Mielipiteet

Lukijalta

Laatu ei synny tar­kas­ta­mal­la, mutta ei myöskään tarkastamatta

Mielipiteet 3.2.2019 6:00
Tapio Takalo

Viime päivien ykkösuutinen on ollut, että viranomaistarkastuksissa on muutamissa kunnissa havaittu suuria ongelmia yksityisten yritysten tuottamissa vanhusten hoivapalveluissa.

Koska ongelmien syvyys on tullut esille vasta viranomaisten tekemissä tarkastuksissa, nuo kunnat näyttävät perusteellisesti epäonnistuneen hoivapalvelujensa hankinnassa. Noiden palvelujen järjestäminenhän on lakisääteisesti kuntien vastuulla, eivätkä ne voi vierittää sitä tuottajille.

Ongelmissaan kunnat ovat vedonneet siihen, että he ovat luottaneet tuottajien omavalvontaan. Tämä on periaatteessa oikein, sillä jos tilaaja saa haluamaansa laatua vain tiheillä tarkastuksilla, se tulee hyvin kalliiksi. Samalla se kertoo tilaajan ja tuottajan suhteen olevan pahasti vialla. Laatu ei synny tarkastamalla, vaan siihen tarvitaan ennen kaikkea laaduntuottokykyä ja -halua.

Laatua ei saa myöskään tarkastamatta. Tarkastuksista tärkein on se, joka tehdään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Näissä keskusteluissa käydään ensinnäkin läpi sopimusluonnos, jotta kaikki osapuolet ymmärtävät samalla tavalla sopimukseen kirjatut vaatimukset ja ehdot.

Toisena tehtävänä on tarkastaa tuottajan tilat, laitteet, henkilökunta ja organisaatio, jotta voidaan varmistaa, että se kykenee täyttämään sopimuksen vaatimukset. Tarkastetaan siis toimittajan laaduntuottokyky.

”Toimitusjohtaja on avainasemassa, sillä hän on myös laadun viimeinen lukko. Jos hänen kiinnostuksensa palvelun laatuun ja sen varmistamiseen on vähäinen, odotettavissa on vaikeuksia.”

Kiertämällä tilat, myös varastot ja jätehuoneet, ja haastattelemalla työntekijöitä ja asiakkaita kokenut tarkkailija saa realistisen käsityksen asioiden tilasta, vaikka tuottaja olisi kuinka yrittänyt puleerata kohteen.

Kolmas ja kaikista tärkein tehtävä on selvittää toimittajan palveluasenne, siis sen laaduntuottohalu. Kollegoilta kannattaa kysellä, minkälaisia kokemuksia heillä on po. tuottajasta, ja sen jälkeen haastatella perusteellisesti yrityksen avainhenkilöt, ainakin toimitusjohtaja, laatupäällikkö ja palvelu- tai tuotantopäällikkö.

Haastatteluissa kannattaa kiinnittää huomio paitsi vastauksiin, myös siihen, miten ne annetaan. Kehon kieli saattaa paljastaa vastaukset palturiksi.

Toimitusjohtaja on avainasemassa, sillä hän on myös laadun viimeinen lukko. Jos hänen kiinnostuksensa palvelun laatuun ja sen varmistamiseen on vähäinen, odotettavissa on vaikeuksia.

Kaikki inhimillinen toiminta on epätäydellistä. Kokenutkin tarkastaja voi tehdä virhearvioita, avainhenkilöt voivat vaihtua ja yrityksen hallitus voi esittää toimitusjohtajalle uusia pakottavia vaatimuksia.

Tämän takia on tärkeää paitsi tehdä säännöllisiä uusintatarkastuksia myös kirjata hankintasopimukseen, miten menetellään ongelmissa, mitä rangaistuksia seuraa sopimusrikkomuksista, mitkä ovat sopimuksen irtisanomisperusteet ja -järjestelyt, sekä mitä oikeutta vakaviin sopimusrikkomuksiin sovelletaan.

