtuustoaloitteeni vastauksessa luvattiin. Vaikuttaa siltä, että merta ja suistoa pidetään Oulussa niin itsestäänselvyytenä ja tylsänä, että niitä ei tajuta mitenkään kunnolla hyödyntää.

"Oulun matkailu saisi Kempeleenlahden pengertiestä/sillasta kaipaamansa matkailunähtävyyden, joka muodostaisi yhdessä tulevan Hailuodon pengertien kanssa megaluokan matkailuvaltin."

Tuo Oulun rohkeus mielletäänkin enemmän rohkeudeksi aloittaa palveluverkon selvittäminen vuosittain uudelleen. Tämä palvelupisteiden kyseenalaistaminen on hullunrohkeutta, joka ajaa lapsiperheet Oulusta lähikuntiin, lähinnä Kempeleeseen.

Sen sijaan että Oulussa tulevaisuutta visioitaisiin pitkällä aikajänteellä, Oulussa selvitetään taas pormestarimallin käyttöönottoa. Minua ei tuohon poliittisen selvitystyöryhmään ole kelpuutettu, vaikka Oulun Sinisen valtuustoryhmän puheenjohtaja olenkin.

Kävimme viime vaalikaudella vuonna 2013 kaupunginhallituksen alaisen kehittämisjaoston voimin tutustumassa Tampereen pormestarimalliin. Olimme tutustumismatkan jälkeen yli puoluerajojen lähes yksimielisiä siitä, ettei pormestarimallin johtamisjärjestelmää Ouluun oteta eikä otettukaan.

Tulevaisuuden visioinnin ja toteutuksen kannalta pormestarimalli on huono johtamisjärjestelmä, koska pormestari ja apulaispormestarit valitaan aina neljäksi vuodeksi kerrallaan, joten johtaminen muuttuu epäjatkuvaksi. Pormestarimalli sisältää myös muita valuvikoja, joiden takia minun on sitä vaikea kannattaa.

Ei kun rohkeasti Oulu kohti Euroopan kulttuuripääkaupunkia!

Anne Snellman

kaupunginvaltuutettu (sin.)

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (33)

