Mielipiteet

Lukijalta

Junalla lähelle, etelään, Ruotsiin ja Eurooppaan – Pe­rä­me­ren­kaa­ran ratahankkeen toteuttaminen on koko Suomen etu

Mielipiteet 16.5.2019 6:00
Kalervo Ukkola, Mika Flöjt

Missä mennään tärkeässä pohjoisen ratahankkeessa? Onko Suomessa vain miljardien hankkeita? Julkisuudessa pyörivät tunnin radat Helsingistä Turkuun ja Tampereelle, Pisara-rata Helsingin alle, tunneli Tallinnaan ja Itä-rata Pietariin. Onko pohjoisen edunvalvonnassa toimittu?

Vuosina 2010–2012 kulminoitui hyvä, yli kymmenvuotinen Perämerenkaaren ruotsalais-suomalainen, pitkälle Oulun ja Luulajan yhteistyö. Perämerenkaari saatiin EU:n liikenteen TEN-T-ydinverkkoon. Tätä tukivat yhdessä Suomen liikenneministeri Merja Kyllönen ja Ruotsin kollega Catharina Elmsäter-Svärd.

Miksi Suomen rataa Kemistä Tornio–Haaparantaan ei vielä ole sähköistetty? Oppia saa Ruotsista. Siellä rantatietä parannettiin vuosia ohituskaistoilla, suunniteltiin ja toteutettiin nopea rata Haaparantaan saakka. Näin varmistettiin myös suoraa EU-rahoitusta. Keväällä aloitetaan lähijunaliikenne Luulajasta Haaparantaan. Milloin Ouluun saakka?

”Jälkeenjääneen” Suomen on pikaisesti hoidettava Kemi(Laurila)–Haaparanta-välin sähköistys ja Tornio–Haaparanta logistiikkaterminaali, joita olemme kokouksissa ja seminaareissa duettona vaatineet. Saisimme yhteydet Ruotsin kautta Eurooppaan.

Tätä eivät ole ymmärtäneet hallitus, liikenneministeriö eivätkä muut politiikan ja hallinnon toimijat. Toivottavasti uusi hallitus terästäytyy.

Onko Suomessa keskitytty miljardihankkeiden konsulttiselvityksiin? 20 kilometrin sähköistyskin on kaatunut miljardien erilliseen ”kaukaisen tulevaisuuden” Jäämeriyhteyteen. Siinäkin on sivuutettu Kolarin rata ja suurin kaupunki Tromssa, mahdollisuudet nesteytetyn kaasun junille pohjoisen terästehtaisiin ja laivoihin.

"Perämerenkaaran ratahankkeen toteuttaminen on koko Suomen etu. Huoltovarmuuskeskus voi rahoittaa sen heti. Päätökseen ei tarvitse odottaa hallitusneuvotteluja."

Pohjois-Ruotsin rata avaa rahti- ja matkustajaliikenteen Eurooppaan, jopa Jäämerelle (Norjan Narvik) ja luo pohjaa Oulun alueen lähijunille. Liikenne maasta toiseen palvelee isoja teräs- ja metsäteollisuusyrityksiä, myös pieniä ja tulevia.

Toivottavasti muovin käyttöä korvaava Kemin biotehdas saa nykyistä varmemmin raaka-aineensa rautateitse. Hanke kirkastaa rata-asetelmaa entisestään.

Sähköistys Kemi–Tornio-välillä maksaisi vain 20 miljoonaa. Sen myötä Suomi ei olisi enää ”saari”. Meillä olisi laivayhteyksien lisäksi myös rata Eurooppaan ja maailmalle.

Ilmastopoliittisesti ratayhteys mahdollistaa vähäpäästöisen liikenteen Keski-Eurooppaan ja Jäämerelle. Ratayhteys edistää keskeisten huoltovarmuustuotteiden kuljettamista kriisitilanteiden aikana, jos Itämerellä tapahtuisi konflikti. Maailmanpoliittiset uutiset tuovat huolen.

