Mielipiteet

Lukijalta

Jäämeren rata odottaa Suomen aloitetta

Mielipiteet 13.6.2017 7:00

Jäämeren rata on otettava keskeiseksi selvityskohteeksi EU:n arktisia infrastruktuurihankkeita nimettäessä. Yksi keskusteluareena on EU:n korkean tason arktinen tapahtuma, joka pidetään Oulussa 15.–16. kesäkuuta.

Huomio maailmanlaajuisesti ja eurooppalaisittain on kohdistunut yhä voimakkaammin arktisiin ja pohjoisiin alueisiin. Mahdolliset uudet kuljetusreitit esimerkiksi Aasiaan, kestävän kaivos- ja metsäteollisuuden potentiaali, nopeasti kasvava turismi sekä kalastuksen ja maataloustuotannon painopisteen siirtyminen pohjoiseen ovat nostaneet alueen kiinnostavuutta.

Lisäksi Norjan öljyvirasto julkisti huhtikuun lopulla arvion, jonka mukaan Barentsinmeren öljy- ja kaasuvarannot ovat kaksi kertaa luultua suuremmat.

Arktisen merijään sulaminen odotettua nopeammin on johtanut muun muassa siihen, että Norjalla on halu rakentaa suuri Barentsinmeren satama Kirkkoniemeen. Norjan kansallisessa liikennesuunnitelmassa onkin nostettu Jäämeren rata entistä suurempaan rooliin. Suunnitelmassa myös todetaan, että mikäli suomalaisviranomaiset tekevät aloitteen junarataselvityksestä Suomen ja Kirkkoniemen välillä, suhtautuvat norjalaisviranomaiset siihen myönteisesti.

Jäämeren radan tarpeellisuudesta tulee laatia yhteispohjoismainen selvitys, jossa otetaan tarkasteluun ratalinjaus, radan vaikutus logistiseen järjestelmään ja henkilö- ja kuljetusvirtoihin sekä kustannusarvio. Selvitystä tulee kiirehtiä, jotta arvio radan tarpeellisuudesta on käytettävissä EU:n tulevasta monivuotisesta rahoituskehyksestä päätettäessä – viimeistään Suomen EU:n puheenjohtajakaudella vuodesta 2019 alkaen.

"Suomella olisi nyt erinomainen hetki laatia Norjan ja muiden Pohjoismaiden tapaan myös kansallinen, yli hallituskausien ulottuva liikenneinfrastruktuurin kehittämissuunnitelma."

Toivomme, että Suomen hallitus on aloitteellinen sen arktisessa strategiassakin mainitussa Jäämeren ratahankkeessa. Suomi on ollut toukokuun alusta Arktisen neuvoston puheenjohtaja, mikä antaa aloitteelle hyvät mahdollisuudet menestyä. Kannattaisi myös varmistaa hyvissä ajoin mahdollisuus saada rata osaksi eurooppalaista TEN-T-ydinverkostoa.

Suomella olisi nyt erinomainen hetki laatia Norjan ja muiden Pohjoismaiden tapaan myös kansallinen, yli hallituskausien ulottuva liikenneinfrastruktuurin kehittämissuunnitelma. Tämän avulla voidaan parantaa Suomen kilpailukykyä ja luoda niitä edellytyksiä, joita muuttuvassa toimintaympäristössä vääjäämättä tarvitaan.

Jäämeren ratahanke voi tukea niin EU:n kuin Suomenkin tavoitteita lisätä kasvua ja työllisyyttä sekä varautua ilmastonmuutokseen. Parhaimmillaan Jäämeren rata voisi toimia tulevaisuudessa selkärankana pohjoisen Euroopan taloudelliselle toiminnalle ja sille voi muodostua suuri merkitys koko Euroopalle.

 

