Mielipiteet

Lukijalta

Moni arvostelija ei jaksanut laskea Oulun kau­pun­ki­pyö­rä­jär­jes­tel­män todellista hintaa – se on jopa halpa

Oulun kaupunkipyörät toimittavan yhtiön kuva pyöräasemasta. Oulun pyörien ulkoasusta tulee erilainen. KUVA: NextBike Polska SA
Mielipiteet 15.12.2018 7:00 | Päivitetty 15.12.2018 8:38
Iina Torppa

Kaleva uutisoi, että Oulu saa kaupunkipyörät jo ensi kesäksi. Hinta on 6,7 miljoonaa euroa. Sillä saadaan 600 pyörää ja 60 asemaa. Eli yhden pyörän hinta reilun kymppitonnin, ja saa ajella vain kesällä, järkyttävää.

No ei ihan näin, vaikka suuri osa artikkelin verkkolehdestä lukeneista ja hankintaa kritisoivista näin laskee. Itselle tämä oli loistava uutinen, minkä takia harmistuinkin kommentoijien kapeakatseisesta matematiikasta. Laskinpa hankinnan sitten oman ajatuskulkuni kautta auki.

Hinta on 6,7 miljoonaa euroa. Sillä saadaan 600 pyörää ja 60 asemaa. Tähän saakka kaikilla täysin oikein. Sopimuskausi on kymmenen vuotta, ja käytössä pyörät ovat kesäkauden.

Mikä usealta kriitikolta jäi kommenteissaan huomioimatta, että varsinaisten pyörien ja pyöräasemien lisäksi hankintahintaan kuuluu pyörien huolto, kaupunkipyörien käyttöjärjestelmä ja sen ylläpito sekä pyörien siirtopalvelu (eli jos tai kun pyöriä pakkautuu liikaa tai liian vähän asemille, sekä kun pyörät siirretään talveksi säilöön). Nämä kaikki kymmeneksi vuodeksi.

Sanotaan laskutoimitusten helpottamiseksi, että kesäkausi tarkoittaa kuutta kuukautta vuodessa. Tämän jälkeen kuukausihinta edellä avatulle kokonaishankinnalle kymmenen vuoden aikajaksolla on 111 666,667 euroa kuukaudessa. Mutta ei tässä vielä kaikki! Tästä vähennetään vielä tulot.

Pyörien mainospaikoista Oulun kaupunki ei rahaa saa, mutta kaupunkipyörissä on käyttömaksu, joiden tulot kaupunki puolestaan saa pitää. Tuloja arvioidaan kertyvän vuosittain 100 000–300 000 euroa, määrän hivuttautuessa lähemmäs 300 000 sitä mukaa kun käyttö vakiintuu.

Tämä tarkoittaa 16 666–50 000 euron tuloja käyttökuukausittain (samat kuusi kuukautta). Ja 1–3 miljoonan tuloja tuon kymmenen vuoden aikana.

Eli, kun menoista vähennetään tulot, jää kuukausihinnaksi kokonaishankinnalle 95 000 euroa/käyttökuukausi ennustetuilla ”minimituloilla”, ja 61 666 euroa/käyttökuukausi ennustetuilla ”maksimituloilla”.

Joten alle 100 000 euroa/käyttökuukausi on hankinnan hinta, mikä varmasti jaetaan koko vuodelle, eli 50 000/kuukausi.

"Pyörien mainospaikoista Oulun kaupunki ei rahaa saa, mutta kaupunkipyörissä on käyttömaksu, joiden tulot kaupunki puolestaan saa pitää."

Summa varmasti vieläkin huimaa kriitikoiden päätä.

Mutta. Tämän verran Oulun kaupunki tulee maksamaan siitä, että lisätään oululaisten ja Oulussa vierailevien pyöräilymahdollisuuksia (kesävierailijoita oli vuonna 2017 muuten yli 300 000), varmistetaan että investointeja pyörätieverkostojen parantamiseen hyödynnetään, kasvatetaan Oulun pyöräilykaupunki-imagoa matkailijoille ja mahdollisesti uusille asukkaille ja yrityksille, aktivoidaan kesäisin kaupunkikeskustaa ja saadaan sinne sekä elämää että kuluttajia, eikä tietenkään pidä unohtaa pyöräilyn lisääntymisen terveys- ja ympäristövaikutuksia.

Näiden rahallisesta arvosta vuositasolla saa kirjoittaa joku muu, mutta omasta mielestäni näillä hyödyillä hankinnan hinta on jopa halpa.

