Mielipiteet

Lukijalta

Millaisen mat­ka­kes­kuk­sen haluamme Ouluun?

Mielipiteet 1.10.2019 6:00
Pentti Åman

Kuka päättää missä, mitä ja miten Oulussa rakennetaan? Lain mukaan kunnalla on päätösvalta kaavoituksessa. Kaupunkilaisten vaaleilla valitsemat edustajat valtuustossa käyttävät ylintä valtaa maankäytöstä. Toteutuuko valtuuston päätöksissä kaupunkilaisen tahto? Ohjaako valtuuston enemmistön päätöksiä muukin taho kuin kaupungin asukkaiden toiveet?

Nämä kysymykset tulee mieleen, kun muistaa viime vuosina Ouluun rakennettujen rakennusten tai kaavan aiheuttaman valitustulvan sekä kiivaan ja kriittisen jälkikeskustelun.

Eri tasoiset kaavat valmistellaan virkamiestyönä täydennettynä eri intressitahoilla. Valmistellut kaavat tulevat lautakuntiin ja lopulta kaupunginhallitukselle ja valtuustoon, eikä niihin juuri voida enää tehdä muutoksia. Korkeintaan voidaan käydä keskustelua ja päättää sallitaanko valoa tulla kattoikkunoista tai voiko rakennuksen läpi kulkevalla tiellä ajaa vai taluttaa pyörää.

Kaupunkilaisilla on oltava mahdollisuus tuoda esille mielipiteensä kaupungin keskustan muotoutumisesta tai pysyvyydestä. Asia ei ole vain tämän ajan ongelma. Helsingissä 1900-luvun alussa työskennellyt kuuluisa arkkitehti Sigurd Frosterius (muun muassa Stockmannin tavaratalon suunnittelija) lausui (1904) ”Julkinen rakennus on kaikkien omaisuutta; halu ymmärtää ja analysoida sitä on yhtä oikeutettua kuin esimerkiksi vaatimus yleisestä äänioikeudesta."

Kaupungin ydinkeskusta voidaan ajatella koko kaupungin omana pihana. Meitä kaikkia kiinnostaa pihan rakennukset ja ympäristö.

"Mihin on unohdettu vuonna 2016 matkakeskuksesta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voittanut Lahdelma & Mahlamäen ehdotus ”Tervatynnyrit”? Siinä otettiin pieteetillä huomioon paikan muisti ja nykyinen luonne."

Viime päivinä Oulussa on saatu kokea uuden käytännön käyvän toteen maankäytön suunnittelussa. Yhdyskuntalautakunta käsitteli 10.9. suunnitelmaa Oulun keskustan korkean rakentamisen suuntaviivoista. Samana päivänä oli medialle annettu mahdollisuus julkaista tämä suunnitelma. Lautakunnan saaman palautteen vuoksi suunnitelma jätettiin pöydälle.

Tämän jälkeen lehdistö on suonut ansiokkaasti palstatilaa erilaisille mielipiteille. Erityisen mielenkiintoisia ja asiantuntevia ajatuksia ja ehdotuksia on tullut Ritva Tienarilta, Helena Petäistöltä ja viimeksi Pekka Littowilta.

Yhdyskuntalautakunnan käsittelyssä oleva suunnitelma on herättänyt eniten keskustelua rakennusten korkeudesta. Mielestäni tuossa suunnitelmassa oli hämmästyttävää se, että korkea rakentaminen sallittaisiin myös tulevan matkakeskuksen kortteliin Raksilaan. Korkea rakentaminen sallittaisiin ”mikäli se edistää kaupunkirakenteen hahmottavuutta ja alueen positiivista imagoa sekä hahmottuu luontevaksi osaksi korkean rakentamisen kokonaisuutta” (Kaleva 10.9.).

Jos näitä periaatteita halutaan noudattaa, ei korkea rakentaminen sovi mitenkään tulevan matkakeskuksen alueelle. Lähellä sijaitsee valtakunnallisesti palkittu Raksilan kaunis puurakentamista edustava kaupunginosa, joka jäisi korkeiden rakennusten alistamaksi.

Tulevan matkakeskuksen välittömässä läheisyydessä Intiössä on Oulun vanha arvokas hautausmaa. Hautausmaan alue ympäristöineen sisältää sakraalisen muistin.

Matkakeskuksen alueen toteutuksessa on noudatettava kaavoitusetiikkaa. Korkea asuinrakentaminen tai muu väestömassoja alueelle tuova toiminta on liikenteellisesti mahdotonta matkakeskuksen yhteyteen. Matkakeskuksen alueelle ei sovi mitään muuta toimintaa kuin rautatieaseman ja linja-autoaseman tarvitsemat liikenneväylät, pysäköintialueet ja matkakeskusta palvelevat toiminnat.

