Mielipiteet

Lukijalta

Kier­rä­tys­pyö­rien tuominen joko kokonaan tai osaksi Oulun kau­pun­ki­pyö­rä­jär­jes­tel­mää vaikuttaa po­si­tii­vi­ses­ti kaupungin imagoon

Mielipiteet 3.6.2018 7:00
Sanna Savolainen

Me kolmannen sektorin edustajat kannatamme kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttamista kierrätyspyörillä, hyödyntäen tukityöllistettyjen ja nuorten työpajoissa työskentelevien työpanosta.

Oulussa on useita kierrätyspyörien rakentamiseen ja korjaamiseen keskittyneitä kolmannen sektorin toimijoita. Yhdistämällä työpanoksemme ja osaamisemme luomme toimivan verkoston niin kierrätyspyörien rakentamista kuin kunnossapitoakin ajatellen.

Toteuttamalla järjestelmä kierrätyspyöriä hyödyntäen, yhteistyössä kaupungissa toimivien työpajojen kanssa, säästetään huomattavasti kustannuksissa sekä hankinnan että ylläpidon osalta.

Samalla ehkäistään syrjäytymistä sekä edistetään työpajatoimintaan osallistuvien ammattitaidon, työelämätaitojen sekä elämänhallintataitojen kehittymistä.

Järjestelmän toteuttaminen työllistävien yhdistysten toimesta luo lukuisia työtehtäviä ja vakiintunutta toimintaa, mistä on moninaiset hyödyt sekä yksilön että Oulun kaupungin kannalta.

Kestävän kehityksen keskuksella on toiminut kierrätyspyörien rakentamiseen ja korjaamiseen keskittynyt työllistettyjen paja jo 15 vuotta. Pajalla ammattitaitoiset ohjaajat opettavat ja valvovat työn huolellista suorittamista. Ammattilaisten ohjauksessa korkea laatu on kunnia-asia, tälläkin hetkellä Kestävän kehityksen keskuksen pyöräpajalta myytäviin kierrätyspyöriin luvataan takuu mukaan.

Pitkään jatkunut ja jo vakiintunut toiminta tarkoittaa sitä, että aihiota pyörien rakentamiseen ja kierrätysosia pyörien kunnossapitoa ajatellen on jo valmiiksi varastoituna runsain määrin. Kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttaminen jo kesäksi 2019 on näin ollen mahdollista.

”Oulussa on useita kierrätyspyörien rakentamiseen ja korjaamiseen keskittyneitä kolmannen sektorin toimijoita. Yhdistämällä työpanoksemme ja osaamisemme luomme toimivan verkoston niin kierrätyspyörien rakentamista kuin kunnossapitoakin ajatellen.”

Pyöräpajatoiminnan lisäksi toimijoilla on käytössään kuljettamiseen tarkoitettua kalustoa. Kaupunkipyörien kuljettaminen ja huoltoon noutaminen saataisiin niin ikään toteutettua kustannustehokkaasti kolmannen sektorin toimijoiden voimin.

Kaupunkipyöräjärjestelmä on matkailun, terveyden ja hyvinvoinnin kannalta katsoen erittäin tervetullut lisä kaupunkiimme. Järjestelmä palvelee paitsi täydentämällä joukkoliikennettä sekä turistien, että kaupunkilaisten näkökulmasta, myös kannustamalla hyötyliikuntaan työ- ja koulumatkaliikenteessä.

Kierrätyspyörien ulkonäköä saadaan tuunattua yhtenäiseksi ja siisteiksi, kaupunkikuvaan sopiviksi.

Lisäksi pajoilla pyöriin voidaan rakentaa mainospaikkoja. Kierrätyspyörien tuominen joko kokonaan tai osaksi 2020-luvun kaupunkipyöräjärjestelmää vaikuttaa positiivisesti kaupungin imagoon ekologisesti kestävänä, logistisesti toimivana ja kustannustehokkaana ratkaisuna.

Sanna Savolainen

Kestävän Kehityksen Keskuksen puolesta, Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (21)

Joku tuolla mainitsi että kaupunkipyörät varastetaan, väitän ettei näin tule tapahtumaan !

Polkupyöriä varastetaan kahdesta eri syystä:

1. Tarvitaan polkupyörä jotta päästään jonnekin mihin on liian pitkä matka kävellä, No Kaupunkipyörät ovat juuri sitä varten olemassa !

