Mielipiteet

Lukijalta

Matematiikkaa on kaikkialla, huomaat tai et – "Ennustan, että pitkän matematiikan kurssit lisäävät suosiotaan"

Mielipiteet 3.1.2020 7:00
Alli Huovinen

Olen toivonut, että joku poliitikko ryhtyisi herättelemään uinuvaa intohimoa, matematiikan harrastamista. Juha Sipilän erinomainen kirjoitus ilman puolueensa hehkutusta oli jo Kalevassa 2.1.

Menipä minne tahansa, ihmiset tulevat avoimesti kertomaan arvostavansa sitä, että kirjoitan matematiikan merkityksestä. Mutta varsinkin sosiaalisessa mediassa kuraa lentää niskaan, jos yrittää herätellä keskustelua matematiikasta muissa kuin matematiikkaryhmissä.

Muuan minulle tuntematon mies lähetti viestin, jossa hän arveli sisarusteni häpeävän minua kirjoitusteni takia ja vaati niitä pois synnyinkuntani Facebook-ryhmästä. Sukulaiseni kiistävät häpeävänsä minua. He itsekin ovat matematiikan salarakastajia, ryhmän ”Rakastan matematiikkaa” jäseniä.

Eri tavalla ajattelevat eivät yksinkertaisesti halua nähdä matematiikan harrastajia yksittäisinä, tuntevina ihmisinä. Mielikuva kulttuurinvastaisesta matematiikasta saattaisi kokea kolauksen. Eivät matemaatikot ole yhden asian liike eikä tekniikka ole syrjäyttämässä heitä. Päinvastoin, matematiikan osaajien tarve kasvaa.

”Valitettavasti oikotietä onneen ei ole: kaikki nojaa matemaattisen ajattelun osaamiseen”, kiteyttävät asian Oulun yliopiston professorit Matti Pietikäinen ja Olli Silven kirjassaan Tekoälyn haasteet: koneoppimisesta ja konenäöstä tunnetekoälyyn.

Vinkkinä puolueille ja niiden kannattajille sanoisin, että matemaatikoihin kannattaa suhtautua ihmisinä ja ottaa heidät tosissaan. On varsin kummallista, ettei 16 matemaatikon ja matematiikan opettajan kirjettä ”Avoin kirje matematiikan kouluopetuksen suunnittelijoille ja siitä päättäville” ole huomioinut edes opetusministeri Li Andersson.

Hallitus on siinä oikeassa, ettei ihmisten muisti yllä Sipilän hallitusta kauemmaksi. Hallituksen 2011–2015 aikaansaannokset, uusi opetussuunnitelma, avoimet oppimisympäristöt ja tekniikan liikakäyttö, panivat peruskoulun sekaisin. Eniten noista höyryistä kärsii matematiikan oppiminen.

"Eivät matemaatikot ole yhden asian liike eikä tekniikka ole syrjäyttämässä heitä. Päinvastoin, matematiikan osaajien tarve kasvaa."

Minun on kuitenkin todettava, että entistä useampi somelainen todellakin näkee matematiikan pelastavan voiman ja liittyy matematiikkaryhmiin. Ennustan, että pitkän matematiikan kurssit lisäävät suosiotaan. Se ei ole harhakuvitelmaa, vaan todellisuutta tämän päivän Suomessa.

Pythagoralaiset jakoivat matematiikan neljään osaan: geometria, aritmetiikka, tähtitiede ja musiikki. Kulttuurikaupunkihakemusta kirjoittaville muistutan Leonardo da Vincin sanoista: ”Ihmisen henkistä toimintaa ei voi sanoa taiteeksi, ellei se perustu matemaattiseen ajatteluun ja todistukseen.”

Alli Huovinen

matikkatäti, Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Voisko matikkatäti selvittää ja julkistaa miksi ns. Singaporen opetusmalli toimii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kentltä tulevien viestien mukaan pitkää matematiikkaa ylivalitaan jo nyt. Opot joutuvat neuvomaan oppilaita lyhyemmälle matematiikalle. Opetuksen taso kärsii, kun pitkän matematiikan ryhmät ovat liian suuria ja niille tulee oppilaita, joilla ei ole riittäviä kognitiivisia tai motivaationaalisia edellytyksiä pitkään matematiikkaan.

Matematiikkaakin tärkeämpää olisi luonnontieteiden perusosaaminen, fysiikasta alkaen. Asioiden syy-seuruaussuhteiden ymmärtäminen kuuluu yleissivistykseen siinä missä klassinen filosofia ja kielitaito. Luonnontieteitä edelleen alivalitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perusopetus pitäisi saada kuntoon alakoulusta lähtien, jotta pärjää pitkällä matematiikalla. Kyllä yliopistoissa ja korkeakouluissa on pula pitkän matematiikan lukijoista ja toisaalta lyhyen lukijoille on liian vähän paikkoja. Jos viimeksi mainittuja lisätään, pitäisi löytää myös työpaikkoja.

