Mielipiteet

Lukijalta

On useita hyviä syitä, miksi ke­vy­tau­to­lais­ta kannattaa päästää irti

Mielipiteet 3.9.2019 6:00
Pasi Haapakorva, Salla Kangas

Kaleva puolusti pääkirjoituksessaan 30.8. kevytautoja nuorten liikkumisen turvallisuuden näkökulmasta. Toteutuessaan lakimuutos antaisi 15 vuotta täyttäneille kevyiden nelipyörien AM-ajokortilla ajo-oikeuden niin sanottuun kevytautoon. Ajokortin saamiseksi ei vaadita lainkaan ajo-opetusta. Nimenä kevytauto on harhaanjohtava, sillä auto on tavallinen henkilöauto, johon on asennettu nopeusrajoitin.

Lain valmistelua on jatkettu huolimatta siitä, että Euroopan komissio on jo varhaisessa vaiheessa huomauttanut sen olevan EU-lainsäädännön vastainen. Komissio huomauttaa lisäksi, että 15–17-vuotiaat ottavat aikuisia todennäköisemmin riskejä, ja esittää huolen tieturvallisuuden heikkenemisestä pienten lasten, jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja eläinten osalta.

Onnettomuustutkintainstituutin Mopoautoraportin perusteella valtaosa mopoauto-onnettomuuksista on johtunut nuoren kuljettajan kokemattomuudesta ja liian suuresta tilannenopeudesta. Sivullisille mopoauto ei ole ollut tilastoissa erityisen suuri vaara.

Kevytauto voikin törmäystilanteissa olla sen kuljettajalle turvallisempi kuin kevyempi mopoauto, mutta samalla se kuitenkin olisi merkittävästi vaarallisempi erityisesti liikenteen heikommille osapuolille, kävelijöille ja pyöräilijöille. Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen perusteella 16–17-vuotiaan kuljettajan onnettomuusriski on noin kaksinkertainen 18-vuotiaaseen verrattuna, vaikka ajokokemus huomioidaan.

Kevytautosta odotetaan selvästi mopoautoa suositumpaa, joten nuorten kuljettajien määrä liikenteessä kasvaisi. Lukujen perusteella näyttääkin vahvasti siltä, että kevytautolain myötä liikenneturvallisuus kokonaisuutena heikkenisi.

Koska kevytautolaki lisäisi autoilua, olisi se vastoin yhteiskunnallisia tavoitteita taistella ilmastonmuutosta vastaan, puhdistaa kaupunkien ilmaa ja kohentaa kansanterveyttä. Kevytautolaki lisäisi autoilua myös Oulussa, joka on ottanut tavoitteekseen vähentää henkilöautoilua ja kasvattaa kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuuksia liikenteestä.

Kevytautoihin kytkeytyy myös huoli nuorten liian vähäisestä liikunnasta. Tuoreimman LIITU-tutkimuksen (Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa) mukaan 15-vuotiaista vain joka viides liikkuu suositusten mukaisesti vähintään tunnin päivässä. Matkojen korvaaminen autoilulla vähentäisi entisestään liikuntaa. Päivittäisestä liikuntatarpeesta on helppo täyttää merkittävä osa kävelemällä tai pyöräilemällä arkimatkoja.

"Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen perusteella 16–17-vuotiaan kuljettajan onnettomuusriski on noin kaksinkertainen 18-vuotiaaseen verrattuna, vaikka ajokokemus huomioidaan."

On useita hyviä syitä, miksi kevytautolaista kannattaa päästää irti. Lain vaikutuksia arvioitaessa olisi katsottava laajempaa kokonaisuutta, jossa ovat mukana ainakin liikenteen heikot osapuolet, ilmastonmuutos ja nuorten liian vähäinen liikunta. Uuden autoluokan keksimisen sijaan nuorten itsenäisiä liikkumisedellytyksiä, liikenneturvallisuutta ja hyvinvointia edistetään parhaiten kehittämällä joukkoliikennettä sekä suunnittelemalla kävelylle ja pyöräilylle laadukkaita ja miellyttäviä liikenneympäristöjä.

Pasi Haapakorva

Salla Kangas

Oulun polkupyöräilijät ry

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (64)

