Mielipiteet

Lukijalta

Kaikille ei sovi itseohjautuva oppiminen – ma­te­ma­tii­kas­ta on yhtäkkiä tullut todella rankkaa

Mielipiteet 6.10.2019 7:00
Harmistunut oppilas

Astelen matematiikan luokkaan ja löydän tieni tuttuun paikkaan kaverini viereen. Alamme heti juttelemaan välitunnista ja pian huomaamme, ettei kukaan yritä hiljentää meitä.

Monen muunkin suu käy lakkaamatta, kun taas osa on jo aloittanut tehtävien teon kuulokkeet päässä musiikkia kuunnellen. Tajuamme aloittaa tehtävien teon muiden jatkaessa kälätystään.

Heti kun tulee pulmatilanne kysyn apua kaverilta, jolta saan oikean vastauksen välittömästi. Tehtävät tehtyäni menen tarkistamaan oikeat vastaukset tarkistuskirjasta vain huomatakseni puolet vastauksistani vääriksi. Kotiläksyksi tuli taas opetella itsenäisesti seuraavan kappaleen sisältö katsomalla epäselvää opetusvideota.

Tätä hiljattain käyttöönotettua opetusmenetelmää kutsutaan itseohjautuvaksi oppimiseksi, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että jokainen oppilas opettaa itseään kotonaan. Tämä lisää vastuuta ja töitä valtavasti, liikaa. Jos tekee kovasti töitä matematiikan eteen kotona, jaksaako muita läksyjä tehdä niin hyvin?

Ylen tiedotusvälineissä elokuussa kerrottiin, miten Pontuksen koulussa Etelä-Suomessa oli otettu tämä ”uudenaikainen” menetelmä käyttöön kaikissa aineissa. Tämä aiheutti erään oppilaan järkyttävän arvosanojen romahduksen, mikä pakotti oppilaan vaihtamaan koulua opetuksen toivossa. Hänen arvosanansa paranivat vaihdon myötä.

”Entisenä kiitettävän oppilaana pelkään jokaista tulevaa matematiikan testiä ja numeroideni laskua.”

Ymmärrän kyllä, että joitakin tämä menetelmä saattaa auttaa. Saahan siinä itse määrätä tahtinsa. Sekin on varmasti mukavaa, kun saa vapaasti jutella kaverin kanssa tai kuunnella musiikkia, mutta ei kukaan halua opiskella hallitsemattomassa apinalaumassa.

Minulle itseohjautuva oppiminen ei sovi. Minulla ei ole motivaatiota mennä matematiikan tunnille tietäen, etten osannut kotonakaan kappaleen asiaa. Matematiikasta on yhtäkkiä tullut todella rankkaa, ja vastaukseni ovat usein väärin tarkistaessani niitä.

Entisenä kiitettävän oppilaana pelkään jokaista tulevaa matematiikan testiä ja numeroideni laskua. Jos en kotona enkä tunnilla osaa tehtäviä, miten osaisin testissä? Pian tukiopetuskin on itseohjautuvaa!

Mielestäni meillä tulisi olla vaihtoehto, että haluammeko käyttää itseohjautuvaa opiskelua vai opettajajohtoista oppimista sen mukaan, mikä itsestä tuntuu paremmalta. Tänne kouluun tultiin oppimaan, ei kärsimään!

Harmistunut oppilas

Julkaisemme kirjoituksen

poikkeuksellisesti nimimerkillä

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (38)

Opettajia tarvitaan kertomaan, missä opinnoissa tarvitaan matematiikkaa.

Käytin kouluvierailuillani lehdistä otettuja artikkeleita, koska toimittajia uskotaan enmmän kuin meitä. Kansioni ovat vielä tallella. On kiva lueskella niitä. Otsikkoja:

"Epäonnistuminen pääsykokeissa on monelle raju pettymys"

"Ilman opiskelupaikkaa jääminen musersi pitkäksi aikaa"

(Savon Sanomat 4.8.2001)

