Mielipiteet

Lukijalta

Mat­ka­kes­kuk­ses­ta pi­ris­tys­ruis­ke Oululle – Tikkurila näyttää, millainen matkakeskus voisi olla par­haim­mil­laan

Mielipiteet 7.2.2018 7:00
Eero Niku

Oulun uudesta matkakeskuksesta esiteltiin muutamia vuosia sitten kunnianhimoisia suunnitelmia. Mitä saatiin aikaan? Ei mitään. Vanha puinen rautatieasema nököttää entisellään hyvin maalattuna museoesineenä.

Ahtaudesta johtuen aseman edusta on yhtä autoilun kaaosta. Radan takana unohdetun oloinen linja-autoasema seisoo tyhjän panttina. Mutta kerrostaloja kyllä pykätään.

Viime kesän matkallani oli ilo tutustua Tikkurilan matkakeskukseen. Ei voinut olla ihastelematta, mikä satsaus matkustusviihtyvyyteen siellä on tehty. Sekä bussi- että junamatkustajille oli rakennettu viihtyisät tilat ravintoloineen. Laitureille siirtyminen tapahtuu sisätiloissa liukuportaita pitkin. Selkeät liikkumisohjeet ovat näkyvästi esillä.

Tikkurila näyttää, millainen matkakeskus voisi olla parhaimmillaan. Miten on selitettävissä, että Oulussa bussi- ja junamatkustajat on jätetty täysin heitteille? Ei ole kunnon sisätiloja, joissa voisi odotella myöhässä olevia juna- tai bussivuoroja. Matkatavaroita joutuu raahaamaan ahtaissa portaikoissa. Yksi rähjäinen hissi ei paljon helpota.

Lisäharmina ovat Oulun syys- ja talvisäät, jotka harvoin suosivat ulkona odottelua.

Olisi mielenkiintoista tietää, minkä ensivaikutelman Pohjois-Skandinavian pääkaupungista (!) saa tänne ensi kertaa juna- tai bussimatkustajana tuleva vieras pyöriessään epämääräisillä asemalaitureilla.

Oulun harmaasta ja väsähtäneestä ilmeestä on viime aikoina paljon puhuttu. Tyhjät liikehuoneistot, takapajuiset asemat ja jopa katuilmettä virkistävien kioskien väheneminen ovat lisänneet apatiaa.

"Oulun uudesta matkakeskuksesta esiteltiin muutamia vuosia sitten kunnianhimoisia suunnitelmia. Mitä saatiin aikaan? Ei mitään."

Erikoista on, että keskustan ovat löytäneet yksityissairaalat ja kuntosalit. Toivottavasti uudistuva Stockmannin talo tuo kaivattua eloa Rotuaarille.

Tässä tilanteessa voimakas satsaus tasokkaaseen matkakeskukseen voisi olla merkittävä piristysruiske Oululle. Kenen vastuulla on ollut Oulun kaupunkikuvallisen ilmeen ja vetovoimaisuuden kehittäminen?

Eikö nyt olisi vuoro muullekin kuin kerrostalorakentamiselle?

Muuten, ovatko Oulun erinomaisiin lento-olosuhteisiin tottuneilta päättäjiltä juna- ja bussiliikenteen puutteet jääneet huomiotta?

Eero Niku

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (73)

Erinomainen kirjoitus! Jyväskylän matkakeskus myös todella toimiva ja arkkitehtuurisesti onnistunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä. Jyväskylässä toimiva ja sopivan kokoinen matkakeskus keskellä kylää. Ouluun passaa vastaava. Tikkis aivan eri sarjaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tikkurilan asema ja matkakeskus edustavat kyllä ankeuden ylintä astetta. Siellä käydessä lähinnä toivoo, ettei asemalla tarvitse viettää aikaa yhtään enempää kuin on pakko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tikkurila ja muut Helsingin seudun asemat ovat aivan omassa luokassaan matkustajamäärissä. Oulun asemalla ei pysy pystyssä edes kioski kahvilasta puhumattakaan. Mitään palveluja on turha odottaa. Väki vain kävelee läpi ja ohi. Rakennuttajat ovat tietoisia tästä, ovat tehneet kartoitukset, siksi rakennetaan vain asuinkerrostaloja. Jos marketit olisi siirretty osaksi asemaa, silloin tilanne olisi ollut toinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asemille tulee rakentaa toimistotilaa, eikä asuntoja.
Näin työntekijöille tulee aito mahdollisuus käyttää julkista liikennettä vaivattomasti ja päivittäin.

