Mielipiteet

Lukijalta

Junalla lähelle, etelään, Ruotsiin ja Eurooppaan – Pe­rä­me­ren­kaa­ran ratahankkeen toteuttaminen on koko Suomen etu

Mielipiteet 16.5.2019 6:00
Kalervo Ukkola, Mika Flöjt

Missä mennään tärkeässä pohjoisen ratahankkeessa? Onko Suomessa vain miljardien hankkeita? Julkisuudessa pyörivät tunnin radat Helsingistä Turkuun ja Tampereelle, Pisara-rata Helsingin alle, tunneli Tallinnaan ja Itä-rata Pietariin. Onko pohjoisen edunvalvonnassa toimittu?

Vuosina 2010–2012 kulminoitui hyvä, yli kymmenvuotinen Perämerenkaaren ruotsalais-suomalainen, pitkälle Oulun ja Luulajan yhteistyö. Perämerenkaari saatiin EU:n liikenteen TEN-T-ydinverkkoon. Tätä tukivat yhdessä Suomen liikenneministeri Merja Kyllönen ja Ruotsin kollega Catharina Elmsäter-Svärd.

Miksi Suomen rataa Kemistä Tornio–Haaparantaan ei vielä ole sähköistetty? Oppia saa Ruotsista. Siellä rantatietä parannettiin vuosia ohituskaistoilla, suunniteltiin ja toteutettiin nopea rata Haaparantaan saakka. Näin varmistettiin myös suoraa EU-rahoitusta. Keväällä aloitetaan lähijunaliikenne Luulajasta Haaparantaan. Milloin Ouluun saakka?

”Jälkeenjääneen” Suomen on pikaisesti hoidettava Kemi(Laurila)–Haaparanta-välin sähköistys ja Tornio–Haaparanta logistiikkaterminaali, joita olemme kokouksissa ja seminaareissa duettona vaatineet. Saisimme yhteydet Ruotsin kautta Eurooppaan.

Tätä eivät ole ymmärtäneet hallitus, liikenneministeriö eivätkä muut politiikan ja hallinnon toimijat. Toivottavasti uusi hallitus terästäytyy.

Onko Suomessa keskitytty miljardihankkeiden konsulttiselvityksiin? 20 kilometrin sähköistyskin on kaatunut miljardien erilliseen ”kaukaisen tulevaisuuden” Jäämeriyhteyteen. Siinäkin on sivuutettu Kolarin rata ja suurin kaupunki Tromssa, mahdollisuudet nesteytetyn kaasun junille pohjoisen terästehtaisiin ja laivoihin.

"Perämerenkaaran ratahankkeen toteuttaminen on koko Suomen etu. Huoltovarmuuskeskus voi rahoittaa sen heti. Päätökseen ei tarvitse odottaa hallitusneuvotteluja."

Pohjois-Ruotsin rata avaa rahti- ja matkustajaliikenteen Eurooppaan, jopa Jäämerelle (Norjan Narvik) ja luo pohjaa Oulun alueen lähijunille. Liikenne maasta toiseen palvelee isoja teräs- ja metsäteollisuusyrityksiä, myös pieniä ja tulevia.

Toivottavasti muovin käyttöä korvaava Kemin biotehdas saa nykyistä varmemmin raaka-aineensa rautateitse. Hanke kirkastaa rata-asetelmaa entisestään.

Sähköistys Kemi–Tornio-välillä maksaisi vain 20 miljoonaa. Sen myötä Suomi ei olisi enää ”saari”. Meillä olisi laivayhteyksien lisäksi myös rata Eurooppaan ja maailmalle.

Ilmastopoliittisesti ratayhteys mahdollistaa vähäpäästöisen liikenteen Keski-Eurooppaan ja Jäämerelle. Ratayhteys edistää keskeisten huoltovarmuustuotteiden kuljettamista kriisitilanteiden aikana, jos Itämerellä tapahtuisi konflikti. Maailmanpoliittiset uutiset tuovat huolen.

Liikenneministeriö on heittänyt pallon Huoltovarmuuskeskukselle puuttuvasta 20 miljoonasta, koska sitä ”ei ole saatu sisällytettyä budjettikirjaan”. Nyt viimeistään on tekojen aika. Näin näkevät jo maakuntaliitotkin.