Kyse oli muun muassa psykologian opintoihin hakeneista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä Linnakankaan tytöt kun viikko sitten avasitte tämän keskustelun. Tämä mielipide oivaa jatkoa siihen. Rohkeaa! Koulu on kaaoottisessa tilassa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näinhän se meni, kun 80-luvulla itse kävin yläastetta: tunnilla käytiin kappale läpi ja tehtiin vihkomuistiinpanoja. Seuraavalla kerralla opettaja kuulusteli läksyn ja halukkaat viittasivat. Matikassa kotitehtävät tehtiin taululle oppilaiden toimesta. Kielissä ja matikassa oli tasokurssit ja häiriköt istuivat enimmäkseen erityisopettajan huoneessa ja päivän lopuksi jälki-istunnossa :)). Jotain kai opittiinkin, taisi olla Pisa-tulokset huipussaan. Terveiset vaan Pulkkilan yläasteelle, hienoa aikaa elämässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisipa kiva nähdä joku Opetushallituksen tai Opetusministeriön virkamies neuvomassa käytännön luokkatilanteessa miten uusi OPS ja itseohjautuva oppiminen toimii käytännössä! Näin ei tule tapahtumaan, koska se ei toimi kuin aniharvoin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiedoksi vaan tälle itseohjautuvuudesta ahdistuneelle teinille : sitä tulee olemaan loppuelämäsi, varsinkin työelämässä. Eli kannattaa alkaa nopeasti totutella siihen, ettei kukaan ole kädestä pitäen näyttämässä ja opettamassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kouluikäisen lapsen ja nuoren aivot eivät ole vielä valmiit itseohjautuvaan opiskeluun, sanovat psykologit. Heitä ei vain kuunnella.
Töissä olevan ihmisen aivojen kehitys on yleensä jo valmis tai ainakin valmiimmat työskentelemään itseohjautuvasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko "itseohjautuvaa oppimista" lopulta edes olemassa? Kärsimmekö tulevaisuudessa loppuun palaneista oppilaista? Oppimisessa rohkaisevaa on opettavan opettajan osaaminen, se kannattelee oppilasta omaksumisen tiellä, keventää taakkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ideologian sokeat soturit varantavat lasten tulevaisuuden leikkiessään heidän tulevaisuudellaan tällätavalla.
Rajut ympäristön muutokset lähinnä täysin muuttumattomien ihmisten ja luontaisten oppimisominaisuuksien hyödyntämisen kustannuksella on vastuutonta - lähinnä politikointia saadakseen itsensä suurena 'uudistajana' historiankirjoihin. Kirjoihin ehkä pääseekin mutta ehyen särkijänä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ohjausta tarvitaan todella, mutta säästösyistä vaaditaan inkluusiota ja itseoppimista ym.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Matematiikka vaatii työtä ja keskittymistä. Siksi siitä "palkitaan" yliopistoon hakiessa. Kertoo oppilaan motivaatiosta ja kyvyistä. Nykyaikana kaikki vain pitäisi saada valmiina pureksittuna, eikä ole motivaatiota perehtyä. Näkyy varsinkin poikien lukemisessa. Sama ongelma tulee sitten vastaan matematiikassa. Se on lopulta raakaa toistoa, jotta asiat menevät selkärankaan. Vanhemmilla on iso merkitys siihen, miten lapsi suhtautuu oppimiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toisto ei auta jos ei ymmärrä. Opettajan tulisi selittää asia eri tavoilla uudelleen. Ei kaikki ole pelkkää ulkoa pänttäämistä vaan ymmärtämistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitkään on ollut keskustelua, onko nykyinen koulu hyväksi oppimiselle. Mielestäni ei. Minulla on tunne, että lapset on nyt jätetty heitteille oppimisessa! Varsinkaan ala-asteikäisillä ei ole vielä valmiuksia itsenäiseen opiskeluun, enkä usko, että yläatseikäisilläkään. Opettajan antamaa opetusta ja tukea tarvitaan. Osalla toisen asteen opiskelijoillakaan ei tunnu olevan kykyä itsenäiseen opiskeluun. Uuden oppimisessa tarvitaan opettajan/ aikuisen antamaa tukea ja opetusta ja ohjausta. Kun on läsnä, niin on helpompi kysyä ja keskustella. Suuret hälisevät ryhmät eivät anna mahdollisuutta opiskeluun. Paluu luokkiin ja ergonomisesti oikeiden ja oikean kokoisten pulpettien äärelle olis aika tehdä nyt ennenkuin saamme seurata taas seuraavan sukupolven ahdistusta, syrjäytymistä ja kyvyttömyyttä ottaa vastuu elämästään. Esimerkkejä on jo tähän mennessä nähtävissä liikaakin. Hyvät arvosanat ovat vielä suuremmassa arvossa kuin aiemmin jo jatko-opiskeluun pääsemiseksi. Herkästi jää ulkopuolelle.Siis valmennusta tarvitaan jo alaluokilta lähtien. Päättäjät huomio, älkää jättäkö lapsiamme heitteille oppimisessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jo 1990 luvulla tuli käytännöksi tehtävä kirjoitettuna taululla sekä open puhelinnumero johon voi "tiimi" ottaa yhteyttä vastasi jos vastasi ei ainakaan oikea-aikaisesti vastannut. Osa teki tehtävät yhdessä osa jakoi tehtvä kokonaisuuden keskenään ja sopimalla. Yksikään ei tehnyt tehtävää alusta loppuun yhdessä kokonaisuuden näin hahmottaen. Matikka täti soitti kitaraa ja lauloi tunnin ajan ei osannut opettaa jos olisi pitänyt opettaa laskuja toisella tavalla siis lääkelaskut oli kyseessä... Nyt kun nuoremmatkin joutuvat itseohjautumaan sekä avokonttoreissa oppinsa opiskelemaan ei hyvä kyllä heilu! Miten me suomalaiset osaamme SÖSSIÄ kaiken mikä meillä toimii ja on hyvää sekä kustannustehokasta jos ei heti mutta pikässä juoksussa. Minne on unohtunut LAATU KÄSITYS,on sitten kyseessä mikä tahansa asia! NOKIA,Pisa tutkimus,SOTE-palvelut jne Ollaanko me tultu tyhmiksi vai mikä maksaa??? Keisarin uudet vaatteet satu tulee mieleen kun nykymenoa tarkstelee kun kaikki näyttää päällepäin hyvältä mutta onkin täysin kaikkea muuta. Jopa tutukimustuloksin hehkutamme onnellisten maata,paras kaikista, ketähän on tutkimuksiin haastateltu? Ei ainakaan OULULAISIA!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä kirjoitus! Olen kuluneen syksyn aikana jutellut muutamien lasten ja nuorten kanssa aiheesta ja kolme valtavirrasta poikkeavaa matikanopea on keskusteluissa tullut ilmi: yksi yläkoulun ope, joka juttelee oppitunneilla poikien kanssa poikia kiinnostavista asioista (esim. metsästyksestä, ei matematiikasta), toinen alakoulun ope, joka jättää asiat opettamatta ja oppilaat ovat aivan paniikissa yläkouluun siirryttyään ja kolmas lukion ope, joka opettaa yliopistotasoista matematiikkaa ja saa myös oppilaat paniikkiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alakoulun opettaja on kenties hieman epäpätevä matematiikan osalta. Tällaisia opettajia löytyy alakoulusta paljon, koska sinne päätyy myös henkilöitä, joille itselle matematiikka on ollut vaikeaa.

