Mielipiteet

Lukijalta

Avoin kirje ko­ti­kau­pun­gil­le­ni – onko palvelutaksin käyttäjä Oulussa toisen luokan kau­pun­ki­lai­nen?

Mielipiteet 4.1.2019 6:00
Marko Jääskeläinen

Maaliskuussa 1979 minä päästin ensimmäisen parkaisuni OYKSissa. Lyhenteessä oli tuolloin vielä K-kirjain.

Meillä on siis takanamme lähes 40 vuotta yhteistä taivalta. Siinä on kuitenkin eräs merkittävä merkkipaalu, jonka haluan nostaa esiin. Se merkkipaalu on 1.7.2018.

Tuona päivänä palvelutaksiyrittäjä ryhtyi hoitamaan vammais- ja sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuspalveluita voitettuaan niitä koskevan kilpailutuksen, jonka sinä keväällä 2018 järjestit.

Haluan kertoa sinulle, kotikaupunkini, miten taksimatkani ja arkeni ovat tuon päivän jälkeen sujuneet. Kerron tämän sinulle kaikella rakkaudella, jotta sinulla olisi ajantasaista ja oikeaa tietoa päätöstesi vaikutuksista asukkaidesi elämään.

Olet antanut meille asiakkaille kaksi vaihtoehtoa tilata taksi. Joko teemme tilauksen vähintään tunnin ennen noutoaikaa tai sitten voimme kyytiä tilatessamme kertoa olevamme valmiita lähtemään heti.

Kokemukseni ja taksinkuljettajien kertomusten mukaan ennakkoon tilatut kyydit välitetään autoille 15 minuuttia ennen noutoaikaa. Tämä tarkoittaa, että jos vapaata autoa ei satu olemaan ihan lähellä noutopaikkaa, niin haku myöhästyy ja sitä myötä asiakas myöhästyy sieltä, minne hän on menossa. Muunlaiset tilanteet ovat sangen harvinaisia, onnekkaita sattumia.

Näissä mainitsemissani ”heti-matkoissa” ei puolestaan ole mitään noutoaikaa eikä aikarajaa matkan toteuttamiselle. Minä olen tällaista kyytiä tunteroisen odotellut. Perusteena oli, että kello sattui silloin olemaan 16.30. Se on kuulemma kuljettajien työvuorojen vaihtumisaika.

Toisin sanoen, kumman tahansa tilausvaihtoehdon valitsemmekin, niin mitään varmuutta taksin saapumisesta taikka asiakkaan perillä olosta haluttuun aikaan ei ole.

"Sinä valitsit palveluntuottajan, jonka kuljetuskapasiteetti on täysin riittämätön suhteessa matkojen määrään. Jos olet tästä kanssani eri mieltä, niin mikä mielestäsi selittää edellä kuvaamani ongelmat?"

Onpa sattunut niinkin, että kyydin kuitannut taksi on tilausjärjestelmän kartan mukaan aivan jossain muualla kuin asiakas. Pinta-alasi, kotikaupunkini, on toki laaja. Taksinkuljettajan olisi kuitenkin hyvä tietää, mitä eroa on Heinäpäällä ja Linnanmaalla.

Kalevassa 10.11.2018 julkaistussa kirjoituksessaan muun muassa sosiaalijohtajasi Arja Heikkinen kirjoittaa ”Kaupunki halusi järjestäjänä varmistaa kuljetuspalvelut uudessa tilanteessa, kun kuljetuksia koskeva enimmäishintasääntely poistui markkinoiden vapautuessa.”

Minä voin kertoa sinulle, rakas kotikaupunkini, että tuo varmistaminen ei ole onnistut siten kuin sen olisi pitänyt. Sinä valitsit palveluntuottajan, jonka kuljetuskapasiteetti on täysin riittämätön suhteessa matkojen määrään. Jos olet tästä kanssani eri mieltä, niin mikä mielestäsi selittää edellä kuvaamani ongelmat?

Menettelystäsi saa sellaisen käsityksen, että pitäisit meitä 4 000 ko. taksimatkojen käyttäjää jotenkin toisen luokan kaupunkilaisina. Ihan kuin meidän ei tarvitsisi ehtiä sovittuun aikaan töihimme, kouluumme ja muihin menoihimme niin kuin kaikkien muidenkin ihmisten. Rakas kotikaupunkini, kyllä meidän tarvitsee.