Miten merellisyyttä voisi hyödyntää. Oulun meret ovat matalia, kivikkoisia ja saariin ei voi rantautua kovin helposti ainakaan purjeveneillä. Varjakan puolen Kraaseli oli ennen kymmenien oululaisveneilijöitten joka viikonloppuinen retkikohde, mutta viime vuosina autioitunut pahasti. Rannat ruovikoituneet ja liettyneet mutavelliksi.
Itseasiassa merellisyyden tuhosi terrorisminvastainen sota, joka aitasi satamat ihmisten ulottumattomiin. Ei ole voinut mennä vuosikausiin kaijalle ihastelemaan valtamerilaivoja, ja samalla mereltä päin on maihin nousu kielletty sataman rannoilla. Koko meren ranta Nallikarista Vihreäsaareen on täysin hyödyntämätöntä aluetta, mitä siellä yksi ontuva tuulivoimamylly töröttää. Samoin Oritkarin ranta on yhtä rääseikköä. Surmankariin voi pian mennä jalkaisin, kun maa on noussut ja rannat liettyneet vuosien saatossa. Ei yksi tai kaksi pengertietä tee Oulusta yhtään merellisempää, päin vastoin. Hailuodonkin eksoottisuus hukkuu pian monien satojen autojen "matkailuun" ennen pitkää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu ja matkailu samassa lauseessa on vitsi! Puitteet ja tekijätkin olisi, mutta ei ketään kiinnosta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tehkääpä tosiaan se "ohitustie", vaikka Vihiluodosta torinrantaan niin näkyis vähäsen merenlahteakin.
Täällä sentään se maa nousee toisin kuin muualla maailmassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanotaanko nyt tähän ihan kommenttina, että Oululta ei ehkä niinkään puutu sitä rohkeutta kuin rahaa - tai itseasiassa rohkeutta käyttää rahaa näihin lukuisiin erilaisiin suunnitelmiin ja hankkeisiin. Mikään kun ei saa maksaa mitään, vaan kaikki tulisi tapahtua ulkopuolisella rahoituksella. Näinhän on jo käynyt mm. kaupungin keskustan kehittämisessä: kaikki käynnissä olevat rakennushankkeet ovat rakennusliikkeiden tai kaupan keskusliikkeiden hankkeita. Matkakeskus ja Raksilan kokonaissuunnitelmta, Torinranta, Hupisaaret, Hietasaari, ... kaikki on täysin sen varassa, kiinnostuuko rakennusliike tai joku yksityinen raharikas sijoittamaan. Kaupunki ei pistä euron latia näihin hankkeisiin. Mutta toivoo silti pääsevänsä Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Onkohan väärä kilpailu? Pitäisikö osallistua Euroopan saituripääkaupunkikilpailuun?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tullut sellainen tunne, että Oulun kehitysideat ovat useimmiten jälkijunassa eli vanhanaikaisia jo syntyessään, eikä vuosien jahkailun jälkeen enää ole uutta tai mielekästä kehitystä kaupunkikuvassa. Oulusta puuttuu kehittämisen kultainen ajatus, pelkkä teknologian ihailu ei ole mikään valtti nykyään. Se on vain osa nykyelämää. Elämisen laatuun pitäisi panostaa kunnolla. Oulu ei todellakaan uskalla käyttää itse rahoitusta esim julisten rakennusten rakentamiseen tms. Mitä keskustaan on rakennettu muuta kuin samantyyppisiä kerrostaloja?? Tämä kertoo paljon kaupungin kehittämisen suunnasta. Rakennusliikket luovat Oulua, lopputuloksena Oulu on aika tyylitön, ei mitään mieleenpainuvaa tai upeaa. Tämähän on tullut ilmi jo useamman tutkijan suusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi olla rohkeutta hyödyntää asiat matkailussa jotka meille paikallisille ovat liian itsestäänselvyyksiä..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tallinnan tunneli on rahanahne pilailu ja lentokentäntien varressa ranta on luonnonsuojelualuetta. Oi säästäkää meidät ääliömäisiltä ehdotuksilta ja valituksilta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö se luonnonsuojelualue olisi enemmän rauhassa jos liikennettä ohjattaisiin sillalle eikä nykyiselle lentokentäntielle? Kuningaskolibri tykkää ja samoin rannan pyhät suojellut ryteiköt kun on rauhallisempaa.

Miksi oulaiset on aika lähtökohtaisesti muutosta ja uudistumista vastaan vaikka tämä siltakin olisi mahtava idea; helpottaa liikennettä ja bisneselämää eli tuo rahaa. Helpottaa myös matkailua kun keskustaan on helpompi päästä. Jo pelkästään nämä edellä mainitut tuovat Ouluun paljon rahaa ja mahdollistavat vaikka verojen laskun yms., eli sinullakin UMS olisi parempi asua Oulussa.

Puhumattakaan siitä, miten kaunis silta itsessään voisi olla vetonaula! Sillalta olisi mahtavat näköalat meren yllä ja se jos mikä korostaisi Oulun merellisyyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta! Ja missä on Heinäpään porrastreeniä portaat? Oulun päättäjät on epärohkeita ja aikaansaamattomia