Antti Palola

puheenjohtaja, STTK

Antti Sahi

toiminnanjohtaja, MTK

Mikael Pentikäinen

toimitusjohtaja, Suomen Yrittäjät

Matti Harjuniemi

puheenjohtaja, Rakennusliitto

Tarmo Pipatti

toimitusjohtaja,

Rakennusteollisuus RT

Tero Vauraste

puheenjohtaja, Arktinen talousneuvosto, Suomi

Risto E. J. Penttilä

toimitusjohtaja,

Keskuskauppakamari

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Valittiin siis jälleen kelvottomin vaihtoehto tarjolla olevien seasta.
Kustannustehokkain ratkaisu olisi Kemi-Tornio-radan sähköistäminen. Jatkoyhteys Tornionjoen yli Haaparannan kautta Luleå-Narvik malmirataan on jo olemassa, Radan molemmissa päissä valmiina iso ja monipuolinen satama.
Itäinen vaihtoehto on myös järkevä valinta. Kemijärvi-Salla-välin rata on edelleen olemassa, mutta ei tällä hetkellä kunnossapidossa. Yhteys Murmanskin rataan toisi välittömästi todellisen suurkaupungin junayhteyden päähän, turismille merkittävä parannus. Murmanskissa on myös valtamerisatama, tiedoksi päättäjille.
Nyt valittu vaihtoehto on räikeässä ristiriidassa ILO169- sopimuksen suhteen. Mutta sitähän Suomi ei vielä ratifioinut. Rata pilkkoisi saamelaisten paliskunnat ja olisi suuri este poronhoidolle. Rata johtaisi paikkaan, missä ei ole mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunhan nyt ensin saataisiin kunnollinen yhteys Euroopan rataverkkoon. Ruotsihan on rakentanut huippumodernin radan Haaparantaan asti, mutta Suomen puolelta sähköistys puuttuu Tornion ja Laurilan väliseltä parinkymmenen kilometrin pätkältä. On suorastaan häpeällinen tilanne, että tuollainen pieni pullonkaula estää junamatkustamisen Suomesta vaikka Espanjaan asti, Keski-Euroopasta puhumattakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tätä olen ihmetellyt itsekin. Laittaisivat nyt ensin tämän pikkupätkän kuntoon, joka maksaisi vain murusia tavoitellun jäämeren radan kustannuksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näkyy eräiltä unohtuneen se ikävä tosiasia ettei Suomi sijaitse Jäämeren rannalla. On typeryyden huippu luulla, että keskieuroopan satamista laivattaisiin tavarat ensin Suomen satamiin ja sieltä jäämeren rannalle ja taas lastattaisiin laivoihin. Ei tuossa ole järjen hiventäkään. Jos meriliikenne alkaa käyttämään jäämeren reittejä niin ei siihen Suomea tarvita koska keskieuroopasta on suorempi reitti jäämerelle kuin Suomen kautta. Sekin selviää kun katsoo pohjoisen pallonpuoliskon karttaa. Tuollaiset ratasuunnitelmat ovat huuhaata jo siksi, että sellainen rata on jo olemassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Arktisen merijään sulaminen odotettua nopeammin"

Kannattaisi seurata muutakin kuin ympäristöjärjestöjen pamfletteja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"..maataloustuotannon painopisteen siirtyminen pohjoiseen..." Oho. Onpas Lapin ja Pohjois-Pohjanmaankin kannalta mielenkiintoinen "visio". Toki, niinhän sitä ihmisiäkin vaeltaa afrikasta saakka myös tänne "perusräntäsadevyöhykkeelle".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

KE Mustajärvellähän on jo valmiit suunnitelmat Venäjän kautta, jota Esko Juhani Tennilä ja Väyrynenkin ajaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki luetellut selvitykset on jo tehty moneen kertaan. Radalle ei ole löytynyt riittävää tarvetta, eikä siten kestäviä taloudellisia tai ympäristöllisiä perusteita. Mitä tarkemmin asiaa on tutkittu, sitä hullummalta hanke on näyttänyt. Varakas Norja olisi jo rakentanut sataman, jos sille olisi oikeaa tarvetta Norjassa. Norja odottaa suomalaisten rakentavan huiman kalliin radan, jotta saisivat yhden kuljetusyhteysvaihtoehdon ja hitusen lisää satamatuloja kätevästi toisten kustantamana. Siitähän ei olisi heille haittaa, mutta kyllä he tietävät, että siitä ei olisi suurta hyötyäkään. Odotettavissa ei ole mitään merkittäviä tulovirtoja. Tässä lobataan operaatiota, joka ainoastaan pönkittäisi allekirjoittaneiden arvovaltaa ja osalle se toisi liikevaihtoa. Koko konkurssi kustannettaisiin kuitenkin valtion kassasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotakin kautta ne maantiekuljetukset tullaan hoitamaan kuitenkin. Miksi Suomi ei ottaisi sitä hyötyä itselleen?
Parempiko olisi, että kuljetushyödyn veisivät ruotsalaiset tai norjalaiset?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä tulee mieleen musikaali Viulunsoittaja katolla ja sen laulu "Rikas mies jos oisin". Siinä maitomies Tevje unelmoi rakentavansa talon, jossa olisi portaat jotka eivät veisi minnekään. Ihan selvästi Jäämeren rata! :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liian iso juttu suomalaisten hoidettavaksi.Pakolaiset ja Persut ovat tärkeimpiä aiheita Suomen asioissa.Mihinkään järkevään Suomen resurssit ei riitä eikä Suomella ole halujakaan kehittää mitään suurta ja tärkeää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

185 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Onko pakko omistaa auto?

Elämänympyrät jää aika pieniksi ilman autoa, varsinkin kesällä. Lue lisää...
Lady in black

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image