Liikenneministeriö on heittänyt pallon Huoltovarmuuskeskukselle puuttuvasta 20 miljoonasta, koska sitä ”ei ole saatu sisällytettyä budjettikirjaan”. Nyt viimeistään on tekojen aika. Näin näkevät jo maakuntaliitotkin.

Perämerenkaaran ratahankkeen toteuttaminen on koko Suomen etu. Huoltovarmuuskeskus voi rahoittaa sen heti. Päätökseen ei tarvitse odottaa hallitusneuvotteluja.

 

Kalervo Ukkola

maakuntavaltuuston

varapuheenjohtaja (vas.)

Oulu

Mika Flöjt

maakuntahallituksen

varapuheenjohtaja (vihr.)

Kuusamo

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Tärkeää olisi myös ulottaa Länsimainen raideleveys sopivaan Logistiseen osaan sisä Suomea, ehkä rannikolle kuiten ensin?

Siinä olisi sitten Jäämerenratayhteys Luleå-Narvik radalle, eikä maksa paljon.

Käydä vaikka Puolassa katsomassa, mitä tapahtuu paikassa, jossa raiteet kohtaavat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Länsimainen raideleveys kantaa vähemmän tonneja kuin itämainen. Ei kannata päivittää huonompaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyseinen ratahanke olisi tosiaankin pitänyt toteuttaa jo vuosia sitten. Nyt haikaillaan jostain Jäämerenradasta ja ratatunnelista Suomenlahden ali Tallinnaan. Halvin, ja ehdottomasti kannattavin, hanke olisi perämerenkaaren ratahanke.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin hyvin pohdittu ja kirjoitettu.

Tuosta puuttui Oulu-Kemi osuuden peruskorjaus 25 tonnin akselipainolle ja 160-200 km/h nopeudelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

11:17
Vanhat kuvat: Vieraita ainakin Yhdysvalloista, Japanista ja Hollannista - ihaile Ilmakitaransoiton MM-kisojen tähtisadetta vuosien varrelta
9:44
Sisäministeri Ohisalo: ”Väkivaltaa yhteiskuntaa kohtaan” – Viikonlopun aikana jo kolmea poliisia ammuttu
9:17
Johnson ja Tusk näpäyttelivät toisiaan "herra sopimuksettoman" roolista G7-kokouksen alla – Trumpin mukaan tapaaminen Macronin kanssa oli paras tähän mennessä
9:00
Essee: Tv:n viihde-ekstaasin ylitarjonta turruttaa ja tylsistyttää – ja vie tilaa arvokkaammilta tunteilta Tilaajille
9:00
Suomalaisten maineella ratsastetaan maailmalla – monissa maissa toimii kouluja, jotka käyttävät Suomea nimessään
8:25
Savusauna tuhoutui tulipalossa Torniossa
8:10
Kaksi poliisia haavoittui ampumistapauksessa Porvoossa – Tekijät ovat yhä karkuteillä, Keskusrikospoliisi tutkii asiaa murhan yrityksinä
47
Puheenaihe: Pitäisikö rahapeliautomaatit poistaa kauppojen yleisistä tiloista ja siirtää esimerkiksi pelisaleihin?
28
Nopea sähköpyörä kulkee mopon vauhtia ja sen kuljettaminen ei käy ilman korttia – Pohjois-Pohjanmaalla niin sanotut S-pedelecit ovat vielä harvinaisia
19
Oulun joukkoliikenteen matkustajamäärät nousevat yhä, oululaiset tekivät alkuvuonna yli 5 miljoonaa bussimatkaa – syksyllä joukkoliikenteelle tulossa oma sovellus
13
Sisäministeri Ohisalo: ”Väkivaltaa yhteiskuntaa kohtaan” – Viikonlopun aikana jo kolmea poliisia ammuttu
10
Kuuska soi -festivaaleilla juhlittiin seurassa ja iloiten – "Jatkamme tästä Oulun yöhön"
9
Lastensuojelun tarve johtuu itsekkyydestä Lukijalta
6
Kalen! kalluppi: Ookko nää käyny Virosa viinakaupasa?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

183 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Näyttää olevan monelle kova pala nieltäväksi tuo itsensä peukuttaminen. Lue lisää...
kova pala

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image