Mielipiteet

Lukijalta

Kouluihin tarvitaan toi­min­ta­te­ra­peut­tis­ta osaamista – mie­len­ter­veys­pal­ve­lu­jen kasvava tarve pakottaa miettimään uusia toi­min­ta­ta­po­ja

Mielipiteet 18.2.2020 6:00
Pauliina Tolonen, Liisa Goman, Sari Manninen

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi 11.2. Kansallisen mielenterveysstrategian, jolla tähdätään mielenterveyspalveluiden kehittämiseen 2020-luvulla.

Suunnitteilla on muun muassa lisätä opiskelijahuoltoon matalan kynnyksen hoitotyötä ja pyrkiä erilaisin uudistuksin vastaamaan kasvaneeseen lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kysyntään. Palvelujen lisääminen ja uusien hoitomuotojen käyttöönotto edellyttää oppilas- ja opiskelijahuoltoon lisää työntekijöitä.

Toimintaterapeutti on toimintakyvyn ammattilainen, jolla on taitoa arvioida, analysoida ja muokata toimintoja ja ympäristöjä vastaamaan paremmin lapsen tai nuoren toimintakykyä niin, että hän pystyy osallistumaan elämänsä eri toimintoihin.

Toimintaterapiassa vahvistetaan vuorovaikutuksessa terapeutin kanssa ja toimintaa terapeuttisesti käyttäen lapsen tai nuoren taitoja selviytyä omassa arjessaan.

Sen lisäksi, että me toimintaterapeutit olemme motoristen, hahmottamisen, tarkkaavuuden ja keskittymisen taitojen ammattilaisia, olemme myös koulutettuja sekä arvioimaan että toteuttamaan terapiaa psyykkisten ja psykososiaalisten valmiuksien ja taitojen alueella.

”Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kasvava tarve pakottaa miettimään uusia tapoja viedä monipuolista terapeuttista osaamista kouluihin ja oppilaitoksiin.”

Toiminnallisin menetelmin voidaan työstää lasten ja nuorten kanssa esimerkiksi tunne-elämään, käyttäytymisen häiriöihin ja sosiaalisiin taitoihin liittyviä haasteita. Toimintaterapeutteina me olemme myös fyysisen ja sosiaalisen ympäristön analyysin ja mukauttamisen ammattilaisia.

Pystymme tarjoamaan asiantuntevaa ohjausta ja neuvontaa siihen, miten psyykkisesti oireilevan lapsen tai nuoren toimintaympäristön muutoksilla voidaan tukea taitojen vahvistumista.

Oppilas- tai opiskelijahuollon toimintaterapia on matalan kynnyksen ennaltaehkäisevää työtä. Ympäristönä koulu ja oppilaitokset ovat merkittävä osa lasten ja nuorten arkea, jossa toimintaterapeutin jatkuvalla läsnäololla voidaan tarjota varhainen apu kasvun ja kehityksen tukemista ajatellen.

Toimintaterapeutti voi esimerkiksi yksin tai yhteistyössä oppilashuollon muiden asiantuntijoiden kanssa pitää erilaisia taitoja ja valmiuksia vahvistavia ryhmiä. Toimintaterapeutti voi tukea opettajia luomaan erilaisin ratkaisuin muutoksia luokkaympäristöihin, jotta kaikkien oppilaiden osallistuminen ja oppiminen mahdollistuisivat.

Kun toimintaterapeutti on osana kouluyhteisöä, hän tuntee koulun työskentelytavat, ja yhteistyössä muun henkilökunnan kanssa pystytään koulutyön tukemista tehostamaan ja haasteisiin tarttumaan välittömästi niiden ilmaannuttua.

Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kasvava tarve pakottaa miettimään uusia tapoja viedä monipuolista terapeuttista osaamista kouluihin ja oppilaitoksiin.

Toimintaterapeuttien palkkaaminen kouluihin tuo kustannussäästöjä ja lisää oppilas- ja opiskelijahuollossa vankkaa moniammatillista osaamista. Kouluihin ja oppilaitoksiin tarvitaan toimintaterapeuttien asiantuntijuutta, jonka osaamisen ytimessä on toimintojen ja toimintaympäristöjen muokkaaminen siten, että kaikkien osallisuus ja osallistuminen mahdollistuu.