Ei riitä perusteluksi ilmastot eikä heitot kaksinkertaisista riskeistä. Montako ajoa pitää ajaa, että tapahtuu onnettomuus? Kyllä turvallisuus ajaa ideologian edelle tässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jonka puolesta kevytautoista on pakko pitää kiinni. Mopoautot ovat liian turvattomia. Mopoauton ja auton kolarissa mopoautossa olevat vammautuvat ja kuolevat liian helposti. Kun ympärillä on oikea auto, niin vahingot pienenevät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vielä helpommin ja varmemmin jalankulkijat, polkupyöräilijät ja mopoilijat vammautuvat ja kuolevat törmäyksessä puolentoista tonnin painoisen "kevytauton" kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jalankulkijat, pyöräilijät ja mopoilijat kun osaisivat liikennesäännöt ja katsoisivat eteensä liikkuessaa niin onnettomuuksia ei tapahtuisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilman muuta on totta että jos kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä niin onnettomuuksia tulisi vähemmän. Kuitenkin ihmiset ovat sellaisia kuin ovat. Osa ei katso eteensä eivätkä he aina tunne liikennesääntöjä. Lapset kiinnittävät huomiota ihan epäolennaiseen. Näiden virheiden kokonaankitkeminen ei koskaan onnistu joten onnettomuuksia aina sattuu. Sen takia painavilla autoilla ajavien on oltava koulutettuja ja riittävällä kypsyydellä varustettuja koska heidän välineensä voi tappaa huolimattoman lapsen/nuoren /aikuisen.

Koska emme voi poistaa virheitä tekeviä ihmisiä keskuudestamme niin poistetaan mahdollisuus että autoa ajava olisi ilman ajokorttia oleva, vielä kypsymätön nuori.

Mopoautotkin pitäisi kieltää mutta vanhemmilla on mahdollisuus valita olla ostamatta sellaista surmanloukkua. Jos kevyt autot päästetään liikenteeseen kouluttamattomine kuskeineen niin näiden surmanloukkujen keskelle on edelleen päästettävä ne tarkaamattomat lapset ja virheitä tekevät aikuiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, että sinä yrität muuttaa asioita parempaan suuntaa kieltämällä kaiken, kun oikeasti opettamalla ja kouluttamalla saadaan muutosta aikaan.
Pitkä oli sepustuksesi ja yritit saada sen näyttämään sivistyneeltä, mutta tosiasiassa siinä ei ollut mitään totuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enemmän eräällä ihmettelijällä oli sisältöä kuin sinulla.

Hänellä oli sentään konkreettinen ajatus siitä miten liikennekuolemia saataisiin vähennettyä. Viime aikoina kun on tullut enemmän ajettua autolla, olen tullut siihen tulokseen, että ajokortti pitäisi uusia vuosittain, ja liikenteenvalvontakameroita pitäisi saada 100 metrin välein (valvomaan nopeutta ja turvallisuusväliä), ja jokaisesti turvallisuusvälin rikkomuksesta, ylinopeudesta ja vaarallisesta ohituksesta varoitus, ja kolmesta varoituksesta vuoden ajokielto. Kolmesta ajokiellosta elinikäinen ajokielto.

Liian pienestä turvallisuusvälistä pitäisi itse asiassa ottaa kerrasta kortti pois, koska siinä pelleilee muiden ihmisen hengillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevytautot on suunniteltu paremmiksi kuin mopoautot jalankulkijoita vastaan törmätessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kirjoittaja on oikeassa. Mopoautot ovat vaarallisia ja turvattomia kuljettajilleen ja ne pitäisi kieltää. Kuitenkin mopoauton hankinnassa vanhemmat tekevät päätöksen siitä että asettavat alaikäisen tähän vaaraan. Ostaminen ei ole pakollista. Myös nuoret voivat päättää asettuvatko he vaaralle alttiiksi ajamalla näillä vaarallisilla vehkeillä.

Kun kevytautot sallitaan vaarassa ovat muut liikenteenkäyttäjät koska kevytauton paino ja suurempi nopeus tekee siitä törmäyksessä vaarallisen muulle liikenteelle. Lasten vanhemmat eivät saa päättää asettavatko he lapsensa alttiiksi tälle vaaralle vaan oppivelvollisuus pakottaa koululaisemme tieliikenteeseen.

Mielestäni mopoautojen kileto on ainoa oikea vaihtoehto mutta jos se ei onnistu niin mopoautoilussa on olemassa valinnanvara altistanko lapseni tähän vaaraan. Kun kevytautot tulevat lapsien vanhemmilla ei valinnanvaraa ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eu se lakipykälät ja säädökset säätää, eli se siitä suomen itsemääräämisoikeudesta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Suomi ihan itse lait ja säädökset säätää, mutta osa niistä pitää olla linjassa muiden EU maiden kanssa.
kannattaisi hiukan selvittää asioita ennen kuin tulee mitään tänne selittämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevytauto on loistava vehje. Juuri sitä mitä kaupungeissa jalankulkijat polkupyöräilijät ja koululaiset tarvitsevat. Me haluamme että kaupunkiliikenteessä ajaa oikean auton painoisilla vehkeillä 16-17 vuotiaita joilla ei ole käytynä autokoulua.

Mikä sen mukavampaa kuin arvailla ymmärtääkö tuo risteyksen ohittavan auton kuljettaja liikennemerkkejä, onko hän tarpeeksi kypsä tajuamaan vastuunsa liikkenteessä ja osaako hän havainnoida liikennettä.