Yläkoulun opettaja on oikeilla jäljillä, kunhan tämä jutustelu ei saa _liikaa_ painoa tunneilla. Joskus on parempi antaa vähän löysiä, jotta ryhmän hallinta pysyy hanskassa.

Tämä lukion opettaja on egoilija, joka leveilee omalla osaamisellaan. Hänen tulisi keskittyä opsin määrittämään aineistoon tai vaihtaa alaa. On asia erikseen silloin tällöin esittää joitakin mielenkiintoisia (jollain tavalla viihdyttäviä) tuloksia, jotka eivät kuulu lukion vaatimuksiin. Näillä voidaan herättää mielenkiintoa oppiainetta kohtaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paras ja tärkeä kirjoitus opiijia on monenlaisia ja tapoja oppia mutta kyllä se opettja vielä kuitenkin tarvitaan jolta voidaan apua kysyä ja saada.
Ei ole mielenterveyden ongelmien kasvu tälläkään mittarilla ihme! Herätkää vanhemmat ja vaatikaa kaikille lapsille laadukasta opetusta sekä oikea luokkatila jossa on terveellistä ja turvallista opiskella. Selkäsairaudet ovat suomalaisten kansantauti ja tämä avoinopetustila jossa ei ole kunnon istumia pöytiä lisää niitä. Keskittymiskyky on haastavaa jo tällähetkellä kun kaikki on integroitu samoille luokille, ope on kurinpitäjänä ja kaikki kärsivät, luokkahuoneessa. Mitä se on avoimessa oppimisympäristössä häly melu häiriökäytös kiusaaminen lisääntyy. Eihän me aikuisetkaan suosuttaisi työskentelemään noissa oloissa ja nyt tulevaisuuden toivot pakotetaan moiseen??? Ihmettelen suuresti päättäjiä jotka lähti moiseen mukaan? Ruotsin puolella moinen meno oli jo -70 lähtien eikä hyvää ole käytännöstä kuulunut,puhumattakaan nykytilasta Ruotsissa!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa olla työpaikkansa puolesta huolissaan oleva opettaja kirjoittajana. Mitään kiitettäviä numeroita ei tarvita, tarvitaan osaamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kiitettäviä vaan perus matematiikkaa sekin on hakusessa nykyään esim prosenttilasku jakolasku kertotaulu korkolasku! Opettajjan tulee voida tehdä työtään opettaa alaansa ilman mitää muttia. Mutta sellaiset opet jotka nostaa vain palkkaa eivätkä halua opettaa ovat väärällä alalla joutavat muihin hommiin. Kaikki opettajat eivät osaa opettaa vaan ovat teoreettisia analyyttisiä ja ala-ylä-lukioissa tulee olla opettajia jotka haluavat opettaa niin että oppilaat oppivat ja osaavat opetettavat asiat. Opettajille täytyy antaa työrauha ja sivistyspomojen täytyy se ymmärtää he itse aiheuttavat nämä hölmöydet, ja vievät opettajia työuupumukseen asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielestäni kirjoitus voi aivan hyvin olla yläastelaisen tai jopa ala-asteen oppilaan kirjoittama. Ja voin samaistua omien kokemusten perusteella tähän kuvattuun tilanteeseen. Lukio voi olla jo hyvä vaihe painottaa itseohjautuvaa opiskelua, mutta eihän tämä menetelmä vaan toimi kaikissa tapauksissa riippuen yksilöstä ja ryhmästä tai kaikissa oppiaineissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vakuuttaa, että esimerkiksi lyhyen matematiikan tunneilla ei ole itseohjautuvuudesta tietoakaan. Eikä ole kuulemani mukaan myöskään ruotsin tunneilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (38)

