Mielipiteet

Lukijalta

Kaikkea emme voi omaksua – mitä vaaditaan tehokkaaseen oppimiseen?

Mielipiteet 3.6.2019 6:00
Samuli Ranta

Oppimisen edellytys on harjoittelu. On sanottu, että taidon oppimiseen vaaditaan 10 000 toistoa, jotta taito voidaan omaksua. Emme opi asioita hetkessä, vaan meidän on uskallettava yrittää. Uskallettava epäonnistua, hyväksyttävä epäonnistuminen ja yrittää uudelleen.

Kuinka hyväksi taidossa tulee, nousee sieltä kuinka hyvin harjoittelee. Kuinka kovasti yrittää. Yrittääkö parhaansa. Se onkin sallivuuden sekä uskaltamisen ytimessä. On lupa epäonnistua, on lupa kokeilla.

Miettiessämme esikoulua tai koulua peilaamme näitä helposti omiin kokemuksiimme. Ajattelemme, että nämä ovat tiedon oppimista ja akateemisia taitoja varten. Tässä on tapahtunut kuitenkin iso muutos 2000-luvun aikana. Tehokkaimmat opettajat eivät ole tiedonsiirtäjiä ja tietokirjoja, Google on korvannut heidät varsin kattavasti.

Tieto on tärkeää, mutta yhä hankalampaa on tietää mikä tieto on tulevaisuudessa relevanttia. Kaikkea emme voi omaksua.

Tärkeäksi nouseekin taitojen oppiminen. Kuinka käytämme tietoa, kuinka toimimme vuorovaikutussuhteissa, kuinka kohtaamme toisen, miten tulkitsemme erilaisia viestejä, minkälaisia vastuita meille kuuluu ja miten edistämme omaa hyvinvointiamme.

”Meidän tulisikin pysähtyä pohtimaan kysymystä 'mitä meidän pitää tuntea, jotta voisimme tehokkaasti oppia' ja toimia sen eteen.”

Opettajan tehtävänä on tukea oppilasta löytämään omat vahvuudet, ne luontaiset tavat, joilla lapsi voi oppia tehokkaasti. Osalla tämä voi viedä paljon aikaa. Osa löytää itselleen tehokkaan oppimistavan vasta aikuisena.

Oppiminen olisi huomattavasti motivoivampaa, jos näitä keinoja löytyisi mahdollisimman varhain, mielellään jo päiväkodissa. Tämä vaatii opettajalta monipuolisia työvälineitä, erilaisten menetelmien hyödyntämistä, aktiivista havainnointia, lapsilähtöisyyttä sekä osallisuutta tukevia toimintatapoja.

Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus nousee keskiöön. Viime aikoina vuorovaikutuksen laatuun onkin alettu kiinnittää enemmän huomiota. Jos puolestaan mietimme omia varhaisia muistojamme, ei meillä ole mieleen jääneet ne opettajat, jotka olivat kaikkein viisaimpia. Meillä on jäänyt mieleen ne, jotka ovat herättäneet meissä tunteita: iloa, riemua, toivoa tai pettymystä ja surua.

Luokanopettajaopiskelijoilta asiaa kysyessäni, he halusivat itselleen opettajan, joka on kannustava, välittävä ja innostava. Vuorovaikutustaidot nousivat opettajan taidoissa keskiöön.

Itselle voikin esittää kysymykset, kuinka voimme luoda oppimisympäristöä, joka kannustaa yrittämään, sallii epäonnistua sekä samalla motivoi käyttämään voimavaroja opetettavaa asiaa kohtaan.

Meidän tulisikin pysähtyä pohtimaan kysymystä ”mitä meidän pitää tuntea, jotta voisimme tehokkaasti oppia” ja toimia sen eteen. Uskon vahvasti, että nämä ovat myös avaimia tehokkaaseen oppimiseen.

