Mielipiteet

Lukijalta

Eng­lan­nin­kie­li­nen yli­op­pi­las­tut­kin­to on Troijan hevonen kan­sal­lis­kie­li­sel­le koulutukselle

Mielipiteet 10.11.2018 6:00
Marja Alkio

Hallitus esittää lähiviikkoina lakia, joka sisältää englanninkielisen ylioppilastutkinnon. Alkuvuodesta hanketta perusteltiin suomalaisen lukion koulutusvientihankkeena ja kansainvälistämisprojektina, jossa lisättäisiin englanninkielistä opetusta laajasti suomalaisissa lukioissa.

Hankkeen kohtaaman vastustuksen vuoksi nämä perustelut pudotettiin viime hetkillä pois lakiluonnoksesta ja kannanotoista. Sen sijaan esitystä perustellaan nyt vetovoimatekijänä ulkomailta tulevalle osaavalle työvoimalle.

Tarve englanninkieliselle lukiokoulutukselle on olemassa, mutta niin on ratkaisukin: toimiva ja tarvittaessa laajennettavissa oleva IB-tutkinto. Päällekkäinen malli toisi mukanaan paitsi turhia kustannuksia, myös vakavia haittoja opetuksen laadulle, koulutukselliselle tasa-arvolle ja kansalliskielten asemalle.

Hanke on kuin Troijan hevonen, joka ajetaan kansainvälistymishurman vallitessa – virheellisillä perusteluilla – keskelle koulutusjärjestelmäämme.

Englanninkielistä tutkintoa väitetään tarvittavan ulkomailta tuleville nuorille, jotka eivät osaa lainkaan tai riittävästi suomea tai ruotsia. Malliin sisältyy kuitenkin vaatimus äidinkielen ja kirjallisuuden kokeen suorittamisesta kansalliskielellä. Miten ulkomailta lukioon tuleva nuori, joka ei puhu tullessaan lainkaan suomea tai ruotsia, voisi selvitä S2-tasoisesta kokeesta, vieläpä kun suorittaisi lukio-opinnot englanniksi?

Tosiasiassa englanninkielisiin lukioihin hakeutuisivat englanninkielisessä perusopetuksessa nyt opiskelevat, suomen- ja ruotsinkieliset nuoret. Opetus annettaisiin muulla kuin opettajan ja oppilaan äidinkielellä, joten opetuksen laatu laskisi ja oppilaiden äidinkielen taidot heikkenisivät. Tästä on selvää tutkimusnäyttöä muun muassa Ruotsista.

OKM:n oman selvityksen mukaan myös suomen- ja ruotsinkielisillä linjoilla opiskeleville tarjottaisiin lisääntyvästi englanninkielisiä kursseja äidinkielisen opetuksen sijaan. Tämä puolestaan olisi perustuslain vastaista. Kouluistamme valmistuisi enenevästi nuoria, jotka olisivat saaneet 12-vuotisen koulusivistyksensä englanniksi, eivätkä selviäisi jatko-opinnoissa ja työelämässä Suomessa tasavertaisesti. Vetovoimatekijän sijaan ollaankin luomassa kallista aivovientilukiota ja epätarkoituksenmukaista koulutuksellista umpiperää.

"Tarve englanninkieliselle lukiokoulutukselle on olemassa, mutta niin on ratkaisukin: toimiva ja tarvittaessa laajennettavissa oleva IB-tutkinto."

Hallituksen on syytä hylätä suunnitelma englanninkielisestä ylioppilastutkinnosta ja käynnistää pikaisesti suomen kielen lautakunnan vaatima kansallisen kielipoliittisen ohjelman valmistelu.

Kansalaisten puolestaan kannattaa vakavasti epäillä tätä kansainvälistymisen viittaan puettua troijalaista kehityshanketta ja herätä suojelemaan omia kieliämme. Laaja ja hyvä kielitaito, avoin asenne kansainvälistymiseen sekä vetovoimatekijät työperäiselle maahanmuutolle voidaan mainiosti rakentaa ilman, että hylkäämme kansalliskielisen koulutuksen.

Marja Alkio

filosofian maisteri, englantilainen filologia, MBA

Oma kieli -yhteisön perustaja

Barcelona

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Kaikilla seutukunnilla ei ole ollut mahdollisuutta kansainvälisen IB-lukion saamiseen. Kaikki hakijat eivät pääse IB-lukioon, sillä nyt IB-lukioihin pääsee hyvillä keskiarvoilla paljon täysin suomenkielisiä opiskelijoita. Kaikki vieraskielisten perheiden lukioikäiset nuoret eivät välttämättä halua jäädä suomenkieliseen korkeakoulutukseen lukion jälkeen. EU:n liikkuvuusperiaate kuitenkin takaa kaikille EU-kansalaisille vapaan liikkuvuuden, olipa kyse työvoimasta tai töihin tulevien vanhempien lapsista. Kyse on ensinnäkin todellisesta koulutuksellisesta tasa-arvosta. Lisäksi Suomi tarvitsee koulutettua työvoimaa, kun ikäluokkamme käyvät yhä pienemmiksi. Tarvitsemme koulutettuja työntekijöitä, joiden perheissä saattaa olla lukioikäistä nuorisoa. Lisäksi joku englanninkielisen suomalaisen lukion käyneistä saattaisi jopa hyvän lukiokoulutuksen saatuaan jäädäkin Suomeen, jos täällä on kohdeltu häntä koulutuksessa tasa-arvoisesti ja hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ABBA lauloi aikanaan , money(x3), niin kyllä nytkin yritetään saada rahaa tällä konstilla.
On ilmeisesti opettajia jotka eivät pääse tai kykene opettamaan suomen kieltä käyttäen joten tuollanen sekakieli yhdistelmä olis siis mukava , työllistava, vissiin.
Suomessahan on ulkomaista rahaa valtavasti jolla ajetaan vähemistöjen etuja. Tämä raha puhuu myös Suomen Eduskunnassa ja voimakkaasti.
Eikö.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jälleen rakennetaan omaa, rinnakkaista, systeemiä "koska me ollaan Suomalaisia" !! Tyttäreni kävi IB lukion, miksi ei muutkin voisi tehdä samoin ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno lukea taas uusi painava ja perusteltu kirjoitus suomen kielen puolesta. Kiitos siitä. Toivottavasti keskustelu lähtee kunnolla lentoon nyt, kun asia on todella ajankohtainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image