Mihin on unohdettu vuonna 2016 matkakeskuksesta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voittanut Lahdelma & Mahlamäen ehdotus ”Tervatynnyrit”? Siinä otettiin pieteetillä huomioon paikan muisti ja nykyinen luonne.

Voittaneessa ehdotuksessa on juuri sitä, mitä Oulu voi tarjota kilpailtaessa Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026. Juuri tuolloin Oulussa juhlitaan rautatien tulon 140-vuotisjuhlaa vuonna 2026. Kulttuuripääkaupunki voisi juhlia matkakeskuksen alueelle rakennetussa, pohjoisen alueen kestävän kehityksen liikkumiselle omistetussa museokeskus ”Veturitallissa”. Nyt on aika aloittaa meidän oululaisten keskustelu ja ideoiden esittäminen siitä, minkälaisen matkakeskuksen haluamme.

Pentti Åman

FT, maantiede

ympäristöasiantuntija, Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (34)

No jos A3 kokoinen kirjekuori on tarjolla niin Oulussahan saa tehdä ihan mihin tahansa ihan mitä vaan. Näin se on aina ollut. Itseäni tämä "palijasjalakasena" hävettää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sellainen matkakeskus olisi mukava, josta pääsee matkaan ja jonne voi matkalta saapua.

Mutta, matkakeskus ilman liikenneyhteyksiä? Sehän on pelkkä Keskus...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä ne korkeat rakennukset toimivat aseman yhteydessä muuallakin. Mites tuo rakentuva Tripla Pasilassa? Toimii. Toimisi myös Oulussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pasilan seutuhan se onkin erittäin viihtyisä ja ihmisläheinen asumisalue, vai miten?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pasilan seutu on kyllä se vihoviimeinen vaihtoehto. Mieluummin odottelen bussia ulkosalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Korkean rakentamisen aika on ohi, gryndereillä on jo nyt vaikeuksia saada pikkuasuntojaan torneissa kaupaksi, ainoastaan keinottelijat ostaa niitä vuokrakasarmeikseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaavoitusarkkitehdit yrittävät luonnollisesti saada mahdollisimman paljon suunniteltavaa arkkitehtikavereilleen ja mahdollisimman paljon rakennettavaa golf- ja rappariveljilleen. Kaavoitusvalta on ylipäätänsä valunut viranhaltijoille: kaavaesitys tuodaan valtuustoon periaatteella ota tai jätä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raksilan alue on muutakin kuin suunniteltu Matkakeskus. Siellä on mm. iso automarkettialue, joka olisi syytä integroida arkkitehtonisesti osaksi keskustaa. Samoin radan varressa on mm. puretut VR:n rakennukset sekä tyhjillään oleva oikeustalo, jonka kohtalosta ei ole mitään lopullista päätöstä tehty. Ei voi ajatella niinkään, että koko kaupunkikeskusta rakennetaan 4-5-kerroksiseksi, vaan rakennusten korkeuserot tuovat vaihtelua maisemaan. Eikä mielestäni periaatepäätös siitä, että Raksilan alueelle voidaan rakentaa korkeampaa ole ristiriidassa matkakeskuksen voittaneen esityksen kanssa. Onhan alueelle jo nyt rakennettu 12-kerroksisia rakennuksia. Moninaisuus tuo rikkautta maisemaan monotonisen yhtenäisen kerrosluvun sijaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puretun VR rakennuksen paikalle on jo tulossa 16 ja 8 kerroksista taloa, työmaa on jo käynnissä. Vanha kivikikko tulee uuden pysäköintihallin sisäänkäynniksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä kommentti ! Åman otti kommentissaan esille tärkeimmät Ouluun suunnitellun matkakeskuksen kriteerit. Tervatynnyri-ehdotus on tyylikäs, perinteitä kunnioittavasti korostava malli uudelle matkakeskukselle.

Oulu ei kaipaa korkeita rakennuksia. Heinäpään pyöreä, korkea talo on sievä katsella mutta se ei sovi matalien rakennusten rinnalle rikkomatta kaupunginosaprofiilia.

