Mielipiteet

Lukijalta

Kau­pun­ki­pyö­rä­jär­jes­tel­mä toteutettava Oulussa laadukkaasti – 2020-luvun kau­pun­ki­pyö­riä ei voi verrata tuunattuihin kier­rä­tys­pyö­riin

Mielipiteet 18.5.2018 7:00
Niilo Heinonen, Jenni Pitko

Kaleva uutisoi 14.5. Juha Huikarin (kesk.) valtuustoaloitteesta, jossa esitetään tuunattuihin kierrätyspyöriin perustuvaa ”kaupunkipyöräjärjestelmää”.

Aloite käytännössä kyseenalaistaa asiantuntijavalmistelun perusteella laaditun selvityksen ja esityksen Oulun tulevasta kaupunkipyöräjärjestelmästä. Lisäksi aloite osoittaa välinpitämättömyyttä modernin kaupunkiliikenteen tarpeita kohtaan.

Nykyaikainen kaupunkipyöräjärjestelmä perustuu vuokrattaviin korkealaatuisiin polkupyöriin, jotka palvelevat niin kaupunkilaisia, työmatkalaisia kuin turisteja. Kaupunkipyörät täydentävät joukkoliikenneverkkoa ja kannustavat hyötyliikuntaan. Niillä on myös merkittävä vaikutus kaupunkikuvaan ja kaupungin imagoon – siihen paljon puhuttuun valovoimaan.

Helsingin vuonna 2016 käyttöönotettu kaupunkipyöräjärjestelmä on ollut valtava menestys. Ensimmäisen kesän jälkeen Helsinki kasvatti järjestelmää 500 pyörästä 1 400 pyörään, joilla tehtiin vuonna 2017 yli 1,6 miljoonaa matkaa. Käyttäjiä rekisteröityi 34 000 ja käyttötuloja syntyi reilu miljoona euroa.

Positiiviset kokemukset ovat innostaneet muita suuria ja keskisuuria kaupunkeja seuraamaan Helsingin esimerkkiä. Turku ja Espoo ovat ottaneet järjestelmän käyttöön tänä vuonna. Lisäksi muun muassa Vantaa, Tampere ja Kuopio ovat valmistelleet pitkälle järjestelmän hankintaa ja käyttöönottoa.

"Malli kattaa maantieteellisesti muun muassa keskusta-alueen ja Linnanmaan. Kaupunginvaltuusto on näyttänyt hankkeelle vihreää valoa vuoden 2018 talousarviossa."

Oulu on ollut mukana Liikenneviraston hankkeessa, jossa on selvitetty kaupunkipyöräjärjestelmän ja sen eri vaihtoehtojen soveltuvuutta Ouluun, Tampereelle, Lahteen ja Jyväskylään.

Vuonna 2017 valmistunut Liikenneviraston asiantuntijaselvitys suosittelee Oululle mallia, joka perustuisi noin 55 pyöräasemaan ja noin 500 kaupunkipyörään. Selvityksen pohjalta Oulun kaupunki on valmistellut kaupunkipyöräjärjestelmää, joka on tarkoitus ottaa käyttöön jo kesällä 2019. Malli kattaa maantieteellisesti muun muassa keskusta-alueen ja Linnanmaan. Kaupunginvaltuusto on näyttänyt hankkeelle vihreää valoa vuoden 2018 talousarviossa.

Järjestelmän vuosittaiseksi nettokustannukseksi on arvioitu noin 0,5 miljoonaa, joka on kohtuullinen summa, kun sen suhteuttaa vaikkapa joukkoliikenteen reilun 8,3 miljoonan euron nettokustannuksiin (2018) tai reilun 26,3 miljoonaan bruttokustannuksiin (2018).

Kaupunkipyöräjärjestelmän nettokustannus eli tulojen ja menojen erotus riippuu vahvasti mainostajien ja käyttäjien kiinnostuksesta kaupunkipyöriä kohtaan. Siksi on välttämätöntä, että järjestelmä toteutetaan alusta alkaen riittävän laajana ja laadukkaana.

2020-luvun kaupunkipyöräjärjestelmää on kohtuutonta ja harhaanjohtavaa verrata tuunattuihin kierrätyspyöriin. Toimiva ja laadukas järjestelmä vaatii taakseen kehittyneen teknisen järjestelmän ja pyörien ylläpitoprosessin. Iso osa järjestelmän kustannuksista aiheutuu muun muassa pyörien kunnossapidosta ja tasauksesta pyöräasemien välillä.

Niilo Heinonen

yhdyskuntalautakunnan jäsen

valtuutettu (kok.)

Jenni Pitko

kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja

valtuutettu (vihr.)

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Kaupunkipyörät tulee huoltaa ja kuljettaa asemilleen, sama työ on tehtävä joka tapauksessa, oli sitten kyseessä valmis järjestelmä tai sitten Kaupungin itse kunnostuttamat käytetyt pyörät.