Kysyntä pitää luoda ennen kuin tarjonnalla siihen kannattaa vastata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Oulun alueen työpaikkoja tosiaan keskitettäisiin rautatieasemalle, niin sinne voisi kulkea päivittäin vaikka Ruukista saakka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Veroraha ei ole kenenkään rahaa, joten sillä voi synnyttää myös tarjontaa, jolle ei tarvita kysyntää.
Kysyntää toki voi luoda silmänlumeeksi sitten vaikka verorahalla, jotta "investointi" ei näyttäisi aivan typerältä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan tuo Oulun asemanseutu ollut todella rähjäisessä kunnossa pitkän aikaa. Pientä pintaremonttia vuosien aikana on saatu aikaiseksi mutta ei ole vieläkään siirrytty 2000-luvulle. Ykköslaituri rempattiin kauan sitten mutta unohdettiin rakentaa edes jonkinlaiset sääsuojat matkalaisia varten. Kakkos ja kolmosraiteilla on edelleen matalat laiturit ja rupsahtanut pieni sääsuoja vaikka aikoja sitten on tehty ohjeistukset nykyaikaisista asema-alueista. Pienemmilläkin seisakkeilla on nykyisin korotetut laiturit ja toimivat yhteydet laiturialueille mutta Oulun asema on edelleen 1970-luvun ilmeessään kakkos ja kolmoslaiturin osalta. Ainoa raiteille kulkeva portaikko on ahdas ja talvisin hengenvaarallisen liukas, hissiä ei edes viitsi käyttää hygieniasyistä, asematunneli on liian kapea nykyliikenteelle, koska se on samalla läpikulkutunneli Raksilaan. Jäänyt koko homma jotenkin sivuraiteelle odottamaan, jos joku jotain saisi joskus aikaiseksi. Mutta ei. Jatkuvaa vääntöä jo yli 30 vuotta, ilman mitään järkevää päätöstä asiasta. Nyt on kuitenkin saatu jotain jopa päätettyä. Tehdään kerrostaloja mutta jätetään se matkakeskus vielä vähän hautumaan.
Matkakeskuksen ensimmäinen osa eli linja-autoasema valmistui jo vuonna 1982. Toista osaa tässä odotellaan. Tässä odotellessa bussiasemakin on päässyt niin kulahtamaan, että joutaa jo purkamaan pois. Ei näytä oikein Oulun asemanseutu isomman kaupungin joukkoliikenteen keskuspaikalta. Koittakaa päättäjät tehdä jo asialle jotain.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alikulkutunneli Raksilaan - eikö sen voisi suoristaa niin että näkyvyys olisi parempi kuten uudemmassa tunnelissa Lyötyn kohdalla?
Nyt 90 asteen käännös ja törmäysvaara melkoinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entisenä Oululaisena harmittaa kyllä aina Oulussa käydessä ettei juna-asema/matkakeskus -hanke ole edennyt mihinkään. Asemalla on tuppukylän tuntua eikä tule yhtään sellainen olo että kaupunki toivottavaisi sinne matkalaisia tervetulleeksi mitenkään. Moderni asema voisi elävöittää keskustan lisäksi lähiseutua jos maakuntiin linkittyvä bussiliikenne nivoutuisi paremmin junaliikenteen kanssa. Myös vanhasta ahtaasta museoasemasta olisi varmaan aika luopua junailykäytössä, mutta itse komean puutalon voisi kyllä säilyttää vaikka asemakahvilana/-ravintolana tai "pienenä kauppahallina".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisipa hienoa, jos rakennettaisiin uusi asemakeskus vanhan päälle, eli vanha puuasema jäisi uuden sisälle muistona entisajoista. Kaikenlaisia "hulluja" ideoita kannattaa pohti, jos halutaan erottua muista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän projektiin tarvitaan paljon valtion rahaa, kuten Tampereelle on saatu. Sen jälkeen tarvitaan paljon kunnan rahaa, kuten Tampere on antanut. Tämän jälkeen tulee sitten vähän yksityistä, kuten Tampereella on käynyt. Oulussa projektiin lähdettiin yksityinen raha edellä. Yksityinen ei ala tekemään infraa. Tarvitaan valtavia julkisia panostuksia. Oulussa ei osata pyytä valtiolta. Se pitää saada ensimmäisenä mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raha se on joka ratkaisee. Matkakeskus syö paljon rahaa, rakentaminen vie aikaa. Nyt on niin paljon rahareikiä muualla ettei matkakeskusta varten taida löytyä ylimääräistä rahaa käytettäväksi. Oysin rakentamisetkin ovat tähdellisempiä kuin tuon matkakeskuksen. Mutt eiköhän sekin joku päivä hirveellä kiireellä bykata pystyyn.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kommentoin kommentteja: Nyt kaikkien pitää muistaa, että Oulussa kaikki hyvin, sillä kaupunkihan on Capital of Northern Scandinavia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (73)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Aikuset miehet ampuu sorsia niin kuin suuremmatkin sankarit

Joo, se on huvittavaa kun aikunen ukko tulee polleana jonkun sorsan rääpäleen kanssa. Aivan kuin olisi ollut jokin suuri... Lue lisää...
Tirsk

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image