Oulussa osataan tehdä vääriä arviointeja ja arvottomia päätöksiä, on aina osattu. Muutosta odotetaan !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Matkakeskukseen tulisi sijoittaa kauppakeskus ja kirjasto sekä joitakin muita palveluja, joita jokainen ihminen tarvitsee. "Tervatynnyrissä" ihmettelen, että miten on mahdollista rakentaa kaksi harjakattoa toisiinsa kiinni. Siitähän tulee täysin loukku lumelle ja jäälle. No, siihenhän laitetaan varmaankin sähkölämmitys, mutta mistä energiaa tulevaisuudessa. Ihmettelen tätä arkkitehtien mitä ihmeellisempiä luomuksia ja sitä, että niistä puuttuu täysin järkeen käypä asia, että "vesi menee alaspäin" ainakin vielä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo kirjasto tai vastaava on kyllä erinomainen idea. Varma vuokralainen. Ja torirannan kirjaston tilalle sitten se suunniteltu tornirakennus, johon tulisi kattoravintola, asuntoja ja muutama kerros hotellille. Torni ei torinlaidan pohjoisosan sijoittelun takia heikennä edes auringon paistelua torille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun ongelma,- "Massasta pitää erottua keinolla millä hyvänsä" Tämä näkyy , kuuluu ja jopa tuntuu kaikkialla, valitettavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

”Tervatynnyrit” olisi käyttökelpoinen, jos siitä tekisi vähän symmetrisemmän näköisen. Epäsymmetrisenä se näyttää kuin mittasuhteet olivat meneet väärin jonkun rakennusvirheen seurauksena, mutta sehän on tieteysti sitä arkkitehtuuria. Massasta pitää erottua keinolla millä hyvänsä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Menee 10 vuotta ja kukaan ei edes muista Tervatynnyreitä. Joku saattaa muistaa, että siitä suunnitelmasta annettiin paljon rahaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jäihän meille muistot erilaisista arkkitehtikilpailuista ja unelmista, enempään ei ole nyt varaa. Nämä virtuaalirakennukset eivät myöskään homehdu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (34)

Uutisvirta

15:02
"Minun pelkoni, kipuni ja toiveeni ohitettiin täysin", sanoo rovaniemeläinen Sanna – Osalle naisista synnytys on katkera kokemus, joka jättää mielen haavoille jopa vuosiksi Tilaajille
14:26
Kuninkaita kaatui shakkiturnauksessa Oulun pääkirjastossa – nopea shakkipeli kestää kymmenestä minuutista alle tuntiin
14:21
Auto törmäsi hitaassa vauhdissa rakennuksen seinään Tornion keskustassa, vahingot jäivät pieniksi
14:00
Pompeiji on yhä tutkijoiden aarreaitta, joka välittää tietoa modernista ja naisia arvostavasta yhteiskunnasta – Ria Berg löysi muinaisesta lyhdystä tekstiviestin menneisyydestä Tilaajille
13:47
Ilmatieteen laitos varoittaa: Ajokeli muuttuu iltapäivällä huonoksi Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa – taivaalta tulee lunta ja räntää
12:57
Nuoria houkutellaan suomalais-ugrilaisten kielten pariin somessa – 22-vuotias udmurtti Anastasiya Ivanova laulaa Instagramissa omalla kielellään
12:56
Kaupunginojan pinnalta löytyi öljyä Raksilassa, pelastuslaitos selvittää tilannetta ja aineen alkuperää
32
Analyysi: Anne Berner-shown jälkeen uusi hallitus painoi junaliikenteen kilpailukuvioissa jarrua – yltiövapaa markkinatalous on vasemmistolle kauhistus
31
Y-sukupolvi odottaa esimieheltä kahdenkeskisiä keskusteluja – "Milleniaalit haluavat mennä eteenpäin osaamisessaan, tavoitteet ovat heille tärkeitä"
27
Erilliset tuvat voivat vaikeuttaa naisten aselajin valintaa ja katkaista tiedonkulun – Varusmiehet kannattavat yhteistupia, koska nyt tutustuminen on hankalaa
27
Omistaja yllätti autoonsa murtautuneen miehen ja huitoi tätä kepillä Rovaniemellä – murtautuja ja auton omistaja otettiin kiinni
19
Korkein oikeus kumosi Pelson vartijan murhanneen vangin vapauttamispäätöksen – Vanki oli liittynyt United Brotherhoodin jäseneksi
16
Suomi valmistautuu pienydinreaktorien luvitukseen
10
Poliisi: Kuljetusyritykset varoittavat toisiaan liikennevalvonnasta Kainuussa – vaikeuttaa ylikuormien kontrollointia ja vaarantaa turvallisuutta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Ranuan ja Posion kunnissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Pelottava ihminen?

Joidenkin mielestä ihminen, jota ei voi höynäyttää ja sanoo suoraan, kuin asiat on, ovat pelottavia, minusta loistavia i... Lue lisää...
tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image