Mielestäni käytetyt laadukkaat polkupyörät olisivat huomattvasti järkevämpi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto, kyseeseen tulisivat naistenpyörät, mielellään pohjoismaista valmistetta alkuperältään, niitä löytyy kaupungilta varmasti varastoista jo valmiiksi, ja lisää voi ostaa perikunnilta ja pyöräliikkeistä.

Pyörät tulisi aluksi purkaa "sarjatyönä" jonka jälkeen rungot ja etuhaarukat voisi hiekkapuhalluttaa ja maalauttaa kirkkaan väriseksi jollain paikallisella alan yrityksellä, sen jälkeen pyörät koottaisiin uudelleen ja samalla kulutusosat vaihdettaisiin ( kulutusosien hankinta ei tule kalliiksi kun se tehdään isona ostona yhdeltä tukkurilta, joita oulustakin löytyy) tavaratelinettä ei tarvita vaan sen tilalle tulee kaupunkipyörissä nähty muovilokasuoja jossa on tilaa mainostajille, näitä lokasuojia saa kiinasta erittäin edullisesti, lukitusjärjestelmä voi olla kevyempi kuin Helsingin kaupunkipyörien ultrakalliissa ratkaisussa.

Tällä tavalla työllistettäisiin paikallisia ihmisiä pyörien huoltoon ja kuljeukseen, ja rahallinen investointi jäisi suurimmaksi osaksi paikkakunnalle, toisin kuin joltain ylikansalliselta yritykseltä ostetussa pakettiratkaisussa.

Ja käytettyhin pyöriin ja niitten huoltoon/kuljetukseen tarvittava rahasumma vuodessa, olisi vain murto-osa uusiin pyöriin kaavaillusta 0,5 miljoonan euron rahamäärästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se taas kaupungilla tärkeysjärjestys kohillaan.... lopetti iceheartsin rahoittamisen ja ostaa turistipolkupyöriä. Ei järki leikkaa johtajalla yhtään!!!!!
Icehearts loppuu kokonaan oulussa ja moni lapsi on taas heitteillä ja vanhemmissa kamala stressi voiko edes töitä jatkaa kun lapsi ei voi olla yksin kotona koulun jälkeen syystä tai toisesta.
Ja joo ei tarvii alkaa valittaa et on ip.t. kun kaikilla vaan ei oo varaa maksaa satasta kuussa eikä ohjaajia ole koulutettu erityislapsien hoitoon..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Palataanpa sitten 2020 luvulla asiaan, ei tietenkään tulevaisuuteen voi verrata kun siitä ei tiedetä mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tuo Huikarin romupyöräjärjestelmä olisi nähtävyys. Tultaisiin varmaan kaukaakin katsomaan😊 Tosin kiirettä pitäisi, että ehtisi nähdä, kun niitä vielä on Laanaojan ulkopuolella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässäkin jutussa oikeastaan harmittaa kaksi asiaa: Oulussa tämän asian eteenpäin vieminen on aivan auttamattoman hidasta. Varsinkin kun halutaan profiloitua pyöräilykaupunkina. Ja osin tähän aikansa eläneeseen ajattelumaailmaan perustuen harmittaa ehkä vielä enemmän se, ettei meillä keksitty ensin tätä erinomaista systeemiä, joka on Helsingissä käytössä. Sitä kun ollaan niin innovatiivinen maailman älykkäin yhteisö. Sitä lienee osoittaa Huikarin esityskin. Kyllä Helsinkin on valovuoden edellä, jos pyöräilykaupungin statuksesta puhutaan. Valitettavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime vuoden osalta Helsinki keräsi kaupunkipyörillä 100 000€ enemmän kuin mitä järjestelmän ylläpito maksoi. Tähän päälle tietysti vielä pyöräilyn muut hyödyt mm. terveysvaikutukset, vähentyneet saasteet ja nopeutuneet matkat. Vaikea sanoa toimisiko tämä Oulussa yhtä hyvin, mutta minusta kannattaisi ainakin kokeilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Polkupyörät on tunnetusti itsetuhoisia, eli hyppivät sillata jokeen ;) Näin ollen pitää panostaa ennalta ehkäisyyn ja varmistaa että tiedetään missä ja kenellä kalusto on. Myös ilkivallan kestoon pitää kiinittää huomioita, etteivät ihan käsiin hajoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaisi tutustua mm. tuohon Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmään ennen kommentointia. Ei nimittäin ole tuota vaaraa. Jos saat pyörän irti telineestä, sinun tietosi on rekisteröity järjestelmään. Joten jos jää pyörä palauttamatta tai rikot sen, lasku tulee perässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdotatko, että pyöriin voisi laittaa "paukkuliivit"?

