Mielipiteet

Lukijalta

Brändi on jo olemassa, ei sitä tehdä tekemällä

Mielipiteet 7.3.2018 7:00
Tuomo Korkala

”Valovoimaisesta Oulusta kahdeksan äänestystä” (Kaleva 27.2.). Mitä ihmettä? Pitääkö valtuustossa äänestää siitä, onko Oulu valovoimainen vai ei? Kuka ihmeen fakiiri näitä image-brändi-sloganeja oikein tehtailee.

Oulu on päättänyt ryhtyä muun muassa pohjoisen Skandinavian pääkaupungiksi. Mitä tällainen määritelmä pitää sisällään, mihin se perustuu ja mihin sillä pyritään. Muuttaako joku yritys tai henkilö Ouluun innostuttuaan moisesta ”brändistä”. En usko, vaikka tuskin asiaa edes on kuultu Oulun ulkopuolella.

Nyt on joku ”valaistunut” hoksannut, että valovoimaisuushan se Oulun vahvuus on. Se kuulemma tarkoittaa vetovoimaa, pitovoimaa ja elinvoimaa. Ja mitähän ne sitten tarkoittavat? Kuulostavat lähinnä suksenvoitelutermeiltä.

Eikä siinä kaikki, vaan onpa vielä välähtänyt sellainenkin ihmeoivallus, että keskustasta tai jopa koko kaupungista tehdään ”omaleimainen ja kylien elinvoimaa edistetään”. Voi äimän käki!

Onkohan valtuustolla pitänyt ideakilpailun tyhjänpäiväisimmän ja mitään tarkoittamattomimman sloganin keksimisestä. Ja onko vaarana, että kaupunki vielä käyttäisi rahaa näitten kipinöitten julkistamiseen. Toivottavasti kukaan osallistujista ei ole oikeassa elämässä markkinointi- tai mainosviestinnän alalla töissä. Siellä he eivät kyllä palkkaansa ansaitsisi.

"Joskus takavuosina Oulua nimitettiin Pohjolan Piilaaksoksi, mikä saattoi kuulostaa turhan mahtipontiselta, mutta sillä oli todellisia perusteita."

Ei kaupunkia tee mikään brändi eikä slogan. Tyhjänpäiväiset hokemat ovat, kuten kirjassa sanotaan, ”kuin helisevä vaski ja kilisevä kulkunen”, jos niitten takana ei ole todellista, täsmällistä ja merkittävää perustetta.

Eikö Oululla sitten ole, no on tietenkin. Oulu on pohjoisen Skandinavian suurin kaupunki asukasluvultaan. No, se ei vielä ole ehdoton vahvuustekijä. Oululla on pitkä, vahva historia ja todellinen suuruus koulu- ja koulutuskaupunkina nyt ja tulevaisuudessa. Oulun koulut ja yliopisto ovat saaneet aikaiseksi merkittävästi todellista edistystä, uutta tuotantoa ja hyvinvointia muun muassa teknologiassa ja lääketieteessä.

Oulussa on vahvasti teollisuutta ja kauppaa, satama ja maan toiseksi vilkkain lentokenttä.

Oulun vahvuus ei perustu mihinkään muuhun niin paljon, kuin aivoilla tehtyyn työhön ja aikaansaannoksiin. Ne eivät ole sattumaa, vaan pitkäjänteisen, päämäärätietoisen ja sitkeän työn tulosta.

Joskus takavuosina Oulua nimitettiin Pohjolan Piilaaksoksi, mikä saattoi kuulostaa turhan mahtipontiselta, mutta sillä oli todellisia perusteita. Uskokaa jos haluatte, brändi on jo olemassa, ei sitä tehdä tekemällä. Se on vahvuus ja ominaisuus, jota ei ole muilla ainakaan yhtä selvästi. Se on ominaisuus, mistä Oulu tunnetaan ja se mikä Oulussa vetää puoleensa. Jos vahvuudesta pitää tehdä iskulause, on sen perustuttava konkretiaan.

Tuomo Korkala

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

"Joskus takavuosina Oulua nimitettiin Pohjolan Piilaaksoksi, mikä saattoi kuulostaa turhan mahtipontiselta, mutta sillä oli todellisia perusteita."