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Odottakaa vielä pari vuotta. Oulun ulosvetonaula (moottoritie) valmistuu ja Oulun merellisyys löytyy paljon pohjoisemmasta.
Oululaisten päättäjien käsitys merellisyydestä on joko rääseikkö tai rantaan asti rakennetut asunnot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Piilotetaan kaikki näkymät pohjantieltä betoniränniin. Tyynellä saa astmaatikko jo oireita siinä ruuhkassa rykiessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoissa on suodattimet joiden läpi ilma ohjaamoon tulee jos moottoritiellä yskittää on suodatin vaihdon tarpeessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi muuten torinrantaan rakennetaan kaksikerroksinen hotelli eikä vaikka laajennusta kauppahallille? Suuri kauppahalli olisi kiva nähtävyys, jossa torinrannan kauppiaat voisivat toimia myös talvella. Mutta ennemmin rakennetaan ylihintainen liian pieni hotelli...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näköalasilta Nuottasaaresta Oulunsaloon kuulostaa rohkealta ja hyvältä idealta! Osalla kommentoijilla taisi mennä ohi kun puhuvat pengertiestä - se nykyinen ryteikkö on se pengertie.

Merellisyys hyödynnetään todella huonosti, lentokentältä alkaen rantaa ei ole kuin Oulunlahdessa vähän käytössä. Sitä ennen ja jälkeen on hoitamatonta ryteikköä ja läpinäkemätön metsää, ja vieläpä ravirata parhaalla paikalla kaupunkia. Raviradan tilalle saisi todella arvokkaita asuntoja tai vaikka hotellin, tai puiston. Vaan ei se Nallikarin rantakaan kummoinen ole, vuosikymmeniä vanhentunut hotelli ja yksi ylihintainen ravintola.

Suurin ongelma on se, ettei täällä ole mitään vetonaulaa tai syytä tulla Ouluun. Vaikka hyödyntäisimme rannat paremmin jää tuo aukko silti. Tarvisimme jotain erottuvaa - näyttävän lentokenttäsillan, huvipuiston tai teemapuiston, maailman korkeimman 5g-maston tai vaikka valtavan lokkipatsaan. Lokkeja onneksi riittää vaikka muille jakaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täytyy heti ampua alas nämä ihmeelliset ehdotukset!

Oulu pääsee paljon paremmin esiin kuin se, että lentokentältä ajetaan 10 minuuttia nopeammin jotain pengertietä keskustaan. Samoin muutamalle ihmiselle ei olisi pitänyt rakentaa penkereitä ja siltoja Hailuotoon. Oulun alueen vetovoimaa pelastaisi paljon enemmän moottoritie Tornioon ja hyvät ratayhteydet jäämerelle. Merta riittää joka kaupungissa ja Oulu ei ole siinä mitenkään etusijalla. Aikanaan 1700-luvulla Oulussa oli Suomen suurin kauppalaivasto, mutta tämä oli puulaivan ja tervan aikaan. Oulun merkittävin kehitys on Oulun yliopisto ja sieltä tulevat innovaatiot ja sen ympärille muodostuvat yritykset ja teollisuus.

Pormestari-mallista olen samaa mieltä. Ei poliitikolle sitä pidä rakentaa, vaan virkamies saa paljon enemmän aikaan, kun häntä ohjaa hyvä kaupunginhallitus ja valtuusto. Näin se vain menee. Pormestari-malli on vain poliitikkojen haluama tehtävä, johon he haluavat hyvin kovasti, mutta sen edut ovat enemmänkin kaikki miinusmerkkisiä. Päätöksenteko ei ole sen jälkeen demokraattista ja kaukokatseista, vaan erittäin lyhytjänteistä ja oman edun tavoittelua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pengertie Hailuotoon ja luodosta Ouluun. Oulussa pyörätie pitkin rantaa aina Iihin asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tallinnan tunneli ei ole rohkeutta, tuskin edes hullunrohkeutta.