Tapio Takalo

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Laatu tarkoittaa toistettavuutta. Jos teet tuotteen tai palvelun mutta et voi toistaa sitä, ei kyseessä ole laatu vaan enemmänkin inspiraatio tai sattuma. Jos teet vastaavasti vaikkapa huononkin tuotteen ja se on toistettavissa, niin kyse on laadusta. Subjektiivinen kokemus, hyvä tai huono, tuotteesta tai palvelusta ei siis välttämättä liity laatuajatteluun. Esimerkiksi vanhusten hoito voidaan kokea vanhuksen ja/tai omaisen kohdalla eritavoin kuin osakkeenomistajan vinkkelistä..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, tärkein on se, että yritys pystyy tuottamaan haluttua laatua ja on vielä kyky osoittaa, että on pystynyt siihen. Mittarit ovat sitä varten, että niillä voidaan asettaa tavoitteita ja sopia niiden kautta se haluttu toiminnan taso, joka ostamisella halutaan saada aikaan. Jos minä näkisin esimerkiksi, että tässä firmassa ei vanhusta nosteta sänkyyn tipahtamisen jälkeen, niin kauppoja ei tulisi. Se on varmaan!

Ongelmana vain on monta kertaa se, että ei pienessä maassa ja kunnissa saada aikaan kunnon kilpailua, vaan hankkija joutuu ostamaan palvelun yksiltä ja samoilta tuottajilta tai järjestämään sen itse. Hankintahinnat näin nousevat korkeiksi, mutta rahan sijaan aina kuitenkin tulee pyrkiä arvon tuottoon, että mitä tuotetaan ja mikä on sen hyvän taso niin potilaalle kuin henkilöstölle. Itse en voisi olla sellaisessa paikassa töissä, jossa ei tehtäisi työtä korkealla ammattitaidolla ja menetelmillä. Jos näin ei olisi, lähtisin käveleen ja tekisin kantelun asioista eri viranomaisille.

Viime aikoina on annettu kuvaa asioista, että ei voida vaikuttaa. Mielestäni voidaan vaikuttaa monien instanssien kautta ja omaiset voivat mennä katsomaan hommaa ja kyseleen, että missä mennään ja miten täällä hommat sujuvat. Sekin on sitä laadun ja palvelun tarkastusta. Ei siihen aina tarvita viranomaisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa asiantuntevasti ja käyntännönläheisesti kirjoitettu juttu. Harvinaista ajatuksen selkeyttä ja ammattitaitoa havaittavissa. Tätä lisää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

19.4.
Valko-Venäjä yllätti Pikkuleijonat MM-jääkiekossa – Suomi hävinnyt molemmat turnausottelunsa
19.4.
Demokraatit vaativat koko Mueller-raporttia julki – "Olen tuominnut oikeuden estämisestä murto-osalla näistä todisteista"
19.4.
Omituinen näky ihmetyttää Helsingissä: Skoda on kolaroitu suoraan meluvallien väliin
19.4.
Rintamamiestalon yläkerrassa syttyi tulipalo Torniossa, henkilövahingoilta vältyttiin
19.4.
Pekka Virta ehti pelata urallaan satoja otteluita kotimaassa ja ulkomailla – valmentajan pilli jäi kaulaan heti pelaamisen loputtua
19.4.
Libyan taistelut saapuivat pääkaupungin liepeille – yli 200 kuollut armeijan komentajan johtamassa kapinassa
19.4.
Leijonat antoi Norjalle kalseaa kyytiä – miesten jääkiekkomaajoukkue otti Kokkolassa voiton lukemin 7–0

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Eläkeikä

126 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääsiäinen - ryyppäjäinen?

Ei kukaan ihminen tarvitse alkoholia. Surettaa ja harmittaa se aine mitä pahaa se hyvin usealle käyttäjälle ja käyttäjie... Lue lisää...
Viisas ei juo

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image