Oulu on hakemassa Kulttuuripääkaupungiksi jo toistamiseen. Edellinen hakemus maksoi 9 miljoonaa. Toihan se tietysti töitä suunnittelijoille ym. Eiköhän se nyt onnistuta, koska on Saara Aalto ja mahtavat valaistukset ja Kärpät ja ...? Mediakin on suuntautunut vahvasti kulttuuriin.

Valitettavasti edes valtamedia ei ymmärrä vanhan kulttuurin, matematiikan merkitystä. Ilman vahvaa matemaattista osaamista, mitä ahkerat maalaispojat toivat Oulun yliopistolle, ei mitään Pohjolan Piilaaksoa olisi onnistuttu synnyttämään.

Oulun Lyseolla toimii lukiolaisten ja eläkeläisten matematiikkakerho. Monet tutut kerholaiset ovat ponnistaneet maailman huippuyliopistoihin. Keksin Oululle uuden brändyn:

"Oulusta matematiikalla maailmalle! "

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu ei edelleenkään ole Skandinaviassa vaan Fennoskandiassa. Tukholma ja Oslo ovat sitä alkuperäistä pohjoista Skandinaviaa ja kertaluokkaa isompia kaupunkeja. Sittemmin toki käsite on laajentunut kattamaan koko Norjan ja Ruotsin, mutta ei Suomea, paitsi väärinymmärtäjien mielestä. No, osa käsivarresta ja päälaesta ehkä livahtaa Skandien vuoriston ja Skandinavian niemimaan puolelle, mutta ei Oulu - ei edes hyvällä tahdolla.

Oulussa olisi paljon hyviä lähtökohta brändille. Täällä on esim. niin tasaista, että horisontti näkyy lähes kaikkialta. Olut pysyy kylmänä kädessä ulkona kävellessä ja kyllä täällä ihan oikeasti on huipputeknistä osaamistakin - jos ei laakson niin ainakin parin korttelin verran.

Voisimme ponnistaa myös siitä, että Oulu on Itämeren pohjoisin yli 100000 asukkaan kaupunki joka kerää Pohjois-Suomen ihmiset yhteen mm. opiskelemaan, jossa voi kävellä yhä takapihalta suoraan metsään, missä puhelin kuitenkin kuuluu todella hyvin.

Voisimme aloittaa myöntämällä olevamme hukassa itsekin. Emme tiedä, mikä Oulu on. Sen sydänkin on nykyään ihmisistä tyhjä.

Pitäisi ehkä kysyä kansalaisilta tätä asiaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä asiassa kaupungin virkamiesjohto ja valtuusto ovat ryhtyneet pelleilemään. Tuollaisilla sloganeilla ei ole yhtään mitään merkitystä. Tuomo Korkala identifioi hyvin sen, mitkä ovat Oulun todelliset vahvuudet. - Kaupungin johto voisi miettiä, kuinka keskusta saadaan kauniiksi ja tyylikkääksi. Se on nyt vahvaa DDR-tyyliä. Tässä olisi todellinen tehtävä johdolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Brändiä ei voi rakentaa missään työryhmässä tai mainostoimistossa. Se syntyy tekemisen ja ajan kanssa jos on syntyäkseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

45
Oulun Allas Sea Poolin suunnitelmat ovat valmiit – Kiikeliin rakennetaan kolme allasta, kaksi saunaa ja erillinen ravintolarakennus
36
Oulun kaupungille 18,2 miljoonan potti Technopoliksen osakekaupasta – vähentää lainatarvetta
36
Työttömyysaste laski Pohjois-Pohjanmaalla alle 10 prosentin – edellisen kerran sama tilanne vuonna 2012
31
JHL julisti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon – "Olemme valmiita laajentamaan työtaistelutoimia, jos hallitus ei peräänny"
20
Oulun Allas Sea Pool innostaa ja huolettaa – suunnitelmia esiteltiin tiistaina Pakkalan salissa
14
Otteet kovenevat: Tehyltä kanne HUS:n vuoronvaihtokiellon ohjeistuksesta
13
Saariselältä löytyi kaksi isoa kultahippua yli sata vuotta vanhan Everstin kuilun vierestä – tuhannet retkeilijät seisseet päällä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinisilmäinen Suomi ja tonnttikaupat

161 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi aina puhutaan köyhyydestä.

Oletko käynyt missään Afrikan maassa? Minä olen 26:ssa. Afrikassa taitaa olla nykyään 55? valtiota niin suosittelen ystä... Lue lisää...
Sad but true...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

25.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image