Ammatistaan ylpeänä

Samuli Ranta

KM, varhaiskasvatuksen opettaja

esiopettaja

väitöskirjatutkija

Tutkittua varhaiskasvatuksesta -blogin ylläpitäjä

Rovaniemi

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Hyvä kirjoitus.
Itse olen sitä mieltä, että nykyinen ihmiskäsityksemme on jo mennyt överiksi ja vieraantunut ihmiselämän realiteeteista. Jatkuva tehokkuuden ja intensiteetin ihannoiminen on mennyt siihen pisteeseen, ettei siihen tavallinen lapsi ja tavallinen aikuinen enää kykene motivoitumaan eikä sitä toteuttamaan. Ne jotka yrittävät, ihmettelevät 30 -vuotiaana loppun palaneina, että todellako vähempikin suorittaminen olisi riittänyt ihan tavalliseen elämään, miten en sitä aiemin tajunnut.
Minusta näyttää, että heiluri alkaa palata jälleen siihen toiseen laitaan, jossa ymmärretään ihmisen olevan kuitenkin melko lailla rajallinen olento. Suurimmalle osalle riittäisi aivan tavallinen arki ilman uraa ja akateemista tutkintoa, ja tästäkin porukasta hyvin suurelle osalle se arjen pyörittäminen itsessään on se asia, jota pitää läpi elämän harjoitella. Kun tästä puhuttaisiin enemmän, poistettaisiin lapsilta ja nuorilta valtavasti turhaa stressiä. Elämä ihan perusduunarina ei ihmeitä vaadi. Siihen pystyy vähemmälläkin häseltämisellä. Kun sen lisäksi muistaa useimpina päivinä mennä ajoissa nukkumaan, niin siinähän se aivan hyvä elämä onkin jo kasassa kaikin puolin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kirjoitus epälemättä hyvä. Mutta iso mutta nousee esiin, varsinkin lauseessa jossa mainitaan päiväkodin oppi. Tänään jopa lastenhoitajat värvätään epäpäteviksi lastentarhanopettajiksi, puhumattakaan sosionomeista. Miten lapsi saa enää laadukasta varhaiskasvatusta. Missä ovat yliopiston käyneet lastentarhanopettajat. Suunta on tosi hälyyttävä, kun arvioidaan pienen lapsen taitoja ja kehitystä, varsinkin silloin kun epäillään, turhastakin tosin, lapsen kehityksessä on jotain epäkohtaa. Onko epäpätevät, opettajana toimivat lastenhoitajat, puhumattakaan sosionomi-opettajat oikeat henkilöt anslysoimaan/havainnoimaan lapsen tärkeää kehityksen vaihetta ilman yliopistotasoista lastentarhaopettajaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

22:25
Mielikuvat, populismi ja politiikan ääripäät puhuttivat keskustalaisessa kesäillassa – Sipilä: "Maailmankirjat ovat eri asennossa kuin neljä vuotta sitten"
20:51
Reissusa: Loma Kilpisjärvellä sisälsi paljon ulkoilua hyvin merkityillä poluilla hyvässä säässä ja upeissa maisemissa
20:31
Suomalaisnaisille heikoin suunnistuksen MM-viestisijoitus 34 vuoteen – Marika Teini kritisoi nimeämistään kisaan
20:19
Pääministeri Rinne uskoo, että sivu suun menneet johtopaikat edesauttavat Jutta Urpilaisen pääsyä komissaariksi
19:58
Suomi luuli tekevänsä ystävällistä pandapolitiikkaa Kiinan kanssa, mutta se olikin myytti – "On vaarallista määritellä kansainvälisiä suhteita erinomaisiksi", sanoo professori
19:40
Törkeästä veropetoksesta epäilty mies pakeni nuuskalastin kanssa, oli ajaa tullimiesten päälle Tervolassa – poliisi tutkii asiaa murhan yrityksenä
19:00
Kemin Veritorstai vei kahden ihmisen hengen 70 vuotta sitten – hinta oli liian iso työtaistelulle Tilaajille
26
OAJ huolissaan: Lisääntyneet yo-uusinnat lisäävät opettajien töitä, vaikka rahoitusta on vähennetty
26
Maailmalla yritetään horjuttaa oikeusvaltiota – Korkeimman oikeuden uutta presidenttiä Tatu Leppästä viime aikojen ilmiöt mietityttävät
25
Nelostien onnettomuus Oulun Haarakankaan kohdalla oli nokkakolari – pohjoisen suunnasta tullut henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle
24
Oulun Radisson-hotellin työmaalta tehtiin mahdollisesti Pohjois-Suomen vanhimpiin kuuluva laivalöytö – Hahtiperän hylyksi nimetty laiva voi olla jopa 1600-luvulta
23
Yli neljä miljoonaa ihmistä on paennut Venezuelasta – Suomeen on tullut tänä vuonna vasta yhdeksän turvapaikkahakemusta
23
Yhdysvallat antoi takavarikkomääräyksen iranilaistankkerista – Gibraltarin kanta asiaan yhä epäselvä
20
Alaikäisten seksikaupasta syytetyn Jeffrey Epsteinin kuolinsyy selvisi – Lakimiehet haluavat tutkia asiaa edelleen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Tunnen itseni petetyksi, rinne jakaa vain puoluetukiin ja ilmastonsuojeluun ja taas unohtuu köyhät ja sairaat, sama kaav... Lue lisää...
Tule Sipilä takaisin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image