2. Varastetaan pyörä myytäväksi, siihen tarkoitukseen kaupunkipyörä taas on huonoin mahdollinen, koska sen myyntikuntoon saattaminen edellyttää kaikkien kaupunkipyörän tunnusmerkien poistamista mm kunnollista uudelleen malausta, joka taas vaatii paljon aikaa vaivaa ja rahaa, sellaisenaan kaupunkipyörä on mahdoton myydä kenellekään, niitähän saa käyttää ilman korvaustakin.

Ilkivalta on tietysti asia erikseen, mutta siltä ei voine välttyä mitenkään kohtuu kustannuksilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunkipyörät ovat laadukkaita sähköllä toimivia pyöriä. Maalaamalla niitä ei saa sähköisiksi. Sähköistys pitää olla rakennettu pyöränrungon sisälle. Muuten osat varastetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eivät ne ole mitään sähköpyöriä ! Ihan tavallisia munamakeleita vain, hintaa kyllä on kuin pienellä henkilöautolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Romupyörien kanssa pelaaminen on kierrätysteko, EI iikennepoliittinen teko. Kurjistamalla ja säästämällä saadaan Oulun vetovoima minimaalisen pieneksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sanna Savolainen on täysin oikeassa !

Oulussa on jo koko kaupunkipyörä-infra valmiina materiaalin osalta, ja myös ammattitaitoista työvoimaa ja kalustoa löytyy omasta takaa järjestelmän eri osa-alueiden toteuttamiseen, joten miksi ei ?

Tässä mallissa kaikki kaupunkipyöristä saatavat hyödyt tulevat Oulun alueen hyväksi, lisäten työllisyyttä ja vähentäen mm, nuorison syrjäytymistä työelämästä, ja kustannustaso jää murto-osaan verrattuna jonkun ylikansallisen kaupunkipyöräbisnes-toimijan laskutukseen.

Ja tällä myös vältetään poliittisten lehmänkauppojen sudenkuopat, joita näissä ehdotetuissa "miljoona vuodessa" systeemeissä väistämättä on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minäkin kannatan tuota. Kustannuksiltaan uudet kertakäyttöpyörät tulisivat luultavasti halvemmaksi, mutta tässä on mukana sosiaalinen aspekti. On aika vaikeaa löytää sopivaa työtä kuntouttavaa työtä kaipaavalle ja pyörien kanssa värkkäily olisi yksi osa sellaista. Jos nuo tulisivat "kaupunkipyöriksi" niin se ei veisi töitä ammattikorjaajilta, jotka keskittyvät yksityisten merkkipyöriin.

