Mielipiteet

Lukijalta

Latitude 66 Cobalt ei tavoittele lupaehtojen heikentämistä

Mielipiteet 19.9.2019 7:00
Jussi Lähde

Kaleva julkaisi 16.9. mielipidekirjoituksen, joka käsitteli koboltin kysyntää sekä suomalaisia kaivoshankkeita. Tekstissään Jouni Hakola kertoo miten koboltista kiinnostuneet yhtiöt ”toivovat höllempää luvitusta ja yhteiskunnan tukirahaa”. Latitude 66 Cobalt Oy on ainoa kirjoituksessa nimeltä mainittu kaivosalan yritys. On syytä todeta muutama seikka.

Latitude 66 Cobalt Oy:n toimiva johto ei ole missään yhteydessä esittänyt tai toivonut muutoksia kaivostoiminnan lupaehtoihin. Tavatessamme kuluvan vuoden aikana eri eduskuntaryhmien edustajia olemme esittäneet toiveen siitä, että valtio harkitsisi lisärahoitusta Geologian tutkimuskeskus GTK:n toiminnalle. GTK:n omistaa kokonaisuudessaan Suomen valtio.

Olemme mukana Business Finlandin rahoittamassa BAT Circle -hankkeessa. Meneillään olevan kaksivuotisen rahoitusajan osalta yhteiskunnallisen rahoituksen osuus on noin prosentti kaikesta yrityksemme tekemästä Suomen kallioperään kohdistuvasta geologisesta työstä. Muuta yhteiskunnallista rahoitusta emme ole toistaiseksi hakeneet.

"Uusiutuvan energian tehokkaampi hyödyntäminen edellyttää sekin sähkön varastointia. Litium-ioni-akuilla, ja sen myötä koboltilla, on merkittävä rooli tässäkin kehityksessä."

Hakolan näkemyksen mukaan koboltti on sähköautojen kehityksessä ”välivaihe”. Näin toki saattaa olla. On kuitenkin hyvä muistaa, että turvallisuusnäkökulmien sekä kaupallisten syiden takia liikennevälineisiin tuodaan uusia voimanlähteitä varsin hitaasti. Välivaiheet ovat pitkiä.

Niin matkapuhelimissa kuin nyttemmin sähköautoissa käytettävä litiumioniakku keksittiin jo 1970-luvulla. Turvallisen ja kaupallisesti kannattavan elektroniikassa käytettävän akun kehitystyö vei liki kaksi vuosikymmentä. Sony toi akut markkinoille vuonna 1991.

Autoihin ja muihin liikennevälineisiin uusi teknologia otettiin laajamittaisesti käyttöön yli neljäkymmentä vuotta sen keksimisen jälkeen. Kiitos vuosikymmenten aikana tehtyjen tutkimus- ja kehitysinvestointien polttomoottori-nimiselle välivaiheelle on nyt vaihtoehto siellä, missä sähköiset voimanlähteet soveltuvat tarkoitukseen paremmin.

Uusiutuvan energian tehokkaampi hyödyntäminen edellyttää sekin sähkön varastointia. Litium-ioni-akuilla, ja sen myötä koboltilla, on merkittävä rooli tässäkin kehityksessä.

Latitude 66 Cobalt tekee työtä Suomen kallioperän kobolttivarantojen tutkimiseksi. Mahdollisten löydösten hyödyntämisen tulee tapahtua maamme lainsäädännön puitteissa. Kannatamme myös kaivosveroa edellyttäen, että vähintään puolet veron tuotosta osoitetaan kaivospaikkakunnille.

Jussi Lähde

vastuullisuus ja viestintä

Latitude 66 Cobalt Oy

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Ainut vaan että akut ei todellakaan ole mitään uusiutuvaa energiaa toisin kuin tässä jutussa väitetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katsotaanpa myös kolikon toinen puoli, eli mitä me tavalliset ihmiset asiasta ajattelemme.
Siitä saa hyvän kuvan Taloustutkimus O:n kaivosyhtiö Latitude 66 Cobalt Oy:lle tekemästä kyselystä.
Kyselystä kirjoittu myös Koillismaan Uutiset.
koillismaanuutiset.fi/selkea-enemmisto-vastustaa-kaivosyhtiöön-ei-luoteta
Tämä jutussa erikoisesti pisti silmääni.
- Aalto-yliopiston rikastustekniikan emeritusprofessori Kari Heiskanen mukaan Suomessa ei ole tällä hetkellä laitosta, joka voisi vastaanottaa
magneettikiisuvaltaisen kobolttirikasteen,varsinkin kun se sisältää arseenia.
- Rikasteen markkina-arvo Suomessa on siis tällä hetkellä nolla, kun ostajaa ei ole.
Heiskasen mukaan kaivos Juomusuolla Kitkajoen läheisyydessä olisi merkittävä ympäristöriski erityisesti vesistöille, koska louhittava mineraalisaatio sisältäisikoboltin lisäksi paitsi arseenia, myös uraania.
- Sivukivellä ei ole kykyä hallita hapontuottoa eli se on hyvin huomattava ympäristöriski.