Pauliina Tolonen

Liisa Goman

Sari Manninen

kirjoittajat työskentelevät toimintaterapeutteina Oulun kaupungin lasten- ja nuorisopsykiatrisessa työryhmässä

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Vuotavaan veneeseen lisää äyskäreitä, niinkö? Tarvittaisiin ensinnäkin vanhemmille töitä jotta eriarvoistuminen saataisiin kuriin, kouluihin lisäärahoitusta ja kissanhännän veto siitä kuka lapsia kasvattaa koti vai koulu pitää lopettaa. Nyt näyttää siltä että ns. ongelmatapauksia tulee vuosi vuodelta lisää ja sille on jo annette hiljainen hyväksyntä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hei! Olen työskennellyt vuoden Rauman kouluissa tätä työtä tehden, ja se on huippua! Toimintaterapeutin työ näin tehtynä vähentää kuntien jonoja, tuo kuntoutuksen keinoja niille ketä ei muuten palveluihin pääsisi. Autetaan lieviä häiriöitä omaavia lapsia ennaltaehkäisevästi, tuetaan opettajan työtä. Inkluusio ei ole tuonut tukitoimia oppilaan mukana, vaan opettajan aika menee paljolti tukeatarvitsevan oppilaan kanssa. Muut luokan oppilaat kärsivät tästä valitettavasti. Toimintaterapeutin osaaminen kouluja suunniteltaessa on oleellista. Kannattaa tehdä toimintakykyä tukevia ratkaisuja lapsille. Marika Horttana toimintaterapeutti @erityismuksut

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos hienosta ja tärkeästä mielipiteestä. Nyt on havahduttu siihen, että nuorten syrjäytyminen yhteiskunnassa on eräs suurimmista sisäisistä uhkista. Huomio pitäisi kiinnittää siihen mistä nuo syrjäytyneet nuoret tulevat. Syyt ovat jo selvästi havaittavissa päiväkodeissa ja ala-asteen kouluissa. Lasten yksilöllinen terapia on eräs tehokas keino ennaltaehkäistä pahempia ongelmia. Toimintaterapia ohella myös psykoterapia ja musiikkiterapia ovat hyviksi havaittuja keinoja. Esimerkiksi Espoossa on palkattu musiikkiterapeutti koulun palkkalistoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olipa perusteltuja ajatuksia koulujen toiminnan kehittämiseksi. Toimintaterapeutteja tarvitaan kouluilla nyt kun uusia monipuolisia tiloja on rakennettu opetuksen toteuttamiseksi. Ei psyk sairaanhoitajia vaan toimintatetapeutteja kouluille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri tähän suuntaan. Koulussa ei tarvita sairaanhoitajia vaan toimintaterapeuteilla tosiaankin olisi käyttöä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

31.3.
Urpiaisia ruokinnalla Lukijalta
31.3.
Valtioneuvoston muistio ravintoloiden sulkemisesta kertoo: Koronaa tavattu Pohjois-Pohjanmaalla kuudessa kunnassa – "Oulussa on havaittu useita COVID-19 -tapauksia"
31.3.
Haukiputaan yli 40-vuotias Jatulin liikuntakeskus kaipaa kipeästi isoa remonttia – vajaan yhdeksän miljoonan peruskorjaushanke on paraikaa selvityksessä
31.3.
Messi piikitteli Barcelonan seurajohtoa – "Olemme aina olleet ensimmäisinä auttamassa seuraa, kun on ollut tarve"
31.3.
Muhoksen kunta aloittaa yt-neuvottelut – vielä ei selvillä, kuinka suurta henkilöstömäärää lomautukset koskevat
31.3.
Maaliskuun lukijakuva: Enkun tunti sujuu Iidalla kotona Kiimingissä pappakoiran kanssa
31.3.
MTV Uutiset selvitti että enemmistö suurimmista pörssiyhtiöistä aikoo maksaa osinkoa koronaviruksen keskellä

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

Eikö samalla logiikalla työttömäksi jäävänkin pitäisi olla nillittämättä työttömyyttään ja kestää se puoli vuotta ilman ... Lue lisää...
Eikö työttömäksi

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

1.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image