Marko Jääskeläinen

liikuntavammainen yrittäjä

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (82)

"Taksinkuljettajan olisi kuitenkin hyvä tietää, mitä eroa on Heinäpäällä ja Linnanmaalla." Sitä kun on itse virheetön ja täydellinen niin voi kommentoida näin. Vai oliko sittenkään täydellinen? Mietippä miltä uudesta kuskista tuntuu kommentointi vai onko oma sairaus vienyt myötätunnon?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on sen Sipilän rakkaimman kepuministeri Bernerin yksi hutlyönneistä - muunlaisia hän ei aikaansaanutkaan. Kaikenlaista tutkitutti ja kehitteli miljoonilla euroilla, mutta vahinko sai myös väintään saman verran aikaan. Autokauppa, söhköpyöraäkauppa, kela- ja sossutaksit ja tulossa oleva 15 - vuotiaiden oikeus ajaa kevytautoa, kaikki yhtä sekoilua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

taksimies kertoi vuiimeiselläkyydillä, että raahen alueen sairaalasiirrot olivat menneet talousalueen ulkopuoliselle jolla einnäytä olevan tarpeeksi kalustoa sairaalasiirtojen hoitamiseen, kunvuode oasastolla hermostuvat odotteluun, bniin soittavat sityen paikalliseen taksii, joka ei kuitenkaan saa ajosta pennin hyrrää, kas kun sopimus on sillä talousalueen ulkopuolisella, enää eivät pikalliset kuskit korvaansa lotkauta, jos osastolta tulee soitto,mikä vähänkään haiskahtaasairaalasiirrolle, esierkkinä on hammaspotilaan vienti rtg:iin, joka ennen bhoitui paikallisilla kympillä, niin tuo sopimuksen saanut laskuttaa 70 euroa. kilpailuttava virkaoletettu ei taida ymmärtää hinna lisäksi m itään laadusta ja palveluvarmuudesta,. taitaatulla tuo soppari kokojnaistaloudellisersti yhtä huonoksi kuin se aiempi ambulanssisopimus turkulaisten kanssa. kun ei ilmeisesti ole ymmärretty laittaa sopimukseen sabnktioita sopparin toimimattomuuden varalle, kun nyt eivät paikalliset aio paikata kuljetuspulaa ilmaiseksi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harmittaa tosiaan. Ostin eilen nakkeja suuresta ruokatavarakaupasta rakkaan Oulun oulujoen pohjoispuolelta, olivat perineet liikaa hintaa.
Tullessani eteläsuomesta junalla se oli myöhässä,vielä tämäkin kauheus osui kohdalleni. Lentoasemalta hakiessani ystävääni lennolta sekin oli myöhässä, keltähän voisi pyyttä takaisin turhia parkkimaksuja ja menetettyä aikaa?. Lääkärin vastaanotolle en päässyt sovittuna aikana ja jälleen myöhässä. Jätekatoksessa linnut olivat sotkeneet ja levittäneet roskia . Kiinteistöhuolto ei ollut tehnyt lumitöitä silloin kun minä olin jo menossa. Tässä vain pieniä viivästymisiä minun kahden viikon takaisesta elämästä, Onneksi kuitenkin olen vielä järjissäni enkä haudo itsemurhaa saati muuttoa venäjälle. Mitenkähän tämän maailman saisi toimimaan täsmällisesti ettei kenelläkään olisi valittamista

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täysin samaa mieltä. Täällä vammaiset valittavat ja valittavat eli ovatko asiat siis liian hyvin, kun mikään ei ole kohdallaan. Missä kiitollisuus veronmaksajaa kohtaan, missä?