Mutta toki Oulu voisi keksiä jotain omaperäisempää. Silta, tunneli ja raitiovaunu eivät sellaista ole yhtään missään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Oulun matkailu saisi Kempeleenlahden pengertiestä/sillasta kaipaamansa matkailunähtävyyden, joka muodostaisi yhdessä tulevan Hailuodon pengertien kanssa megaluokan matkailuvaltin."
- Tarpeeksi hölmö idea ehkä toimisi matkailuvalttina, tämä ei ole sellainen, vaikkakin hölmö.
- Kukaan ei ole myöhästynyt Oulusta nykyisiä teitä käyttäen.
- Lauttamatka vai pengertie, kummasta on matkailuvaltiksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Snelman yrittää moittimalla Oulun rohkeutta nakertaa pormestarimallim kannatusta. Pormestarimalli toimii hyyvin niissä kaupungeissa jotka menestyvät, siis mm hki ja tre rohkeutta olisi ottaa Ouluun ko malli jolloin päästäisiin eroon Snelmannin mainitsemista murheista. Pormestarimalli olisi oikea rohkeusteko. Eikä edustaisi Snelmannin mainitsemaa piehtarointia vanhassa ja kankeassa. Kausittain muuttuva vaihtelu toisi vastuuntuuta tekemisistä toisin kuin nykyinen malli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (33)

Uutisvirta

9:22
G7-maiden kokous alkaa: Amazon-kriisi ja Trumpin kauppasota saattavat viedä tilan Macronin toivomilta globaaleilta keskusteluilta
9:00
Paula ja Toni Jaakola jakavat yrityksen ja kodin: "Kun vaihdoimme läpsystä, riitoja ei tullut" – Kahdesta bisnekseen liittyvästä asiasta ei kannata lipsua Tilaajille
8:25
Trumpin kauppasota Kiinan kanssa yltyy, samoin talouskiistely kotimaassa – "En vastustaisi, jos hän eroaisi", presidentti sanoi keskuspankin johtajasta
8:13
Fennovoiman paperit viipyvät yhä – STUK on saanut vasta pienen osan Pyhäjoen voimalan rakentamislupaan vaadittavasta aineistosta
8:00
Kun kumppani mukiloi, hoituuko asia puhumalla? – Perheväkivallan sovittelu kuohuttaa uhreja puolustavia järjestöjä Tilaajille
8:00
Sähkönmuruja jauhetaan vaelluskalojen selkänahasta, hallitusohjelman kalamiljoonat voivat harventaa voimalaverkostoa – Miten Jasper Pääkkönen korvaisi menetetyn sähkön? Tilaajille
7:00
Terveiset sadan vuoden takaa – katso kuvia Kiimingissä seisovasta sisällissodan jälkeen valmistuneesta hirsitalosta, joka on yhä täynnä elämää
21
Oulun teatterin esitys myöhästyi – syynä myöhässä ollut lentokone, näyttelijä ei ehtinyt ajoisssa paikalle
20
Suomi yrittää vaikuttaa Brasiliaan naudanlihan kautta – S-ryhmässä ja Lidlissä brasilialaislihaa myydään vain nimeksi
12
Enne tulevasta? Puljujärvi kokeili jo Kärppien ylivoimassa – Manner: "Missä ikinä hän pelaakaan, sen on oltava Jessen oma päätös"
11
"Jokin tässä meillä falskaa" – lomamatka Kroatiaan avasi silmät: Suomi on pudonnut kelkasta, kun arvioidaan eri maiden siisteyttä
10
Tihkusade ei vienyt virettä ilmakitaroista Oulussa – vuoden 2019 voittaja on yhdysvaltalainen The Marquis
9
Fennovoiman paperit viipyvät yhä – STUK on saanut vasta pienen osan Pyhäjoen voimalan rakentamislupaan vaadittavasta aineistosta
6
Kaupungin päättäjillä edessä isojen päätösten syksy – kovaa tasapainoilua liiallisen velkaantumisen ja välttämättömien investointien välillä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Ulkomailta tuodaan turisteja, mutta oman maan poika ei saa töitä

Tasan tarkkaan jokainen työhaluinen saa töitä. Kokenut olen. Ei vaan kelpaa duunit joillekin Ja vas.hallituksen aikana ... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image