Ei vaan noissa kaupunkipyöräjärjestelmissä tulee rekisteröityä käyttäjäksi ja lasku voi seurata perästä pyöränhukkaajaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyörä on käyttäjän vastuulla. Käyttäjä tiedetään ja raha lähtee tililtä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

huikurilla ajoi mopo ohitse. siksi ne pyörät hylätään, kun niitä ei kenenkään kannata ostaa/ottaa edes itselle korjattavaksi. tulee liian kalliiksi. se olisi kyllä huvittavaa, kun olisi kaiken värisiä ja kokoisia, ruostuneita? runkoja kait paikailtaisi ruosteen päälle pullasudilla ferrexillä. ainaki päävärit ferrexiltä löytyy sopuhintaan?. ihan yliopisto mies tätä vakavasti ehdottaa, pitäisi alkaa tutkiin, onko totta. (MOT ohjelman mukaan). niihin pyöriin sitten tangon alle vaikka prisman, k-kaupan mainoskyltti. joopa joo?.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa kun ei niin paljoa turisteja ole eikä tule, että kannattaisi sen varaan laskea kaupunkipyöriä. Oululaiset ovat taas niin saitoja, etteivät käytä kaupunkipyöriä koska se maksaa ja pelätään kuitenkin, että Arina on mukana kuvioissa.
Joten unohtakaa ne kaupunkipyörät jo ja muistakaa, että Oulu on pieni kaupunki suuressa mittakaavassa, joten antaa oikeiden kaupunkien hommata pyöränsä ja eletään me jatkossakin ilman turhuuksia eikä matkita muita joka asiassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helsingissä varmaan yksi sadasta käyttäjästä on "turisti". Ihan oikeassa paikallisten asukkaiden työmatka- ja asiointikäytössä ovat. Sama juttu ulkomailla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sori, mutta olet totaalisen väärässä. Kyllä kaupunkipyöriä turistit käyttää paljon Helsingissä.
Työmatkalaiset harvemmin käyttää, mutta satunnaiset tarvitsijat kyllä.
Ja tuossa oululaiset ei... kommentoijn kommentissahan juri kerrottiin ne faktat miksi ei Ouluun kannata noita pyöriä hankkia.
1. Ei ole turisteja
2. Paikallisia ei riitä käyttämään pyöriä, koska Oulu on liian pieni kaupunki, vaikka on pinta- alaltaan suuri.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hei tsadilainen, huomasitko tuon varsinaisen jutun. Siinä sanotaan, että vastaavaa kaupunkipyöräsysteemiä jo käytetään tai otetaan käyttöön muissakin Suomen suurissa kaupungeissa. Ja jos oikeasti ole tsadilainen, niin tiedät, että kaupunkipyöriä käyttävät vähintään yhtä paljon helsinkiläiset kuin käypäläisetkin. Asun nääs itsekin Helsingissä, vaikken tsadilainen olekaan. Ja muuten: Oulussa käy paljon turisteja, erityisesti kesäisin heitä on vieläpä Nallikarissa, jossa ko. kaupunkipyöräsysteemistä olisi erityistä hyötyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt oululainen vitsin murjasi, koitahan nyt palautua maan pinnalle, niin näet totuuden, tai tule vaikka käymään stadissa niin näet vieläkin paremmin tilanteen. Kyllä taxi sinua opastaa, ettet eksymään pääse. Tervetuloa sieltä böndeltä tänne tsekkaamaan stadin tsygejä.
Ja sitten, oulussa ei todellakaan käy paljoa turisteja ja siksi tuota kaupunkipyörä hanketta ei siellä ole toteutettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

16.9.
Kolme erää isojen poikien kovaa koulua – Venäjä otti vaivattoman voiton Suomesta EM-lentopallossa Tilaajille
16.9.
Kärpät teki tärkeän kiinnityksen – Justus Annuselle kahden vuoden jatkopahvi
16.9.
Yritystukien karsimista valmistellut työryhmä sai raporttinsa valmiiksi maanantaina – julkistuksesta ei vielä tietoa
16.9.
Selvitysmies hävittäisi Sipilän hallituksen luoman Valtion kehitysyhtiö Vaken – Kahden miljardin pääoma palautettaisiin valtiolle
16.9.
Yle: Ugandassa kuolleen suomalaisliikemiehen tapauksessa nostettu murhasyytteet – matkusti Suvi Lindénin seurassa, markkinoi Patrian tuotteita
16.9.
Tervahovintien ratasillan uusiminen Oulun Toppilassa katkaisi rataliikenteen – kolmen vuorokauden tiukka puristus
16.9.
Parempi taksitolpalla kuin eläkepäivillä joutilaana – lomakassan kartuttaminen kannusti 73-vuotiasta Matti Särkelää palaamaan autonrattiin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

168 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Vain elämää — pöydässä hytkyjät

Tykkään älyttömästi. Ja moni muu, koita kestää. Etkä mitään voi. Lue lisää...
TYMPÄSEEKÖ?

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

17.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image