On paljon ihmisiä, jotka ovat huonommassa kunnossa kuin vammaiset ja he eivät saa mitään tukea mistään liikkumiseen. Otetaan nyt esimerkiksi 90-vuotias vanhus ja omaishoitaja. On sairauksia ja muita, toinen jalka ei toimi, mutta taksikyytejä ei tule, kun pitäisi käydä toisen vanhuksen asioita hoitamassa. Ja sitten täällä valitetaan vammaisten palveluksista, jotka ovat Suomessa maailman huippuluokkaa eläkettä myöten. Katsokaa peiliin, please!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimimerkki Kohtuullistaja ei ole arvioissaan oikein tilanteen tasalla. Suomessa eivät vammaisten eläkkeet ole huippuluokkaa, esteettömyydestä ja palveluista puhumattakaan. Syntymästään vammaiset elävät koko ikänsä kansaneläkkeen/takuueläkkeen varassa, jonka tiedetään olevan riittämätön edes asumisen ja elämisen välttämättömyyksiin. Tässä ryhmässä ovat mukana myös ne vammaiset nuoret, jotka haluaisivat työelämään, mutta eivät sinne ennakkoasenteiden takia koskaan pääse. Sellaisella ihmisisellä, joka on työskennellyt hyväpalkkaisessa tehtävässä ja vammautunut työuransa loppupuolella, voi olla hyvä eläke. Heitä vain on kovin harvassa. Suurin osa vammaisista ei ole työelämässä. He ja samalla heidän mahdollinen perheensä, on köyhyysloukussa.

Vammaisvihamielinen suhtautuminen, joka kahdesta edellisestä viestistä myös näkyy, aiheuttaa nihkeyttä esteettömyyden toteutumiseen. Vammaisten ei katsota tarpeelliseksi = haluta pääsevän kaikkialle, minne muut pääsevät. Myöskään joukkoliikenteeseen ei automaattisesti hankita esteettömiä vaihtoehtoja, tai jos hankitaan, liikkumisajankohtiin liittyvillä lippuhinnoilla tai yleisönosastokirjoituksilla halutaan karkottaa nekin vammaiset, jotka kyseistä liikennevälinettä pystyisivät (muulloin kun talvikeleillä) käyttämään, pois julkisen liikenteen palvelun piiristä.

Joukkoliikennettä rahoitetaan verovaroista, mutta kukaan ei vaadi ihmisiä osoittamaan erityistä kiitollisuutta joukkoliikenteen olemassaolosta. On lupa motkottaa, kun bussit, junat ja lentoliikenne myöhästyy. On jopa oikeus saada korvausta myöhästymisestä.
Sen sijaan kiitollisuutta vaaditaan näköjään vammaisilta, vaikka kuljetuspalvelu on se ainoa liikkumistapa, jota vammainen pystyy käyttämään, ja sen toimimattomuus tekee mahdottomaksi suoriutua elämän välttämättömistä asioista, kuten vaikkapa kaupassakäymisestä. Joukkoliikenne on vammattomien käytössä rajattomasti ja lähes vuorokaudet ympäri koko kuukauden, mutta vammainen pääsee kuukaudessa vain yhdeksän kertaa kotinsa ulkopuolelle, jos kuljetuspalvelu toimii moitteettomasti. Jos ei toimi, vammainen ei pääse sitäkään kertaa kotinsa ulkopuolelle.
- Eikö olekin varsin noloa vaatia kiitollisuutta toimimattomista palveluista, kun näkee koko kuvan?

