Mielipiteet

Lukijalta

Oamk ajamassa maailman parhaan kou­lu­tus­mal­lin alas –  pelkästään Oulu Game LAB on synnyttänyt kuuden vuoden aikana lähes 20 pelialan yritystä Ouluun

Mielipiteet 15.4.2019 6:00
Jussi Autio

Oulun ihmeitä tehdään aina tiukoissa paikoissa, mutta jostain syystä nukahdetaan kun asiat ovat hyvin.

Kun Nokian alamäki kävi selväksi vuonna 2011, Business Oulu eli Oulun elinkeinoliikelaitos näki järkeväksi tehdä jotain sen hyväksi, ettei seutumme koe entisten paperitehdasalueiden kohtaloa, vaan kykenee nousemaan uuteen kukoistukseen.

He heittivät pallon Oulun ammattikorkeakoululle uudentyyppisen muuntokoulutuksen järjestämiseksi. Tuon työn tuloksena aloitti Oulu Game Lab syksyllä 2012, jonka pohjalta malli myöhemmin laajeni terveys & hyvinvointialalle (DevLAB) ja koulutusteknologiaan (EduLAB).

Tuo kyseinen LAB-oppimismalli suunniteltiin alusta alkaen tukemaan työllisyyttä. Sen innovatiivisimmat piirteet ovat niin sanotun fail fast -filosofian integroiminen osaksi koulutusta, valtavan monialaiset tiimit, joissa koulutetaan kaikkia yrityksen toiminnan kannalta oleellisia ammattikuntia ja synnytetään elinkelpoisia tuotteita ja startup -tiimejä.

LAB-mallin mukaisesti kolmen karsintakierroksen jälkeen vain potentiaalisimmat projektit pääsevät jatkamaan ja pudonneista projekteista osaajat siirtyvät niihin projekteihin, joissa heitä tarvitaan.

Näin ollen syntyy rakenne, jossa ilman valmiita verkostoja tai -ideoita osanottajat voivat saada aikaiseksi yrityksen, jolla on toiminnan kannalta tärkein – eli ensimmäinen tuote, jonka kautta pääsee käsiksi sekä liikevaihtoon että pystyy myymään tulevia tuotantoja helpommin, kun todiste tiimin kyvystä on jo olemassa. Kyseinen malli synnyttää siis työpaikkoja.

Pelkästään Oulu Game LAB on synnyttänyt kuuden vuoden aikana lähes 20 pelialan yritystä Ouluun. Kyseinen malli valittiin Suomen ammattikorkeakoulujen parhaaksi jo 2014, jota seurasi valinta Euroopan toiseksi parhaaksi vuotta myöhemmin. Sitä seuraavana vuotena malli olikin jo maailman paras nuorisohautomo.

"Toiminta kun on muuttumassa vanhakantaiseksi kurssikoulutukseksi, jonka pääpainona on syöttää ilmaisia harjoittelijoita jo olemassa oleville yrityksille, uusien yritysten ja työpaikkojen synnyttämisen sijaan."

Kiinnostus ulkomailla johti Lab-verkoston laajentamisen kahdeksaan maahan ja 13 paikkakunnalle, aina Japanista Arabiemiraatteihin ja Belgiasta Nepaliin. Tämän verkoston tarkoituksena oli taata, että vastaisuudessakin Oulussa saadaan ei vain maan parasta koulutusta, vaan yhteistyön avulla Oulun seutu pysyy vastaisuudessakin maailman parhaana paikkana aloittaa yritystoimintaa.

Pienenevien määrärahojen ja koulutusleikkausten aikana Oulu on taas nukahtamassa ja unohtamassa uusien alkujen synnyttämisen tärkeyden. Globaalistikin menestystarinat syntyvät yleensä vasta toisen tai kolmannen yrittäjyyskerran jälkeen, joka vain korostaa sen tärkeyttä, että tuoreita yrittäjiä täytyisi syntyä tasaiseen tahtiin.

Nyt tehtyjen päätösten myötä EduLAB ja DevLAB saavat lähteä ja Oulu Game LABkin on jäämässä henkiin korkeintaan nimenä. Toimintaa ollaan siirtämässä nyt laaja-alaisuus unohtaen ict-koulutusohjelman alaisuuteen, jossa sen sisäänotto koostuu lähinnä ohjelmoijista parilla graafikolla höystettynä.

Pois jää siis tuottajat, pelisuunnittelijat, markkinoijat ja yrittäjät. Samoin vuoden mittainen toiminta typistyy maksimissaan puoleen vuotta, riippuen haluaako opiskelija suorittaa 15 vai 30 opintopisteen kurssin.