Sopivasti maalattua ja tunnistettavaa kierrätyspyörää ei varastettaisi niin helposti kuin uutta merkkipyörää. Ja jos varastettaisiin, tappio olisi pienempi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä en kannata. Hakisin Kiinasta tuhannen pyörän tarpeeseen kaksi tuhatta, ja halvemmalla hinnalla kuin nuo puliveivarikonsultit näyttävät niiden maksavan Suomessa. Säästyneet rahat ohjaisin johonkin oikeaan työttömien tai työkyvyttömyttömien aktivoimiseen tai kuntouttamiseen. Puuhastelua tuollaisen kunnostukset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei toimi tuollainen tuunaus. Esitetty kierrätyspyörien toimintamalli lisää pyörävarkauksia Oulussa ja lähikunnissa. Ottakaa mallia kaupungeista joissa on jo toimiva kaupunkipyörä järjestelmä esim Helsingissä. Kukaan ei voi erehtyä luulemaan omaksi tai varasta Helsingin kaupunkipyörää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensinnäkään kaupungin ei tule toteuttaa kaupunkipyörähanketta kustannuksellaan. Sen sijaan kaupungin tulee vuokrata paikat toimijalle, joka toteuttaa hankkeen. Tätä kutsutaan markkinataloudeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu on pieni kylä. Keskustassa jaksaa kävellä. Jos joku matkailuyritys tai muu taho katsoo tarvitsevansa pyöriä asiakkaitaan varten, niin hankkikoot omilla kustannuksilla. Samanlainen rahareikä kuin Kivisydän, joka on tukossa vain ennen juhlapyhiä (silloin muistetaan mediassa puhua lisätilan tarpeesta), muuten on tilaa. Tämä raitiovaunu haahuilu on kaiken huippu tuppukylässä. Oulua pitää kehittää, mutta järkevästi. Tämä asema alueen Tynnyrisuunnitelma on hyvä ja erilainen kuin muilla, mutta tietenkin tontille tehdään sitävastoin perinteinen neliskanttinen lasirakennus vuosien päästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän on jo kokeiltu. Nyt ammattilaiset kehiin. Oulu tarvitsee muualla jo koeponnistetun järjestelmän. Satojen pyörien ja kymmenien asemien ylläpito ja toiminnan kehittäminen vaatii sellaisia resursseja ja tasalaatuisuutta, jota on vaikea nähdä kolmannelta sektorilta. Melkoisen riskin tässä ainakin kaupunki ottaisi ja iso riski olisi myös palveluntuottajalle sitoutua vaadittavaan korkeaan laatutasoon ja yritysmaailmalle tyypillisiin sanktioihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunkihan korvaa kun ammattitaidottoman "pajalaisen" huoltamasta vanhasta romusta ketju katkeaa kesken matkan ja kuskin jalka menee poikki, tai muuta vastaavaa. Nämä palkattomilla työttömillä toteutetut pyöränhuoltopajat vie myös töitä oikeilta huoltoliikkeiltä. Kaiken lisäksi pajalaiset joutuu tekemään töitä ilman palkkaa puutteellisilla työvälineillä kun hankitaan mitä sattuu ilmaiseksi saamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja toteuttajaksi yksityinen taho, ei kaupunki. Kaupunki vuokratkoon paikat ja antakoon toimiluvan. Mutta ei rahaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se pyörä pitää olla ammattimiehen tarkistama korjauksen jälkeen. Jos kartion vastamutteri jää kiristämättä, laakeri voi hirttää kiinni. Pikkutyttö kuoli Ruotsissa, kun laski mäkeä pyörällä. Syynä oli juuri tämä. Sitten on tämäTorpedon kopio Favorit, joka on tappo vehe, kun vuosi on ajettu, jarrut katoaa, kun pronssiholkki kuluu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hankerahat herrojen taskuun, työt teetetään ilmaiseksi köyhillä, ilmaiseksi tietenkin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sanna! tukityöllistetty ei opi edes korjaan pyöriä siinä ajassa, mitä työsopimus kestää. tuo romupyörien korjaus on huuhaa hommaa. jos kaikki pyörät on eri kokoja ja malleja, sillehän nauraa kaikki. mistä te meinaatte saada vaikka naisten pyöriä, jotka olisi rungon mallilta lähelläkään toisiaan. ei kukaan kauppias ala kustannuksiin osallistuun mainosten muodossa vanhoissa romuissa. pensselillä kait te meinaatte, että ne rungot maalataan ja miten poistatte vanhan maalin metallipinnalle?. entä meinaatteko miten pohjamaalata, ennen varsinaista maalausta. jos joku pyörä on vaikka veteen nakattu, se pitää purkaa aivan atomeihin ja sitten koota. varmaan ainaki 10 pyörää on tullut kunnostettua ja huomannut, ettei se lyö leiville, vaikka itselle tekee. varaosat on niin kalliita. meneppä ostaan vaikka renkaan pinnoja, niissä on paljon pituuseroja ja jollain nuorella ei ole sitä kokemusta, mitä pinnoitus vaatii. saati jotain takarummun purkamista ja uudelleen laakerointia. se olisi huvittavaa niitä pyöriä katsella, kun nykyään kaikissa pyörissä tahtoo olla vaihteita, toimivia vaihteettomia mummonpyöriä on aika vähän. vaihteiston ja kettingin vaihto ei kannata edes itselle itsetehtynä. entä kaupunkipyörien lukitus. tarkoitus teillä on toki hyvä, toteutus on aivan mahdoton.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (21)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Maan etelä- ja keskiosassa lännen ja luoteen välinen tuuli on vaarallisen voimakasta keskiyöstä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s. Maan pohjoisosassa luoteistuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi aina puhutaan köyhyydestä.

192 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Venäläisiä syrjitään Suomessa.

Venäjä käy hybridisotaa Suomea vastaan. Tänään kello 12 käynnistetty verkkohyökkäys Suomen viranomaisten asiointipalvel... Lue lisää...
Suomea testataan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

26.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image