Mielipiteet

Lukijalta

Laatu ei synny tar­kas­ta­mal­la, mutta ei myöskään tarkastamatta

Mielipiteet 3.2.2019 6:00
Tapio Takalo

Viime päivien ykkösuutinen on ollut, että viranomaistarkastuksissa on muutamissa kunnissa havaittu suuria ongelmia yksityisten yritysten tuottamissa vanhusten hoivapalveluissa.

Koska ongelmien syvyys on tullut esille vasta viranomaisten tekemissä tarkastuksissa, nuo kunnat näyttävät perusteellisesti epäonnistuneen hoivapalvelujensa hankinnassa. Noiden palvelujen järjestäminenhän on lakisääteisesti kuntien vastuulla, eivätkä ne voi vierittää sitä tuottajille.

Ongelmissaan kunnat ovat vedonneet siihen, että he ovat luottaneet tuottajien omavalvontaan. Tämä on periaatteessa oikein, sillä jos tilaaja saa haluamaansa laatua vain tiheillä tarkastuksilla, se tulee hyvin kalliiksi. Samalla se kertoo tilaajan ja tuottajan suhteen olevan pahasti vialla. Laatu ei synny tarkastamalla, vaan siihen tarvitaan ennen kaikkea laaduntuottokykyä ja -halua.

Laatua ei saa myöskään tarkastamatta. Tarkastuksista tärkein on se, joka tehdään ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Näissä keskusteluissa käydään ensinnäkin läpi sopimusluonnos, jotta kaikki osapuolet ymmärtävät samalla tavalla sopimukseen kirjatut vaatimukset ja ehdot.

Toisena tehtävänä on tarkastaa tuottajan tilat, laitteet, henkilökunta ja organisaatio, jotta voidaan varmistaa, että se kykenee täyttämään sopimuksen vaatimukset. Tarkastetaan siis toimittajan laaduntuottokyky.

”Toimitusjohtaja on avainasemassa, sillä hän on myös laadun viimeinen lukko. Jos hänen kiinnostuksensa palvelun laatuun ja sen varmistamiseen on vähäinen, odotettavissa on vaikeuksia.”

Kiertämällä tilat, myös varastot ja jätehuoneet, ja haastattelemalla työntekijöitä ja asiakkaita kokenut tarkkailija saa realistisen käsityksen asioiden tilasta, vaikka tuottaja olisi kuinka yrittänyt puleerata kohteen.

Kolmas ja kaikista tärkein tehtävä on selvittää toimittajan palveluasenne, siis sen laaduntuottohalu. Kollegoilta kannattaa kysellä, minkälaisia kokemuksia heillä on po. tuottajasta, ja sen jälkeen haastatella perusteellisesti yrityksen avainhenkilöt, ainakin toimitusjohtaja, laatupäällikkö ja palvelu- tai tuotantopäällikkö.

Haastatteluissa kannattaa kiinnittää huomio paitsi vastauksiin, myös siihen, miten ne annetaan. Kehon kieli saattaa paljastaa vastaukset palturiksi.

Toimitusjohtaja on avainasemassa, sillä hän on myös laadun viimeinen lukko. Jos hänen kiinnostuksensa palvelun laatuun ja sen varmistamiseen on vähäinen, odotettavissa on vaikeuksia.

Kaikki inhimillinen toiminta on epätäydellistä. Kokenutkin tarkastaja voi tehdä virhearvioita, avainhenkilöt voivat vaihtua ja yrityksen hallitus voi esittää toimitusjohtajalle uusia pakottavia vaatimuksia.

Tämän takia on tärkeää paitsi tehdä säännöllisiä uusintatarkastuksia myös kirjata hankintasopimukseen, miten menetellään ongelmissa, mitä rangaistuksia seuraa sopimusrikkomuksista, mitkä ovat sopimuksen irtisanomisperusteet ja -järjestelyt, sekä mitä oikeutta vakaviin sopimusrikkomuksiin sovelletaan.

Tapio Takalo

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Laatu tarkoittaa toistettavuutta. Jos teet tuotteen tai palvelun mutta et voi toistaa sitä, ei kyseessä ole laatu vaan enemmänkin inspiraatio tai sattuma. Jos teet vastaavasti vaikkapa huononkin tuotteen ja se on toistettavissa, niin kyse on laadusta. Subjektiivinen kokemus, hyvä tai huono, tuotteesta tai palvelusta ei siis välttämättä liity laatuajatteluun. Esimerkiksi vanhusten hoito voidaan kokea vanhuksen ja/tai omaisen kohdalla eritavoin kuin osakkeenomistajan vinkkelistä..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, tärkein on se, että yritys pystyy tuottamaan haluttua laatua ja on vielä kyky osoittaa, että on pystynyt siihen. Mittarit ovat sitä varten, että niillä voidaan asettaa tavoitteita ja sopia niiden kautta se haluttu toiminnan taso, joka ostamisella halutaan saada aikaan. Jos minä näkisin esimerkiksi, että tässä firmassa ei vanhusta nosteta sänkyyn tipahtamisen jälkeen, niin kauppoja ei tulisi. Se on varmaan!

