Mielipiteet

Lukijalta

Junalla lähelle, etelään, Ruotsiin ja Eurooppaan – Pe­rä­me­ren­kaa­ran ratahankkeen toteuttaminen on koko Suomen etu

Mielipiteet 16.5.2019 6:00
Kalervo Ukkola, Mika Flöjt

Missä mennään tärkeässä pohjoisen ratahankkeessa? Onko Suomessa vain miljardien hankkeita? Julkisuudessa pyörivät tunnin radat Helsingistä Turkuun ja Tampereelle, Pisara-rata Helsingin alle, tunneli Tallinnaan ja Itä-rata Pietariin. Onko pohjoisen edunvalvonnassa toimittu?

Vuosina 2010–2012 kulminoitui hyvä, yli kymmenvuotinen Perämerenkaaren ruotsalais-suomalainen, pitkälle Oulun ja Luulajan yhteistyö. Perämerenkaari saatiin EU:n liikenteen TEN-T-ydinverkkoon. Tätä tukivat yhdessä Suomen liikenneministeri Merja Kyllönen ja Ruotsin kollega Catharina Elmsäter-Svärd.

Miksi Suomen rataa Kemistä Tornio–Haaparantaan ei vielä ole sähköistetty? Oppia saa Ruotsista. Siellä rantatietä parannettiin vuosia ohituskaistoilla, suunniteltiin ja toteutettiin nopea rata Haaparantaan saakka. Näin varmistettiin myös suoraa EU-rahoitusta. Keväällä aloitetaan lähijunaliikenne Luulajasta Haaparantaan. Milloin Ouluun saakka?

”Jälkeenjääneen” Suomen on pikaisesti hoidettava Kemi(Laurila)–Haaparanta-välin sähköistys ja Tornio–Haaparanta logistiikkaterminaali, joita olemme kokouksissa ja seminaareissa duettona vaatineet. Saisimme yhteydet Ruotsin kautta Eurooppaan.

Tätä eivät ole ymmärtäneet hallitus, liikenneministeriö eivätkä muut politiikan ja hallinnon toimijat. Toivottavasti uusi hallitus terästäytyy.

Onko Suomessa keskitytty miljardihankkeiden konsulttiselvityksiin? 20 kilometrin sähköistyskin on kaatunut miljardien erilliseen ”kaukaisen tulevaisuuden” Jäämeriyhteyteen. Siinäkin on sivuutettu Kolarin rata ja suurin kaupunki Tromssa, mahdollisuudet nesteytetyn kaasun junille pohjoisen terästehtaisiin ja laivoihin.

"Perämerenkaaran ratahankkeen toteuttaminen on koko Suomen etu. Huoltovarmuuskeskus voi rahoittaa sen heti. Päätökseen ei tarvitse odottaa hallitusneuvotteluja."

Pohjois-Ruotsin rata avaa rahti- ja matkustajaliikenteen Eurooppaan, jopa Jäämerelle (Norjan Narvik) ja luo pohjaa Oulun alueen lähijunille. Liikenne maasta toiseen palvelee isoja teräs- ja metsäteollisuusyrityksiä, myös pieniä ja tulevia.

Toivottavasti muovin käyttöä korvaava Kemin biotehdas saa nykyistä varmemmin raaka-aineensa rautateitse. Hanke kirkastaa rata-asetelmaa entisestään.

Sähköistys Kemi–Tornio-välillä maksaisi vain 20 miljoonaa. Sen myötä Suomi ei olisi enää ”saari”. Meillä olisi laivayhteyksien lisäksi myös rata Eurooppaan ja maailmalle.

Ilmastopoliittisesti ratayhteys mahdollistaa vähäpäästöisen liikenteen Keski-Eurooppaan ja Jäämerelle. Ratayhteys edistää keskeisten huoltovarmuustuotteiden kuljettamista kriisitilanteiden aikana, jos Itämerellä tapahtuisi konflikti. Maailmanpoliittiset uutiset tuovat huolen.