Iina Torppa

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (88)

Lyhyesti sanottuna tällä tempauksella ei ole kuin mainosarvoa kovaan hintaan. Talveksi vielä suksivuokraamo, niin saadaan laajennettua kaupungin palveluja suuremmalle veronmaksajajoukolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"varmistetaan että investointeja pyörätieverkostojen parantamiseen hyödynnetään" Hassu juttu, joten lainaan sitä.

Laskin muutamalla tavalla, ja sain aina väärän tuloksen. Ei minun matematiikalla aukea bisnes, ei sitten millään. Kuitenkin yliopistossa kannustettiin tieteelliseen (kriittiseen) tarkasteluun.

"Summa varmasti vieläkin huimaa kriitikoiden päätä."

Linnanmaalla on paljon akateemisia kriitikoita ja pyöräilijöitä. Kohta on myös paljon kaupunkipyöriä ja asema.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa lopetettiin juuri polkupyörien kierrätys kun kunnostettavia pyöriä tuli niin paljon suhteessa käyttäjiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos Iinalle laskelmasta. Jospa nyt menisi kaikille perille miten paljon/vähän hanke nielee verorahoja. Se onko em. verorahojen käyttö järkevää vai ei on lähinnä poliittinen arvovalinta. Lisäksi kysymys on siitä, mitkä tehtävät kuuluvat yhteiskunnalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä idea täytetään keskusta turhilla pyörillä..oletteko huomanneet että uudet päätökset pyöränä baana ja kävely ja pyörätiet (uudet) kaikki tähtäävät autottomaan keskustaan !!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saakohan niitten pyörien huoltajat sitten TES-pakkaa? Kun on aihetta epäillä että niitä pyöriä tullaan huoltamaan 9-euron määräaikais pakkotyövoimalla välivainion ja/tai toppilan pajoilla. Ja jos niin niin hanketta tulee vastustaa, 9-euron pakkotyö gulag on ilman tätäkin jo turhan laajaksi kasvanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työpajat ei huolla noita pyöriä. Kaupunki ei myöskään liity mitenkään noiden huoltoon. Palvelu ostetaan kaupunkipyöräfirmalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Firmalta, jonka tulos syntyy siitä, että se minimoi kulut. Eli tekee sen, mikä on minimi. Luulenpa, että rikkoontuneet pyörät jää korjaamatta, ja huoltamatta. 6,7 miljoonaa on iso tulo, siitä riittää jaettavaa johtajistolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunkipyöräjärjestelmä on jokatapuksessa sekä turha että kallis. Kaikilla on jo polkupyörä. Nämä rahat olisi voitu käyttää paljon paremmin vaikka huonokuntoisten vanhusten hoitoon. Katsoin youtubesta Tampereen kaupunkipyörän koeajon. Pyörä on aivan kauhea ajettava.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän toinen sopijapuoli ole varmistanut, ettei kaupunki voi purkaa sopimusta ilman sanktiota.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki on halpaa, kunhan kulut menee jukisista varoista. On ymmärrettävää, ettei näistä Oulun projekteista saa bisnestä, siksi menopuoleen pitää kiinnittää enemmän huomiota, se on ainut tapa pitää budjetti kurissa. Kesällä puhuttiin 500 000 kustannuksista, nyt ne onkin miljoonaluokkaa, mistä ne rahat tulee, kun hyvänäkin aikana otetaan lisää lainaa? Miksi kaikki Oulun johtajien älynväläykset maksaa aina miljoonia, eikö tästä voi tehdä viihtyisämpää turistirysää halvemmallakin, vaikka puhdistamalla kesällä Rotuaarin kadut. Tai antaa olla, niiden Italialaisten marmorista tehtyjen seinälaattojen puhdistuskin maksoi satoja tuhansia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuleepas pyörävarkaille lisää töitä. Joka toisella on jo oma pyörä niin mistähän tämä malli on taas otettu Suomeen...Hoh hoijaa😯

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos lasketaan tuloksi keskiarvo minimistä ja maksimista, eli 200 000 euroa per vuosi, 2 000 000 euroa koko 10v sopimuskaudelta, jää kokonaisnettokustannukseksi 4 700 000 euroa, 7833 euroa per pyörä (65 euroa per pyörä, joka kuukausi 10 vuoden ajan)
Minkä ekonomin maailma onkaan Iina Torpassa menettänyt, jos 4,7 miljoonaa vs. 6,7 miljoonaa on halpa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se jaksamisesta kiinni ole vaan osaamisesta. Ajatella nokkaansa pidemmälle kuten vanhat sanoo. Juttutupaa lukiessa ei voi välttyä ajatukselta että luetun ymmärtäminen ei ole kaupunkilaisten ydinosaamisaluetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (88)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image