Se, että vanhusten ja omaishoitajien sote-matkat ovat yhtä huonossa jamassa kuin vammaiskuljetukset, ei kaiketi ole vammaisten vika, vaan niiden samojen toimijoiden, joiden takia vammaistenkaan matkat eivät luonnistu. Lisäksi hallituksen esityksestä tehty lakimuutos, joka poisti asemapaikka-ja päivystysvaatimuksen laista, vaikeuttaa kaikkialla suurimpia kaupunkeja lukuunottamatta taksin saamista. Siitä voi antaa palautetta hallituspuolueiden suuntaan, sen sijaan, että rähjää vammaisille tai vaatii heiltä kiitollisuutta toimimattomista palveluista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vammaisten kuljetuspalvelujen toimimattomuuden vertaaminen vammattomien kohtaamiin pikkuharmeihin, osoittaa vain sen, ettei nimimerkillä Digiaika ole aavistustakaan, minkä tasoisia vakavia ongelmia toimimattomat kuljetuspalvelut vammaisille aiheuttuvat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hei olen myös tuntenut olevani toisen luokan kansalainen. Asita menivät huonoon suuntaan .kun siirtyivät Virpi taksille
Olen antanut palautetta kaupungille
Mikään ei ole muutunut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos, Marko hyvästä kirjoituksesta. Olen täysin samaa mieltä. Palveluntuottajalla ei tosiaan kapasiteetti riitä hoitamaan alueen matkoja. Takseja ajamaan oon ilmeisesti haalittu koko iso suku, joista monetkaan ei tiedä reiteistä, pyörätuolin kiinnityksestä tai ihan vaan palvelusta mitään. Myös kerroit miten meitä pidetään toisen luokan kansalaisina. Se on täysin totta. Ja kun kaiken lisäksi myöhästymisistä seuraa ns. lumipallo-ilmiö. Avustajan työaika, omat tapaamiset ja niihin kuuluvat asiat ja ihmiset. Kaikkien aikataulut menee sekaisin. Kun viimeksi odotin 45minuuttia myöhässä ollutta taksia, pahoittelunsa oli "oon mää ollu yli tunninkin myöhässä, ei tää oo mitään" Mielestäni ainoa ratkaisu tähän olisi "tuttutaksien" ja "suorasoittojen" palautus. Silloin palveluntuottajan kapasiteetti riittäisi. Kolmasosa kun jäisi heiltä pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tästä kirjoituksesta huomaa että prvosoiva kirjoitus kohdistuu virpiin ja sen työntekijöihin. Jos tosiaankin tiedät että siellä ajaa asiaankuulumattomia kuskeja jotka eivöt ole suorittaneet kuljettajankursseja, mikset ilmoita siitä viranomaisille kelle asia kuuluu. Saadaan pimeät henkilöt pois takseista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt sana taksi joka tässä kirjoituksessa puhutaan ei tarkoita otaxia vaan fixutaxia eli virpin taksia,, jottei ihmiset vääriä yrittäjiä syytä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

otaxi ajaa kelakyydit ja niissäkin valtavia ongelmia, autoa voi joutua odottamaan joiskus kaksisikin tuntia, jos tulee ollenkaan.
Olipa asia miten hyvänsä taksien osalta, niiden tulee täyttää niiden velvoitteet ja pysyä aikatuluissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Kelakyydit ajaa Otaxin. Kymmenen vuotta toiminut erinomaisesti viitenä päivänä viikossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakun on tilauspalvelussa ongelmaa tai kuljetuksessa soittakaa hyvät ihmiset Arja Heikkiselle jotta tiedostaa ongelmat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joku avata minulle mitkä ovat kaupungin/kunnan maksamia vammaispalvelulain mukaisia matkoja. Kelan piikkiin ajetaan terveydenhoidosta aiheutuneet matkat. Asiakkaan maksuosuudeksi jäänee molemmissa alle 4 euroa sivu.

Anoin eläkeläisenä kotikaupungilta tammikuun ajaksi yhtä matkaa/viikko ruokakaupassa käyntiä varten. Mukana oli erikoislääkärintodistus jalkavammasta, leikkaus on edessä. Yleistä liikennettä ei kulje eikä omaisia asu paikkakunnalla. Valitus hylättiin, kun vamma on lyhytaikainen. Kaupungin kassaan, yleiseen jakoon on kilahtanut kunnallisveroja 45 työvuoden vuoden ajalta rutkasti enemmän mitä olen kuluttanut.

Ymmärrän vammaispalvelun korvaamat matkat kauppa- ja asiointireissuilla. En ymmärrä korvattuja taksimatkoja esim. virike- ja parturimatkoja naapurikaupunkiin. Näihinkin on seteleitä käytetty. Mielestäni jokaisen pitää osallistua kurjuustalkoisiin. Moni vähävarainen olla öllöttää neljän seinän sisällä, josta virikkeet ovat kaukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vammaispalvelulain korvaamia matkoja ovat sekä asioimis- että virkistysmatkat, myös työ- ja opiskelumatkat jos sellaisia on. Näistä menee myös omavastuu jokaisesta. Ja jotta näitä matkoja saa, pitää liikkumisesteisyyden olla pysyvä.