Liikenneministeriö on heittänyt pallon Huoltovarmuuskeskukselle puuttuvasta 20 miljoonasta, koska sitä ”ei ole saatu sisällytettyä budjettikirjaan”. Nyt viimeistään on tekojen aika. Näin näkevät jo maakuntaliitotkin.

Perämerenkaaran ratahankkeen toteuttaminen on koko Suomen etu. Huoltovarmuuskeskus voi rahoittaa sen heti. Päätökseen ei tarvitse odottaa hallitusneuvotteluja.

 

Kalervo Ukkola

maakuntavaltuuston

varapuheenjohtaja (vas.)

Oulu

Mika Flöjt

maakuntahallituksen

varapuheenjohtaja (vihr.)

Kuusamo

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Tärkeää olisi myös ulottaa Länsimainen raideleveys sopivaan Logistiseen osaan sisä Suomea, ehkä rannikolle kuiten ensin?

Siinä olisi sitten Jäämerenratayhteys Luleå-Narvik radalle, eikä maksa paljon.

Käydä vaikka Puolassa katsomassa, mitä tapahtuu paikassa, jossa raiteet kohtaavat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Länsimainen raideleveys kantaa vähemmän tonneja kuin itämainen. Ei kannata päivittää huonompaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyseinen ratahanke olisi tosiaankin pitänyt toteuttaa jo vuosia sitten. Nyt haikaillaan jostain Jäämerenradasta ja ratatunnelista Suomenlahden ali Tallinnaan. Halvin, ja ehdottomasti kannattavin, hanke olisi perämerenkaaren ratahanke.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin hyvin pohdittu ja kirjoitettu.

Tuosta puuttui Oulu-Kemi osuuden peruskorjaus 25 tonnin akselipainolle ja 160-200 km/h nopeudelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

19:00
Massiivisesta maalimäärästä huolimatta Mika Pyörälä ei miellä itseään maalitykiksi: "Ei tällä laukauksella voi kutsua itseä sniperiksi" Tilaajille
18:47
Kempeleen kunnanjohtaja: Lähijuna voisi liikennöidä Limingasta Iihin jo 2020-luvun puolessa välissä – kysyimme, miten lähijunaliikennehanke nytkähtäisi eteenpäin Tilaajille
18:27
Jonas Liimatta jatkaa Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen johtajana
18:00
Reportaasi vuosien takaa: Anjan etsintä toukokuussa 1963 ei unohdu – Viisivuotiaan tytön katoaminen Kerässiepistä aiheutti Suomen ensimmäisen suuretsinnän Tilaajille
17:56
Pakettiauto kaatui kyljelleen kolarissa Rovaniemellä
17:35
Paperisten laskujen eräpäiviä siirretty eteenpäin postilakon vuoksi – IS: Valtakunnansovittelija aikoo tehdä sovintoehdotuksen maanantai-iltana
16:03
Oulun seudulla kuvatulle Kaikki synnit -rikossarjalle sataa tunnustusta – kahmi Venla-ehdokkuuksia viidessä eri kategoriassa
67
MTK:n kysely: Kolme neljästä suomalaisesta pitää lihan kulutustaan sopivana – MT: Alle 30-vuotiaista lähes viidennes ei syö lihaa lainkaan
53
Andersson ehdotti: Valtio voisi yhden vuoden ajan maksaa lähes kokonaan kulut polttomoottoriautojen muuttamisesta biokaasulla käyviksi
36
Elektrobit rekrytoi yli 60 uutta työntekijää Ouluun vuoden 2020 loppuun mennessä – työllistää tällä hetkellä 240 henkilöä
33
Käteisen puute suomalaisissa pankeissa ihmetyttää kanadalaisia – viime vuonna he kirjoittivat yli 700 miljoonaa shekkiä
27
Postin työkiistaan ei saatu vieläkään ratkaisua, tukilakot laajenevat maanantaina – "On vaikea arvioida, kuinka pitkään vielä menee"
22
Postilakon tukitoimet laajenevat: ensi viikolla postin käsittely loppuu asiamiesposteissa
19
1,8 miljoonan euron rahapelivoiton lunastaminen viivästyi kuukausilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image