Ylen nettisivulla on tilastoja, Miksi Yle pihtaa tietoja nettiin? Tietoja on koottu Facebookin ryhmään "Poliitikot matematiikan puolesta". Ongelmana on, ettei poliitikkoja siellä näy.

"Matematiikkaakin tärkeämpää olisi luonnontieteiden perusosaaminen, fysiikasta alkaen." Mutta miten sitä fysiikkaa opiskellaan ilman matematiikkaa? Olen opiskellut fysiikkaa, teoreettista fysiikkaa ja kemiaa. Tarvittiin ihan korkeampaa matematiikkaa. Myös kasvatustieteen opinnoissani op

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lähti vahingiossa, joten jatkuu ... Myös kasvatustieteen opinnoissani opiskelin tilastomatematiikan kurssin. Se oli joidenkin lyhyen matematiikan lukeneiden mielestä vaikea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos tunnustetaan tosiasiat, niin pitkän matematiikan oppiminen vaatii keskimääräistä korkeampaa älykkyysosamäärää. On turha kuvitella, että kaikki siihen pystyisivät, ellei vaatimustasoa lasketa. Sen sijaan pitää panostaa siihen, että myös lyhyestä matematiikasta jää jotain päähän ja yliopistossa pitää opettaa erityisesti tilastomatematiikkaa jokaiselle lyhyen matematiikan käyneelle yhteiskuntatieteen opiskelijalle niin, että hän oikeasti ymmärtää havaintojen tilastollisen käsittelyn periaatteet, mallintamisen ja logiikan.

Muuten en näe suurta ongelmaa matematiikan osaamisen määrässä. Kovan matematiikan osaajille (puhdas ja sovellettu matematiikka, teoreettinen fysiikka) ei kuitenkaan ole tarpeeksi työpaikkoja Suomessa ja "työvoimapulaa" huutavaan perusohjelmointiin riittää lyhytkin matematiikka, kunhan looginen ajattelu on kunnossa (mitä minkä tahansa matematiikan oppiminen toki kehittää, mutta liian kova matemaattinen osaaminen on jo dismeriittiä työnantajalle).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen antanut vieriopetusta ja käsitykseni on, että yllättävän paljon jää kohtuuhyväpäisiä oppilaita joissain kynnyskohdissa. Matematiikka on voimakkaasti kasautuva oppiaine. Uuden oppiminen edellyttää usein aikaisemmin opetetun osaamista. Siksi perusta alakoulusta lähtien pitäisi saada kuntoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siteerasin Sipilän kirjoituksia matematiikasta jo parikymmentä vuotta sitten, kun kiersin kouluissa kertomassa matematiikan merkityksestä. Hän ei ollut silloin mukana politiikassa ainakaan näkyvästi enkä tiennyt hänen poliittisesta taustastaan, joten uskalsin kertoa hänen ajatuksistaan.

Kirjoitin Oulun ja Lapin piirien kaikille kansanedustajille vetoomuksen kirjoittaa aiheesta

"Matematiikkaa on kaikkialla - huomaat tai et".

Keksin tuon otsikon kansanedustaja Jenna Simulan (ps) kolumnista "Perussuomalaisia on kaikkialla - huomaat tai et". Korvasin puolueen matematiikalla ja muokkasin kirjoituksen sen mukaisesti. Ensimmäisestä versiosta tuli pitkä.

Sipilän kirjoituksessa ei mainita kertaakaan puolueen nimeä. Kansanedustajat päättävät myös koulutuksesta. Nyt jo kolmannes yliopistojen opiskelijoista on ulkomaalaisia, koska pitkän matematiikan lukijoita on liian vähän. Siksi vetoan päätäjiin puoluekannasta riippumatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Korjaus: Nyt jo kolmannes yliopistojen tekniikan opiskelijoista on ulkomaalaisia, koska pitkän matematiikan lukijoita on liian vähän. Siksi vetoan päätäjiin puoluekannasta riippumatta.

Sana "tekniikan" oli pudonnut pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielipidekirjoitus "Matematiikkaa on kaikkialla - huomaat tai et" osoittautui tarpeelliseksi. Ihmisten muisti on lyhyt ja Sipilän kirjoituksen kommenteissa haukutaan väärää puuta. Vaikka kuinka on toisen puolueen kannattaja, kannattaa pysyä totuudessa:

"Hallitus on siinä oikeassa, ettei ihmisten muisti yllä Sipilän hallitusta kauemmaksi. Hallituksen 2011–2015 aikaansaannokset, uusi opetussuunnitelma, avoimet oppimisympäristöt ja tekniikan liikakäyttö, panivat peruskoulun sekaisin. Eniten noista höyryistä kärsii matematiikan oppiminen."