Perämerenkaaran ratahankkeen toteuttaminen on koko Suomen etu. Huoltovarmuuskeskus voi rahoittaa sen heti. Päätökseen ei tarvitse odottaa hallitusneuvotteluja.

 

Kalervo Ukkola

maakuntavaltuuston

varapuheenjohtaja (vas.)

Oulu

Mika Flöjt

maakuntahallituksen

varapuheenjohtaja (vihr.)

Kuusamo

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Tärkeää olisi myös ulottaa Länsimainen raideleveys sopivaan Logistiseen osaan sisä Suomea, ehkä rannikolle kuiten ensin?

Siinä olisi sitten Jäämerenratayhteys Luleå-Narvik radalle, eikä maksa paljon.

Käydä vaikka Puolassa katsomassa, mitä tapahtuu paikassa, jossa raiteet kohtaavat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Länsimainen raideleveys kantaa vähemmän tonneja kuin itämainen. Ei kannata päivittää huonompaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyseinen ratahanke olisi tosiaankin pitänyt toteuttaa jo vuosia sitten. Nyt haikaillaan jostain Jäämerenradasta ja ratatunnelista Suomenlahden ali Tallinnaan. Halvin, ja ehdottomasti kannattavin, hanke olisi perämerenkaaren ratahanke.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin hyvin pohdittu ja kirjoitettu.

Tuosta puuttui Oulu-Kemi osuuden peruskorjaus 25 tonnin akselipainolle ja 160-200 km/h nopeudelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

22:00
Lumotut sanat -festivaali kokoaa oululaisia lapsia ja perheitä kirjallisten asioiden äärelle kuukauden ajan
20:47
Lyonissa kirjepommi haavoittanut useita ihmisiä – kukaan ei ole kuollut
20:47
Talon lunastus ja purku tiehankkeen alta aiheuttivat haikean mielen – Iin ohitustiehanke saattaa alkaa toteutua luultua nopeammin, jo kymmenen vuoden päästä Tilaajille
20:00
Kysyimme, ehtiikö vielä varata kampaajaa ensi viikon lopun valmistujaisia varten – "Muutamia vapaita aikoja on"
19:42
Kumpi tienaa enemmän euroedustaja vai kansanedustaja? – Brysselissä tilille voi kilahtaa kuukausipalkkioiden ja kulukorvausten lisäksi tuhansien eurojen veroton päiväraha
19:40
Sakari Mannisen Minna-äiti pyrkii seuraamaan poikansa jokaisen pelin, puolivälierän suoritus liikutti kyyneliin – Kaapo-koira kaipaa kotona isäntänsä rapsutusta
19:21
Seta huolestui translain kohtalosta hallitusneuvotteluissa – Rinne sanoo ihmisiä auttavia muutoksia olevan tulossa
61
Hamal tekee kahta työtä ja yrittää ansaita nettona 2 600 euroa kuussa, jotta saisi perheensä Suomeen – Korkea tuloraja on vähentänyt perheenyhdistämisiä
45
Nuoret jalkautuivat toisen kerran kaduille ympäri maailmaa ilmaston puolesta – missä ovat aikuiset?
38
Näin asianajajat ja muut oikeusavustajat törttöilevät – "Tuomarilla on persiljaa korvissa aina, kun minä puhun"
31
Jupakka sai uuden käänteen – Heinäluoman rypsiöljyerä myyty loppuun
29
Osaajapula voi olla ratkaiseva isku yksittäisen yrityksen maailmanvalloitukselle – miksi ict-alan työvoiman tarve ja tarjonta eivät kohtaa? Lukijalta
27
Fennovoima: Kaikki lupa-asiakirjat STUKille viimeistään keväällä 2021 – "Viime kesän jälkeenhän koko hankkeen aikataulu on muuttunut"
23
Leijonat kaatoi Ruotsin ja etenee mitalipeleihin! Ratkaisu haettiin jatkoajalta – seuraavaksi vastaan Venäjä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Pyörätiellä jalankulkijalla on oikeus valita kumpaa reunaa kulkee, oli koira tai ei. Lue lisää...
Tämä fakta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image