_Hanke on sama kuin ennenkin ja myös taloudelliset malmivarat ovat samat kuin ennenkin.
Kobolttimineraalisaation kokoa on kasvatettu hieman muuttamalla laskelman pituusrajaa, mutta koboltin hinnan nousu ei ole muuttanut mineralisaatiota malmiksi.
Käsitykseni mukaan Latitude 66 Cobalt Oy:n suunnittelema maanalainen kaivos ei ole taloudellisesti mahdollinen.

Haluammeko Kuusamon kansallismaisemiin uuden Talvivaaran?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö sitä varten voisi sitten rakentaa omaa rikastamoa?

Miten vaaaraa on kivestä, malmi tai sivukivi, jos se viedään pois?

Miten kobolttikaivos muistuttaa nikkelikaivosta?

Eivätkö kaivosyhtiö ja sijoittajat osaa laskea taloudellista kannattavuutta paremmin kuin sivulliset?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin hyvä kirjoitus, todella hyvä. Toivon vilpittömästi, että hyvä työnne jatkuu ja saadaan lisää kaivoksia auki jotta saadaan suomalaisille töitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kertoisitteko yksityiskohtia, miten kaivos aiotaan perustaa?

Tuleeko siitä turvallinen maanalainen kaivos vai vaarallinen avolouhos?
Missä on rikastamo?
Miten kuljetukset?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

18:00
Kuinka Oulun ensimmäisen kuvernöörin kahvipannu päätyi Kiiminkiin: Vasta tarina tekee esineestä erityisen Tilaajille
18:00
Toisen roska on toisen aarre Pohjois-Pohjanmaan museossa
17:39
Poliisi perustelee toimia Turkki-mielenosoituksessa sillä, että aiemmin rikottiin lähetystön ikkunat – Sisäministeri Ohisalo pyytää poliisilta selvitystä
16:52
Rattijuoppo ja useiden autojen sivupeilit hajottanut nuori mies työllistivät poliisia Kajaanissa
16:47
Kajaanilaismies hermostui ravintolassa ja kaatoi toisen miehen katuun, uhri sai sairaalahoitoa vaativia vammoja
16:36
Nelikymppinen mies uhkasi aseella kolmea muuta Kajaanissa – aseen poisottaminen johti käsirysyyn
16:15
Tallinkin Silja Europa -laivalta löytyi yöllä kaksi suomalaista kuollutta nuorta – Viron poliisi ei tällä hetkellä epäile rikosta
185
Hallitus haluaa velvoittaa kiinteistönomistajat hankkimaan lisää sähköautojen latauspisteitä – myös autottomat voivat joutua maksajiksi
38
Jalankulkijoille annettu syksyn ensimmäinen liukastumisvaroitus Oulussa, kulkuväylät voivat olla erittäin liukkaita
33
Puheenaihe: Ovatko varusmiesten yhteistuvat tarpeellisia?
30
Opetusministeri Li Andersson haluaa poistaa kotihoidon tuen yli 3-vuotiailta sisaruksilta – Käyttäisi miljoonat varhaiskasvatusmaksujen alentamiseen
19
Sadat tuhannet seniorit saavat kutsun influenssarokotetutkimukseen – "Tutkittavassa rokotteessa vaikuttavia aineita on nelinkertainen määrä"
17
Britannia pyysi EU:lta lykkäystä brexitille kirjeellä, jota Boris Johnson ei allekirjoittanut – Lähetti toisen kirjeen, jolla perui ensimmäisen
15
Haukiputaalle poliisin konttiputkaan viety henkilö sytytti putkassa tulipalon, palo laukaisi tilan sprinklerin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Maataloustuet.

Jos haluamme pitää kotimaisen maataloustuotannon omavaraisena, tarvitsevat maanviljelijät maataloustukea. Maanviljelijöi... Lue lisää...
Realismia

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image