Laki sähköisistä ylioppilaskirjoituksista on jo vuosikymmenen alusta, ja kirjoitusten suunnitteluun on uhrattu todella paljon resursseja vuosien ajan jo ennen Sipilän hallituskautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiedän mistä tuo nimi 'pitkä matikka' tulee. AMK:ssa tuo lukion matikka polkaistiin puolessa vuodessa läpi. Lukiossa sitä jaappastaa kolme vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa nääs olla niin, jotta oletus on että ennen AMKta on jo lukion pitkä matikka jappastu läpi. Ei kertaamiseen tarvi vuosia käyttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On juurikin että amk:ssa on tarkoitus kerrata pikaisesti pitkämatikka pääpiirteittäin. Muutamaa lahjakkuutta lukuunottamatta ei sitä matikkaa puolessa vuodessa tajunnu kukaan amiksesta tullut.
Se on höpö puhetta että kerkiää oppia puolessa vuodessa.
Rohkenen väittää että 90 amiksesta tulleista ei olisi tuon puolen vuoden jälkeen saanut yhtään lukion pitkänmatikan koetta läpi,

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Matematiikasta on tehty jotain erikoisosaamista, jota se ei todellakaan ole. On hyvin sanottu, että osaat koodata, jos osaat kutoa sukkaa tai nikkaroida tason. Samoin on matikassa. Opetustapaa pitää kyllä kehittää jatkuvasti ja tehdä siitä osana tavallista elämänmenoa - sitähän se nimenomaan on eikä teoreettista höttöä. Vieraita kieliäkin kummasti oppii käytännön kautta, joka minun mielestä on vaikeaa, niin miksei matikkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet oikeassa, että matematiikka innostaa enemmän, jos opetustavat ovat monipuolisia ja käytäntöönkin sovellettuja!

Mutta ilman työtä matematiikan taitajaksikaan ei voi tulla. Se vaatii pitkäjänteisesti istumalihaksia laskurutiinin saavuttamiseksi ja oman epämukavuusalueen kohtaamista silloin, kun ajattelua halutaan laajentaa uuden oppimiseen.

Mutta se onnistumisen tunne, kun oikeasti ymmärtää matematiikkaa, on vertaansa vailla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei vaadi.
Sisko sai yhdestä matikan kurssista nelosen. Opetin kurssin asiat käydessäni yhtenä viikonloppuna kotona. Tuloksena kymppi.
Ärsyttävintä tapauksessa on että yksinkertiset asiat opetetaan niin kryptisesti ja kaikille tasatahtia. Omalla kohdalla tuon kurssin opiskelu vei koko kurssin ajan, mutta kun tajusin mistä oli kyse, raivostutti miten helposta asiasta oli saatu vaikeasti avautuva ja työtä vaativa kurssikokonaisuus.

Itse en usko matematiikan nykymuotoisen opetuksen suosion kasvuun vaan laskuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joskus tuntuu, että opettajat itse ei ole sisäistäneet asiaa kunnolla ja opettavat mitä kirjoissa sanotaan. Eli teknisesti osataan temput, mutta sisältö puuttuu. Minusta on aina tuntunut, että opin asian ja pääsin tentistä läpi, mutta ymmärsin vasta 2 v kuluttua mistä oikein olikaan kyse, kun sain käytännön kautta sovellettua asian. Opetus oli lähtenyt nurinpäin, olisi pitänyt opettaa käytännön sovellusten kautta ensiksi, sitten ne hurjat yhtälöt ja tekniset temput.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

28.1.
Kiinalainen matkailija on tuotu eristykseen Lapin keskussairaalaan koronavirusepäilyn vuoksi – potilas oli tullut Wuhanista
28.1.
Oulun ammattikorkeakoulussa ultralujasta teräksestä rakennetulla autolla pyritään parantamaan autojen energiatehokkuutta – "Tavoitteena oli suunnitella mahdollisimman luja ja kevyt auton runkorakenne"
28.1.
Karibianmerellä voimakas maanjäristys, useille maille annettiin tsunamivaroitus – Vedenalainen järistys oli voimakkuudeltaan 7,7 richteriä
28.1.
Lin­ja-au­to suistui ojaan Enon­te­kiöl­lä
28.1.
Oulun keskustan Snellmaninpuistolle laadittiin rakennussuunnitelma – puistoon suunnitellaan oleskelumahdollisuuksia ja taidepolkua
28.1.
Trump: Palestiinalle itsenäinen valtio, Israelin miehittämät siirtokunnat tunnustetaan, Jerusalem säilyy "jakamattomasti" Israelilla, Palestiinalle pääkaupunki Itä-Jerusalemiin
28.1.
Hiihtosuunnistuksen kuusinkertainen nuorten maailmanmestari Liisa Nenonen muutti Ouluun opiskelemaan: "Lunta on pitänyt etsiä" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, lumisten teiden ja sohjoisten teiden vuoksi.
Ajokeli on huono Lapin länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio ja Kemijärvi pöllyävän lumen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan etelä- ja keskiosassa lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Iitaz

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hinnoittelevatko selluköpit itsensä työttömäksi?

Ei mitään rajaa taas suomalaisen työntekijän haukkumisella. Ylen telkemän tutkimuksen , Yle uutiset Politiikka 28.2.201... Lue lisää...
taas aivan bullshitt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image