Ongelmana vain on monta kertaa se, että ei pienessä maassa ja kunnissa saada aikaan kunnon kilpailua, vaan hankkija joutuu ostamaan palvelun yksiltä ja samoilta tuottajilta tai järjestämään sen itse. Hankintahinnat näin nousevat korkeiksi, mutta rahan sijaan aina kuitenkin tulee pyrkiä arvon tuottoon, että mitä tuotetaan ja mikä on sen hyvän taso niin potilaalle kuin henkilöstölle. Itse en voisi olla sellaisessa paikassa töissä, jossa ei tehtäisi työtä korkealla ammattitaidolla ja menetelmillä. Jos näin ei olisi, lähtisin käveleen ja tekisin kantelun asioista eri viranomaisille.

Viime aikoina on annettu kuvaa asioista, että ei voida vaikuttaa. Mielestäni voidaan vaikuttaa monien instanssien kautta ja omaiset voivat mennä katsomaan hommaa ja kyseleen, että missä mennään ja miten täällä hommat sujuvat. Sekin on sitä laadun ja palvelun tarkastusta. Ei siihen aina tarvita viranomaisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa asiantuntevasti ja käyntännönläheisesti kirjoitettu juttu. Harvinaista ajatuksen selkeyttä ja ammattitaitoa havaittavissa. Tätä lisää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:45
Suomalaisperhe rajussa onnettomuudessa Liettuassa – vanhemmat kuolivat heti, kolme lasta sairaalassa
14:32
Pohjois-Pohjanmaan pohjoisosissa saa ampua ilotulitteita venetsialaisissa – ilotulitus sallittua vain taajaman ulkopuolella
14:22
Auto ajautui ulos tieltä ja kierähti katolleen Kajaanissa, kuski loukkaantui lievästi
13:45
Porokello-sovelluksen ilmoittajien määrä on kasvanut 2500:lla alle kahdessa kuukaudessa – elokuussa poroja on vilkkaasti tiellä, mikä näkyy myös piikkinä kolaritilastoissa
13:32
Kapinalliset vetäytyivät keskeisestä kaupungista Syyrian Idlibissä
13:14
Helsingin Sanomien toimittaja ja KRP väänsivät työvälineiden takavarikosta suljettujen ovien takana – sotilastiedustelu-uutisoinnista lähtenyt rikostutkinta alkaa olla loppumetreillä
12:40
Pudasjärven ampumistapauksessa nostettu syytteitä taposta – oikeudenkäynti alkaa Oulun käräjäoikeudessa ensi viikolla
86
Viinaralli Virosta kiihtynyt rajusti, suurtuojat suhaavat edelleen kauemmas – "Kasvuluvut yllättävät rajuudellaan"
71
Utajärveläisen Attendon hoivakodin asukkaat saivat 750 euron yllätyslaskun – "Attendo tuottaa tukipalvelut ja voi periä niistä mitä haluaa"
35
Kesälomalta palaava Sipilä kertoo saaneensa työtarjouksia – "En ole antanut ymmärtää, että olisin käytettävissä"
29
Orpo ikävöi vanhoja SDP:n vastuunkantajia – "Nyt on tämän vuosituhannen vasemmistolaisin hallitus"
27
Henkilöstöpalvelualalla pulaa työntekijöistä – toimitusjohtaja Merru Tuliaran mukaan työllistämiskynnystä tulisi madaltaa
24
Oulun kaupungin velanotto voi kasvaa tulevina vuosina – kaupunginhallitus pohtii tulevia investointeja
22
OP-ryhmä aloittaa peräti 3 000:a henkilöä koskevat yt-neuvottelut – irtisanomisia voi tulla jopa 250

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Maan itäosassa, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia kehittyy ukkoskuuroja, joiden yhteydessä esiintyy voimakkaita ukkospuuskia, yli 15 m/s.

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

"kalakisa"
Magge

Uusin lukijakuva

Sateen jälkeen.
Lukija

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Että meitä älykkäitä demareita on. Maailma on hieno paikka, kun meitä viisaita on. Tuntuu siis tosi hyvältä. Lue lisää...
On se hyvä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image