Mielipiteet

Lukijalta

Eikö pienet työt kiinnosta yrittäjiä?

Mielipiteet 8.6.2018 9:00
Martti Järvelä

Omistan pariautotallin, joka on paljon käytössämme. Pinnoitettu betonilattia on kulunut, joten päätin, että tänä kesänä se saa uuden pinnan. No siitä sitten tyhjentämään tallia kaikista tavaroista, mikä olikin parin päivän juttu.

Otinpa tyhjästä tallista ja sen lattiasta muutaman valokuvan ja sitten nettiin katsomaan, josko sieltä löytyisi ammattilaista tekemään lattian pinnoitus, ja löytyihän sieltä. Oli toinen toistaan hienompia sivuja sekä lupauksia laadukkaasta työstä ja palvelusta. Täytin tarjoussivun ottamani kuvien kera ja painoin enteriä – sinne meni.

Kahdelle yrittäjälle soitin ja kerroin tehtävästä työstä. Pyydettiin kohteen osoite ja luvattiin tulla paikan päälle katsomaan. Tekevät ammattitaidolla betonilattioiden pinnoituksen alueena koko Suomi.

En tiedä oliko tämä kohteeni yrityksille liian pieni, kun yksikään näistä kolmesta yrittäjästä ei kuitenkaan ottanut yhteyttä, vaikka lupasivat. Kysymys kuuluukin meneekö Suomessa yrittäjillä niin hyvin ettei kiinnosta pienet työt, josta kuitenkin olisi lisätuloa.

Homma jatkui sitten niin, että "minäpä teenkin itte tuon lattian pinnoituksen". Ei muuta kuin vuokraamaan hiomakonetta ja hiomaan entinen kaksikomponenttipinta rikki ja imuroimaan lattia puhtaaksi – hyvin käytti.

Sen jälkeen lähdin maalikauppaan ostamaan uutta maalia. Myyjä kertoi, ettei heillä ole semmoista maalia varastossa, tilaamalla saadaan. Hinnan hän kyllä ilmoitti samana päivänä, mikä olikin sitten niin korkea, että hirvitti.

Soitinpa sitten maalitehtaalle ja kyselin neuvoja miten saada kyseistä kaksikomponenttimaalia. Sehän onnistui, kun löytyi laskutusreitti ihan toisen alan yrittäjän kautta, ja hintakin kohdallaan.

”Merkillistä tässä on mielestäni nämä lupaukset nettisivuilla ja myös puhelinkeskusteluissa, jossa luvataan palvella ja ottaa yhteyttä.”

Toimitus tehtaalta tulikin Ouluun saakka ok. Monien soittelujen jälkeen kuljetusyrityksessä ei oikein tiedetty, että mihin tuotteet pitäisi viedä, vaikka rahtikirjassa ja pakkausluettelossa oli täydellinen toimitusosoite.

Seuraavan soittelun mukaan eivät tunnistaneet osoitetta, ovat kuitenkin ko. osoitteeseen toimittaneet tavaraa kymmeniä vuosia. Oulusta 40 kilometrin matka kesti kuljetusyrityksellä kolme päivää, eli Tikkurilasta viikon.

Merkillistä tässä on mielestäni nämä lupaukset nettisivuilla ja myös puhelinkeskusteluissa, jossa luvataan palvella ja ottaa yhteyttä. Näin ei kuitenkaan näiden yritysten kohdalla toteutunut – huolestuttavaa.

Maalitehdas kuitenkin piti lupaukset. Vaikka en ole sillä alalla ammattilainen, lattiasta tuli erittäin hyvä, näin totesi maalari, joka kävi katsomassa työni jäljen.

Lupasin itselleni, että kirjoitan tästä mielipiteeni, ja sen tein. Yrittäjille terveisiä.