Uutisvirta

15:02
"Minun pelkoni, kipuni ja toiveeni ohitettiin täysin", sanoo rovaniemeläinen Sanna – Osalle naisista synnytys on katkera kokemus, joka jättää mielen haavoille jopa vuosiksi Tilaajille
14:26
Kuninkaita kaatui shakkiturnauksessa Oulun pääkirjastossa – nopea shakkipeli kestää kymmenestä minuutista alle tuntiin
14:21
Auto törmäsi hitaassa vauhdissa rakennuksen seinään Tornion keskustassa, vahingot jäivät pieniksi
14:00
Pompeiji on yhä tutkijoiden aarreaitta, joka välittää tietoa modernista ja naisia arvostavasta yhteiskunnasta – Ria Berg löysi muinaisesta lyhdystä tekstiviestin menneisyydestä Tilaajille
13:47
Ilmatieteen laitos varoittaa: Ajokeli muuttuu iltapäivällä huonoksi Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa – taivaalta tulee lunta ja räntää
12:57
Nuoria houkutellaan suomalais-ugrilaisten kielten pariin somessa – 22-vuotias udmurtti Anastasiya Ivanova laulaa Instagramissa omalla kielellään
12:56
Kaupunginojan pinnalta löytyi öljyä Raksilassa, pelastuslaitos selvittää tilannetta ja aineen alkuperää
34
Omistaja yllätti autoonsa murtautuneen miehen ja huitoi tätä kepillä Rovaniemellä – murtautuja ja auton omistaja otettiin kiinni
33
Y-sukupolvi odottaa esimieheltä kahdenkeskisiä keskusteluja – "Milleniaalit haluavat mennä eteenpäin osaamisessaan, tavoitteet ovat heille tärkeitä"
32
Analyysi: Anne Berner-shown jälkeen uusi hallitus painoi junaliikenteen kilpailukuvioissa jarrua – yltiövapaa markkinatalous on vasemmistolle kauhistus
27
Erilliset tuvat voivat vaikeuttaa naisten aselajin valintaa ja katkaista tiedonkulun – Varusmiehet kannattavat yhteistupia, koska nyt tutustuminen on hankalaa
19
Korkein oikeus kumosi Pelson vartijan murhanneen vangin vapauttamispäätöksen – Vanki oli liittynyt United Brotherhoodin jäseneksi
16
Suomi valmistautuu pienydinreaktorien luvitukseen
11
Poliisi: Kuljetusyritykset varoittavat toisiaan liikennevalvonnasta Kainuussa – vaikeuttaa ylikuormien kontrollointia ja vaarantaa turvallisuutta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Ranuan ja Posion kunnissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Pelottava ihminen?

Joidenkin mielestä ihminen, jota ei voi höynäyttää ja sanoo suoraan, kuin asiat on, ovat pelottavia, minusta loistavia i... Lue lisää...
tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image