Kelan korvaamien terveydenhoitokyytien omavastuu on melkoisen kova, 25 euroa/suunta ja vuosikatto 300 euroa. Siinä on pienituloisella kitkuttelemista!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi näissä kirjoituksissa aina yleistetään? Ennen taksi-sana kattoi koko alan. Sitä pystyi käyttämään. Nyt uuden lain myötä taksi-sana ei enää kata koko alaa, vaan lukuisia eri toimijoita, niin isoja kuin pieniä.

Kirjoituksissa olisi siis hyvä tuoda esiin ne taksiyhtiöt joilla näitä ongelmia on (!) Ei yleistää koko alaa, kun kaikki yhtiöt / yrittäjät eivät ole syyllisiä k.o katastrofiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä ne on ne kunnat jotka ongelman sote- ja vpl-taksikyydeissä aiheuttaa, ei taksiyrittäjät.
Kunnat kilpailutti kuten Kelakin ja siitä seuranneita ongelmia olisi syytä käydä läpi valtakunnallisesti.
Makupa alueella Hämeessä kilpailun voitti Taksi Tampere (myös Kelataksijärjestäjänä). Hämeenlinnan kaupunki Makupavastuullisena loi säännöt jotka kurittavat vammaisia ja vanhuksia ja Makupajäsenkuntien kunnallispolitikot hyväksyivät nämä säännöt.
Että kyllä ne on kunnat kun on vastuussa näistä sotkuista ja olisi hyvä jos kantaisivat vastuunsa töppäilyistään. Liikenneministeri on jo sitten aivan omaa luokkaansa ja siitä ei taida kannattaa edes puhua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (82)

Uutisvirta

8:02
"Kansalla ei ole lähtenyt mopo keulimaan" – Tuoreet seksuaalirikosepäilyt eivät ole juurikaan koventaneet asenteita ulkomaalaisia kohtaan, kertoo IL:n kysely
7:19
Fazerin Oulun leipomon työntekijöillä öinen ulosmarssi vastalauseena leipomon sulkemisaikeille – "Fazerilla ei rahasta ole pulaa"
7:00
Kalen! kalluppi: Kehukko nää kaveria?
7:00
Jääkärikypärä, Ukko-Mauser-pistooli ja ansiomerkki ovat keräilijöiden aarteita – aselait lähes pysäyttivät aseiden keräilyn Tilaajille
7:00
Kittilän kultakaivos täytti 10 vuotta, mutta tunnelma ei ole katossa – "Nykyinen keskustelu huonontaa Suomen kilpailua investointirahasta"
6:24
Vilkut ja rekisterikilpi eivät vapauta rakennusluvan tarpeesta – Pyhäntäläisyrityksen liikkuva ja talviasuttava mökkivaunu esillä Helsingissä
6:21
Suolattujen teiden määrä kasvaa pohjoisessa – "Vuodenvaihteessa teille tuli aika paljon hoitoluokkakorotuksia"
42
Suolattujen teiden määrä kasvaa pohjoisessa – "Vuodenvaihteessa teille tuli aika paljon hoitoluokkakorotuksia"
37
Vilkut ja rekisterikilpi eivät vapauta rakennusluvan tarpeesta – Pyhäntäläisyrityksen liikkuva ja talviasuttava mökkivaunu esillä Helsingissä
13
Arina vaihtaa Otto-automaatteja Nosto-automaatteihin, Pohjois-Suomeen tulee viisi uutta rahannostopaikkaa
9
Tutkinnanjohtaja vahvistaa MTV:lle: Oulun vyyhdessä epäillään, että yksi nuorista tytöistä huumattiin tiedottomaksi ennen tekoa
9
Seksuaalirikoksia tehneitä ei voi palauttaa edes perustuslakia muuttamalla – palautukset tuskin edes toimisivat rikosten ehkäisyssä, asiantuntija sanoo
7
Kittilän kultakaivos täytti 10 vuotta, mutta tunnelma ei ole katossa – "Nykyinen keskustelu huonontaa Suomen kilpailua investointirahasta"
5
EU-erosopimusäänestyksessä murskatappion kärsinyt May sai torjuntavoiton – luottamus säilyi luvuin 325–306

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

105 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Keskustelu työttömyydestä on ala-arvoista

Aikuisella ihmisellä on ihmisvelvollisuus elättää itsensä ja hieman tukea yhteiskunnan toimintaa. Muutoin on lapsen tas... Lue lisää...
Kylmä totuus

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image