Martti Järvelä

Ii

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

NAKKI EI KIINNOSTA ETKÄ SINÄ

Maan tapa on tätä päivää. Ennen meillä mestarit sanoivat, että markat ja pennit otetaan maailmalta kuleksimasta, varsikin jos joku niitä tarjoo. Pienistä puroista jne. Meillä oli pomoille tärkeää, että jos joku tarvitsi apua, sitä annettiin. Usein se ei onnistunut normihommina ja silloin se annettiin ns nakkina jollekin työntekijälle. Ei siitä aina yhritys paljon kostunut mutta työntekijä sai mukavan lisärahan ja asiakkaan ongelma oli hoidettu...helppoa ja mukavaa ja taloudellistakin sisäistä ja ulkoista markkinointia. Asiakas oli silloin vähän kuin kaveri, mitä oli sitten tavatessa kiva morjestella. Vanha motto "yhdessä tehdään, niin valmista tulee".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei minunkaan kyselyihin edes vastattu. Ehkä noin 2000-3000€ työ. Kiirettä pitää kaikkialla. Väliaikaista työvoimaa on vaikeaa palkata työehtojen ym. vuoksi ja toisaalta väliaikaista työtä on taloudellisesti vaikea ottaa vastaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kysyin tarjousta lähes sadasta metristä valmispuuaitaa, siis aitaelementtejä. Chatin mimmi kertoi toimittavansa tarjouspyynnön eteenpäin, ajankohta oli viime syksy. Firmasta ei ole kuulunut mitään. Tämä on sitä suomalaista asiakaspalvelua parhaimmillaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vieraalla työvoimalla teetettynä pienestä työstä tulee liian kallis. Yrittäjä tietää ettei kannata käyttää aikaan turhien tarjousten tekoon. Toki sen voisi sanoa jo puhelimessa että "emme pysty tekemään näin pientä työtä kilpailukykyisellä hinnalla".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Työtilanne on monessa yrityksessä tällä hetkellä sellainen ettei vain voida ottaa lisää töitä, koska työtunteja on yksinkertaisesti rajallinen määrä.

Lisää väkeä ei joko uskalleta palkata tai pätevää työvoimaa ei ole saatavana (tai ei haluta maksaa sellaista palkkaa millä saisi ammattilaisen)

Siitä huolimatta on typerää luvata asiakkaalle jotain mitä ei sitten toteuteta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei niitä kiinnosta jos kyseessä on yritys jolla on yleensä on töitä > Suomessa ei kannata laajentaa yritystä pienillä töillä. Työvoima kustannukset ja yksityisasiakkaan palvelemisen riskit ovat isot.
Luulen että tässä on samallainen luottamus "pullonkaula" kuin uusilla työntekijöillä. Jos olet tuttu tai muuten luotettu niin OK. Jos esität vaativan asiakkaan virallista liturgiaa niin harva lähtee palvelemaan , siis jos on uhka joutua riitelemään lopuksi. Internetti on vielä muuttanut suhtautumista, koska mitä tahansa voi kirjoitella kuka tahansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tämä oli ongelmana -80 luvun lopulla. silloin puhuttiin yrittäjä tonnista, siis markka aikaan. lama kun tuli, kaikki työt kelpasivat. luulisin, että jos olisi antaa euroina ylimääräinen tonni, hommat onnistuisi. johan tuo maalin hintakin sitä kertoi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yrittäjä ulkoisti aikoja sitten nettisivujen tekemisen ja nettimarkkinoinnin veljenpojan kaverille, joka ne halvalla teki. Yrittäjä ei kuitenkaan tehnyt mitään kallista ylläpitosopimusta, vaan jätti homman silleen. Kaverikin lähti etelään. Sivut eivät siten enää vastaa nykytilaa eikä yrittäjä edes tiedä, mitä siellä lukee, koska hän itse ei jouda niitä lukemaan eikä usko muidenkaan siellä käyvän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmasti noin onkin monen yrityksen kohdalla. Mikä on nykyaikana kyllä melkoisen vanhanaikaista. Mutta aloittajahan oli soittanut yrityksiin ja nämä olivat ottaneet tiedot että tulevat katsomaan. Ei siis pelkästään netin kautta ottaneet yhteyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajankohtainen mielipide. Sama kokemus pätee, vaikka tilaajana olisi yritys eikä yksityinen. Joskus sitä vaan miettii, miten tätä maata pyöritetään. Ilmeisesti Järvelä on oikeassa siinä, että yrityksillä menee niin hyvin, etteivät pienet työt kiinnosta. Nettisivut ovat pullollaan lupauksia ja itsekehuja, jotka tilausta tehdessä heitetään romukoppaan. Maine menee viimeistään siinä vaiheessa, kun asiakkaalle ei vaivauduta edes vastaamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Maan etelä- ja keskiosassa lännen ja luoteen välinen tuuli on vaarallisen voimakasta keskiyöstä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s. Maan pohjoisosassa luoteistuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi aina puhutaan köyhyydestä.

191 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Venäläisiä syrjitään Suomessa.

Venäjä käy hybridisotaa Suomea vastaan. Tänään kello 12 käynnistetty verkkohyökkäys Suomen viranomaisten asiointipalvel... Lue lisää...
Suomea testataan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

26.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image