Odotettua on, että puolelle osanottajista kyseessä on parin kuukauden mittainen kokeilu. Uutta yritystoimintaa ei edes puolessa vuodessa synnytetä, tiimi ei ehdi sitoutua yhteen, eikä kenenkään osaaminen ehdi karttua riittäväksi, eikä tuloksena ole kuin keveitä prototyyppejä ilman kaupallista potentiaalia.

Oltuani aikoinaan mukana synnyttämässä tuota koulutusjärjestelmää toivoisin, että Oamkin johto pelaisi avoimin kortein, eikä valheellisesti säilyttäisi Oulu Game LABin nimeä, kun toiminta kuitenkin muuttuu. Toiminta kun on muuttumassa vanhakantaiseksi kurssikoulutukseksi, jonka pääpainona on syöttää ilmaisia harjoittelijoita jo olemassa oleville yrityksille, uusien yritysten ja työpaikkojen synnyttämisen sijaan.

 

Jussi Autio

toinen LAB-mallin alkuperäisistä luojista

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (40)

Aika paljon itkijöitä täällä. Ettekö päässeet tähän sisään opiskelijoina, tai ette opettajina omaa taitoja joita pelialan koulutuksessa tarvitaan.

OGL on ollut hyvin onnistunut ja siitä on näyttöä. Katkeraa ja suolaista porukkaa täällä kommentoimassa. Toivottavasti saatte yöllä unta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kohta sitä taas ollaan keksimässä lyhyttä tietä onneen. Ei tässä talossa mikään ole muuttunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskimäärin n. 3 yritystä vuotta kohden kahden työntekijän auttamana. Toki täyspitkä koulutus olis parempi, mutta vuoden koulutuksella tuo on melkoinen tulos.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinhän he poistuvat myös OAMK terveysteknilogian yksikön. Edelleen havitellaan kasvuvetureita ja keihäänkärki hankkeita järjen kustannuksella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse olen ollut pitkään pelialalla enkä ole Game Labiä käynyt, mutta tämä on ollut mainio kanava löytää uusia työntekijöitä pelialalle ja sieltä niitä on useita löytynyt. Ennen Game Labiä ei koulussa itselle opetettu kuin koodausta vaikka pelialaan suuntauduin. Vasta töissä opein tarpeelliset asiat pelialalta ja olen ollut vähän jopa kateellinen, kun nykyiset opiskelijat pääsevät suoraan asian ytimeen eikä tarvitse turhia opintoja niin paljon tehdä. Game Lab on tuonut tosiaan yritykset ja opiskelijat lähemmäksi toisiaan ja nykyisessä työllisyystilanteessa tämä koulutus on hyvin tärkeä, koska muuten joudutaan palkkaamaan työntekijät ulkomailta. Peliala on muutenkin niin monimuotoinen, että jos koulun penkillä asiat tehdään tiettyyn tapaan, niin se ei välttämättä sovellu suureen osaan yrityksistä. Koska Game Lab antaa ryhmille vapauksia, niin tämä helpoittaa sitä että eri ryhmät sopivat eri yritysten toimintamalliin paremmin. Olen todella pettynyt OAMK:n suhtautumiseen Game Labin suhteen ja toivonkin että alan koulutus loppuisi näin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huonosti suunniteltu homma jota amkin johto ajoi vuosia kuin käärmettä pyssyyn ihan väkisin. Yrityselämässä kannuksia saaneita kokeneimpia opettajia ei käytetty. Labeja johtivat jopa kasvatustieteilijät ilman mitään ohjelmisto-osaamista. Kimppakivaa yritettiin järjestää ja viinirypäleitä opiskelijoille. Vapaamatkustus kasvoi tosi suureksi. Muiden töillä suorituksia sai kasaan hyvään tahtiin. Loppujen lopuksi näissä alettiin elää ihan omaa elämää, irrallaan muusta amkista ja opetuksesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huonotasoista opetusta. Eristämistä erilleen muusta oppilaitoksesta ja opetuksesta. Vapaamatkustusta toisten opiskelijoiden työllä. Yritystä järjestää kavereille töitä labeista pitäen varsinaiset opettajat pois kuvioista...halpatyövoimaa alan yrityksille. Hyvin kallis ja turha kokeilu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo ei tässä kisassa ole ollut mukana yksikään esimerkiksi maailman 500 parhaan yliopiston listalla ollut yliopisto tai korkeakoulu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä tiedät? Itse olen Oamkilla töissä ja en tiedä mitä korkeakouluja kisassa on ollut mukana. Voisitko jakaa meille muille tiedoksi mitä ne muut osallistuneet korkeakoulut ovat olleet, kiitos. Olisi kiinnostavaa tietää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se pelkkä itsekehu nykyjään riitä. Kun siihen lisätään vielä huono henkilöstöjohtaminen ja jopa osaavimpien työntekijöiden syrjiminen niin ollaan tosi huonolla tiellä. Tällä mallilla on syntynyt vain keskimääräistä halvempaa ja kokemattomampaa koodaajaporukkaa alan yrityksille. Alan liiketoimintaa ei ole osattu opettaa ollenkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maailman parhaan -hohhoijaa. Sittenhän täällä pitäisi olla pelialan miljonäärejä ja miljardöörejä ihan pilvin pimein. Ei taida olla. Taitaa olla itse itselle annatte titteli -ihan normaaliin OAMK tyyliin. Ei tässä kisassa ole koskaan ollut huippuyliopistoja eikä korkeakouluja mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huomaa, että et ole yrittäjänä ollut etkä tule varmaan olemaankaan. Ei yrityksen perustaminen tee miljonääriä juuri koskaan vaan tyypillisesti suurin osa kaatuu, ja osasta tulee kannattavia. Pikkuhiljaa ne luovat työtä ja kannattavaa liiketoimintaa ja se on se mitä haetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä voin rekisteröidä huomenna vaikka 100 yritystä mutta ei se niistä menestyjiä tee. Oulussa on jopa keräilty yritystunnuksia katoista ripustettaviksi ja samalla laskettu juuri perustettujen yritysten määriä---ikäänkuin se olisi menestyksen mittari.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