Me tarvitsemme liikenteeseen 3-4 hengen 16-17 vuotiaita poikajoukkoja joista yksi on ajamassa ja muut kannustamassa vauhdinpitoon. 60 km/h on ihan riittävä jalankulkijalle, pyöräilijälle, koululaisista puhumattakaan. Mopoautossa nopeus tuntuu, eli kypsymättömämpikin tajuaa millä vauhdilla ajaa. Oikeassa autossa 60 km/h ei tunnu missään.

Lisää tällaista. Seuraavaksi voitaisiin poistaa tuo turha rajoitin (joka muuten monesta kevytautosta poistetaankin) ja myös nopeusrajoitukset ja
antaa nuorten todella toteuttaa itseään ilman turhia rajoitteita.
Eläköön edellisen hallituksen liikenneministeri ja kuolkoon köyhät kävelijät ja polkupyöräilijät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

”Mikä sen mukavampaa kuin arvailla ymmärtääkö tuo risteyksen ohittavan auton kuljettaja liikennemerkkejä, onko hän tarpeeksi kypsä tajuamaan vastuunsa liikkenteessä ja osaako hän havainnoida liikennettä.”

Ihmettelen, sama ongelmahan on mopoauton kohdalla, jos halutaan kyseenalaistaa kulkijoita. Eli eikö mielestäsi alaikäiset saa kulkea millään liikenteen seassa? Rajoittunen poisto saadaan heti näkyville, eli ei kannata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vertaapa kevytauton ja mopoauton massaa ja sitä liike-energian eroa kaksi kertaa painavamman 60km/h kulkevan kevytauton ja
40km/h kulkevan mopoauton välillä on. Siinä on ero kuoleman ja sairaalan välillä.

Ilman muuta alaikäiset saavat kulkea liikenteessä. Mopoauto on myös typerä ja kuljettajalle vaarallinen väline, mutta jos vanhemmat ostavat sen lapsilleen niin he asettavat lapsensa vaaralle alttiiksi. Kevytauton ostamalla he asettavat kaikki muut liikenteessä kulkijat vaaraan. Kannattaisin polkupyörää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuljettajan turvallisuutta tässä ollaan ajattelemassa ja sitä puoltaa kevytauto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muiden turvallisuudestahan ei tarvitse välittää. Ketään ei pakoteta ostamaan mopoautoa tai menemään sen kyytiin. Se on ihan vapaaehtoista. Jokainen laspsi pakotetaan liiikenteeseen vähintään 9 kuukautta vuodessa jo oppivelvollisuuden takia. Kummatkohan tarvitsevat enemmän suojelua vapaaehtoiset mopoautoilijat vai liikenteeseen pakotetu kevytautojen tulevat uhrit???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka tapauksessa ihmiset ajavat ja ovat kyydissä, ja on hyvä että heidät pn suojattu parhaalla mahdollisella tavalla, samalla on otettu huomioon myös jalankulkijat, mopoautot eivät ole enää nykypäivää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevyt autojen ja mopoautojen käyttö pitäisi sallia ainoastaan kaupunkialueella jossa nopeus rajoitus on 40km/h, yleisen liikenteen seassa tuollainen
matalaa nopeutta lyllertävä auto on vain aiheuttamassa vaaratilanteita ja hidastamassa liikennettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä kirjoitus. Näitä autoja ei tule sallia. Ovat vaaraksi muille,teiden käyttäjille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (64)

Uutisvirta

12:02
Oulun yliopisto mukaan arktisten alueiden metallien 3D-tulostushankkeeseen
11:15
Mies löi naista 13 kertaa puukolla ylävartaloon Raahessa, miehen mukaan kyse oli hätävarjelusta – syyttäjä vaatii vankeustuomiota
11:06
Henkilöautot nokkakolarissa Kalajoella – viisi henkilöä loukkaantui, kaksi vakavammin
11:05
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
10:52
Kerrostalohuoneistossa syttyi tulipalo Sotkamossa – yksi ihminen vietiin jatkohoitoon
10:52
Suomen vanhin lotta Saara Kanerva on kuollut – 107-vuotias Kanerva oli Tornion vanhin asukas
10:33
Keskustan Minna-Maaria Sipilä eroaa Kempeleen kunnanhallituksen jäsenyydestä – vetoaa kahdella paikkakunnalla asumiseen
60
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
44
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
27
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
24
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
20
Vanhan laivanhylyn kappaleet lähtivät rekalla Oulusta etelään kunnostettaviksi – paluu koittaa vuoden tai kahden päästä, katso video
19
Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutui Yleltä, ilmoitti päätöksestään Twitterissä – Taustalla asioita, joita "ei toistaiseksi voi kertoa"
16
Uskomaton ihmenousu! Suomen lentopallomaajoukkue taisteli lähes toivottomasta tilanteesta tiensä EM-kisojen neljännesvälieriin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image