:D päivän parhaat naurut. Kiitos!

On hiukka eri asia tehdä pöytälaatikkoon firma, ku tiimin kanssa perustaa oma osakeyhtiö, jonka tavoitteena on tehdä omia tuotteita ja ansaita niillä elanto.

Selkeästi olet OGL:stä todella hyvin perillä. :D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse en olisi palkkatöissä just nyt jos Game Labiä ei olis ollut Oulussa tarjolla ja aivan mukavasti on tullut firman palkoilla tähän asti toimeen. Todistajan lausuntona on myös mainittava, että vaikka jokainen opiskelija ei suoraan Labin jälkeen firmaa perustaisikaan niin se antaa jo tosi suuren kipinän opiskelijalle tai työttömälle jatkaa verkostoitumista, yrittämistä ja pelikehitystä Labin ulkopuolella mikä puolestaan sitten tulee viljelemään uusia yrityksiä ja tuloja sekä lyhyellä että pitkällä juoksulla.

Itse olin työtön useamman vuoden ajan ja Game Labilla oli myös iso rooli siinä että se aktivoi minut ylipäätäänsä tekemään mitään kun olen valveilla. Pahin mitä työttömänä voi sattua on että juurrut kotiisi etkä halua edes nousta sängystä. Labin jälkeen toki kesti vielä jonkin aikaa että sain töitä, mutta nyt olen aivan eri ihminen mitä olin esim. 3 vuotta sitten ja olisi todella surkea veto kieltää tälläinen ainutkertainen mahdollisuus muilta hengenheimolaisilta, jotka ovat tuossa samassa veneessä kuin mitä olin itse ennen Game Labia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Osana lab opintoja kaikki perustavat yrityksen vaikkei sillä ole toimintaedellytyksiä. Ei se määrä ole olennaista vaan laatu. Mitä ei tässä tapauksessa ole ollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tässä pakkoyrittäjyys ole kyseessä, opiskelijat muodostavat tiimejä, jotka toimivat samalla tavalla kun työelämänkin yritykset ja tiimit. Ne tiimit, jotka haluavat Game Labin jälkeen jatkaa yrityselämään saavat tähän kaiken tarvittavan mentoroinnin ja tuen. Tiimit jotka haluavat portfolioonsa julkaistun pelin, saavat tukea pelin julkaisuun. Jokainen peliprojekti ja tiimi on erilainen, koulutus vastaa oikeata työskentelyä yrityksessä.

Omasta OAMK:n opiskelusta voin sanoa, että eniten hyötyä on juuri tästä käytännön tekemisestä ja oikeiden projektien kanssa työskentelystä. Tässä LAB opiskelussa plussaa on eri alojen opiskelijoiden kerääminen samaan tiimiin tekemään töitä projektin parissa, aivan kuten työelämässäkin tarvitaan erilaista osaamista. Oman vuosikurssin kanssa opiskelu on varmasti myös hyödyllistä, mutta kokonaiskuva projektista jää vajaaksi kun käsitellään vain oman alan näkökulmaa projektin toteutukseen.

Angry Birds oli Rovion 52. peli, yrittäminen on nimenomaan yrittämistä ja epäonnistumista. Kaikki eivät yllä korkeuksiin ja miljonääreiksi, totta, mutta yrittämättä ei näitä menestystarinoita synny.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (40)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sipilä eroaa.

244 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eläkeikä

Jaa niinkö. Meidän ikäluokka on maksanut eläkemaksuja neljäkymmentä vuotta. Olemme myös elättäneet omat vanhempamme ja k... Lue lisää...
Roverauta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

18.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image